Теми статей
Обрати теми

Нове в складанні ТТН

Амброзяк Наталя, юрист
З 01.10.2021 набули чинності зміни до Закону України № 23441 і КУпАП щодо габаритно-вагового контролю. Усе б нічого, але вони зачіпають складання ТТН. «Про що йдеться»? — запитають нас недосвідчені. «Чи будуть проблеми?» — замисляться бувалі. Що ж, давайте розбиратися...

1 Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ.

Ключові зміни такі.

1. У ТТН тепер, окрім усього іншого, обов’язково повинні зазначатися такі параметри автомобіля, як довжина, ширина, висота, загальна вага (у тому числі з вантажем) і маса брутто. Також для вантажовідправника, вантажоодержувача і перевізника необхідно вказувати код ЄДРПОУ (для ФОП — ідентифікаційний код або серію/номер паспорта (якщо від ідентифікаційного коду підприємець відмовився).

2. Адмінштраф за внесення вантажовідправником у ТТН/інший документ на вантаж (ст. 1322 КУпАП):

— недостовірних відомостей про масу або габарити вантажу, що не відповідають фактичним даним;

— відомостей про масу і габарити вантажу, що перевищують параметри, встановлені в законодавстві, якщо відсутній дозвіл на проїзд автодорогами транспортом, вагові або габаритні параметри якого перевищують нормативні.

Штраф — 51000 грн! Накладають його органи Укртрансінспекції (ст. 229 КУпАП) на місці виявлення порушення (ст. 276 КУпАП).

3. Визначення ТТН у Законі № 2344 відрізняється від визначення в Правилах перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.97 № 363 (далі — Правила № 363).

4. Введення реєстру ТТН — електронної бази даних, яка містить інформацію про реєстрацію ТТН в електронній та/або паперовій формі. Держатель реєстру — Мінінфраструктури. Експериментальний проєкт з реєстром е-ТТН вже давно закінчився (31.07.20202), а інший реєстр ТТН під контролем Мінінфраструктури ще не запрацював. Та й порядку ведення такого реєстру поки немає. Тож електронний реєстр звичайних ТТН поки не працює.

2 Див. розпорядження КМУ від 27.12.2019 № 1392-р, а також наказ Мінінфраструктури від 03.06.2019 № 413.

5. Серед обов’язків вантажовідправника в Законі № 2344 з’явилося страхування відповідальності в установленому порядку у разі виникнення негативних наслідків під час перевезення вантажів. Та поки існує тільки обов’язкове страхування відповідальності перевізників небезпечних вантажів (див. постанову КМУ від 01.06.2002 № 733).

Нюанси

Нові реквізити ТТН. З ними є проблеми.

1. Затверджена на сьогодні форма ТТН не містить окремої графи для габаритів і ваги автомобіля. Так, варто визнати, закон має вищу юридичну силу. По суті, норми Закону № 2344 «перебивають» норми Положення № 363. Вписати в паперову ТТН габарити і вагу, звичайно, можливо. Наприклад, у графу «Автомобіль». Також Положення № 363 говорить про те, що форму № 1-ТН використовувати не обов’язково. Тому можна, узявши за основу форму № 1-ТН, додати графи, яких бракує.

Але якщо ми говоримо про е-ТТН, то там тільки один варіант — закладена форма № 1-ТН. Більше того, в неї такі дані вмістити не завжди можливо через обмежену кількість знаків у графах бланка.

Крім того, якщо в е-ТТН первісно не вказані подібні реквізити, то й у водія на момент перевірки буде паперовий екземпляр без них. Дописки від руки будь-яких даних водієм у паперовому екземплярі можуть розцінюватися як підробка документів (ст. 358 КК)!

Сподіваємося, що Мінінфраструктури дасть зрозумілі роз’яснення з приводу заповнення е-ТТН у «перехідний» період.

2. Якщо не вказати габарити і вагу автомобіля, то податківці визнають операцію нереальною? Чи знімуть витрати на доставку товару?

Те, що Закон № 2344 назвав габарити і вагу автомобіля обов’язковими реквізитами, ще не означає, що ТТН без них втрачає значення в цілях бухобліку

По-перше, для цих цілей у першу чергу важлива наявність обов’язкових реквізитів первинного документа. Габарити та вагу до них віднести, вважаємо, не можна (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік3 і п. 2.4 Положення № 884).

3 Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

4 Затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 № 88.

По-друге, ми можемо прикритися положенням про те, що неістотні недоліки первинної документації не впливають на реальність операції (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік, п. 2.4 Порядку № 88). Як і сама по собі наявність/відсутність тих або інших первинних документів, до речі (див., наприклад, постанову ВС від 16.03.2021 у справі № 640/11256/195 // reyestr.court.gov.ua/Review/95580086).

5 Хоча це не дає права нехтувати первинкою.

Але не виключаємо появи нової категорії спорів, де податківці наполегливо намагатимуться визнавати нереальними операції, якщо в ТТН не зазначені габарити і вага автомобіля. Також є ризик для витрат на перевезення.

3. Де брати дані про вагу і габарити автомобіля? Повну масу автомобіля і масу без завантаження можна дізнатися з техпаспорта. Також інформацію можна перевірити в електронному кабінеті водія (e-driver.hsc.gov.ua) за VIN-кодом, а також за П. І. Б. водія та датою народження. Але увага: вказувати необхідно масу разом із вантажем. І тут проблема, наприклад, за ситуації, коли один перевізник везе товар декількох вантажовідправників. Адже вантажовідправник, що складає ТТН, не може знати загальну вагу транспортного засобу разом зі своїм і чужим вантажами. І ця проблема вимагає уваги Мінінфраструктури!

До того ж зазначено, що треба вказувати параметри автомобіля із наведенням маси брутто. Складається враження, що йдеться про масу брутто автомобіля. Але ж це маса чогось із тарою?! Невдале формулювання, що вимагає додаткових пояснень з боку держорганів.

Щодо габаритів теж є складнощі. Якщо ви залучаєте до доставки стороннього перевізника, то простіше, звичайно, уточнити габарити машини (як, утім, і масу автомобіля) у нього. Хоча зазначимо, що на автоперевізника не поклали обов’язок надавати такі дані. Вважаємо, що це не зовсім справедливо за ситуації, коли залучається сторонній перевізник. Адже в цьому випадку ризики щодо недостовірності даних несе вантажовідправник у першу чергу.

Якщо ми говоримо про доставку своїм транспортом, то шукати габарити слід у техдокументації на авто (наприклад, у сертифікаті відповідності на автомобіль). Як варіант, інформацію можна відшукати на офіційному сайті виробника. Є також неофіційні сайти з базою даних за різними моделями. Але гарантувати їх достовірність нам складно.

Ризик незбігу реального стану речей і фактичного все ж є. У цій ситуації можна наразитися на претензії податківців у частині реальності операцій (у такому разі доведеться відбиватися аргументами, які ми навели вище).

Увага! Адмінштраф стосується не габаритів і маси автомобіля, а габаритів і маси вантажу!

4. Що робити, якщо веземо однією машиною в декілька точок? З точки зору адмінштрафу, питання не має бути актуальним. Про габарит і масу автомобіля у складі правопорушення за ст. 1322 КУпАП не йдеться. А в частині маси вантажу ця стаття КУпАП працюватиме, тільки якщо виявлять зайву вагу вкупі з відсутністю дозволу на проїзд автодорогами транспортними засобами, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні. Не ясно тільки, яку вагу вказувати? З урахуванням ваги усього вантажу або вантажу за кожною точкою окремо (якщо будуть різні ТТН). Поки можемо запропонувати вам вказувати загальну вагу із фразою «включно з вантажем для... » і назвою госпсуб’єкта — вантажоодержувача за ТТН, що заповнюється, у дужках у кожній такій накладній. Зауважимо:

габарити вантажу в ТТН як обов’язковий реквізит не вказані

Є тільки кількість місць. А це різні речі.

Претензій податківців тут знову ж не виключаємо. Хоча завжди залишаються аргументи, про які ми сказали вище. Але найближчим часом ситуація буде приводом для судових тяжб.

5. Чи усім треба вказувати габарити і вагу авто? А якщо розвозимо товар легковим авто? З позиції реквізитів винятків немає. Вказувати в ТТН формально ці реквізити треба усім. Хоча виникає питання фіксації порушень у частині габаритно-вагового контролю. Адже габаритно-ваговий контроль — це, зокрема, контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, який включає перевірку на відповідність установленим законодавчим нормативам вагових або габаритних параметрів таких транспортних засобів (ст. 1 Закону № 2344). Тобто проводити габаритно-ваговий контроль у легкових автомобілів формально не можуть.

Хоча практика, на жаль, може бути іншою.

6. Чи може зашкодити відсутність габаритів і ваги авто перевізникові? Вважаємо, що не може. Проте не варто виключати викривлених трактувань штрафу за відсутність на момент перевірки документів на вантаж, включаючи ТТН. Адже контролери з Укртрансінспекції можуть заявити, що оскільки немає обов’язкового реквізиту, вказаного в Законі № 2344, то немає і ТТН на момент перевірки. Тобто до перевізника можна застосовувати штраф 17000 грн (1000 неоподатковуваних мінімумів) (абз. 1 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344).

Адмінштраф. У першу чергу хвилює відповідальність за недостовірні дані про масу і габарити вантажу. Тут є нюанс. Відповідальність за недостовірні відомості про масу вантажу (тобто коли фактична вага вантажу не відповідає вказаній у ТТН) вантажовідправник несе тільки у разі, коли буде зафіксовано перевищення нормативів за вагою.

Увага! Штраф не стосується даних про габарити автомобіля та його масу. Крім того, знову повторимо: такого обов’язкового реквізиту, як «габарити вантажу», для ТТН немає.

Визначення ТТН. Нагадаємо: раніше в Правилах № 363 визначення ТТН говорило про те, що накладна є єдиним документом, який використовується для списання й оприбуткування ТМЦ. Це породжувало багато проблем, оскільки податківці, спираючись на слово «єдиний», говорили про те, що без ТТН у будь-якому випадку операція є нереальною. Хоча, за великим рахунком, йдеться не про єдиний документ, а про документ єдиний, тобто однаковий, для усіх учасників відносин з перевезення. Так, судпрактика з року в рік спростовувала цю позицію податківців. Проте для того щоб зменшити кількість спорів, 12.07.2019 були внесені зміни у визначення ТТН у Правилах № 363 (ср. ). З цієї дати ТТН — лише один із документів, що використовуються для списання та оприбуткування ТТН6.

6 Детальніше про ситуацію див. у «Податки & бухоблік», 2019, № 64, с. 22.

З 01.10.2021 у Законі № 2344 повернулися до старого визначення, прибрали фразу «одним із документів».

Нове визначення в Правилах № 363 не викорінило претензії податківців до відсутності ТТН. Але спорів все-таки стало менше. Тепер же, у зв’язку з новими нормами Закону № 2344 усе може повернутися на круги своя. Сподіваємося, що фіскали збережуть хоча б офіційну позицію про допустимість відсутності ТТН. Вони її висловлювали ще до появи нового визначення в Правилах № 363 (див. лист ДФСУ від 19.02.2018 № 654/6/99-99-14-03-03-15/ІПК).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі