Теми статей
Обрати теми

Рекламні оголошення, доставка та інші витрати онлайн-торговця

Ольховик Ольга, податковий експерт
У цій статті поговоримо про основні витрати, які доведеться нести онлайн-торговцеві в процесі здійснення своєї діяльності. Визначимо порядок їх бухгалтерського обліку і вплив на податкове навантаження суб’єкта господарювання.

Обліковуємо витрати на доставку

Бухгалтерський облік. Незалежно від того, ким здійснюється доставка (власними силами або кур’єрською службою), витрати на транспортування товарів:

1) на склад онлайн-торговця — відносять до складу транспортно-заготівельних витрат (ТЗВ) (п. 9 П(С)БО 9). Їх відображають в обліку одним зі способів:

— відразу включають до первісної вартості товарів (Дт 281 — Кт 631, 661, 651, 20, 131);

— узагальнюють на окремому субрахунку 289 (Дт 289 — Кт 631, 661, 651, 20, 131). А потім щомісячно розподіляють між сумою залишку товарів на кінець місяця і вартістю товарів, які вибули за цей місяць. Суму ТЗВ, що припадає на реалізовані товари, списують проводкою Дт 902 — Кт 289.

Спосіб відображення ТЗВ в обліку підприємство обирає самостійно і закріплює своє рішення в наказі про облікову політику (див. «Податки & бухоблік», 2018, № 50, с. 77);

2) покупцеві — відображають у складі витрат на збут (п. 19 П(С)БО 16): Дт 93 — Кт 631, 661, 651, 20, 131 або включають у собівартість реалізованих транспортних послуг — якщо торговець виділяє вартість доставки окремо, а отже, надає транспортну послугу покупцеві: Дт 23 — Кт 631, 661, 651, 20, 131, а потім Дт 903 — Кт 23.

А якщо доставка здійснюється покупцеві безпосередньо зі складу постачальника?

Тоді всю вартість доставки доцільно вважати витратами на збут (або собівартістю наданої транспортної послуги). Хоча іноді все-таки загальну суму варто розподіляти на витрати при придбанні і витрати при продажу (наприклад, у разі імпорту).

Як бути з витратами на зворотну доставку незатребуваних замовлень

Це однозначно витрати на збут. Незважаючи на те, що товар у цьому випадку доставляється на склад інтернет-магазину.

Податок на прибуток і ПДВ. Щодо послуг сторонніх перевізників жодних питань — податковоприбуткових коригувань немає, на підставі зареєстрованої ПН відображаємо податковий кредит (ПК) з ПДВ. А в разі здійснення перевезень власними силами можуть виникнути амортизаційні різниці згідно з п. 138.1 ПКУ, а також необхідність нарахування компенсуючих ПЗ згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ — у разі понаднормової витрати палива (див., лист ГУ ДПС у Донецькій обл. від 04.05.2020 р. № 1782/10/ІПК/05-99-33-02-13 (далі — лист № 1782), лист ГУ ДФС у Харківській обл. від 10.05.2018 р. № 2065/ІПК/20-40-13-11-11).

ФОП-загальносистемники. Вартість послуг доставки, оплачену стороннім перевізникам, включають до витрат згідно з п.п. 177.4.4 ПКУ. Звичайно, якщо виконані всі умови визнання витрат з п. 177.2 ПКУ (витрати пов’язані з госпдіяльністю, фактично понесені (тобто оплачені) і документально підтверджені).

Зарплату водіїв (п.п. 177.4.2 ПКУ), вартість витраченого палива (п.п. 177.4.1 ПКУ), амортизацію вантажного автомобіля (п.п. 177.4.6 ПКУ), оренду автомобіля (п.п. 177.4.4 ПКУ) — загальносистемник теж обліковує у витратах. Щоправда, податківці іноді забувають, що ПКУ вже дозволяє відносити суму амортизації вантажного автомобіля до складу витрат ФОП-загальносистемника (лист № 1782).

Оголошення на спецсайтах

Маємо на увазі такі сайти, як olx.ua, prom.ua, bigl.ua та ін. Витрати на просування товару на цих сайтах включають до збутових витрат (списують на рах. 93 за актом наданих послуг).

До речі, для того, щоб проблем з документами не виникло, на зазначених сайтах відразу реєструйтеся від імені суб’єкта господарювання. Тоді й акти наданих послуг будуть оформлені так, як потрібно, і податкові накладні потраплять до вас своєчасно. Щоправда, врахуйте: як ТОВ «Емаркет Україна» (olx.ua), так і ТОВ «УАПРОМ» (prom.ua, bigl.ua) надають усі документи виключно в електронному вигляді за допомогою сервісу електронного документообігу «Вчасно» (в усякому разі, такі умови оферти, розміщеної на сайтах цих господарюючих суб’єктів).

Податок на прибуток і ПДВ. Щодо податку на прибуток різниць не виникає. А ось з метою ненарахування компенсуючих ПЗ (згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ) платникові слід потурбуватися про підтвердження господарності понесених витрат. Чи достатньо одного акта наданих послуг, щоб підтвердити їх господарність?

Формально, цілком. Адже наявності інших документів ПКУ не вимагає. Але практика показує, що платникам дешевше відразу потурбуватися про додаткові документальні докази, ніж потім обґрунтовувати їх відсутність у суді. Тим більше, якщо робити все своєчасно, то роздобути такі докази зовсім не складно. Для цих цілей підійдуть «принт-скрини» екрана із зображенням рекламних оголошень, звіти, виписки з особистого кабінету користувача тощо.

ФОП-загальносистемники. Відносять вартість розміщення рекламних оголошень до складу своїх витрат згідно з п.п. 177.4.4 ПКУ.

Інші збутові витрати

Оренда складу і точок видачі, витрати на телефонний зв’язок (call-центр) і упаковку замовлень — це все збутові витрати періоду.

ФОП-загальносистемники. Підстави для відображення таких витрат у витратній частині КОДВ ви знайдете в пп. 177.4.4 і 177.4.1 ПКУ.

Псування товарів

Ще одна істотна стаття у витратах онлайн-продавця (особливо актуально для торговців одягом). Пам’ятайте, що в облікових цілях псування являє собою понаднормові втрати. Тому зіпсовані товари списують до складу інших операційних витрат (Дт 947) за їх фактичною собівартістю з урахуванням ТЗВ (п. 27 П(С)БО 9, п. 5.7 Методрекомендацій № 2). Одночасно зі списанням вартість зіпсованих товарів відображають поза балансом — обліковують на субрахунку 072 до моменту встановлення винних у псуванні осіб і стягнення з них шкоди, заподіяної підприємству.

Після встановлення винної особи, зобов’язаної відшкодувати шкоду, на належну суму відшкодування роблять запис: Дт 375 — Кт 716 (п. 27 П(С)БО 9, Інструкція № 291). Одночасно суму нестачі списують з позабалансового субрахунку 072. А ось якщо винна особа не встановлена, то суму втрат обліковують на субрахунку 072 до закінчення строку позовної давності — 3 років з моменту встановлення факту псування.

Податок на прибуток і ПДВ. Щодо податку на прибуток жодних різниць. А ось суму вхідного ПДВ, сплаченого при придбанні товарів, які згодом були зіпсовані, доведеться компенсувати шляхом нарахування ПЗ згідно п.п. «г» п. 198.5 ПКУ. Детальніше про псування див. «Податки & бухоблік», 2019, № 66, с. 2.

ФОП-загальносистемники. Вартість зіпсованого товару загальносистемник не обліковує у складі своїх витрат. Але й доходів у зв’язку з таким псуванням у нього не виникне.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі