Теми статей
Обрати теми

Інтернет-магазин: як це працює?

Ольховик Ольга, податковий експерт
Карантин масово повів бізнес в Інтернет. А економічна криза, що розгоряється, тільки підігріває цей процес. Кількість онлайн-торговців зростає з кожним днем, і, схоже, що в найближчому майбутньому ця тенденція збережеться. Наш сьогоднішній тематичний номер покликаний допомогти інтернет-новачкам швидше втягнутися в тему. Розпочнемо з азів. Що таке інтернет-магазин? Якими нормативно-правовими актами регулюється його діяльність? Яка загальна схема онлайн-торгівлі? Як правильно задокументувати інтернет-продаж? Відповіді — у цій статті.

Основний нормативно-правовий акт, що регулює діяльність інтернет-магазинів, — Закон № 675. Окрім цього, інтернет-торговці повинні враховувати вимоги загальної нормативки. ЦКУ, ГКУ, Закон № 1023, Закон про РРО, Закон № 2297, Порядок № 833, Правила № 103, № 104 і № 185 — і це ще далеко не повний перелік нормативних актів, які потрібно враховувати будь-якому торговцю, у тому числі й інтернет-магазину.

Відразу скажемо: торгувати через інтернет-магазин може як юридична особа, так і підприємець. Виняток — ФОП на 1 групі єдиного податку (ЄП). Такі підприємці мають право торгувати тільки на ринках, а сайт можуть використовувати хіба що як рекламу.

Основний КВЕД для інтернет-магазинів: 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет». Але можуть знадобитися й додаткові КВЕДи (про них ми згадаємо далі). Особливо важливо зареєструвати відповідні КВЕДи (внести до Реєстру платників ЄП) єдинникам на 2 і 3 групах ЄП. Якщо цього не зробити, їм доведеться залишити спрощену систему, а другогрупникам з доходу від інтернет-продажів ще й заплатити ЄП за ставкою 15 %.

Що таке інтернет-магазин?

Інтернет-магазин — це засіб для представлення або реалізації товару/роботи/послуги шляхом вчинення електронного правочину (п. 8 ч. 1 ст. 3 Закону № 675). У свою чергу, електронний правочин — це дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків, здійснена з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем (ІТС).Виходить, за допомогою інтернет-магазину продавець реалізує можливість вчинення правочинів про продаж товарів/робіт/послуг дистанційно — через мережу Інтернет.

Зверніть увагу: саме можливість вчинення електронного правочину відрізняє інтернет-магазин від звичайного оголошення про продаж товару. Саме наявність електронного правочину вписує здійснений продаж в межі електронної торгівлі (п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 675), а відносини, які виникають між продавцем та покупцем, — у межі електронної комерції (п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону № 675).

Як здійснюють електронні правочини? На підставі оферт (пропозицій укласти електронний договір) (ч. 1 ст. 11 Закону № 675). Після того як ця пропозиція прийнята (акцептується) другою стороною, електронний договір вважається укладеним (ч. 3 ст. 11 Закону № 675).

Оферта може бути зроблена шляхом направлення комерційного електронного повідомлення або розміщення пропозиції в мережі Інтернет/інших ІТС (ч. 4 ст. 11 Закону № 675).

А акцепт можна здійснити шляхом (ч. 6 ст. 11 Закону № 675): — надсилання електронного повідомлення стороні, що направила оферту; — заповнення формуляра заяви про прийняття оферти в електронній формі*; — вчинення дій, які вважаються прийняттям оферти, якщо зміст таких дій чітко роз’яснений в ІТС, у якій розміщена оферта, і ці роз’яснення логічно з нею пов’язані.

* І електронне повідомлення, і формуляр заяви мають бути підписані в порядку, передбаченому ст. 12 Закону № 675.

Тобто електронна комерція передбачає укладення електронного договору одним з описаних вище шляхів. При цьому важливо, щоб укладення договору відбувалося дистанційно — на підставі опису товару без можливості безпосереднього ознайомлення з товаром (чи його зразками) під час його укладення (п. 14 ст. 3 Закони № 675). Якщо договір укладений інакше та/або його уклали (акцептували оферту) тільки в момент передачі товару покупцеві — це вже не електронний договір і не електронна комерція.

Оферта: хто кому пропонує?

Пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна зі сторін договору. Щоб вважатися офертою, така пропозиція повинна містити істотні умови майбутнього договору і виражати намір особи, що її здійснила, вважати себе зобов’язаною в разі її прийняття (ч. 1 ст. 641 ЦКУ, п. 1 ст. 11 Закону № 675).

Оскільки інтернет-магазин, будучи роздрібним продавцем, зобов’язаний здійснювати продаж кожному, хто до нього звернеться (ч. 1 ст. 633 ЦКУ), а на сайті міститься інформація про предмет і ціну договору (істотні умови)*, то

* Перелік інформації, яку продавець повинен розмістити на сайті (а якщо точніше — до якої він повинен забезпечити доступ інших учасників електронних взаємовідносин), наведений у ч. 1 ст. 7 Закону № 675.

інформація на сайті магазину, по суті, є офертою в межах публічного договору роздрібної купівлі-продажу, а оформлення замовлення покупцем (або, як варіант, його оплата) — акцептом цієї оферти

На такий порядок речей натякають і деякі норми Закону № 675 (див., наприклад, ч. 2 ст. 8, ч. 7 і 8 ст. 11).

Проте існує й інша позиція, що ґрунтується на нормі з ч. 2 ст. 641 ЦКУ, згідно з якою реклама або інші пропозиції, адресовані невизначеному колу осіб, є тільки запрошенням робити оферту (якщо інше прямо в них не зазначено). Що дає підстави вважати інформацію на сайті тільки запрошенням робити оферту. Тоді оферту робить покупець — шляхом оформлення замовлення на сайті. Завдання продавця — акцептувати цю пропозицію (ну, або відхилити її).

Схема роботи інтернет-магазину

Зовні схема роботи в усіх інтернет-магазинів приблизно однакова: покупець заходить на сайт, обирає товар і оформляє замовлення, після підтвердження замовлення відправляється до служби доставки, клієнт отримує товар і віддає за нього гроші (якщо вони не були перераховані раніше). Після чого починається постпродажна робота з покупцем (email-маркетинг, реклама тощо). Але ось функціонування цієї схеми може бути забезпечене по-різному.

Відвантаження товару. Тут можливі два варіанти: класична схема (коли інтернет-магазин здійснює відвантаження зі свого складу) і дропшипінг (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2019, № 51, с. 18). Крім того, інтернет-магазини часто перепрофілюються в маркетплейси (основний КВЕД для них — 63.12 «Веб-портали»). Такий сайт не є магазином. Це торговельний майданчик, на який приходять продавці і продають свій товар. Утім, часто сайт поєднує обидві функції — є й інтернет-магазином, і маркетплейсом одночасно (як, наприклад, Rozetka).

Оплата. Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону № 675 розрахунки у сфері електронної комерції можуть здійснюватися:

1) з використанням платіжних інструментів (інтернет-еквайринг) (детальніше див. статтю «Коли потрібен рро при інтернет-торгівлі» цього номера);

2) з використанням електронних грошей. Зазначимо, що сфера обігу електронних грошей в українській інтернет-торгівлі на сьогодні обмежена. Оскільки реальні електронні гроші (Яндекс.Гроші, QIWI, PayPal, WebMoney) перебувають за межами українського законодавства (див., наприклад, листи НБУ від 26.06.2014 р. № 25-109/33434 і від 02.11.2016 р. № 57-0002/90626);

3) шляхом переказу грошових коштів;

4) готівкою (працівникові магазину або перевізникові післяплатою);

5) іншим способом, передбаченим законодавством України (наприклад, у кредит).

Доставка покупцеві. Інтернет-магазин може доставляти товар як власною, так і сторонньою кур’єрською службою. При цьому доставка може здійснюватися адресно покупцеві, в точку видачі інтернет-магазину або у відділення стороннього перевізника. Незалежно від того, ким та куди здійснюється доставка, її вартість може бути або включена в ціну реалізації товару (тоді інтернет-магазин не виділяє окремо послугу доставки в документах), або виділена окремо.

Якщо інтернет-магазин у продажних документах окремо виділяє вартість доставки (а отже, надає послугу доставки покупцеві), він здійснює окремий вид діяльності

Необхідні КВЕДи: 53.2 «Інша поштова та кур’єрська діяльність» або 49.4 «Вантажний автомобільний транспорт, надання послуг перевезення речей» (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 29, с. 18).

Документальне оформлення інтернет-продажу

Покупець повинен отримати:

1. Підтвердження здійснення електронного правочину (у формі електронного документа, квитанції, товарного або касового чека, квитка, талона або іншого документа) у момент вчинення правочину або в момент виконання продавцем обов’язку передати покупцеві товар (ч. 11 ст. 11 Закону № 675).

2. Документ, що підтверджує факт отримання грошових коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку (електронний документ, квитанція, товарний або касовий чек, квиток, талон) (ч. 3 ст. 13 Закону № 675, ч. 11 ст. 8 Закону № 1023, пп. 2.4, 2.5 і 3.3 Правил № 103).

3. Бланк замовлення, на другому примірнику якого покупець своїм підписом підтверджує отримання замовлення й оплату грошей (пп. 2.4 і 2.5 Правил № 103). У житті роль такого документа зазвичай виконує видаткова накладна.

4. Гарантійний талон — у разі продажу товарів, на які встановлені гарантійні строки (п. 3.3 Правил № 103).

Оскільки і розрахунковий документ, і видаткова накладна можуть бути підтвердженням електронного правочину, продавець повинен видати покупцеві 3 документи: 1) розрахунковий документ; 2) видаткову накладну (інший документ, що її замінює); 3) гарантійний талон — для гарантійних товарів.

Хоча залежно від ситуації пакет документів може змінюватися. Наприклад, якщо оплата здійснюється післяплатою, то розрахунковий документ продавець не видає (оскільки оплату від покупця не приймає). А якщо продавець працює без РРО (або оплата здійснена безготівково), роль розрахункового документа і видаткової накладної може виконати один документ (наприклад, товарний чек).

Що можна продавати через інтернет?

Асортимент товарів, які продаються через інтернет-магазин, визначається суб’єктом самостійно (п. 1.3 Правил № 103). Тобто торгувати через інтернет-магазин можна всіма товарами, продаж яких не заборонено згідно з чинним законодавством. Хоча, крім повністю заборонених, є ще низка товарів, які не можна пересилати поштою (див. п. 32 Правил № 270). А через установлені правила торгівлі через Інтернет не можна продавати алкоголь (крім столових вин) і тютюнові вироби, а також лікарські засоби (детальніше див. статтю «ФОП & інтернет-магазин» цього номера).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі