Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Турзбір-2021: стан справ

Нестеренко Максим, податковий експерт
Податки & бухоблік Жовтень, 2021/№ 81
Друк
Тепла пора року скінчилася. І літо, і вересневий оксамитовий сезон вже позаду. А разом із ними добігає кінця і ІІІ квартал 2021 року. А це означає, що тим суб’єктам господарювання, які надавали туристичні послуги, час відзвітувати про результати своєї діяльності у ІІІ кварталі. І сплатити туристичний збір. Тож пригадаємо основні правила звітування з цього податку.

Турзбір є чи нема

Туристичний збір — це місцевий податок (п. 268.1, п.п. 10.2.2 ПКУ). Ставки турзбору на конкретній території встановлюються рішенням органу місцевої влади, повноваження якого поширюються на цю територію (п.п. 268.3.1 ПКУ).

Особливістю турзбору є те, що він не належить до числа обов’язкових (п. 10.21 ПКУ). Тобто місцева влада на свій розсуд не тільки визначає розмір ставки (в межах, що їх прописано у п.п. 268.3.1 ПКУ), але й приймає рішення, чи встановлювати цей податок узагалі (п. 10.3 ПКУ).

Тож цілком нормально, коли в одному місті України турзбір сплачується, а в іншому — ні. Це логічно і такою є суть турзбору: він має встановлюватися на тих територіях, які є туристично привабливими і де спостерігається великий потік туристів. Утім, законодавство жодним чином не обмежує будь-яке місто, селище, село чи ОТГ у праві встановити турзбір. Тож

аби точно дізнатися, чи встановлено турзбір на території, де ви працюєте, потрібно заглянути в рішення вашого органу місцевого самоврядування

Якщо на вашій території турзбір не встановлено — далі можете не читати. Якщо ж ваша місцева влада турзбір установила, давайте розберемося із ним детальніше.

Хто платить і хто звітує?

Платниками турзбору є туристи — фізичні особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства), які прибувають на територію, де місцева влада встановила турзбір (п.п. 268.2.1 ПКУ). Ключовим для сплати турзбору є факт тимчасового розміщення на ночівлю у помешканнях, перелік яких визначено у п.п. 268.5.1 ПКУ. При цьому турзбір сплачується не в цілому за номер, а за кожного туриста окремо.

Звертаємо увагу! Турзбір мають сплачувати не лише туристи, які селяться в готелях, турбазах, кемпінгах чи хостелах, а й ті, хто селиться у квартирах, приватних будинках чи котеджах. Винятками із цього правила є лише пільгові категорії фізосіб, перелік яких визначено п.п, 268.2.2 ПКУ. Ці особи звільняються від сплати турзбору, незалежно від того, в яке туристичне приміщення вони заселяються.

Розмір турзбору, крім, власне, ставки, залежить також від кількості діб проживання та розміру мінзарплати на 1 січня поточного року. Поточна ставка турзбору встановлюється у відсотках від мінзарплати, встановленої законом на 1 січня поточного року в розрахунку за одну добу. Тож у 2021 році ставка турзбору для внутрішнього туриста не може перевищувати 30 грн за добу, а для в’їзного туриста — 300 грн за добу* (див. п.п. 268.3.1 ПКУ)**.

* Внутрішні туристи — це особи, які постійно проживають в Україні, а в’їзні туристи — це ті, хто в’їхав в Україну з-за кордону (п.п. 14.1.277 ПКУ).

** Станом на 01.01.2021 мінзарплата складає 6000 грн. Станом на 01.01.2022 очікуємо мінзарплату на рівні 6500 грн.

Турзбір уключається до вартості послуг за проживання, і туристи сплачують його у складі загального платежу. Причому турзбір має бути сплачено авансом перед заселенням, і без документа про сплату турзбору селити туриста не можна (пп. 268.6.1, 268.6.2 ПКУ). Виняток — ситуація, коли турист подовжує строк проживання вже безпосередньо після заселення. Тоді за додаткові доби турзбір можна теж доплачувати додатково (див. лист ДФСУ від 09.04.2019 № 1524/6/99-99-12-02-03-15/ІПК)***.

*** Докладніше читайте у «Податки & бухоблік», 2019, № 90, с. 28.

Зазвичай платники турзбору (туристи) сплачують турзбір разом із вартістю туристичних послуг тим суб’єктам господарювання, які надають їм послуги з тимчасового проживання****. А от

**** Турзбір за туриста може сплачувати й інша особа (див. листи ДПСУ від 14.02.2020 № 595/6/99-00-04-03-03-06/ІПК і від 31.03.2020 № 1332/6/99-00-04-03-03-06/ІПК).

сплачувати турзбір до бюджету і звітувати про це повинні саме надавачі туристичних послуг — податкові агенти (пп. 268.5, 268.7 ПКУ)

Але! Податковими агентами можуть бути не тільки власне особи, які надають туристичні послуги. Цю функцію можуть виконувати також квартирно-посередницькі організації (якщо туристів селять у помешкання, визначені п.п. «б» п.п. 268.5.1 ПКУ). Крім того, місцева влада може спеціально уповноважити певних юросіб виконувати функції податкового агента на території, підвідомчій цій місцевій владі.

Однак ми у цій статті, звісно, зосередимо нашу увагу саме на податкових агентах, які самі надають туристичні послуги. Перелік усіх турзбірних податкових агентів публікується на сайті органу місцевої влади, який установив турзбір (п.п. 268.5.2 ПКУ).

Заповнення декларації

Нині чинну декларацію з турзбору затверджено наказом Мінфіну від 08.05.2019 № 186. Ідентифікатор форми турзбірної декларації — J/F 0303505, а додатка — J/F 0313505.

Власне декларація подається до податкового органу за місцезнаходженням податкового агента (п.п. 268.7.1 ПКУ; БЗ 125.03). Якщо ж туристичні послуги надає підрозділ на території, яку обслуговує інша податкова, ніж та, де перебуває на обліку головне підприємство, підрозділ потрібно зареєструвати як окремого податкового агента в податковій за місцем надання турпослуг (п.п. 268.7.2 ПКУ).

Тобто турзбірну декларацію буде подавати підрозділ до податкової за своїм місцезнаходженням. По факту це означає обов’язок юрособи — податкового агента стати на облік за неосновним місцем обліку, тобто місцезнаходженням туристичного місця (див. лист ДПСУ від 09.08.2021 № 2991/ІПК/99-00-04-01-03-06). Це і є реєстрація підрозділу як окремого податкового агента.

Турзбірні декларації нумеруються арабськими цифрами послідовно з початку року і окремо по кожному податковому органу, якому ви їх подаєте. Тобто в рядку «порядковий №» декларації за ІІІ квартал у загальному випадку буде зазначено «3». Якщо ви уточнювали декларацію за І та/або ІІ квартал, у вас у цьому рядку буде інша цифра.

Розрахунок суми турзбору робимо у розділі І додатка до турзбірної декларації. Цей додаток доволі важливий, тож розглянемо його заповнення більш детально.

Заповнення розділу І додатка до турзбірної декларації

Номер і назва графи

Що зазначається у графі

2 «Місця проживання (ночівлі)»

Турзбір визначається окремо за кожним туристичним місцем, яке знаходиться на території, підвідомчій тій податковій, до якої подається декларація. Це необхідно тому, що в одного податкового агента одночасно може бути декілька готелів чи інших туристичних місць. Тому додаток заповнюється в розрізі цих місць проживання. Радимо наводити назву місць проживання так, як ви визначили її у графі 4 ф. № 20-ОПП

3 «Загальна кількість діб…»

Зазначаємо загальну кількість діб (у людино-добах) за звітний період для кожного туристичного місця. Наприклад, якщо у податкового агента два готелі, і у ІІІ кварталі в одному готелі було зареєстровано 50 постояльців, які жили сукупно протягом 40 діб, за цим готелем у ІІІ кварталі база для розрахунку турзбору — 2000 людино-діб. Кількість людино-діб за другим готелем визначається за тим самим принципом, але зазначається окремим наступним рядком. Якщо ж турист авансом сплатив також і за ті доби проживання, які належать до IV кварталу, їх у загальній кількості людино-діб за ІІІ квартал не враховуємо (БЗ 125.03). Докладніше читайте у «Податки & бухоблік», 2019, № 90, с. 28.

Увага! Якщо у вас поселився пільговик (особа, згадана в п.п. 268.2.2 ПКУ), його у загальній кількості людино-діб не враховуємо (БЗ 125.03)

4 «Розмір…»

Цей показник у 2021 році складає 6000 грн. Він необхідний, аби визначити ставку турзбору в розрахунку на одну людино-добу

5/6 «Ставка збору (%)»

Зазначаємо (у відсотках) ставку турзбору, визначену у рішенні вашого органу місцевої влади. У графі 5 зазначаємо ставку для внутрішніх туристів, а в графі 6 — для в’їзних.

Зверніть увагу! Форма додатка не дозволяє окремо зазначати в одному рядку людино-доби для внутрішніх і для в’їзних туристів. Тож якщо у вас протягом ІІІ кварталу селилися як одні, так і інші, зазначаємо двома окремими рядками інформацію навіть по одному туристичному місцю. І в графі 3 зазначати кількість людино-діб окремо для внутрішніх і окремо для в’їзних туристів. Визначати статус туриста треба одразу при заселенні й підтвердити, знявши копію документа, що засвідчує його особу, або сфотографувавши цей документ. Такі копії радимо зберігати на підтвердження того, що кількість людино-діб за кожним типом туризму ви визначили правильно (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 46, с. 15)

7 — 12 «Податкова пільга»

Ці графи заповнюються тоді, коли ваш орган місцевої влади встановив додаткові пільги зі сплати турзбору. Тоді у графі 7 зазначаємо код пільги «18030101», а у графах 8 — 12 — іншу інформацію щодо пільги. Зрозуміло, що коли у вас в одному туристичному помешканні селяться як повноцінні платники турзбору, так і ті туристи, яким місцева влада встановила пільги, суму людино-діб і турзбір для цих двох категорій туристів визначаємо окремими рядками

13 «Усього нараховано збору (грн, коп.)…»

Зазначаємо загальну суму турзбору за кожним туристичним місцем. Вона визначається шляхом добутку кількості людино-діб (гр. 3), мінзарплати (гр. 4) та ставки (гр. 5 або гр. 6). Якщо є пільги місцевої влади, тут зазначаємо суму за мінусом графи 9

Турзбірна декларація заповнюється без наростаючого підсумку. Тобто в декларації за ІІІ квартал буде відображено тільки суму турзбору за ІІІ квартал. Відповідно і кількість діб проживання у графі 3 розділу І додатка зазначаємо тільки за ІІІ квартал.

Додатків до турзбірної декларації може бути декілька. Це якщо у вас туристичні помешкання одночасно на території кількох органів місцевого самоврядування (органів з різними кодами КОАТУУ), що встановили турзбір, але їх обслуговує одна податкова. Загальна кількість додатків зазначається у рядку 9 декларації.

Додаток складається окремо за кожним органом місцевої влади, і в рядку 2 кожного додатка зазначається код КОАТУУ***** цього органу. Якщо ж створено ОТГ, зазначається код КОАТУУ органу, що здійснює управління ОТГ. Декларація в такому випадку подається до податкової за місцезнаходженням адміністративного центру ОТГ.

***** До внесення змін до форми декларації Кодифікатором, затв. наказом Мінгромад від 26.11.2020 № 290, не користуємось.

Якщо ж після адмінреформи орган місцевої влади, який установив турзбір, припинив своє існування, у рядку 2 додатка зазначаємо код КОАТУУ органу тергромади, яка утворилася внаслідок адмінреформи (див. лист ДПСУ від 07.07.2021 № 2673/ІПК/99-00-04-01-03-06).

Строки звітування і сплати

Звітний період в усіх податкових агентів — безальтернативний. І з п.п. 268.7.1 ПКУ, і з власне форми декларації видно, що декларація подається щоквартально. Тож

за ІІІ квартал 2021 року турзбірну декларацію потрібно подати не пізніше 09.11.2021 (пп. 268.7.3, 49.18.2 ПКУ)

А при сплаті турзбору є варіанти. Можна сплачувати турзбір стандартно: протягом 10 календарних днів за граничним строком подання декларації (п. 57.1 ПКУ). Тоді граничний строк сплати турзбору за ІІІ квартал — не пізніше 19.11.2021. Але місцева влада може ухвалити рішення сплачувати турзбір авансом. Тоді турзбір сплачується щомісяця не пізніше 30-го числа, а в лютому — не пізніше 28 (чи 29) числа (п.п. 268.7.1 ПКУ).

У такому випадку авансові внески, фактично сплачені за кожен місць кварталу, зазначаються у графах 3 — 5 розділу ІІ додатка. У графу 2 переноситься загальна сума турзбору, визначена у розділі І додатка, від якої мінусуються суми сплачених авансових внесків. Відтак, у графі 7 виходимо на суму турзбору, яку потрібно доплатити. Тобто якщо за ІІІ квартал нараховано 35000 грн тузбору, а авансовими внесками сплачено 30000 грн, не пізніше 19.11.2021 потрібно сплатити лише 5000 грн.

Якщо значення графи 7 розділу ІІ додатка — мінусове, це означає, що під час сплати авансових внесків податковий агент сплатив більше турзбору, ніж треба. Тоді мінусове значення переносимо до графи 6 розділу ІІ додатка за наступний квартал, в якому рахується турзбір, сплачений до бюджету того населеного пункту, для якого турзбір установив орган місцевої влади, код КОАТУУ якого зазначено у рядку 2.

Інакше кажучи, сума переплати з турзбору, сплаченого авансовими внесками, зменшує суму турзбору, який підлягає сплаті у наступному кварталі.

Як бачите, нічого складного!

висновки

  • Турзбір — це місцевий податок, який установлює орган місцевого самоврядування на підвідомчій йому території і який сплачують туристи, що прибувають на цю територію.
  • Розрахунок турзбору відбувається виходячи з кількості туристів, а також кількості діб, протягом яких вони проживають у туристичному помешканні.
  • Декларацію з турзбору подають податкові агенти — щоквартально і без наростаючого підсумку, окремо до кожної податкової, яка обслуговує територію, на якій надаються туристичні послуги.
  • При розрахунку кількості людино-діб за квартал не враховуються туристи, яких ПКУ звільняє від сплати турзбору, а також доби, які належать до наступного кварталу і за які сплачено авансом.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі