Теми статей
Обрати теми

Відповідальність за порушення у сфері РРО/ПРРО та ЕПЗ

Вороная Наталія, експерт з кадрових і податкових питань, Нестеренко Максим, податковий експерт, Чернишова Наталія, експерт з кадрових і податкових питань
При роботі з РРО/ПРРО, на жаль, неминучі ситуації, коли суб’єкт господарювання так чи інакше порушує встановлені законодавством вимоги. У цьому випадку в нього виникають питання про можливі наслідки своїх дій. Давайте поглянемо, що зараз загрожує порушникам РРО/ПРРО-законодавства. Також із цього розділу ви дізнаєтеся, які санкції передбачені за порушення розрахунків за допомогою ЕПЗ.

8.1. Санкції за РРО/ПРРО-порушення

Передусім зауважимо, що контроль за дотриманням РРО/ПРРО-законодавства у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг здійснюють органи ДПСУ.

Розміри штрафних санкцій установлені ст. 17 — 24 Закону про РРО.

При цьому зверніть увагу: «карантинний» мораторій на штрафи, встановлений п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, на РРО/ПРРО-порушення не поширюється (див. інформаційний лист № 7*). Адже він стосується тільки порушень податкового законодавства, а законодавство про РРО/ПРРО таким не є (див. п. 3.1 ПКУ).

* Див. за посиланням: tax.gov.ua/data/material/000/322/412719/Informaciyniy_list_7.pdf.

Тому якщо ви вчинили РРО/ПРРО-порушення під час карантину, ніщо не перешкодить податківцям притягнути вас до відповідальності після того, як закінчиться «карантинний» мораторій на перевірки (див. лист ДПСУ від 26.03.2020 р. № 1249/6/99-00-05-04-01-06/ІПК).

Загальний строк давності для РРО/ПРРО-порушень — 1095 днів з дня вчинення такого порушення (абзац третій п. 102.1 ПКУ)

Причому в наших карантинних реаліях строк давності ще й зупинений на період з 18.03.2020 р. по останній календарний день місяця, в якому закінчиться карантин (див. абзац одинадцятий п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тобто 1095-денний строк давності, по суті, продовжується на весь цей період. Тож «злити» строки давності РРО/ПРРО-порушень «під шумок» карантину не вийде.

Крім того, за РРО/ПРРО-порушення посадові особи суб’єктів господарювання й особи, які здійснюють розрахункові операції, можуть притягуватися до адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 1551 КУпАП. На ці штрафи «карантинний» мораторій теж не поширюється**.

** Детально про це читайте в «Податки & бухоблік», 2020, № 40, с. 15.

При цьому податківці тільки складають протокол про адмінправопорушення (ст. 255 КУпАП). Розглядають справи районні, районні в місті, міські або міськрайонні суди на підставі протоколів, складених податківцями (ст. 221 КУпАП).

Строки давності для адмінштрафів — 3 місяці з дня вчинення правопорушення, а якщо правопорушення триваюче — 3 місяці з дня його виявлення (тобто складання акта перевірки, в якому таке порушення зафіксоване). До закінчення зазначеного строку орган ДПСУ повинен скласти і передати до суду протокол про адміністративне правопорушення, а суд — розглянути справу і винести постанову про накладення штрафу (ст. 38 КУпАП).

Отже, із загальними питаннями ми розібралися. А тепер давайте поглянемо, які штрафні санкції передбачені за порушення порядку проведення розрахункових операцій (див. табл. 8.1). При цьому зосередимося на звичайних суб’єктах господарювання, а інших «підсудних» (продавців РРО, ЦСО тощо) винесемо за дужки.

Таблиця 8.1. Штрафи, що накладаються на суб’єктів господарювання та посадових осіб

№ з/п

Вид порушення

Санкція за порушення

Нормативний акт

Штрафи, що накладаються на суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги)

1

Проведення розрахункових операцій з використанням РРО/ПРРО або РК на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг)*:

— до 01.01.2022 р.**

Якщо порушення вчинене вперше*** — штраф у розмірі 10 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).

За кожне наступне порушення — штраф у розмірі 50 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг)

П. 11 Прикінцевих положень Закону про РРО

— після 01.01.2022 р.

Якщо порушення вчинене вперше — штраф у розмірі 100 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).

За кожне наступне порушення — штраф у розмірі 150 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг)

П. 1 ст. 17 Закону про РРО

* Штраф визначають виходячи із суми перевищення фактичної вартості продажу над сумою проведеної розрахункової операції.

** Майте на увазі: РРО/ПРРО-порушення на підставі п. 1 ст. 17 Закону про РРО повинно бути встановлено податківцями під час перевірки. Відповідно оштрафувати вас можуть тільки на підставі акта перевірки.

При цьому за РРО/ПРРО-порушення штрафують за законодавством, що діє на момент їх виявлення (див. інформаційний лист ВАСУ від 24.11.2011 р. № 2198/11/13-11). Тому якщо мораторій на перевірки протримається до 01.01.2022 р., то перехідні штрафи будуть непридатні. Тобто навіть за порушення, вчинені до 01.01.2022 р., штрафуватимуть «по повній».

*** На думку податківців, якщо суб’єкт господарювання вчинив низку однотипних порушень, установлених п. 1 ст. 17 Закону про РРО (наприклад, продавав товари без використання РРО), то за перший продаж слід застосовувати штраф як за перше порушення, а за кожен наступний — у підвищеному розмірі (як за повторне). Навіть якщо ці порушення виявлені вперше під час однієї перевірки (див. роз’яснення в підкатегорії 109.20 БЗ).

А ось Верховний Суд вважає інакше. Так, з постанови ВС від 27.08.2020 р. у справі № 815/4014/16 (див. reyestr.court.gov.ua/Review/91252396) випливає, що непроведення операцій через РРО/ПРРО — це продовжуване (не плутати з триваючим) порушення, тобто низка ідентичних проступків, які здійснюються неодноразово з однаковою метою, формою вини, тими ж суб’єктами, засобами дії і які становлять у сукупності єдине правопорушення. А отже, штраф у такій ситуації повинен застосовуватися як за перше порушення. Повторним воно вважатиметься, якщо аналогічне правопорушення було раніше зафіксовано податківцями (в акті перевірки).

2

Непроведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО з фіскальним режимом роботи*:

— до 01.01.2022 р.

Якщо порушення вчинене вперше — штраф у розмірі 10 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).

За кожне наступне порушення — штраф у розмірі 50 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг)

П. 11 Прикінцевих положень Закону про РРО

— після 01.01.2022 р.

Якщо порушення вчинене вперше — штраф у розмірі 100 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).

За кожне наступне порушення — штраф у розмірі 150 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг)

П. 1 ст. 17 Закону про РРО

* Під це порушення підпадають, зокрема:

а) проведення розрахункових операцій через РРО, який вичерпав свій строк експлуатації (див. підкатегорію 109.20 БЗ). Такий апарат не вважається РРО в розумінні профільного Закону. Тому проводити через нього розрахункові операції — це все одно, що не проводити взагалі;

б) оформлення тільки прибуткових касових ордерів у тих ситуаціях, коли п. 1 ст. 9 Закону про РРО не звільняє від РРО/ПРРО;

в) проведення розрахунків через POS-термінал без застосування РРО/ПРРО, якщо таке застосування є обов’язковим;

г) проведення розрахункових операцій через ПРРО, що вийшов з ладу (несправний), порушуючи ч. 2 ст. 5 Закону про РРО;

д) проведення розрахункових операцій через ПРРО, який не зареєстрований фіскальним сервером ДПСУ та/або не відповідає Вимогам № 199-2.

3

Невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункових операцій*, або проведення розрахункової операції без використання РК на окремому господарському об’єкті:

— до 01.01.2022 р.

Якщо порушення вчинене вперше — штраф у розмірі 10 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).

За кожне наступне порушення — штраф у розмірі 50 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг)

П. 11 Прикінцевих положень Закону про РРО

— після 01.01.2022 р.

Якщо порушення вчинене вперше — штраф у розмірі 100 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).

За кожне наступне порушення — штраф у розмірі 150 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг)

П. 1 ст. 17 Закону про РРО

* Під дію цього порушення підпадає не лише ситуація, коли покупцю не видають жодного розрахункового документа, але й видача документа невстановленої форми. Податківці прямо говорять: якщо у виданого документа немає хоча б одного з обов’язкових реквізитів, то він уже не розрахунковий. Також під дію цього порушення підпадає недотримання сфери призначення розрахункового документа (див. підкатегорію 109.20 БЗ).

Якщо ж ви не є РРО/ПРРО-зобов’язаним і не видаєте розрахункового документа, порушуючи ч. 11 ст. 8 Закону № 1023, вас цей штраф не стосується. Але вас можуть оштрафувати за порушення Закону № 1023.

4

Невикористання РК і КОРО при здійсненні розрахункових операцій у випадках, передбачених Законом про РРО

Штраф* у розмірі 50 нмдг** (850 грн)

П. 3 ст. 17 Закону про РРО

5

Використання незареєстрованих належним чином РК і КОРО або порушення встановленого порядку їх використання

6

Незабезпечення зберігання РК та/або КОРО протягом установленого строку***

* Якщо ви відмовилися від ведення КОРО, зареєстрованої на РРО, вам цей штраф не загрожує. Але тоді при виході РРО з ладу вам допоможе тільки резервний РРО. А при відключенні електроенергії доведеться або відправляти покупців для оплати до найближчого банку, або зовсім не проводити розрахункових операцій.

** Тут і далі — неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

*** Згідно з п. 6 ст. 3 Закону про РРО строк зберігання використаних КОРО і РК становить 3 роки після їх закінчення.

7

Невиконання друку контрольної стрічки або нестворення її в електронній формі на РРО

Штраф у розмірі 30 нмдг (510 грн)*

П. 5 ст. 17 Закону про РРО

8

Викривлення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на контрольній стрічці

* Податківці традиційно наполягають на тому, що такий штраф застосовується до кожного окремого випадку нестворення або викривлення даних у контрольній стрічці.

Тобто виходять з того, що йдеться тут про закінчене, а не про продовжуване порушення. Проте Верховний Суд вважає інакше і доходить висновку, що незалежно від того, скільки стрічок не створено, податківці можуть застосувати тільки один штраф за одну перевірку (див. постанову ВС від 22.04.2020 р. у справі № 822/771/17 // reyestr.court.gov.ua/Review/88886020).

9

Проведення розрахункової операції через РРО/ПРРО без використання режиму попереднього програмування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару й обліку його кількості*

Штраф у розмірі 300 нмдг (5100 грн)

П. 7 ст. 17 Закону про РРО

* Цей штраф стосується тільки суб’єктів господарювання, які торгують підакцизними товарами. Якщо без режиму попереднього програмування проводять через РРО/ПРРО товари, які не є підакцизними (або послуги), то за це штрафів зараз немає (див. підкатегорію 109.20 БЗ).

10

Порушення встановленого в п. 1 ст. 9 Закону про РРО порядку проведення розрахунків через каси підприємств, установ і організацій, у яких ці операції повинні проводитися з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів і видачею відповідних квитанцій в установленому порядку*

Штраф у розмірі 20 нмдг (340 грн)

П. 8 ст. 17 Закону про РРО

11

Порушення порядку оформлення розрахункових і звітних документів при здійсненні продажу проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського) й авіаційному транспорті

* Тут ідеться про ті підприємства, які через касу продають продукцію власного виробництва (крім технічно складних побутових товарів, ліків, медичних і ювелірних виробів). Детальніше про це читайте раніше.

12

Застосування при здійсненні розрахункових операцій РРО, до конструкції або програмного забезпечення якого внесено зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника

Штраф у розмірі 300 нмдг (5100 грн)*

П. 9 ст. 17 Закону про РРО

* Штраф застосовується одноразово в разі застосування «підкрученого» РРО.

13

Ненадання до органів ДПСУ звітності, пов’язаної із застосуванням РРО, РК і копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків (Z-звітів) з РРО по дротових або бездротових каналах зв’язку в разі обов’язковості їх подання*

Штраф у розмірі 30 нмдг (510 грн)

П. 10 ст. 17 Закону про РРО

* Зверніть увагу: якщо при використанні класичного РРО неподання електронної РРО-звітності податківцям відбувається з причини пошкодження телекомунікаційної мережі, відключення електроенергії або ремонту модему, то штраф за ненадання такої звітності до суб’єкта господарювання не застосовується. Але при цьому податківці висувають такі умови: строк такого неподання не перевищує 7 робочих днів і є відповідні підтвердні документи. Якщо ж провайдери, енергопостачальники або ЦСО не можуть відновити роботу мережі або модему за цей строк, податківці рекомендують суб’єктам господарювання вимагати від зазначених служб дотримання норм чинного законодавства щодо строків усунення поломок (див. підкатегорію 109.20 БЗ). Але штраф на суб’єкта господарювання, що постраждав, очевидно, все одно накладуть. Радує одне: Верховний Суд визнає, що неподання електронної РРО-звітності протягом певного періоду — це єдине порушення, тому штраф за нього повинен накладатися один раз, а не за кожен випадок неподання (див., наприклад, постанову ВС від 30.07.2020 р. у справі № 821/1209/16 // reyestr.court.gov.ua/Review/90726822).

Що стосується ПРРО, то він у режимі онлайн автоматично забезпечує надходження копій розрахункових документів і Z-звітів на сервер податкової. Тому якщо ваш ПРРО працює в режимі онлайн, такий штраф вам не загрожує. Також не буде цього штрафу, якщо розрахункові документи і Z-звіти надходять на сервер протягом години після відновлення зв’язку між ПРРО і сервером ДПСУ (як того вимагає ст. 5 Закону про РРО).

14

Реалізація товарів, які не обліковані в установленому порядку*

Штраф у розмірі подвійної вартості необлікованих (не підтверджених документами) товарів, за цінами реалізації, але не менше 10 нмдг (170 грн)

Ст. 20 Закону про РРО

Ненадання під час перевірки документів, що підтверджують облік товарів, які перебувають у місці продажу (на господарському об’єкті)

* Цей штраф не застосовується до фізичних осіб — підприємців, які є платниками єдиного податку і не зареєстровані платниками ПДВ. Річ у тому, що на таких ФОП не поширюються ані вимога вести облік товарних запасів, ані вимога надавати податківцям при перевірці документи, що підтверджують облік і походження товарів. Виняток — ФОП, які торгують технічно складними побутовими товарами, ліками, медичними та ювелірними виробами (п. 12 ст. 3 Закону про РРО). Вважаємо, що цей штраф застосовується тільки до вартості залишків необлікованих товарних запасів, виявлених при перевірці. Тобто до вартості необлікованих товарних запасів, які на момент перевірки вже продані, цей штраф застосовуватися не повинен. Детально про це читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 27, с. 2.

Штрафи, що накладаються на посадових осіб та осіб, які здійснюють розрахункові операції

15

Порушення встановленого порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг

Штраф на осіб, які здійснюють розрахункові операції, в розмірі від 2 до 5 нмдг (від 34 до 85 грн)

Ч. 1 ст. 1551 КУпАП

Штраф на посадових осіб суб’єктів господарювання в розмірі від 5 до 10 нмдг (від 85 до 170 грн)

16

Дії, зазначені в п. 15 цієї таблиці, здійснені особою, до якої протягом року застосовувалося адміністративне стягнення за такі ж порушення

Штраф на осіб, які здійснюють розрахункові операції, в розмірі від 5 до 10 нмдг (від 85 до 170 грн)

Ч. 2 ст. 1551 КУпАП

Штраф на посадових осіб суб’єктів господарювання в розмірі від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн)

Звернемо увагу ще на один негативний наслідок. Відсутність зареєстрованих у встановленому законодавством порядку РРО або ПРРО (за винятком випадків, що дозволяють не використовувати РРО/ПРРО) може стати підставою для адмінарешту майна суб’єкта господарювання (п.п. 94.2.4 ПКУ). Так, це не санкція. Але теж неприємно.

8.2. Відповідальність за ЕПЗ-порушення

Контроль за дотриманням суб’єктами господарювання вимог щодо розрахунків з використанням ЕПЗ покладений на органи ДПСУ, а за забезпеченням захисту прав держателів ЕПЗ на здійснення зазначених розрахунків — на органи Держпродспоживслужби (абзац третій п. 14.19 Закону № 2346, п.п. 191.1.4 ПКУ).

Суб’єкти господарювання зобов’язані забезпечувати можливість розрахунків за товари (послуги) з використанням ЕПЗ

Санкції за порушення цієї вимоги встановлені в ст. 16315 КУпАП. Давайте поглянемо на їх розміри!

До посадових осіб юридичної особи, а також до ФОП застосовується адмінштраф у розмірі від 100 до 200 нмдг (від 1700 до 3400 грн). За повторне порушення особою, до якої протягом року застосовувалося адміністративне стягнення за ті самі дії, штраф істотно вищий — від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн).

Відповідно до ст. 2342 КУпАП розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням порядку проведення розрахунків з використанням ЕПЗ за товари (послуги), органи ДПСУ.

Крім того, незабезпечення можливості використовувати ЕПЗ можна розцінити як порушення правил здійснення торговельної діяльності. Адже згідно з п. 21 Порядку № 833 суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити можливість використання ЕПЗ при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги) відповідно до законодавства. А Закон № 2346 — якраз частина цього законодавства.

У свою чергу, за порушення правил здійснення торговельної діяльності передбачений адмінштраф у розмірі від 1 до 10 нмдг (від 17 до 170 грн) згідно зі ст. 155 КУпАП. Якщо протягом року вас уже піддавали адмінстягненню за таке ж порушення, штраф зросте і становитиме від 5 до 27 нмдг (від 85 до 459 грн). Притягнути до адмінвідповідальності на підставі цієї статті можуть територіальні органи Держпродспоживслужби.

Одночасно з накладенням цього штрафу перевіряючими може бути винесено припис про необхідність усунути виявлені порушення. Якщо не виконати цього припису в установлений у ньому строк, на посадових осіб підприємства або на фізособу-підприємця буде накладено адмінштраф за ст. 1882 КУпАП у розмірі від 1 до 18 нмдг (від 17 до 306 грн).

Зауважте: не лише фізичні особи можуть поплатитися за порушення у сфері застосування ЕПЗ. Так, ч. 2 ст. 17 Закону № 1023 забороняє будь-яким чином обмежувати використання споживачем ЕПЗ, якщо відповідно до законодавства продавець (виконавець) зобов’язаний приймати їх до сплати. Якщо ж суб’єкт господарювання піде на таке порушення, то йому загрожує штраф у розмірі 500 нмдг (8500 грн) (ч. 2 ст. 17 і п. 12 ч. 1 ст. 23 Закону № 1023).

Отже, ми розглянули, яка відповідальність передбачена за порушення у сфері застосування РРО/ПРРО та ЕПЗ. Щоб ці санкції вас не торкнулися, виконуйте встановлені законодавством вимоги. Крім того, пам’ятайте: суб’єктам господарювання, які використовують РРО/ПРРО і РК, необхідно також дотримуватися правил готівкового обігу.

висновки

  • На порушення РРО/ПРРО-законодавства не поширюється «карантинний» мораторій на штрафи.
  • Контроль за дотриманням РРО/ПРРО-законодавства здійснює ДПСУ.
  • До порушень у сфері РРО/ПРРО застосовують загальний 1095-денний строк давності, установлений ПКУ. У зв’язку з карантином цей строк буде продовжений на період з 18.03.2020 р. по останній день місяця, в якому закінчиться карантин.
  • За незабезпечення можливості розрахунків з використанням ЕПЗ до відповідальності може притягуватися як суб’єкт господарювання, так і його посадові особи.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі