Теми статей
Обрати теми

Релокація бізнесу в межах України: деталі

Казанова Марина, податковий експерт
На жаль, війна в Україні не вщухає. Але потрібно забезпечувати країну необхідними товарами та послугами, підтримувати працівників та економіку України. Як можна евакуювати бізнес у біль-менш «спокійні» регіони України? Чи потрібно після евакуації бізнесу «перереєструватися» за новим місцем знаходження? Розберемося з цими питаннями.

Як можна евакуювати бізнес?

Евакуювати бізнес з зони активних бойових дій підприємства/підприємці можуть:

(1) повністю власними силами (не звертаючись за допомогою до держави). В цьому випадку вирішувати «організаційні» питання (пошук підходящих приміщень, житла для працівників і т.п.), а також здійснювати перевезення обладнання та працівників доведеться самостійно. Але перевага в тому, що, можливо «ви виграєте» час і зробите це набагато швидше ніж через спеціальну програму Уряду (детальніше про яку будемо говорити нижче);

(2) власними силами спільно з державою. Якщо ви можете самостійно здійснити демонтаж обладнання та організувати його перевезення до найближчої станції АТ «Укрзалізниці», то ви можете звернутись до уряду, надіславши заявку (https://docs.google.com/forms/d/1ZAbh9DCUkTfQFhtZZM0EZhkebD_OYsVH2AtovtCPaN4/viewform?edit_requested=true) і держава (в особі Мінекономіки) може допомогти вам з вирішенням логістичних питань. Тобто організувати перевезення обладнання «Укрзалізницею», забезпечити оперативне проходження блокпостів тощо.

Зверніть увагу: заявки від підприємств, які можуть самостійно організувати демонтаж та перевезення обладнання мають пріоритет в їх розгляді та черговості релокації;

(3) за допомогою держави, скориставшись програмою Уряду. В цьому випадку вирішення всіх питань щодо релокації бізнесу бере на себе держава. Вона надасть допомогу в пошуку виробничих приміщень, розселення працівників та здійснить перевезення виробничого обладнання.

Знайти інформацію про цю програму можна на сайті Уряду, зокрема за наступним посиланням https://www.kmu.gov.ua/news/minekonomiki-shcho-potribno-znati-biznesu-pro-programu-relokaciyi-pidpriyemstv

Що потрібно, щоб скористатися цією програмою?

Спершу необхідно заповнити заявку на участь у програмі за посиланням:

https://docs.google.com/forms/d/1ZAbh9DCUkTfQFhtZZM0EZhkebD_OYsVH2AtovtCPaN4/viewform?edit_requested=true

Подати таку заявку може кожне підприємство. Обмежень для подачі заявок підприємцями також немає.

Спочатку була інформація про те, що такі заявки приймаються до 31.03.2022. Але в останніх інформаційних повідомленнях ця дата вже не фігурує. Отже, можна зробити висновок, що уряд продовжить приймати заявки на евакуацію бізнесу і після цієї дати.

У заявці необхідно вказати ЄДРПОУ підприємства, адресу виробництва, визначити потреби до виробничого приміщення (обсяги використання електроенергії, газу, води), кількість працівників та обладнання, спосіб транспортування, орієнтовний термін монтажу обладнання на новому місці тощо.

Під час заповнення заявки важливо максимально деталізувати інформацію про підприємство, що спростить та пришвидшить процес подальшого транспортування.

2. Далі заявки опрацьовуються. Пріоритет в задоволенні заявок мають стратегічні підприємства та компанії, які виробляють товари першої необхідності.

3. Фахівці Міністерства економіки зв’язуються з претендентами на релокацію та доуточнюють всю необхідну інформацію.

4. Далі заявка передається спеціально призначеним відповідальним фахівцям до однієї з приймаючих обласних адміністрацій. Зараз підприємства можуть переїхати до дев’яти областей: Закарпатської, Львівської, Івано-Франківської, Тернопільської, Хмельницької, Чернівецької, Вінницької, південних територій Волинської і Рівненської.

5. Після цього заявка надходить до логістів. Головним перевізником виступає АТ «Укрзалізниця». АТ «Укрпошта» відповідає за підвезення обладнання до залізничної станції, а також забезпечує оперативне проходження блокпостів, оформлює транспортні накладні і інші документи, що дозволяють компенсувати підприємству витрати на транспортування.

6. Після прибуття на нове місце підприємство монтує обладнання, підключається до мереж, запускає роботу. Фахівці обласних адміністрацій сприяють і допомагають компанії у облаштуванні.

Чи потрібна перереєстрація підприємства за місцем нової «локації»?

Варто зазначити, що спеціальних норм законодавства, які б регулювали питання евакуації бізнесу на період воєнного стану, наразі немає. Можливо, вони будуть трохи пізніше.

Постає питання: чи можна вважати евакуацію підприємства зміною його місця знаходження?

Під місцезнаходженням юридичної особи діюче законодавство розуміє фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку (ст. 93 ЦКУ). Теоретично, якщо діяльність підприємства фактично буде вестись вже в іншому місці, то дійсно такий «переїзд» можна вважати зміною місцезнаходження підприємства.

Але! Ми вважаємо, що поспішати з перереєстрацію підприємства все ж не варто. Краще дочекатися роз’яснень держорганів в цього приводу. Чому?

Тому що евакуація підприємств, судячи з програми Уряду, передбачає лише тимчасовий «переїзд» підприємства на час воєнних дій. Тобто передбачається, що після закінчення воєнного стану підприємства будуть повертатися на місця своєї попередньої «локації». А отже доцільність перереєстрації підприємства на такий тимчасовий період в умовах воєнного стану, є досить сумнівною.

Звісно, в цьому питанні краще б дочекатися роз’яснень державних органів. Якщо, раптом, їх висновки будуть зводитися до того, що переєстрація у цьому випадку потрібна, або ви самостійно прийняли для себе рішення, що краще перереєструвати підприємство, то алгоритм дій для такої перереєстрації ви зможете знайти в статтях: «Змінюємо місцезнаходження юрособи: організаційні моменти» («Податки & бухоблік», 2021, № 71), «Змінюємо місцезнаходження юрособи: сплата податку і подання звітності» («Податки & бухоблік», 2021, № 73).

До речі, за інформацією Мінюсту, зараз реєстрація зміни місцезнаходження юридичної особи, змін до установчих документів, якими передбачається виключно зміна місцезнаходження юридичної особи доступні. Також доступна реєстрація змін до відомостей про фізичну особу-підприємця.

А перелік суб’єктів надання цих адміністративних послуг ви знайдете за посиланням https://minjust.gov.ua/news/ministry/onovleniy-poryadok-derjavnoi-reestratsii-yuridichnih-osib-ta-fop-v-period-voennogo-stanu

Втім:

Закон № 755* не встановлює граничного строку для оновлення відомостей, що містяться у ЄДР, у тому щодо місцезнаходження юрособи;

* Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV.

— згідно з п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ на період до припинення або скасування воєнного стану, для платників податків зупиняється перебіг строків, визначених законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Тож можна хоча б не перейматися що ви порушите якійсь терміни. Оскільки система зараз працює там би мовити наскільки це дозволяють обставини.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі