Документи на товари у ФОП у 2021 році

Нестеренко Максим, податковий експерт
Податки & бухоблік Квітень, 2021/№ 27
В обраному У обране
Друк
Наприкінці 2020 року законодавець скасував книги обліку для ФОП (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 17, с. 2). Також отримала нову віху епопея з РРО-революцією для єдиноподатників. І однією зі складових цієї революції стало питання про документи, які повинні мати ФОП у нових реаліях. Наразі це питання є мегапопулярним для усіх категорій ФОП. Розглянемо його.

Загальносистемники

ФОП-загальносистемники зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару (п. 177.10 ПКУ). Ця вимога не нова, вона існувала задовго до 01.08.2020 р. Тому ФОП-загальносистемники, які ведуть активну діяльність, як правило, і раніше дбали про наявність підтверджуючих документів.

Зверніть увагу! Документальне підтвердження витрат (п. 177.2 ПКУ) відбувається на підставі документів на оплату (про це нижче). А от підтверджуючі документи (п. 177.10 ПКУ) потрібні ФОП не для підтвердження витрат, а для інших цілей.

Що маємо після 01.01.2021 р.? ФОП на загальній системі мають вести облік доходів і витрат за типовою формою, затвердженою Мінфіном (див. абзац другий п. 177.10 ПКУ).

Проєкт такої форми вже є на сайті Мінфіну*. До її затвердження ФОП-загальносистемники вестимуть такий облік за старою формою.

* Див.: mof.gov.ua/uk/regulatory_acts_draft_for_discussion_2021-483

Вимога про наявність підтвердних документів у ФОП-загальносистемників нікуди із ПКУ не поділася

Тому ФОП на загальній системі рекомендуємо мати як платіжні документи (щоб підтвердити витрати), так і підтверджуючі (вимога ПКУ).

ЄП-документозобов’язані

На відміну від загальносистемників, від ФОП- єдиноподатників ПКУ ніколи прямо не вимагав мати підтверджуючі документи на придбані товари. Немає такої вимоги в ПКУ і зараз.

Натомість вона є у п. 12 ст. 3 Закону про РРО, де йдеться про обов’язок вести облік товарних запасів і здійснювати продаж лише тих товарів та послуг, що відображені в такому обліку. Згідно з абзацом другим зазначеної норми ФОП під час перевірки зобов’язаний надати податківцям документи, які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті).

Ця вимога Закону про РРО поширюється на ФОП (1) загальносистемників; (2) єдиноподатників — платників ПДВ; (3) єдиноподатників-безПДВшників, які торгують ТСПТ, ліками, медичними або ювелірними виробами.

Про загальносистемників ми вже знаємо, що п. 177.10 ПКУ і так зобов’язує їх мати підтверджуючі документи на товар. А от для єдиноподатників саме п. 12 ст. 3 Закону про РРО є нормою, яка визначає такий обов’язок.

При цьому для єдиноподатників-ПДВшників це навряд чи новина. Адже від них ст. 296 ПКУ і раніше вимагала вести облік витрат, а ст. 3 Закону про РРО — вести облік товарних запасів. І податківці однозначно говорили про те, що документи на товар їм потрібні.

А от у єдиноподатників-безПДВшників, які торгують ТСПТ, ліками, медичними або ювелірними виробами, дійсно розпочалося нове життя. Облік товарних запасів згідно з п. 12 ст. 3 Закону про РРО став для них обов’язковим лише з 01.08.2020 р., облік витрат згідно зі ст. 296 ПКУ не обов’язково вести і зараз… А підтверджуючі документи на товар мати необхідно. З тієї самої дати, що й вести облік товарних запасів. Тобто

придбання усіх товарів, проданих починаючи з 01.08.2020 р. ФОП-безПДВшниками, які торгують ТСПТ, ліками, медичними або ювелірними виробами, повинні бути підтверджені документами

Це стосується решти ФОП, на яких поширюється дія п. 12 ст. 3 Закону про РРО.

ЄП-документовільні

Це найбільш привілейована категорія ФОП. На них не поширюється дія вищезгаданого п. 12 ст. 3 Закону про РРО. Тому для них не існує ані облік товарних запасів, ані вимога підтверджувати документами облік та походження товарів та надавати такі документи податківцям під час перевірки.

До таких ФОП можуть належати:

— ФОП, які працюють тільки за безготівковий розрахунок (незалежно від групи, ставки та обсягу доходу). Такі ФОП не здійснюють розрахункових операцій у розумінні ст. 2 і 3 Закону про РРО, відповідно вимоги п. 12 ст. 3 цього Закону їх не стосуються;

ФОП-єдиноподатники, які не є платниками ПДВ. Тобто першо- та другогрупники, а також третьогрупники на ставці ЄП 5 %.

Вимоги п. 12 ст. 3 Закону про РРО не поширюються на єдиноподатників-безПДВшників, якщо вони НЕ торгують ТСПТ, ліками, медичними та ювелірними виробами (абзац третій п. 12 ст. 3 Закону про РРО).

Тобто від цієї категорії ФОП мати документи на товар не вимагає ані ПКУ, ані Закон про РРО. Проте наявність документів, які підтверджують придбання, може бути обґрунтована не тільки вимогами законодавства, але й доцільністю.

Тому навіть ЄП-документовільним ФОП рекомендуємо мати хоча б якийсь документ на підтвердження того, що товари придбані. Це вбереже вас від можливих підозр, що ви свій товар вкрали чи набули якимось іншим незаконним шляхом.

Ну і не забуваймо також про стару вигадку податківців: буцімто товари, на які немає документів, куплені у фізосіб, а ПДФО і ВЗ при цьому не утримано (див. БЗ 107.05).

Документи від продавця

Якими документами від продавця ФОП мають підтверджувати придбання своїх товарів? Тут підхід різний для різних категорій ФОП.

Загальносистемники. До них вимоги податківців є найбільш жорсткими. Фіскали хочуть, аби витрати такі ФОП підтверджували виключно первинними бухдокументами. Тобто документами, які містять усі обов’язкові реквізити, згадані у ст. 9 Закону про бухоблік (БЗ 104.05).

Це не дивно, адже у загальносистемника документально підтверджені витрати прямо впливають на об’єкт оподаткування, зменшуючи його (п. 177.2 ПКУ). Тому податківці ясно дають зрозуміти: в розрахунку чистого оподатковуваного доходу беруть участь тільки витрати, підтверджені первинними документами.

Серед документів, якими ФОП-загальносистемник може підтвердити свої витрати, податківці називають угоди, акти виконаних робіт (наданих послуг), ТТН, розрахункові документи тощо (БЗ 104.05).

Крім того, ними можуть бути платіжне доручення, квитанція, фіскальний чек, акт закупівлі та інші первинні документи, що засвідчують факт оплати товарів. Аналогічною є позиція Верховного Суду (див. постанови від 09.12.2020 р. у справі № 460/951/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/93541727 та від 08.09.2020 р. № 810/1411/16 // reyestr.court.gov.ua/Review/91752724). Хоча, строго кажучи, витрати ФОП підтверджуються тільки документами на оплату.

ЄП-документозобов’язані. Базова норма п. 12 ст. 3 Закону про РРО не конкретизує, які саме документи підтверджують походження товарів. Натомість судова практика традиційно згадує товарні накладні, видаткові накладні, ТТН (див., наприклад, постанови ВС від 12.11.2020 р. № 806/5119/15, від 17.11.2020 р. у справі № 806/4826/15, від 10.12.2020 р. 817/1273/16, від 11.02.2021 р. № 140/470/19**).

** Див.: reyestr.court.gov.ua/Review/92810675, reyestr.court.gov.ua/Review/92902480, reyestr.court.gov.ua/Review/93471759, reyestr.court.gov.ua/Review/94803127

Але цей перелік, зрозуміло, не вичерпний. Сюди цілком можна включити також фіскальний чек РРО, товарний чек тощо.

Чи обов’язково, щоби ці документи були первинними у розумінні ст. 9 Закону про бухоблік? Скажімо так: дуже бажано. Звісно, якщо ви купуєте товар на базарі чи у фізособи, яка не має статусу ФОП, вам первинного документа не дадуть. Буде тільки закупівельний акт, який складете ви самі (див. нижче).

Оскільки суди частенько ставлять знак рівності між наявністю документів на товар і обліком товарних запасів у встановленій законодавством формі (див., наприклад, постанову ВС від 22.10.2020 р. у справі № 540/1486/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/92385116), рекомендуємо підтверджувати походження товарів саме первинними документами.

Щодо податківців, то вони говорять натяками. Об’єкт оподаткування єдиноподатника розраховується без участі витрат (ст. 292 ПКУ). А ст. 296 ПКУ не говорить, що його облік ведеться на підставі первинних документів.

Деякі із ЄП-документозобов’язаних ФОП взагалі не зобов’язані вести облік витрат згідно з п. 296.1 ПКУ. Ідеться, наприклад, про ФОП групи 2, які торгують ліками та медвиробами.

Проте податківці вже подали сигнал: навіть після 01.01.2021 р. єдиноподатковий облік у ФОП має відповідати змісту первинних документів (див. інформлист № 16***).

*** Див.: tax.gov.ua/data/material/000/339/432244/Informaciyniy_list_16.pdf

ЄП-документовільні. Для таких ФОП законодавчих вимог щодо наявності підтвердних документів на товар немає.

Аби підтвердити, що товар набуто законно, вони можуть використовувати як первинні, так і інші документи, зокрема, «базарні» чеки, виписані від руки, чи інші папірці (так звані товарні чеки), що зазвичай видають ті ФОП, які не використовують РРО/ПРРО.

Документи, складені самим ФОП

Документами, що підтверджують походження товару, є також ті прибуткові документи, які ФОП складає сам. Для оприбуткування запасів, що надійшли від постачальників, — прибутковий ордер або акт про приймання матеріалів (п. 3.7, 3.8 Методрекомендацій з бухобліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.07.2007 р. № 2). А якщо товар куплено у фізособи, яка не є ФОП, — вже нам відомим закупівельним актом (п. 3.10 Методрекомендацій № 2).

Оскільки ці документи ФОП не отримує ззовні, а складає сам, із ними повинно бути простіше. Однак обмежуватися лише прибутковими документами, які складено власноруч, не радимо. Краще за можливості мати як їх, так і документи від продавця.

Нарешті, норму п. 12 ст. 3 Закону про РРО виписано так, що навіть вхідних документів від продавця та складених власноруч документів на оприбуткування може бути недостатньо, аби підтвердити походження товару.

Якщо у ФОП декілька точок (місць продажу товарів), а документ на придбання — один (на загальний обсяг товарів на складі), переміщення товарів зі складу на конкретну торговельну точку оформлюється документами на внутрішнє переміщення (тією ж накладною за ф. М-11).

Не виключаємо, що для спокою ФОП доведеться подбати і про наявність цих документів. У судовій практиці є натяки на це (див. постанову ВС від 23.10.2020 р. у справі № 816/2932/15 // reyestr.court.gov.ua/Review/92385315).

Документи при продажу

Підтвердити свої доходи документами ФОП повинен хоча би для того, аби було видно, за що саме отримані ті чи інші кошти.

Чи не отримано їх єдиноподатником від діяльності, яка йому заборонена? Як без документів довести, що отримані кошти не є доходом (ті ж транзитні суми у ФОП-комісіонера)?

Також голою цифрою важко підтвердити власне суму доходу. Чи не занизив ФОП дохід, чи вписався він у граничні обсяги для тієї чи іншої групи? Ці запитання завжди висітимуть у повітрі, якщо дохід не буде підтверджено документально.

Крім того, у п. 44.1 ПКУ міститься вимога зберігати документи, пов’язані з визначенням об’єкта оподаткування і податкових зобов’язань. А для ФОП документи на доходи є саме такими документами.

Безготівковий дохід можна підтвердити банківськими виписками, а готівковий — Z-звітом РРО/ПРРО або записами в КОРО

А якщо йдеться про ЄП-документовільних ФОП, які не застосовують РРО, ПРРО та КОРО? Інформлист № 16 дозволяє підтвердити ЄП-дохід, зазначений у декларації, лише записами із зошита, блокнота чи таблиці Excel.

Це цілком відповідає п. 44.1 ПКУ, який дозволяє підтверджувати дані декларації не лише первинкою, але й іншими документами, пов’язаними з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законом.

Та з іншого боку є сигнал: інформація про місячні обороти повинна відповідати змісту первинних документів.

Також у свіжій консультації з БЗ 107.05 податківці наполягають: довільний облік доходів ФОП не скасовує їх обов’язок заповнювати декларацію на підставі первинних документів.

Це свідчить, що податківці залишають за собою право вимагати від усіх ФОП підтвердження доходів саме первинними документами. Тож безпечніше подбати про них.

Немає документів: відповідальність

Податкові штрафи. Податкове законодавство передбачає штраф для тих ФОП, які не зберігають документи на придбаний товар, хоча зобов’язані це робити. Сума штрафу становить 1020 грн за перше порушення і 2040 грн для платника, якого протягом року вже штрафували (п. 121.1 ПКУ). Податківці говорять про цей штраф і для загальносистемників (БЗ 104.13), і для єдиноподатників (БЗ 107.05).

І ЄП-документозобов’язані ФОП не відіб’ються від цього штрафу тим, що від них наявності документів на товар вимагає не ПКУ, а Закон про РРО. За ст. 121 ПКУ податківці штрафують у тому числі за порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на них.

Зараз продовжується карантинний мораторій на штрафи (п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Однак після його завершення цей штраф усе одно можна буде застосувати.

РРО-штрафи. До ФОП, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали при перевірці документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів за цінами реалізації, але не менше 170 грн. Ця санкція встановлена ст. 20 Закону про РРО і застосовується до усіх ФОП, крім ЄП-документовільних (див. БЗ 109.20).

На наш погляд, санкція застосовується тільки до залишків необлікованих товарів, які виявлено на момент перевірки на місці продажу. Тобто до товарів без документів, які на момент перевірки вже продано, цей штраф застосовуватись не повинен. Але не виключаємо прискіпувань з боку податківців.

Найскладніше буде єдиноподатникам-безПДВшникам, які торгують ТСПТ, ліками, медвиробами і ювеліркою. Адже саме в них після 01.08.2020 р. найбільш імовірний продаж товарів, придбаних до 01.08.2020 р. без підтверджуючих документів. Радимо таким ФОП мати на ці товари хоча би «базарний» чек.

На цей штраф мораторій не поширюється. Адже мораторій стосується тільки штрафів за порушення податкового законодавства. А РРО-законодавство хоча й контролюється податківцями, але податковим не є (п. 3.1 ПКУ) (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 86, с. 2).

Увага! У судовій практиці трапляються рішення, в яких Верховний Суд заявляє, що відсутність документів на момент перевірки за місцем реалізації чи зберігання товарів, за умови, що ці товари належним чином обліковані, не є підставою для застосування зазначеної санкції (див., наприклад, постанову від 11.02.2021 р. у справі № 140/470/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/94803127).

Однак ці рішення стосуються спорів, які виникли до 01.08.2020 р. Після цієї дати вимога про наявність документів на товар, які потрібно надати податківцям саме під час проведення перевірки, прямо прописана в абзаці другому п. 12 ст. 3 Закону про РРО.

Тож у спорах, що виникли після 01.08.2020 р., такої позиції у судів більше немає (див., наприклад, постанову Одеського окружного адмінсуду від 05.03.2021 р. у справі № 420/11573/20) // reyestr.court.gov.ua/Review/95361113.

Адмінштрафи. ФОП-загальносистемників за відсутність документів на товар податківці також можуть покарати адмінштрафом за неналежне ведення обліку доходів і витрат (ст. 1641 КУпАП). Це від 51 до 136 грн за перше порушення і від 85 до 136 грн за повторне порушення протягом року (БЗ 104.13).

Мораторію на адмінштрафи у зв’язку з карантином немає. Тож пересидіти адмінштраф, скориставшись мораторієм на перевірки (п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), не вийде (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 40, с. 15).

Крім того, неналежне ведення обліку доходів і витрат податківці традиційно розглядають як триваюче правопорушення (БЗ 132.03). Відповідно, строк давності відраховується не від дня вчинення, а від дня виявлення (ст. 38 КУпАП).

Щодо ФОП-єдиноподатників, то цей адмінштраф їм, на нашу думку, наразі не загрожує, адже він застосовується тільки для тих, кому встановлено обов’язкову форму обліку.

Для єдиноподатників такої форми вже немає (п. 296.1 ПКУ). Але податківці вважають, що навіть довільний облік єдиноподатника має ґрунтуватися на первинних документах. Тож можуть «шити» адмінштраф і єдиноподатникам.

Зазначені штрафи податківці накладатимуть за результатами документальних і фактичних перевірок (ст. 15 Закону про РРО). Після того, як закінчиться карантинний мораторій на перевірки (п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), який для ФОП залишається недоторканним навіть після постанови КМУ від 03.02.2021 р. № 89.

ВИСНОВКИ

  • ФОП-загальносистемники зобов'язані мати підтверджуючі документи на свої товари на виконання вимог ст. 177 ПКУ.
  • ФОП-єдиноподатники (платники ПДВ і неплатники ПДВ, які торгують ТСПТ, ліками, медвиробами та ювеліркою), повинні мати документи на товар згідно з п. 12 ст. 3 Закону про РРО.
  • Документи на доходи потрібні всім ФОП, щоб підтвердити обсяг і джерела отриманих доходів, а також відстежити, чому ті чи інші надходження не включені до доходів.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно