Теми статей
Обрати теми

Списання шин та акумуляторів

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Шини та акумулятори на автомобіль — це витратні компоненти, які неминуче зношуються в процесі експлуатації автомобіля. Зазвичай вони повинні списуватися лише після того, як вироблять певний ресурс. Але не завжди складається так, як хочеться... А що коли підприємство вирішує списати автомобільні витратники до закінчення встановленого строку? Які облікові наслідки на нього чекають?

Розпочнемо з технічного боку питання, а потім уже приступимо до облікових особливостей.

Установлений ресурс

Автомобільні шини. Величиною, що визначає строк їх служби, є сумарний пробіг (напрацювання), який розраховують з початку експлуатації шини до переходу в граничний стан за зносом з урахуванням відновлення пробігу після ремонту пошкоджень та/або поглиблення рисунка протектора, якщо це допускає виробник (п. 5 розд. I Правил № 549, п. 2.1 Норм № 488). Причому граничний стан шини — це стан, за якого:

а) або середнє значення висоти рисунка протектора не перевищує мінімально допустимої висоти, встановленої законодавством (п.п. «а» п.п. 31.4.5 Правил дорожнього руху і додаток 6 до Норм № 488);

б) або вичерпано призначений ресурс шини, який для різних категорій шин визначений п. 44 розд. V Правил № 549 з дати їх виготовлення. Щоправда, якщо є документ, який підтверджує, що виробник установив інший призначений ресурс шини, то керуємося саме ним.

Якщо величина фактичного пробігу шини досягає показника її середнього ресурсу, автомобільні шини підлягають списанню (п. 7.1 Норм № 488). Водночас допускається подальша експлуатація такої шини, якщо залишкова висота рисунка її протектора більше встановленої законодавством гранично допустимої висоти. Але за умови, що технічний стан шини відповідає вимогам законодавства (п. 7.2 Норм № 488).

Важливо: якщо виявлені експлуатаційні або виробничі дефекти, які не підлягають усуненню або ремонт яких економічно недоцільний, такі шини підлягають списанню. Причому незалежно від того, чи відповідає фактичний ресурс шин наведеному в Нормах № 488 (п. 3.2 Норм № 488). Тобто основним при прийнятті рішення про списання шин є їх фактичний стан, а не досягнення нормативів їх використання.

Акумуляторні батареї. Для них також Нормами № 489 установлено показники середнього ресурсу акумулятора з орієнтиром на календарні місяці використання акумуляторної батареї (п. 3.10 Норм № 489). При цьому вирішальним для списання акумулятора є факт того, що батарея досягла граничного стану (п. 3.12 Норм № 489). Граничним є стан, досягши якого подальша експлуатація акумулятора недопустима або недоцільна через зменшення ємності нижче 40 % від номінальної або відновлення її справності неможливе або недоцільне (розд. 2 Норм № 489).

Водночас аналогічно порядку списання автомобільних шин акумулятор підлягає списанню, навіть якщо фактичний період його використання менший за нормативний, у разі виявлення виробничих або експлуатаційних дефектів, і якщо така акумуляторна батарея не підлягає ремонту або ремонт економічно недоцільний (п. 3.13 Норм № 489).

Як бачимо, Норми № 488 і № 489 допускають можливість списання як шин, так і акумуляторів до закінчення встановленого ним ресурсу. Але за умови, що вони не відповідають технічним характеристикам, їх ремонт економічно не доцільний, а отже, акумулятори не можуть використовуватися за своїм прямим призначенням.

Бухгалтерський облік

Шини. Нагадаємо: на практиці застосовують два способи обліку шин. Перший спосіб (вигідний), коли вартість шин списують до складу витрат уже в момент їх передачі в експлуатацію. Або другий спосіб: (фіскальний) списання відкладається до моменту їх фактичного списання (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2019, № 67, с. 68).

При вигідному способі обліку шин їх вартість списують на відповідний вид витрат (залежно від напряму використання автомобіля). Якщо після закінчення використання шини:

продають на сторону як вторсировину: (1) прибуткують шини за чистою вартістю реалізації; (2) відображають дохід від реалізації; (3) списують собівартість реалізованої вторсировини;

передають на утилізацію: (1) відображають їх тільки в оперативному обліку; (2) вартість послуг з утилізації включають до інших операційних витрат (п. 2.13 Методрекомендацій № 2).

Тобто в разі застосування вигідного способу обліку вартість шин при передачі в експлуатацію списують на витрати періоду відповідно до напряму використання автомобіля. А ось у разі використання фіскального способу відбувається «відтяжка» в часі — вартість шин потрапляє до складу витрат не в момент їх передачі в експлуатацію, а тільки в момент фактичного їх вибуття з експлуатації.

Акумулятори. Акумулятор належить до запасів і порядок його обліку аналогічний порядку обліку шин. Тільки спосіб обліку буде один — вигідний. Адже акумулятори (на відміну від шин) не потрібно знімати з автомобіля у зв’язку із сезонними змінами. Він знімається один раз — коли повністю відпрацьовує свій робочий ресурс і підлягає заміні. Отже, вартість акумулятора можна списувати на витрати періоду вже безпосередньо в момент його встановлення на автомобіль.

Але врахуйте: так роблять тільки при обліку акумулятора для автомобіля на класичному паливі. Якщо йтиметься про акумулятор для електромобіля, де вартість акумулятора становить від вартості самого автомобіля 50 % і вище, то доцільно акумулятор обліковувати як об’єкт основних засобів (ОЗ). І тут можуть бути два варіанти обліку: (1) класичний — акумулятор обліковується у складі вартості автомобіля і його списання відбувається шляхом часткової ліквідації ОЗ; (2) компонентний — акумулятор обліковують як окремий об’єкт ОЗ і списують через ліквідацію ОЗ (детальніше див. у «Податки & бухоблік», 2019, № 103-104, с. 14).

Ми ж тут говоримо про акумулятори з незначною вартістю щодо вартості самого автомобіля.

Податковий облік

Податок на прибуток. Податковоприбутковий облік шин та акумуляторів повністю орієнтований на бухгалтерський облік. Жодних спеціальних різниць тут немає.

Жодних коригувань фінрезультату не передбачено також у разі списання шин та акумуляторів, які не виробили свій ресурс

Але врахуйте: загалом за автомобілем (якщо вартість шин та акумулятора була включена до первісної його вартості) високодохідникам і малодохідникам-добровольцям доведеться застосовувати амортизаційні різниці (пп. 138.1 і 138.2 ПКУ). Причому вартість шин та акумулятора, первісно встановлених на автомобілі, призначеному для негосподарської діяльності, у податковому обліку взагалі амортизуватися не будуть (п.п. 138.3.2 ПКУ).

ПДВ. У загальному порядку право на податковий кредит виникає в платника в разі придбання шин або акумуляторних батарей з вхідним ПДВ (за умови наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН). А в разі використання автомобіля в негоспдіяльності або в безПДВшних операціях нараховуються компенсуючі податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ (п. 198.5 ПКУ).

При фіскальному підході компенсуючі ПЗ доведеться також нарахувати при списанні шин або акумулятора раніше строку, встановленого нормами № 488 і № 489. Проте, вважаємо, діяти так потрібно, якщо шини та акумулятори відповідають технічним характеристикам і цілком можуть використовуватися за своїм призначенням. Якщо шини та/або акумулятор списуються з причини їх пошкодження, що виключає ремонт (відновлення), вважаємо, підстав для нарахування компенсуючих ПЗ немає. Адже, як ми вже з’ясували, таке списання цілком уписується у вимоги Норм № 488 і № 489 (ср. ). Отже, негосподарська спрямованість такого списання відсутня. Попередимо: податківці цей підхід можуть не схвалювати.

І ще: якщо підприємство вирішить продати акумулятор або шини як вторсировину, то операцію потрібно розглядати через призму звичайного постачання. Нараховуємо ПЗ виходячи з договірної ціни реалізації, яка відповідає балансовій вартості шин їх чистої реалізаційної вартості. Тобто мінбаза дорівнюватиме ціні реалізації. Адже первісно придбавали шини, які фактично були використані за їх призначенням, а продаємо вже інший об’єкт запасів (вторсировину), який буде використаний за іншим призначенням (аналогічний висновок — у листі ДФСУ від 16.03.2016 р. № 5737/6/99-99-19-03-02-15).

Приклад. Підприємство списує шини та акумулятор автомобіля, який використовує адміністрація підприємства. Фактичний ресурс демонтованих шин, установлений Нормами № 488, не минув. Проте є експлуатаційні дефекти, які не дозволяють використовувати шини надалі, а ремонт не доцільний. Раніше шини отримувалися окремо від автомобіля, їх облік ведеться фіскальним способом. Балансова вартість шин — 2000 грн. Ціна реалізації1200 грн (у тому числі 20 % ПДВ). Автомобільний акумулятор також не відпрацював установленого Нормами № 489 строку, але в нього виявлений експлуатаційний дефект, який не підлягає ремонту. Оскільки акумулятор не може використовуватися за своїм призначенням, прийнято рішення здати його на утилізацію. Ціна утилізації200 грн без ПДВ.

Списання автомобільних шин та акумулятора

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

дебет

кредит

Демонтовані шини вилучено з експлуатації і прийнято рішення їх продати

1

Шини списано з балансу*

92

207/1

2000

2

Прибуткуємо шини як вторсировину**

209

719

1000

3

Відвантажено шини покупцеві

377

712

1200

4

Відображено ПЗ з ПДВ

712

641/ПДВ

200

5

Списано з балансу шини у зв’язку з вибуттям

943

209

1000

6

Отримано компенсацію від покупця

311

377

1200

* Оскільки виявлено експлуатаційні дефекти, які не підлягають усуненню, шини підлягають списанню незалежно від виробленого ресурсу (п. 3.2 Норм № 488). Відповідно ПЗ з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ не нараховуємо. Хоча податківці можуть бути проти.

** Згідно з п. 2.12 Методрекомендацій № 2 на суму цієї вартості в бухобліку визнаємо інший операційний дохід.

Здійснено заміну акумулятора і старий акумулятор здано на утилізацію

7

Установлено на автомобіль новий акумулятор

92

207

2000

8

Передано на утилізацію старий акумулятор*

9

Отримано та оплачено послуги з утилізації старого акумулятора (підписано акт)

949**

631

200

631

311

200

* Оскільки в бухобліку не визнають активом відходи, реалізація та/або використання яких у виробничому процесі не передбачаються (п. 2.13 Методрекомендацій № 2), то й прибуткувати акумулятор на баланс не потрібно. Списання відображаємо лише в оперативному обліку.

** Послуги з утилізації включаємо до інших операційних витрат періоду згідно з абзацом третім п. 2.13 Методрекомендацій № 2.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі