Теми статей
Обрати теми

Адміністративні правопорушення: перенесення строків є чи нема?!

Нестеренко Максим, податковий експерт
Притягнення до адміністративної відповідальності — тема, яка набула актуальності для підприємств під час карантину. Якщо хтось із посадових осіб вчинить дії, які за звичайних умов передбачають накладання адмінштрафу, то що на них чекає в умовах карантину? Про це поговоримо прямо зараз.

Адмінштрафи — поза мораторієм

Мораторій на штрафи, уведений на період карантину (п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), застосовується тільки до штрафних санкцій, які накладаються згідно з ПКУ. На адмінправопорушення, за які штрафують згідно з КУпАП, він не поширюється. Звільнення від штрафів у зв’язку з карантином торкнулося лише окремих адмінправопорушень, як-от порушення порядку оприлюднення фінзвітності (ст. 16316 КУпАП). Докладно про це читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 38-39, с. 7. У цілому ж

відповідальність за адмінпорушення на період карантину не послаблено

Більше того, при ухваленні «карантинного» законодавства до деяких статей КУпАП було внесено зміни, які, навпаки, розширювали сферу застосування адміністративних штрафів та/або збільшували їх. Це стосується, наприклад, відповідальності за: порушення правил карантину (ст. 443 КУпАП); порушення законодавства в частині здійснення закупівель (ст. 16414 КУпАП); порушення порядку формування цін і тарифів (ст. 1652 КУпАП).

А як під час карантину застосовуються ті адмінштрафи, які пов’язані з більшістю «облікових» правопорушень? Тобто ті, порядок застосування яких формально ніяк не змінився.

Тактика мовчазного вичікування

Справи про деякі адмінправопорушення розглядають безпосередньо податкові органи (ст. 2342 КУпАП). Наприклад, про:

— порушення порядку проведення готівкових розрахунків, у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою (ст. 16315 КУпАП);

— ухилення від подання декларації про доходи (ст. 1641 КУпАП);

— порушення законодавства про ЄСВ (ст. 1651 КУпАП).

Також чимало «облікових» адмінправопорушень, вчинених підприємствами, розглядають суди (ст. 221 КУпАП) на підставі протоколів, складених податківцями (ст. 255 КУпАП). Серед них, зокрема (див. орієнтовний перелік у консультації із БЗ 132.03):

— порушення порядку проведення розрахунків (ст. 1551 КУпАП);

— порушення порядку ведення податкового обліку (ст. 1631 КУпАП);

— неподання/несвоєчасне подання платіжок на сплату податків та зборів (ст. 1632 КУпАП);

— порушення порядку утримання та перерахування ПДФО (ст. 1634 КУпАП) та ін. Так,

за разовими адмінправопорушеннями строк накладення стягнення — два місяці, а якщо справа підвідомча суду — три місяці з дня вчинення порушення

Цей строк давності встановлено ст. 38 КУпАП, і у зв’язку з карантином його ніхто не продовжував. Тож фактично ніщо не заважає винній особі просто тихенько пересидіти після вчинення адмінправопорушення, дочекатися, поки мине строк давності, й почуватися вільною. За таких умов мораторій на податкові перевірки (п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) може суттєво допомогти посадовим особам підприємства (директору, головбуху тощо) уникнути адмінштрафів, адже значно звужує можливості податківців виявити разове адмінправопорушення до того, як закінчиться строк для притягнення до адмінвідповідальності.

До разових адмінправопорушень відносяться, зокрема: неподання або несвоєчасне подання декларації чи ЄСВ-звітності; несплата або несвоєчасна сплата ЄСВ і податків.

Строк давності, передбачений ст. 38 КУпАП, у випадку неподання податкової чи ЄСВ-звітності починає обраховуватися з наступного дня після спливу граничного строку, передбаченого для їх подання. У випадку несплати податкових зобов’язань чи ЄСВ строк давності починаємо рахувати з наступного дня після спливу граничного строку, передбаченого для сплати податків, зборів чи ЄСВ.

Натомість у разі несвоєчасного подання декларації та ЄСВ-звітності, несвоєчасної сплати ЄСВ і несвоєчасного подання платіжних доручень на перерахування податків та зборів строк давності адміністративного правопорушення обчислюється за датою фактичного подання декларації і ЄСВ-звітності й за датою фактичної сплати податків та зборів (обов’язкових платежів) або ЄСВ.

Звертаємо увагу! Тактика вичікування стосується перш за все адмінправопорушень, до яких податківці мають певну дотичність (розглядають справи чи складають адмінпротоколи). Якщо ідеться про адмінправопорушення, розгляд справи й складання протоколів за якими відбувається без участі податківців, то тут ймовірність, що адмінправопорушення буде виявлено під час карантину, — така сама, як і раніше.

Триваючі правопорушення

Тактика вичікування не спрацює у випадку вчинення триваючих правопорушень. Триваючими є ті адмінправопорушення, що пов’язані з довготривалим, безперервним невиконанням обов’язків, передбачених правовою нормою. Вони характеризуються тим, що особа, яка вчинила певні встановлені дії або бездіяльність, і далі перебуває в стані безперервного продовження цих дій чи бездіяльності.

Серед триваючих адмінправопорушень податківці називають, зокрема (БЗ 132.03):

— відсутність обліку доходів і витрат, для яких встановлено обов’язкову форму обліку (наприклад, відсутність обліку результатів підприємницької діяльності);

— відсутність бухгалтерського обліку об’єктів оподаткування чи ведення його з порушенням вимог П(С)БО;

— інші правопорушення, пов’язані з нарахуванням податків, які можливо встановити тільки в ході документальної перевірки на підставі первинних документів.

Перечекати такі адмінправопорушення не вийде, адже за ними строк стягнення починають рахувати не з дня вчинення, а з дня виявлення (ст. 38 КУпАП). А датою виявлення такого адмінправопорушення буде дата складання і підписання акта перевірки. Тож тут мораторій не допоможе. Якщо ви вчинили таке адмінправопорушення (хай навіть під час карантину), податківці цілком зможуть виявити його вже після завершення карантину. Адже

мораторій не передбачає, що перевіряти період з 18.03.2020 по 31.05.2020 р. узагалі ніколи не можна

Він лише забороняє податківцям проводити перевірки на цей період. Та й граничні строки на проведення перевірок (п. 102.1 ПКУ) у зв’язку з карантином теж продовжені*.

* Про це читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 38-39, с. 26.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі