Теми статей
Обрати теми

Облік товарних запасів ФОП: проєкт

Нестеренко Максим, податковий експерт
Проєкт порядку обліку товарних запасів для ФОП*

* Див.: mof.gov.ua/uk/regulatory_acts_draft_for_discussion_2021-483

Висновок документа

Мінфін оприлюднив проєкт порядку обліку товарних запасів у ФОП, у тому числі платників ЄП

ФОП, які здійснюють розрахункові операції, зобов’язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів і продавати лише ті товари, що відображені в такому обліку (п. 12 ст. 3 Закону про РРО).

Історія питання. Вимога з’явилася у Законі про РРО більше 20 років тому! Чи означає проєкт Мінфіну, що протягом усіх цих років порядку для обліку товзапасів для ФОП не було? І що за його відсутність не мали штрафувати?!

Тобто ані ведення книг обліку, ані наявність документів на товари, ані імплементація бухобліку обліком товзапасів для ФОП не були**?

** Докладно читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 61, с. 22; 2018, № 81, с. 22.

Кого стосується. Порядок один для усіх ФОП, яких стосується п. 12 ст. 3 Закону про РРО. Тобто і для загальносистемників, і для єдиноподатників-ПДВшників, і для єдиноподатників-безПДВшників, які торгують ТСПТ, ліками, медвиробами та ювеліркою.

Ігнорувати порядок можуть: (1) єдиноподатники-безПДВшники, які не торгують вищезазначеними товарами; (2) ФОП, які торгують тільки за безготівку, а тому не здійснюють розрахункових операцій за ст. 2 Закону про РРО.

Обов’язок вести облік товзапасів прямо не залежить від застосування РРО. Так, ФОП групи 1, який торгує ТСПТ, вільний від РРО, але облік товарних запасів повинен вести.

Порядок ведення. Для обліку товзапасів передбачено спеціальну форму з 9 граф. Стартує облік зі складеного самим ФОП опису залишку товарів на початок обліку. Далі до форми ФОП уносить записи, які відображають інформацію про надходження та вибуття товарів.

Записи можна робити тільки на підставі первинних документів. А якщо у ФОП є залишки, не підтверджені документами? Порядок визначає, що стартовий опис залишку теж є первинним документом і зазначену у ньому вартість товарів ФОП визначає сам.

Отже, Мінфін дозволяє ФОП внести стартові залишки за описом, навіть якщо на них немає жодних документів. А от вже в подальшому облік має ґрунтуватися тільки на первинці.

При вибутті ФОП не відображають у формі обліку товари, продані через РРО/ПРРО. Вибуття товарів відображається при продажу за безготівку, поверненнях, втраті чи псуванні, споживанні та внутрішньому переміщенні.

Мінфін хоче бачити у формі обліку окремий запис на кожен вхідний первинний документ. І на кожен вихідний теж (крім продажу через РРО/ПРРО). Реквізити документів обов’язково вносяться до форми, а самі документи — обов’язкові додатки до неї.

ФОП забороняється не тільки продаж товарів, не підтверджених первинкою, але і продаж товарів, записи про які не внесено до форми обліку. Зберігати форму і документи ФОП має допоки спише останню одиницю товарів. Потім документи щомісячно групуються і зберігаються принаймні до перевірки. Адже за п. 12 ст. 3 Закону про РРО під час перевірки фіскали можуть зажадати від ФОП ці документи.

Документи на внутрішнє переміщення названо у проєкті як документи, що підтверджують походження товарів. І якщо у ФОП кілька торгових точок, йому доведеться копіювати вхідні документи від постачальника. І тримати їх в кожному місці продажу, аби при перевірці одразу пояснити, звідки товари.

Що ж, чекаємо, чи стане проєкт наказом...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі