12.07.2021

Форма № 20-ОПП: топ-запитання

Про заповнення і подання ф. № 20-ОПП ми говорили вже багато разів. Однак практика весь час підкидає все нові й нові теми. От і сьогодні дамо відповіді на найбільш популярні й важливі запитання, які ви ставите на нашій гарячій лінії.

Будівництво і будмайданчик

Будівельна компанія будує об’єкт. Яким чином їй відображати цей об’єкт у ф. № 20-ОПП на етапі будівництва?

Необхідно перш за все усвідомити: якщо будівельна компанія здійснює будівництво будь-якого об’єкта, у неї виникає об’єкт оподаткування у вигляді будівельного майданчика. Це не сам об’єкт, який будується. Це місце, на якому будівельна компанія споруджує об’єкт.

Як відображати будмайданчик?

На нашу думку, незалежно від того, яким способом ведеться будівництво — господарським чи підрядним, у забудовника на етапі будівництва виникає один-єдиний об’єкт, пов’язаний з оподаткуванням, — власне будмайданчик.

У ньому укрупнюються усі будматеріали, будівельні вагончики, риштування, огороджувальні паркани та інші об’єкти, пов’язані з будівництвом, які як тимчасові споруди не підлягають окремій держреєстрації1.

1 Про це ми вже писали у «Податки & бухоблік», 2020, № 60, с. 6.

У графі 3 забудовник зазначає інформацію про «майданчик» (код «323» у графі 3). Стан майданчика — «будується» (код «1» у графі 9). Вид права залежить від способу будівництва. Якщо йдеться про підрядника, який будує об’єкт для когось, у графі 10 зазначаємо код «7» або «8» (довго- чи короткострокове користування, залежно від строку будівництва).

Якщо будівництво ведеться господарським способом (тобто для себе), вид права — власність (код «1» у графі 10).

Стан майданчика — «будується» (код «1» у графі 9), вид права — власність (код «1» у графі 10). Щодо власне збудованого об’єкта, то

його будівельна компанія показує у ф. № 20-ОПП, тільки якщо йдеться про будівництво господарським способом

Тоді у графі 3 по факту реєстрації новобуду зазначаємо код будівлі відповідно до її призначення (наприклад, «378 — офіс» або «321 — магазин»). У графі 10 також зазначаємо код «1» (право власності), а у графі 9 зазначаємо стан «2» (експлуатується). Одночасно закриваємо об’єкт «майданчик» (код «6» у графі 2).

Якщо ж ідеться про підрядника, то він по факту передачі новобуду замовнику просто закриває об’єкт «майданчик». Більше йому нічого у ф. № 20-ОПП зазначати не потрібно.

Оренда частини приміщень

На балансі підприємства знаходиться цілісний майновий комплекс (частина заводу), який складається із двох цехів. В одному з цехів окремі приміщення здаються в оренду. Чи потрібно ці приміщення виділяти в окремий об’єкт оподаткування?

Так, потрібно. До того моменту, поки інформація про цехи відповідає первісно поданій у ф. № 20-ОПП за усіма параметрами, достатньо було того, що у підприємства на праві власності (код «1» у графі 10) є завод (код «213» у графі 3) і він експлуатується (код «2» у графі 9). Однак якщо частина приміщень одного з цехів починає здаватися в оренду, це означає, що для частини об’єкта оподаткування змінюється стан.

Якщо б в оренду здавався весь майновий комплекс, можна було б просто подати інформацію про зміни (код «3» у графі 2). Але у нас в оренду здається не увесь об’єкт, первісно відображений у ф. № 20-ОПП, а лише його частина. У такій ситуації, як ми вже наголошували в наших попередніх статтях, із укрупненого об’єкта потрібно виділити більш дрібний2.

2 Про це читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 21.

У нашій ситуації це означатиме відкриття нового об’єкта (код «1» у графі 2), яким підприємство володіє на праві власності (код «1» у графі 10). Однак стан такого об’єкта вже позначатиметься у графі 9 кодом «9» (здається в оренду). Також у графі 5 для такого об’єкта має бути новий ідентифікатор. У загальному випадку у графі 3 здані в оренду приміщення слід позначити як цех (код «148») чи виробнича ділянка (код «587»). Але в залежності від призначення зданих в оренду приміщень можна говорити і про склад (код «468»), і про ангар (код «46»), і про майстерню (код «325»).

Після спливу дії договору оренди виділений об’єкт закривається (код «6» у графі 2).

Оренда нерухомості без землі

Підприємство здає в оренду свою нерухомість. Чи потрібно в цьому випадку подавати ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про земельну ділянку, на якій стоїть ця нерухомість? Чи залежить це від того, на якому праві підприємство володіє ділянкою?

Земельна ділянка і об’єкт нерухомого майна, який на ній стоїть, — це два різних об’єкти оподаткування. Більше того, ці об’єкти принципово не укрупнюються, адже обидва підлягають державній реєстрації. Тому земельна ділянка і нерухомість на ній завжди відображаються у ф. № 20-ОПП двома окремими рядками. Причому для обох цих об’єктів у ф. № 20-ОПП буде заповнено графу 12 (для ділянки — кадастровий номер, для нерухомості — реєстраційний).

Якщо нерухомість здається в оренду, в цього об’єкта оподаткування змінюється стан. Тобто потрібно подати ф. № 20-ОПП з інформацією про зміни (код «3» у графі 2), а у графі 9 зазначити код «9» (здається в оренду).

А що із земельною ділянкою? На нашу думку,

якщо за договором оренди власне ділянка під об’єктом нерухомості в оренду не здається, ніяких змін щодо цього об’єкта у ф. № 20-ОПП фіксувати не потрібно

Причому не важливо, йдеться про власну земділянку чи про ділянку державної чи комунальної власності, яку орендує підприємство. У першому випадку (код «2» у графі 9, код «1» у графі 10) ділянка буде об’єктом оподаткування земподатком. У другому (код «8» у графі 9, код «7» у графі 10) — об’єктом оподаткування орендною платою. І змінювати стан цього об’єкта на «здається в оренду» (код «9» у графі 9) потрібно, тільки якщо в договорі оренди прямо згадується передача орендарю земельної ділянки разом з нерухомістю, яка стоїть на цій ділянці.

Оренда паркомісць і ноутбуків

Підприємство орендує паркомісця і ноутбуки. Чи потрібно подавати ф. № 20-ОПП з інформацією про такі об’єкти оподаткування?

На нашу думку, орендовані ноутбуки окремо зазначати у ф. № 20-ОПП не потрібно. Згідно з підходом, який податківці пропонують застосовувати при укрупненні інформації у ф. № 20-ОПП (див. БЗ 116.11 // «Податки & бухоблік», 2020, № 64, с. 28), ці ноутбуки одразу «проковтне» офіс чи інший укрупнюючий об’єкт оподаткування, де ноутбуки зберігаються. Ноутбуки не підлягають держреєстрації (як, наприклад, автомобілі) і не формують об’єкт оподаткування окремим податком (як, наприклад, котельня — об’єкт для екоподатку). Тому «ковтати» їх офісом (код «378») чи магазином (код «321») — можна.

Щодо орендованих паркомісць ситуація така. Паркомісця формують об’єкт оподаткування окремим податком, а саме — паркувальним збором. Однак у особи, якій згідно з рішенням органу місцевого самоврядування відведено земельні ділянки під паркомісця, ці ділянки відображаються у декларації. Тому вона, на нашу думку, дублювати їх у ф. № 20-ОПП не повинна3. Хоча податківці, швидше за все, зажадають від платника паркувального збору ф. № 20-ОПП з інформацією про паркувальні земділянки. Так само, як вони її хочуть щодо тих ділянок, які є в деклараціях з плати за землю. Тому

3 Про це читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 16.

платнику паркувального збору безпечніше відображати свої паркомісця у ф. № 20-ОПП

А от особа, яка ставить свій автомобіль на муніципальній парковці, ф. № 20-ОПП подавати не повинна. У неї жодного об’єкта оподаткування не виникає.

Окрема розмова — оренда паркомісця біля приватної будівлі чи на багаторівневій підземній автостоянці. Тут немає платників паркувального збору і йдеться не про муніципальну, а про приватну територію. Тому про такі паркомісця як про звичайний об’єкт оренди у ф. № 20-ОПП інформують як орендар, так і орендодавець.

В обох випадках у графі 3 орендар паркомісць зазначає код «33» (автостоянка) або код «387» (паркування авто). Натомість у графі 9 зазначається код стану «8» (орендується), а у графі 10 — код виду права «8» або «7», залежно від того, на який строк орендуються паркомісця.

Навантажувачі і неосновне місце обліку

У власності підприємства перебуває рухоме майно (навантажувачі). Вони знаходяться на іншій території, ніж місцезнаходження підприємства. Чи потрібно подавати ф. № 20-ОПП про ці навантажувачі? Чи потрібно в цьому випадку заповнювати графу 11 ф. № 20-ОПП (ф. № 17-ОПП не подавалась)?

Необхідно визначити, про які навантажувачі йдеться — про транспортні засоби чи про звичайні «великі іграшки» (як приклад — електрокари), які хоч і характеризуються як «технологічний транспорт», але по суті транспортними засобами не є. Останні класифікуються за кодом як механічне обладнання (розділ XVI УКТ ЗЕД4) і підлягають реєстрації лише у Держпраці5.

4 Транспортні засоби натомість класифікуються у розділі XVII УКТ ЗЕД.

5 Див.: kr.dsp.gov.ua/index.php/3530-yak-reestruvati-tekhnologichnij-trasport

Якщо у вас останній тип навантажувачів, їх «проковтне» той об’єкт, на якому вони знаходяться. Тобто подавати ф. № 20-ОПП окремо про ці навантажувачі не потрібно. Достатньо, аби у ф. № 20-ОПП було зазначено інформацію про склад (код «468») чи магазин (код «321»), де ці навантажувачі розміщені. Якщо місцезнаходження складу чи магазину не збігається з місцезнаходженням підприємства, то ви мали стати на облік за місцем знаходження складу чи магазину, як за неосновним місцем обліку. Для цього слід було або заповнити графу 11 у ф. № 20-ОПП, або подати ф. № 17-ОПП.

Окрема розмова — якщо такі навантажувачі здаються в оренду. Тоді за фактом передачі в оренду їх потрібно виділити в окремий об’єкт і подати у ф. № 20-ОПП. У графі 10 щодо них зазначається вид права «1» (власність), а у графі 9 — стан «9» (здається в оренду). У графі 3 щодо навантажувачів, переданих в оренду, зазначаємо код «710» (колісна техніка для всіх видів робіт). Щодо таких навантажувачів орендодавець за місцем їх використання за неосновним місцем обліку на облік не стає. Тому і графу 11 у ф. № 20-ОПП заповнювати не слід.

Якщо ж у вас навантажувачі, які віднесено саме до транспортних засобів, то у графі 3 зазначаємо код «34» (автотранспорт), а у графі 10 — код «1» (право власності). У графі 8 зазначаємо адресу місця реєстрації навантажувачів, а у графах 6 і 7 — КОАТУУ і найменування адмінтериторіальної одиниці того населеного пункту, де ці транспортні навантажувачі зареєстровано (БЗ 116.11).

І от якщо цим КОАТУУ позначається територія, яку обслуговує інша податкова, ніж та, у якій підприємство перебуває на основному обліку, виникає запитання, чи заповнювати графу 11 з проханням взяти вас там на неосновний облік.

На нашу думку, тут не доводиться говорити про обов’язок ставати на неосновний облік. Адже навантажувачі не є об’єктом оподаткування транспортним податком (п.п. 267.1.1 ПКУ), а відповідно сам факт, що вони зареєстровані на території, куди не дістають руки податкової, де на обліку перебуває саме підприємство, — ще не підстава заповнювати графу 11. Бо ж на неосновний облік стають, взагалі-то, тільки тоді, коли виникає реальний обов’язок подавати декларацію чи платити податки в «неосновну» податкову (п. 7.1 Порядку № 15886).

6 Порядок обліку платників податків, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

Також звертаємо увагу: якщо транспортні навантажувачі однотипні за видом, станом і використанням, можна у ф. № 20-ОПП укрупнити їх, тобто зазначити одним рядком, а у графі 12 зазначити не номер шасі кожного навантажувача, а просто кількість навантажувачів (п. 8.4 Порядку № 1588). Податківці також згодні з цим (БЗ 116.11). Докладно по відображення транспорту у ф. № 20-ОПП читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 75, с. 19.

Закордонний офіс, що не є філією

Підприємство має офіс за кордоном, який не має статусу відокремленого підрозділу. Яким чином відобразити інформацію про такий офіс у ф. № 20-ОПП?

На нашу думку, незалежно від того, чи має закордонний офіс статус відокремленого підрозділу, ф. № 20-ОПП про цей офіс потрібно подавати так само, як і про закордонну філію (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 53, с. 27). Тобто графа 7 не заповнюється, у графі 8 зазначаємо повне місцезнаходження офісу в закордонній країні, а у графі 6 — код країни, в якій знаходиться офіс (відповідно до Переліку, затвердженого наказом Держстату від 08.01.2020 р. № 32).

Інформацію про закордонний офіс подаємо до податкової за основним місцем обліку підприємства, яке «тримає» цей офіс. Єдине — що ф. № 20-ОПП потрібно подати в паперовому вигляді. Ну щоб не здивувати електронну форму порожньою графою 7. Рекомендуємо супроводити паперову форму листом, в якому зазначити вимогу до податківців унести інформацію до Єдиного банку даних. Адже були прецеденти, коли інформація із паперових ф. № 20-ОПП губилася і не зберігалася після подання (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 60, с. 6).

Оренда павільйону під бар

Підприємство орендує збірно-розбірний павільйон під бар. Яким чином відображати інформацію про нього у ф. № 20-ОПП?

У графі 9 стан об’єкта оподаткування позначаємо кодом «8» (орендується), а у графі 10 вид права — кодом «7» бо «8», в залежності від того, на який строк орендується об’єкт — більше або менше року.

Ключовим буде запитання, яким кодом зазначати тип об’єкта оподаткування у графі 3, якщо у Довіднику є як код «78» (бар), так і код «381» (павільйон)? Якщо виходити виключно з п. 8.4 Порядку № 1588, можна подумати, що дозволено зазначати будь-який із двох цих типів за принципом «який більше подобається». На такий висновок наштовхує наведений у абзаці третьому зазначеного пункту приклад з офісом, складом і магазином.

Однак не забуваймо, що у нашому випадку йдеться про бар. Тобто про місце проведення розрахунків, на яке потрібно реєструвати РРО. До того ж у барі зазвичай торгують алкоголем, а це — ліцензована діяльність. Якщо зазначити у графі 3 ф. № 20-ОПП код «381» (павільйон), можуть виникнути додаткові запитання, в якому-такому павільйоні відбувається торгівля алкоголем.

Натомість якщо зазначити код «78» (бар) — запитань із тим, на яку торговельну точку отримано алкогольну ліцензію, не виникає. Та і РРО на бар реєструвати звичніше, ніж на павільйон. Про те, як неподання ф. № 20-ОПП може завадити реєстрації РРО й отриманню ліцензії, читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 50, с. 2.

Зняття з реєстрації ФОП

Чи дійсно ФОП не зможе знятися з реєстрації у податковій, якщо не подасть ф. № 20-ОПП з повідомленням про закриття об’єктів оподаткування?

Ні, такого зв’язку чинним законодавством не передбачено. Це новинка у вигадках податківців. ГУ ДПС у Черкаській обл. у своєму роз’ясненні від 14.05.2021 р.7 урочисто повідомило: ФОП, який здійснив держреєстрацію припинення своєї діяльності протягом 10 робочих днів після того, як «припинився», має подати ф. № 20-ОПП з інформацією про закриття своїх об’єктів оподаткування. Тобто зазначити у графі 2 код «6» стосовно усіх об’єктів, про які раніше подавалася ф. № 20-ОПП з інформацією про відкриття!

7 Див.: ck.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/468439.html

Більше того, у своєму повідомленні від 15.06.2021 р.8 черкаські податківці з гордістю відрапортували, що 12 % перевірених ними ФОП на практиці не змогли знятися з обліку в податковому органі, бо були впіймані на неподанні ф. № 20-ОПП і не позакривали свої об’єкти оподаткування!

8 Див.: ck.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/475515.html

Правових підстав для того, щоб блокувати зняття з податкового обліку через неподання ф. № 20-ОПП, у податківців немає. Згідно з п.п. 1 п. 11.18 Порядку № 1588 підставою для зняття ФОП з податкового обліку є інформація з ЄДР. А серед обов’язків ліквідованого ФОП є лише один — остаточні розрахунки з податків (п.п. 6 п. 11.18 Порядку № 1588).

Обов’язку неодмінно подавати ф. № 20-ОПП при закритті ФОП немає

Жодним словом не згадує про ф. № 20-ОПП і свіженька консультація, яка описує дії ФОП для зняття з обліку в податковій після запису в ЄДР (БЗ 116.07). Однак, схоже, що податківці на місцях через таке викручування рук вигадали новий спосіб, як штрафувати за неподання ф. № 20-ОПП. І «тестують» його, аби запустити, коли закінчиться мораторій на штрафи.

Тож, можливо, ви не захочете випробовувати своє терпіння, пояснюючи фіскалам незаконність їхніх вимог. Тоді краще не зволікати й одразу після припинення ФОП подати ф. № 20-ОПП з інформацією про закриття усіх підприємницьких об’єктів оподаткування. І, швидше за все, ф. № 20-ОПП доведеться подавати в паперовому вигляді.