Теми статей
Обрати теми

Вибуття запасів (ч. 1)

Вороная Наталія, експерт з кадрових і податкових питань, Нестеренко Максим, податковий експерт, Чернишова Наталія, експерт з кадрових і податкових питань
Далеко не завжди запаси, що надійшли на підприємство або вироблені ним, закінчують свою життєдіяльність шляхом використання в його господарській діяльності*. Іноді їх «доля» складається інакше. Так, вони можуть вибути у зв’язку з:
1) реалізацією за грошові кошти в національній або іноземній валюті;
2) безоплатною передачею;
3) унесенням до статутного капіталу іншого підприємства;
4) поверненням постачальнику тощо.
Як такі операції відобразити в бухгалтерському та податковому обліку юрособи, ви можете дізнатися з цього розділу спецвипуску.

* Про це див. у підрозділі 3.2.

4.1. Методи оцінки вибуття запасів

Перше, про що ми поговоримо, — це методи оцінки вибуття запасів, які застосовуються в бухгалтерському обліку. Вони встановлені п. 16 НП(С)БО 9 і п. 2.15 Методрекомендацій № 2.

Відповідно до цих норм застосовують такі методи:

1) ідентифікованої собівартості відповідної одиниці запасів;

2) середньозваженої собівартості;

3) собівартості перших за часом надходження запасів (ФІФО);

4) нормативних затрат;

5) ціни продажу.

Зверніть увагу:

для всіх одиниць бухгалтерського обліку запасів, що мають однакове призначення й однакові умови використання, застосовують тільки один із зазначених вище методів

Метод оцінки вибуття запасів підприємство визначає самостійно в наказі про облікову політику з урахуванням особливостей своєї діяльності.

Ну а тепер розглянемо кожен з наведених вище методів детально.

Метод ідентифікованої собівартості

За методом ідентифікованої собівартості оцінюють запаси, які:

— відпускаються для виконання спеціальних замовлень і проєктів

або

— не замінюють один одного.

Цей метод використовують при торгівлі автомобілями, виробами з дорогоцінних металів та каміння, об’єктами нерухомості тощо. Його доцільно застосовувати при невеликій кількості запасів, коли легко відстежити, за якою вартістю вони були зараховані на баланс. Але пам’ятайте: на підприємстві має бути організовано індивідуальний облік за кожним видом запасів.

Суть методу полягає в тому, що вартість одиниці запасів можна ідентифікувати із цією одиницею. Тобто необхідно визначити ознаку, за якою можна ідентифікувати одиницю запасів та її ціну. Якщо ж така ознака не виявляється, ТМЦ є взаємозамінними. Отже, застосувати до них метод ідентифікованої собівартості неможливо.

Краще зрозуміти принцип дії методу ідентифікованої собівартості допоможе приклад.

Приклад 4.1. Залишок товару на початок місяця становить 4074 грн (60 одиниць за ціною 67,90 грн/од.).

У звітному періоді товар отримувався двічі:

1) 70 од. за ціною 72 грн/од.;

2) 50 од. за ціною 73,32 грн/од.

Протягом місяця реалізовано 110 оди- ниць:

1) 60 од. за ціною 67,90 грн/од.;

2) 10 од. за ціною 72 грн/од.;

3) 40 од. за ціною 73,32 грн/од.

Усі ціни зазначені без урахування ПДВ.

Розрахунок списання запасів методом ідентифікованої собівартості в цьому випадку необхідно здійснити таким чином (див. табл. 4.1):

Таблиця 4.1. Списання запасів методом ідентифікованої собівартості

Дата

Залишок на початок

Надійшло

Вибуло

Залишок на кінець

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

04.01

60

67,90

4074

60

67,90

4074

12.01

70

72

5040

10

72

720

60

72

4320

27.01

50

73,32

3666

40

73,32

2932,80

10

73,32

733,20

Разом

60

4074

120

8706

110

7726,80

70

5053,20

Собівартість запасів, що вибули, становить:

60 х 67,90 + 10 х 72 + 40 х 73,32 = 7726,80 (грн).

Собівартість товару на кінець звітного періоду дорівнює:

60 х 72 + 10 х 73,32 = 5053,20 (грн).

Зазначену суму можна перевірити так:

4074 + 8706 - 7726,80 = 5053,20 (грн).

Метод середньозваженої собівартості (за звітний період)

А ось цей метод чудово підійде для підприємств, які мають велику кількість запасів різної номенклатури.

При цьому розрахунок середньозваженої собівартості запасів може проводитися:

1) за звітний місяць;

2) на дату здійснення операції.

Періодичність визначення середньозваженої собівартості одиниці запасів визначають у наказі про облікову політику підприємства.

Поговоримо про кожен із цих способів детальніше.

Розпочнемо з першого.

Ті, хто обрав цей спосіб, розраховують середньозважену собівартість одиниці запасів шляхом ділення сумарної вартості залишку таких запасів на початок звітного місяця і запасів, отриманих у звітному місяці, на сумарну кількість запасів на початок звітного місяця та запасів, отриманих у звітному місяці (п. 18 НП(С)БО 9).

Тобто собівартість запасів, що вибули, визначається один раз — у кінці звітного мі- сяця.

Цей розрахунок можна показати у вигляді формули:

img 1

де С/всер — середньозважена собівартість одиниці певного виду запасів, грн;

Взп — вартість залишку запасів на початок звітного місяця, грн;

Взнадх — вартість запасів, що надійшли у звітному місяці, грн;

Зп — кількість одиниць певного виду запасів на початок місяця, од.;

Знадх — кількість одиниць запасів цього виду, що надійшли у звітному місяці, од.

Використовуючи умови прикладу 4.1, визначимо середньозважену собівартість запасів (за звітний період) у табл. 4.2.

Таблиця 4.2. Метод середньозваженої собівартості (за звітний період)

Дата

Залишок на початок

Надійшло

Вибуло

Залишок на кінець

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

04.01

60

67,90

4074

12.01

70

72

5040

27.01

50

73,32

3666

Разом

60

4074

120

8706

110

71

7810

70

71

4970

Середньозважену собівартість одиниці запасів, що вибули, визначають так:

(4074 + 8706) : (60 + 120) = 71 (грн/од.).

Таким чином, загальна вартість запасів, що вибули за звітний місяць, становитиме:

71 х 110 = 7810 (грн).

Вартість залишку запасів на кінець місяця дорівнює:

71 х 70 = 4970 (грн)

або

4074 + 8706 - 7810 = 4970 (грн).

Метод середньозваженої собівартості (на дату операції)

У цьому випадку оцінку кожної операції з вибуття запасів здійснюють за середньозваженою собівартістю шляхом ділення сумарної вартості таких запасів на дату операції на сумарну кількість запасів на цю саму дату (п. 19 НП(С)БО 9). Тобто в розрахунку середньозваженої собівартості одиниці запасів беруть участь вартість і кількість запасів на певну дату.

Формула розрахунку середньозваженої собівартості (С/всер) для цього випадку виглядає таким чином:

С/всер = Свопер : Зопер,

де Свопер — сумарна вартість запасів на дату операції, грн;

Зопер — кількість запасів на дату операції, од.

Зауважте:

при цьому способі середньозважену собівартість запасів визначають на кожну дату їх вибуття

Знову звернувшись до умов прикладу 4.1, покажемо розрахунок середньозваженої собівартості на дату операції (див. табл. 4.3):

Таблиця 4.3. Метод середньозваженої собівартості (на дату операції)

Дата

Залишок на початок

Надійшло

Вибуло

Залишок на кінець

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

04.01

60

67,90

4074

11.01

60

67,90

4074

12.01

70

72

5040

22.01

10

72

720

27.01

50

73,32

3666

29.01

40

72,60

2904

Разом

60

4074

120

8706

110

7698

70

72,60

5082

Середньозважена собівартість одиниці запасів на дату операції розраховується так:

1) станом на 11.01:

4074 : 60 = 67,90 (грн);

2) станом на 22.01:

(4074 - 4074 + 5040) : (60 - 60 + 70) = 72 (грн);

3) станом на 29.01:

(5040 - 720 + 3666) : (70 - 10 + 50) = 72,60 (грн).

Вартість запасів на кінець звітного місяця:

70 х 72,60 = 5082 (грн)

або

4074 + 8706 - 7698 = 5082 (грн).

Метод ФІФО

В основі оцінки запасів за методом ФІФО (від англ. FIFO — first in first out) лежить припущення, що запаси використовують у тій послідовності, в якій вони надходили на підприємство. Тобто запаси, придбані першими, списуються першими. У свою чергу, запаси, що залишилися на кінець періоду, були придбані або виготовлені останніми.

Щоб краще зрозуміти принцип роботи цього методу, розглянемо приклад. При цьому вихідні дані візьмемо з прикладу 4.1, а розрахунок наведемо в табл. 4.4.

Таблиця 4.4. Списання запасів методом ФІФО

Дата

Залишок на початок

Надійшло

Вибуло

Залишок на кінець

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

04.01

60

67,90

4074

11.01

60

67,90

4074

12.01

70

72

5040

22.01

10

72

720

27.01

50

73,32

3666

29.01

40

72

2880

31.01

20

72

1440

50

73,32

3666

Разом

60

4074

120

8706

110

7674

70

5106

Собівартість запасів, що вибули, становить:

60 х 67,90 + 10 х 72 + 40 х 72 = 7674 (грн).

Собівартість запасів на кінець звітного періоду дорівнює:

20 х 72 + 50 х 73,32 = 5106 (грн) або

4074 + 8706 - 7674 = 5106 (грн).

Метод нормативних затрат

Методом нормативних затрат користуються виробничі підприємства. Він передбачає визначення собівартості запасів, що вибули, виходячи з норм витрат на виготовлення одиниці продукції (робіт, послуг). При цьому норми витрат підприємства встановлюють самостійно з урахуванням нормальних рівнів використання запасів, праці, виробничих потужностей і діючих цін (п. 21 НП(С)БО 9).

Майте на увазі: щоб нормативні затрати були максимально наближені до фактичних, потрібно регулярно перевіряти та переглядати норми витрат і ціни.

Оцінку продукції (робіт, послуг) за нормативними затратами на дату балансу (або на кінець місяця) коригують до фактичної виробничої собівартості

Цей метод широко використовується при оцінці НЗВ і готової продукції на підприємствах з масовим і великосерійним виробництвом. Поглянути на нього в дії допоможе приклад.

Приклад 4.2. На початок січня на складі виробничого підприємства готова продукція була відсутня.

Протягом цього місяця на склад трьома партіями надійшла готова продукція в такій кількості:

1) 65 шт.;

2) 85 шт.;

3) 70 шт.

У цьому ж місяці зі складу тричі була реалізована готова продукція в кількості:

1) 50 шт.;

2) 70 шт.;

3) 80 шт.

Нормативна собівартість одиниці продукції в січні становить 85 грн, а фактична собівартість — 90 грн.

Розрахунок списання запасів методом нормативних затрат ви можете побачити в табл. 4.5.

Таблиця 4.5. Списання запасів методом нормативних затрат

Дата

Залишок на початок

Надійшло

Вибуло

Залишок на кінець

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

кількість, од.

ціна за од., грн

сума, грн

04.01

06.01

65

85

5525

13.01

50

85

4250

18.01

85

85

7225

22.01

70

85

5950

26.01

70

85

5950

29.01

80

85

6800

Доведення до фактичної собівартості

220

5

1100

200

5

1000

Разом

220

90

19800

200

90

18000

20

90

1800

Вартість готової продукції, що вибула, становить:

50 х 85 + 70 х 85 + 80 х 85 + 1000 = 18000 (грн).

Залишок готової продукції на кінець місяця:

20 х 90 = 1800 (грн)

або

19800 - 18000 = 1800 (грн).

Метод ціни продажу

Метод ціни продажу призначений для визначення собівартості реалізації запасів підприємствами роздрібної торгівлі, що мають значну і змінну номенклатуру товарів з приблизно однаковим рівнем торгової націнки.

Цей метод ґрунтується на застосуванні середнього відсотка торгової націнки на товари. Собівартість реалізації в такому разі визначають як різницю між продажною (роздрібною) вартістю реалізованих товарів і сумою торгової націнки на ці товари (п. 22 НП(С)БО 9). Суму торгової націнки на реалізовані товари обчислюють як добуток продажної (роздрібної) вартості реалізованих товарів і середнього відсотка торгової націнки.

У свою чергу, середній відсоток торгової націнки розраховують діленням суми залишку торгових націнок на початок звітного місяця і торгових націнок у продажній вартості отриманих у звітному місяці товарів на суму продажної (роздрібної) вартості залишку товарів на початок звітного місяця і продажної (роздрібної) вартості отриманих у звітному місяці товарів.

Тут детально говорити про цей метод не будемо, оскільки про нього ще йтиметься в підрозділі 4.3.

Від методів оцінки вибуття запасів плавно переходимо до розгляду бухгалтерського і податкового обліку операцій з вибуття ТМЦ.

4.2. Реалізація за грошові кошти в національній валюті

Найчастіше запаси вибувають із підприємства у зв’язку з їх реалізацією. Тому із цього питання й почнемо говорити про бухгалтерсько-податкові особливості вибуття ТМЦ. Причому в цьому підрозділі торкнемося реалізації запасів резидентам.

Бухгалтерський облік

При реалізації запасів за грошові кошти в бухгалтерському обліку підприємства-продавця виникає дохід. Його відображають, якщо одночасно дотримано таких умов (п. 8 НП(С)БО 15):

1) покупцю передано ризики й вигоди, пов’язані із правом власності на ТМЦ;

2) підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованими ТМЦ;

3) сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена;

4) є впевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигід підприємства, а витрати, пов’язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені.

Невиконання хоча б однієї з наведених вище умов не дає можливості визнати в бухгалтерському обліку дохід.

Таким чином,

дохід від реалізації запасів у бухгалтерському обліку зазвичай відображають на дату їх відвантаження

У цьому випадку в підприємства одночасно виникає дебіторська заборгованість за відвантажені товари (субрахунок 361 або 377).

Якщо ж відвантаженню передує попередня оплата, то її сума ніяк на величину доходу не впливає (п.п. 6.3 НП(С)БО 15). У такій ситуації разом із надходженням грошових коштів підприємство відобразить кредиторську заборгованість за отриманими авансами: Дт 301, 311 — Кт 681.

Крім того, пам’ятайте: згідно з п.п. 6.1 НП(С)БО 15 не визнають доходом суми непрямих податків і зборів (суми ПДВ, акцизного податку та інших податків і обов’язкових платежів, що підлягають перерахуванню до бюджету та до позабюджетних фондів). Тобто в бухгалтерському обліку суми непрямих податків виключають із доходу.

Залежно від виду запасів облік доходів від їх реалізації ведуть на таких субрахунках:

701 «Дохід від реалізації готової продукції»;

702 «Дохід від реалізації товарів»;

712 «Дохід від реалізації інших оборотних активів».

Одночасно з доходом від реалізації підприємство повинно відобразити в обліку списання собівартості реалізованих ТМЦ (п. 7 НП(С)БО 16). Роблять це залежно від виду реалізованих запасів на субрахунках:

901 «Собівартість реалізованої готової продукції»;

902 «Собівартість реалізованих товарів»;

943 «Собівартість реалізованих виробничих запасів».

Нагадаємо: для оцінки балансової вартості запасів при їх продажу, а також в інших випадках вибуття застосовують один із методів, передбачених у п. 16 НП(С)БО 9 і п. 2.15 Методрекомендацій № 2 (див. підрозділ 4.1).

Майте на увазі один нюанс! Якщо мінімальна база обкладення ПДВ перевищує договірну вартість ТМЦ, що реалізуються, податкові зобов’язання, нараховані на суму такого перевищення (про це див. на с. 50), відображають у складі витрат підприємства проводкою: Дт 949 — Кт 641/ПДВ.

Пам’ятайте також про необхідність належним чином задокументувати відпуск запасів на сторону. Які документи тут допоможуть? Для таких цілей зазвичай використовують товарно-транспортні накладні відповідної форми (№ 1-ТН, № 1-ТТН (хліб), № 1-ТН (МС) тощо). Також можуть застосовуватися накладні-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів типової форми № М-11, затвердженої наказом № 193 (ср. ). Водночас можна використовувати і бланк нетипової форми, складений з урахуванням специфіки операцій на вашому підприємстві. Але при його складанні не забудьте врахувати вимоги щодо обов’язкових реквізитів первинних документів, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону № 996 і п. 2.4 Положення № 88.

Як бачите, бухоблік операцій з реалізації запасів досить простий. А що з податковим?

Податковий облік

Податок на прибуток. У частині обкладення податком на прибуток ключовим є запитання, чи потрібно визначати податковоприбуткові різниці, встановлені розд. ІІІ ПКУ, при здійсненні тих чи інших операцій. При цьому ставлять його тільки високодохідники і малодохідники-добровольці*. Адже малодохідники, які прийняли рішення не здійснювати коригування фінансового результату, при визначенні об’єкта обкладення податком на прибуток орієнтуються виключно на бухгалтерський облік (див. вище).

* Хто для цілей обкладення податком на прибуток є малодохідником, а хто — високодохідником.

Утім, при реалізації запасів вітчизняним контрагентам** високодохідникам і малодохідникам-добровольцям також не доведеться турбуватися про податковоприбуткові різниці. Для таких операцій розд. ІІІ ПКУ вони не передбачені. Тому, як і їх «безрізничні товариші», такі суб’єкти господарювання визначають об’єкт обкладення податком на прибуток на підставі бухгалтерського фінрезультату до оподаткування без будь-яких коригувань.

** Про те, що буде в податковоприбутковому обліку, якщо запаси реалізуються нерезиденту, див. у підрозділі 4.4.

Але! Є один нюанс стосовно колишніх єдиноподатників. Так, якщо запаси були відвантажені покупцеві під час перебування постачальника на спрощеній системі оподаткування (крім «єдиноподаткової» групи 4), цей постачальник повинен збільшити бухгалтерський фінрезультат податкового (звітного) періоду на суму доходу, отриманого як оплата за такі товари. Причому зверніть увагу: з 23.05.2020 р. ця норма прописана в п. 41 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ (раніше вона розміщувалася в п.п. 140.5.12 цього Кодексу). А це означає, що визначати її із зазначеної дати повинні всі підприємства незалежно від їх дохідності за наявності відповідних обставин. Адже, нагадаємо, малодохідникам дозволено відмовитися від здійснення тільки тих коригувань, які прописані в розд. ІІІ ПКУ*** (абзац восьмий п.п. 134.1.1 ПКУ).

*** Крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових періодів і доходів/витрат за бюджетними грантами.

Більше про податковоприбуткові нюанси переходу з єдиного податку на загальну систему оподаткування див. у «Податки & бухоблік», 2020, № 6, с. 23.

ПДВ. Операції з постачання (продажу) товарів на території України згідно з п.п. «а» п. 185.1 ПКУ є об’єктом обкладення ПДВ. При цьому п.п. 14.1.244 згаданого Кодексу відносить до товарів будь-які матеріальні та нематеріальні активи.

Отже,

реалізуючи ТМЦ на території України, підприємство — платник ПДВ повинно нарахувати податкові зобов’язання із цього податку

Зробити це потрібно на дату події, яка відбулася раніше (п. 187.1 ПКУ):

а) на дату зарахування грошових коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплати ТМЦ, що підлягають постачанню. У разі постачання ТМЦ за готівку такою датою буде дата оприбуткування грошових коштів у касі платника податків;

б) на дату відвантаження ТМЦ.

Винятком є постачання товарів з оплатою за рахунок бюджетних коштів. У такому разі датою виникнення податкових зобов’язань з ПДВ буде дата зарахування грошових коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації в будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податків за його зобов’язаннями перед бюджетом (п. 187.7 ПКУ).

Також зауважте, що особливий порядок визначення дати нарахування податкових зобов’язань передбачений для підприємств, які використовують при розрахунках платіжні картки. Для таких випадків датою збільшення податкових зобов’язань вважається дата, що засвідчує факт постачання ТМЦ покупцю, оформлена податковою накладною, або дата виписування відповідного рахунку (товарного чека), залежно від того, яка подія відбулася раніше (п. 187.5 ПКУ).

Базу обкладення ПДВ визначають згідно з п. 188.1 ПКУ виходячи із договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків і зборів (крім «роздрібного» акцизного податку). При цьому вона не може бути менше*:

* За винятком товарів, ціни на які підлягають державному регулюванню.

— ціни придбання — у разі постачання раніше придбаних ТМЦ. При цьому ціною придбання безпечніше вважати первісну вартість товарів (з урахуванням усіх витрат, перелічених у п. 9 НП(С)БО 9);

— звичайних цін — у разі постачання самостійно виготовлених ТМЦ. Причому якщо не доведено зворотного, звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін (див. роз’яснення з підкатегорії 101.07 БЗ).

Ставка податку для переважної більшості товарів, що реалізуються на території України, становить 20 %. Виняток — операції, які не є об’єктом оподаткування або звільнені від обкладення ПДВ, а також операції, до яких застосовується ставка 0 % або 7 % (п. 194.1 ПКУ).

На дату виникнення податкових зобов’язань постачальник зобов’язаний скласти в електронній формі податкову накладну (п. 201.1 ПКУ)

Зверніть увагу: якщо постачаються ТМЦ, мінімальна база оподаткування яких, визначена відповідно до п. 188.1 ПКУ, перевищує фактичну ціну постачання, необхідно скласти дві податкові накладні (п. 15 Порядку № 1307):

— першу — на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання;

— другу — на суму перевищення ціни придбання / звичайної ціни (див. вище) над фактичною ціною.

Але є й альтернативний варіант дій. Так, замість окремих податкових накладних на суму перевищення за кожною операцією дозволено складати не пізніше останнього дня місяця зведену податкову накладну з урахуванням сум ПДВ, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначеною окремо за кожною операцією постачання товарів. Це передбачено п. 15 Порядку № 1307 і п. 201.4 ПКУ. При цьому в графі «Зведена податкова накладна» такої податкової накладної зазначають код ознаки «3» (п. 11 Порядку № 1307).

У податковій накладній (у тому числі зведеній), складеній на суму перевищення мінбази над фактичною ціною, в графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» роблять відмітку «Х» і зазначають тип причини «15» (п. 8 Порядку № 1307). Таку податкову накладну покупцю не надають. При цьому в рядках такої податкової накладної, відведених для зазначення даних покупця, постачальник наводить власні дані.

Більше про складання податкової накладної «на мінбазу» ви можете прочитати в «Податки & бухоблік», 2018, № 96, с. 36.

Важливо! Складену податкову накладну потрібно обов’язково зареєструвати в ЄРПН (абзац перший п. 201.1 ПКУ). Причому це стосується як податкової накладної, виписаної на фактичну суму постачання, яку продавець надає покупцеві, так і податкової накладної, складеної на суму перевищення мінбази над договірною вартістю, яка залишається в продавця (абзац четвертий п. 201.10 ПКУ).

Здійснити реєстрацію податкової накладної в ЄРПН необхідно в такі строки (п. 201.10 ПКУ):

— якщо податкова накладна складена з 1-го по 15-й (включно) календарний день місяця — до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вона складена;

— якщо податкова накладна складена з 16-го по останній (включно) календарний день місяця — до 15-го (включно) календарного дня місяця, що настає за місяцем, в якому вона складена.

Тепер облік реалізації запасів за національну валюту розглянемо на прикладах.

Приклад 4.3. Підприємство на підставі договору поставки реалізує іншому суб’єкту господарювання:

— готову продукцію на суму 36000 грн (у тому числі ПДВ — 6000 грн);

— товари на суму 54000 грн (у тому числі ПДВ — 9000 грн);

— матеріали на суму 3600 грн (у тому числі ПДВ — 600 грн);

— МШП на суму 2520 грн (у тому числі ПДВ — 420 грн).

Собівартість реалізованих запасів становить:

— готової продукції — 24000 грн;

— товарів — 37440 грн;

— матеріалів — 2520 грн;

— МШП — 1800 грн.

Реалізація здійснена на умовах наступної оплати.

В обліку підприємства зазначені операції відображають таким чином (див. табл. 4.6):

Таблиця 4.6. Облік реалізації запасів за грошові кошти при постоплаті

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

1

Відображено дохід від реалізації:

— готової продукції

361

701

36000

— товарів

702

54000

— матеріалів

712

3600

— МШП

712

2520

2

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ у складі вартості:

— готової продукції

701

641/ПДВ

6000

— товарів

702

9000

— матеріалів та МШП

712

1020

3

Списано собівартість реалізованих:

— готової продукції

901

26

24000

— товарів

902

281

37440

— матеріалів

943

20

2520

— МШП

943

22

1800

4

Отримано грошові кошти в оплату відвантажених запасів

311

361

96120

5

Віднесено на фінансовий результат:

— дохід від реалізації готової продукції

701

791

30000

— дохід від реалізації товарів

702

45000

— дохід від реалізації матеріалів та МШП

712

5100

— собівартість реалізованої готової продукції

791

901

24000

— собівартість товарів

902

37440

— собівартість матеріалів та МШП

943

4320

Приклад 4.4. Підприємство — платник ПДВ реалізує раніше придбані за грошові кошти матеріали за договірною вартістю 32400 грн (у тому числі ПДВ — 5400 грн) на умовах повної передоплати. Первісна вартість реалізованих матеріалів — 27600 грн.

У табл. 4.7 ви можете побачити, як відобразити таку операцію в обліку підприємства-продавця.

Таблиця 4.7. Облік реалізації матеріалів за національну валюту при передоплаті

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

1

Отримано передоплату за матеріали, що реалізуються

311

681

32400

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з договірної вартості

643

641/ПДВ

5400

3

Нараховано податкові зобов’язання на суму перевищення ціни придбання над договірною вартістю матеріалів ((27600 грн - 27000 грн) х 20 % : 100 %)

949

641/ПДВ

120*

* Оскільки договірна вартість матеріалів (27000 грн) нижча за ціну їх придбання (27600 грн), базою обкладення ПДВ є ціна придбання.

4

Відвантажено матеріали покупцю, відображено дохід від реалізації

361

712

32400

5

Списано відображену раніше суму податкових зобов’язань з ПДВ

712

643

5400

6

Здійснено залік заборгованостей

681

361

32400

7

Списано собівартість реалізованих матеріалів

943

201

27600

8

Віднесено на фінансовий результат:

— дохід від реалізації матеріалів

712

791

27000

— собівартість реалізованих матеріалів

791

943

27600

— суму нарахованого ПДВ від суми перевищення мінбази над договірною вартістю

791

949

120

На окрему увагу заслуговує облік реалізації товарів у роздрібній торгівлі, оскільки він має низку особливостей. Зокрема, вони стосуються торгових націнок і надання знижок на товар, що реалізується. Присвятимо цьому питанню наступний підрозділ спецвипуску.

4.3. Реалізація товарів у роздрібній торгівлі

Бухгалтерський облік

Як ми вже говорили раніше, підприємства роздрібної торгівлі можуть вести облік товарів за цінами продажу. До яких облікових наслідків це призведе, розповімо далі.

Згідно з Інструкцією № 291 вартість товарів за ціною реалізації відображають за дебетом субрахунку 282 «Товари в торгівлі». При цьому націнку, що є різницею між покупною і продажною вартістю товарів, обліковують за кредитом субрахунку 285 «Торгова націнка». У балансі підприємства відображають згорнуте сальдо зазначених субрахунків.

Враховуйте, що для застосування оцінки вибуття товарів за цінами продажу мають бути одночасно дотримані такі умови (п. 22 НП(С)БО 9):

1) підприємство займається роздрібною торгівлею;

2) застосування інших методів оцінки вибуття товарів не виправдане;

3) підприємство має значну і змінну номенклатуру товарів;

4) рівень торгової націнки на товари приблизно однаковий.

Утім, навіть якщо на підприємстві роздрібної торгівлі рівні торгових націнок для різних груп товарів різняться, воно все одно може застосовувати метод ціни продажу. А щоб не допустити викривлення собівартості реалізованих товарів у такій ситуації, розподіл торгової націнки доцільно здійснювати окремо за кожною групою товарів з приблизно однаковим рівнем торгової націнки, забезпечивши при цьому накопичення відповідної інформації в розрізі таких однорідних груп (видів) товарів.

Дохід від реалізації товарів підприємства роздрібної торгівлі, як і їх «нероздрібні» колеги, відображають за кредитом субрахунку 702.

Одночасно з визнанням доходу, отриманого від продажу товарів, роздрібне підприємство в загальному порядку показує витрати в сумі, що дорівнює їх собівартості

Для цього вони використовують субрахунок 902. А ось визначають таку собівартість при обліку товарів за методом ціни продажу за особливими правилами. Про них зараз і поговоримо.

Визначення собівартості реалізованих товарів. Перший нюанс, який потрібно пам’ятати: розрахунок собівартості товарів, що вибули, при їх обліку за цінами продажу здійснюють одноразово після закінчення звітного місяця, а не за кожним фактом їх реалізації (вибуття).

В основі оцінки вибуття товарів за цінами продажу лежить розрахунок середнього відсотка торгової націнки, який потрібен для встановлення суми торгової націнки на реалізовані товари і, зрештою, собівартості реалізованих товарів. Алгоритм розрахунку цього показника наведений у п. 22 НП(С)БО 9.

Так, середній відсоток торгової націнки визначають шляхом ділення суми залишку торгових націнок на початок звітного місяця і торгових націнок у продажній вартості отриманих у звітному місяці товарів на суму продажної (роздрібної) вартості залишку товарів на початок звітного місяця і продажної (роздрібної) вартості отриманих у звітному місяці товарів. Результат множать на 100. Як формула цей розрахунок виглядає так:

img 2

де Сер. % ТН — середній відсоток торгової націнки;

ТНп — залишок торгових націнок на початок звітного місяця;

ТНотр — сума торгових націнок у продажній вартості отриманих у звітному місяці товарів;

Тп — продажна (роздрібна) вартість залишку товарів на початок звітного місяця;

Тотр — продажна (роздрібна) вартість отриманих у звітному місяці товарів.

Знаючи показник Сер. % ТН, визначають суму торгової націнки, що припадає на реалізовані протягом місяця товари. Для цього необхідно продажну (роздрібну) вартість реалізованих товарів помножити на середній відсоток торгової націнки. Тобто потрібно застосувати таку формулу:

ТНр = Тр х Сер. % ТН : 100 %,

де ТНр — сума торгової націнки, що припадає на реалізовані у звітному місяці товари;

Тр — продажна (роздрібна) вартість реалізованих товарів.

Ну й, нарешті, собівартість реалізованих товарів (СТр) визначають як різницю між продажною (роздрібною) вартістю реалізованих товарів і сумою торгової націнки на ці товари:

СТр = Тр - ТНр.

Фактичну собівартість реалізованих товарів (виходячи із ціни їх придбання) списують проводкою Дт 902 — Кт 282. При цьому на суму торгової націнки, що припадає на реалізовані товари, роблять проводку Дт 285 — Кт 282 або відображають зворотну кореспонденцію рахунків методом «червоне сторно» Дт 282 — Кт 285.

Щоб було зрозуміліше, покажемо списання товарів методом ціни продажу на прикладі.

Приклад 4.5. На підприємстві роздрібної торгівлі вартість залишків товарів на 01.01.2021 р. становить 262400 грн (за цінами продажу). При цьому первісна вартість товарів дорівнює 157440 грн, а сума торгової націнки104960 грн.

Протягом місяця підприємство придбало товари на суму 138240 грн (у тому числі ПДВ23040 грн). Роздрібна вартість отриманих товарів — 192000 грн (у тому числі первісна вартість — 115200 грн, сума торгової націнки — 76800 грн).

Продажна (роздрібна) вартість товарів, реалізованих у січні 2021 року, становить 348000 грн.

У табл. 4.8 ви можете побачити, як на підставі наведених даних розрахувати середній відсоток торгової націнки і собівартість реалізованих товарів методом ціни продажу.

Таблиця 4.8. Списання товарів методом ціни продажу

№ з/п

Показник

Первісна (покупна) вартість

Сума торгової націнки

(субрахунок 285)

Продажна вартість

(субрахунок 282),

гр. 3 + гр. 4

1

2

3

4

5

1

Залишок товарів на 01.01.2021 р., грн

157440

104960

262400

2

Надійшло товарів протягом місяця, грн

115200

76800

192000

3

Разом, грн (ряд. 1 + ряд. 2)

272640

181760

454400

4

Середній відсоток торгової націнки, %

181760 : 454400 х 100 = 40

5

Реалізовано товари протягом місяця, грн

208800*

139200**

348000

6

Залишок товарів на 31.01.2021 р., грн (ряд. 3 - ряд. 5)

63840

42560

106400

* Собівартість реалізованих товарів становить: 348000 - 139200 = 208800 (грн).

** Суму торгової націнки, що припадає на реалізовані в січні 2021 року товари, визначаємо так: 348000 х 40 : 100 = 139200 (грн).

Облік знижок. Ні для кого не секрет, що у сфері роздрібної торгівлі досить поширене надання різних знижок. Тому важливо зупинитися на питанні розрахунку суми торгових націнок, що припадають на реалізований товар, і його собівартості при наданні підприємством роздрібної торгівлі знижок у момент продажу товарів. Адже первісно товари передаються в роздріб за продажною вартістю, що включає певний розмір торгової націнки. Проте фактично згодом товари продаються за меншою вартістю, тобто «реалізується» не вся нарахована торгова націнка. У зв’язку із цим у підприємства виникає необхідність усунути вплив суми наданих знижок на згадані показники.

У цьому випадку суму торгової націнки, що відноситься до реалізованого товару (ТНр), можна визначити за формулою:

img 3

де Тфр — фактична вартість реалізованого у звітному місяці товару (в розмірі виручки, що надійшла до каси);

Сзн — сума знижок, наданих покупцям протягом звітного місяця.

Зверніть увагу: зазвичай в обліку суми знижок окремим записом не відображають. Їх списання здійснюють у загальній сумі реалізованої торгової націнки записом Дт 282 — Кт 285 методом «червоне сторно» або зворотним записом Дт 285 — Кт 282.

Податковий облік

Податок на прибуток. У частині обкладення податком на прибуток підприємствам роздрібної торгівлі потрібно керуватися загальними правилами. Тобто і малодохідники, і високодохідники при реалізації ТМЦ вітчизняним покупцям визначають об’єкт обкладення цим податком на підставі бухгалтерського обліку без будь-яких коригувань.

ПДВ. Загалом ПДВ-облік «роздрібних» підприємств також жодних специфічних нюансів не має. Тому таким суб’єктам господарювання необхідно дотримуватися правил, описаних у підрозділі 4.2. За винятком одного моменту.

Так, у зв’язку з тим, що товари в роздробі переважно реалізуються неплатникам ПДВ, необхідності надавати їм податкові накладні немає. Зазвичай

продавець складає податкову накладну за щоденними підсумками операцій (з типом причини «11») і залишає її в себе

При цьому в графі «Отримувач (покупець)» зазначають «Неплатник», а в рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляють умовний ІПН «100000000000» (пп. 12 і 14 Порядку № 1307).

Зверніть увагу: у загальному порядку податкові зобов’язання з ПДВ нараховують і на товари, що реалізуються зі знижкою. При цьому базою оподаткування в цьому випадку буде продажна вартість товарів з урахуванням знижки. Проте пам’ятайте, що вона має бути не нижче ціни придбання таких товарів (абзац другий п. 188.1 ПКУ).

Податок на доходи фізичних осіб і військовий збір. При продажу зі знижкою товарів фізичним особам необхідно визначити, чи не є така знижка відповідно до ПКУ додатковим благом покупця. Адже якщо є, то її доведеться обкласти податком на доходи фізичних осіб (ПДФО) і військовим збором (ВЗ).

Щоб розібратися із цим питанням, звернемося до п.п. 164.2.17 ПКУ. Так, згідно з п.п. «е» цього підпункту до складу оподатковуваного доходу фізичних осіб включається, зокрема, дохід, отриманий як додаткове благо у вигляді суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів, індивідуально призначеної для такого платника податку.

Ключовим моментом тут є індивідуальність знижки, що надається. Тобто якщо знижка надається тільки окремому покупцю (наприклад, тільки другу директора магазину), то її сума включається до оподатковуваного доходу такого покупця як додаткове благо. У цьому разі її оподатковують ПДФО за ставкою 18 %.

Зверніть увагу: до бази оподаткування такий негрошовий дохід повинен потрапити збільшеним на «натуральний» ПДФО-коефіцієнт (п. 164.5 ПКУ). При ставці 18 % такий коефіцієнт становить 1,219512.

Крім ПДФО, із суми знижки необхідно утримати також ВЗ (п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Ставка цього збору становить 1,5 %.

Якщо ж знижка поширюється на будь-якого покупця та при її наданні відсутній вибірковий підхід, то підстав для включення суми знижки до оподатковуваного доходу покупців — фізичних осіб немає. Такої ж думки дотримуються податківці (див. роз’яснення з підкатегорії 103.02 БЗ).

Додатковий аргумент на користь неоподаткування наданих знижок — відсутність персоніфікованого обліку покупців

Але тут податківці можуть зачепитися за те, що продавці при видачі покупцям дисконтних карток зазвичай просять заповнити анкету з персональними даними. Тому фіскали часто наполягають: якщо продавець ідентифікує покупців, то знижка є індивідуальною.

Звичайно, такі претензії безпідставні. Якщо знижка надається всім держателям дисконтних карток на рівних умовах, то вона є звичайною. Отже, незалежно від того, проводилася персоніфікація покупців чи ні, сума такої знижки не повинна обкладатися ПДФО і ВЗ. Зауважимо також, що лояльніше податківці на місцях дивляться на ситуацію, коли продаж товару за дисконтними картками здійснюється за оптовими цінами, а не зі знижкою.

Остаточно все прояснити допоможе приклад.

Приклад 4.6. Магазин проводить рекламну акцію, під час якої з 25 по 30 січня 2021 року всім покупцям надається знижка на весь асортимент шпалер у розмірі 10 %.

Залишки товару на початок місяця становлять 272210 грн за роздрібними цінами (Дт 282). Торгова націнка в залишках товарів (Кт 285) — 81663 грн.

Протягом січня 2021 року магазин придбав товар на суму 299040 грн (у тому числі ПДВ — 49840 грн). Продажна вартість придбаного товару — 356000 грн.

Вартість реалізованого товару за роздрібними цінами (без урахування знижки) — 355104 грн, у тому числі вартість шпалер, проданих з 25 по 30 січня, — 34560 грн. Знижка становить 3456 грн.

До каси надійшла виручка в сумі 351648 грн (355104 грн - 3456 грн).

Дізнатися, як зазначені операції відобразяться в бухгалтерському обліку підприємства роздрібної торгівлі, ви можете з табл. 4.9.

Таблиця 4.9. Облік реалізації товарів зі знижкою в роздрібній торгівлі

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

Залишок товарів на початок місяця

1

Продажна вартість

282

272210

Торгова націнка

285

81663

Придбання товарів

2

Оприбутковано товари

281

631

249200

3

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ у складі вартості товарів (за наявності податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН)

644/1

631

49840

641/ПДВ

644/1

49840

4

Оплачено отримані товари

631

311

299040

5

Передано товари в роздріб

282

281

249200

6

Нараховано торгову націнку

282

285

106800

Реалізація товарів

7

Відображено дохід від реалізації товарів (з урахуванням знижки)

301

702

351648

8

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ у складі вартості товарів

702

641/ПДВ

58608

9

Відображено суму наданої знижки

285

282

3456*

10

Списано суму реалізованої торгової націнки

285

282

103075,20**

11

Відображено собівартість реалізованих товарів

902

282

248572,80***

12

Віднесено на фінансовий результат:

— дохід від реалізації товарів

702

791

293040

— собівартість реалізованих товарів

791

902

248572,80

Залишок товарів на кінець місяця

13

Продажна вартість

282

273106

Торгова націнка

285

81931,80

* Цю суму відображено окремим рядком, щоб показати розмір знижки. На практиці зазвичай знижку окремо на рахунках бухгалтерського обліку не відображають, а списують у загальній сумі реалізованої торгової націнки.

** Суму торгової націнки, що належить до реалізованих товарів, розраховуємо таким чином:

1) визначаємо середній відсоток торгової націнки:

(81663 грн + 106800 грн) : (272210 грн + 356000 грн) х 100 % = 30 %;

2) визначаємо суму реалізованої торгової націнки:

(351648 грн + 3456 грн) х 30 % : 100 % = 106531,20 грн.

Оскільки суму знижки вже відображено в рядку 9 таблиці, в рядку 10 зазначаємо різницю: 106531,20 - 3456 = 103075,20 (грн).

*** Собівартість реалізованих товарів визначаємо як різницю між продажною вартістю реалізованих товарів (без урахування знижки) і торговою націнкою, що відноситься до реалізованих товарів: 355104 - 106531,20 = 248572,80 (грн).

Ось тепер усі основні облікові питання, пов’язані з реалізацією ТМЦ за грошові кошти в національній валюті, розглянуто. Час поговорити про нюанси обліку запасів, проданих за іноземну валюту. Про це йтиметься в наступному підрозділі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі