Теми статей
Обрати теми

Назва товару в чеку РРО: які є вимоги?

Казанова Марина, податковий експерт
Згідно яких вимог зазначається в чеку РРО/ПРРО назва товару (послуги)? Чи можна «укрупнювати» в чеку РРО назви товарів? Чи повинне найменування товару в чеку РРО/ПРРО точно співпадати з даними вхідних документів на придбання товару? Розберемося зараз з цими питаннями.

Положення № 13* визначає обов’язковим реквізитом фіскального касового чеку «назву товару (послуги)». Цей же документ дає нам і визначення назви товару (послуги):

«назва товару (послуги) — слово, поєднання слів або слова та цифрового коду, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СГ».

* Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13.

Одразу скажемо, що це визначення і є нашим орієнтиром у вимогах щодо зазначення назви товару в чеку РРО/ПРРО. Оскільки більш конкретних вимог діюче законодавство не містить.

Отже, виходячи з цього визначення, назва товару в чеку РРО/ПРРО повинна зазначатися так, щоб виконувалися одночасно дві умови:

1) назва повинна відображати споживчі ознаки товару. Це означає, що в назві товару в літерному або літерно-цифровому вираженні повинні міститися фірмова або власне найменування товару, його марка, вид, сорт, комплектність, колір, потужність, маса чи обсяг однієї одиниці, назва виробника, а також будь-які інші характеристики, що дозволять відрізнити конкретний товар від іншого, аналогічного товару.

Звертаємо увагу, що вказувати в чеку всі без винятку характеристики товару немає необхідності! Комбінація характеристик із наведеного переліку може бути довільною та повинна визначатися суб’єктом господарювання на свій розсуд з урахуванням принципу розумної достатності. Головна мета тут

назва повинна давати можливість однозначно здійснити ідентифікацію проданого товару.

Причому як споживачем, так і суб’єктом господарювання (див. далі).

2) назва товару повинна однозначно ідентифікувати товар чи послугу в документообігу суб’єкта господарювання. Розуміти це потрібно так, що якщо за даними обліку у суб’єкта господарювання є декілька товарів (товарні позиції) з однаковими назвами, то в чеку РРО/ПРРО назва повинна зазначатися так, щоб можна було однозначно ідентифікувати, який саме з них продається.

Наприклад, суб’єкт господарювання здійснює продаж цукерок «Ромашка». Якщо він здійснює продаж цукерок «Ромашка» лише однієї торгової марки (наприклад, «Roshen»), одного виду і одного фасування, то в чеку РРО/ПРРО у якості назви товару достатньо вказати «цукерка Ромашка». Якщо ж наприклад, суб’єкт господарювання продає цукерки «Ромашка» різних торгових марок («Roshen», «Конті»), то назва товару повинна містити й торгову марку (наприклад, «цукерка Ромашка Roshen»). Якщо ці цукерки (цукерка «Ромашка» «Roshen») суб’єкт господарювання продає ще й в різних фасуваннях (окремо в упаковках, окремо — на вагу), то це також має бути зазначено в чеку РРО/ПРРО як назву товару.

Якщо податківці виявлять, що у вас за даними обліку є два різних товара (наприклад, цукерка «Ромашка» «Roshen» та цукерка «Ромашка» «Конті»), а в чеку РРО буде зазначено лише «цукерка Ромашка», то визнають це порушенням зазначення назви в чеку РРО/ПРРО.

Розглянемо ще один приклад. Ви здійснюєте продаж мобільних телефонів (смартфонів). Наприклад, мова йде про конкретний смартфон Xiaomi Redmi 10C 4/128 GB. Цей телефон є в різних кольорах (блакитний, червоний і т.д.). Припустимо, постачальник зазначає кожний колір телефону як окрему товарну позицію. Ціна при цьому однакова. В такому разі ви можете в своєму обліку:

1) теж обліковувати кожний колір під окремою товарною позицією. В такому випадку і в чеку РРО/ПРРО має бути в назві товару зазначений колір цього телефону;

2) обліковувати (оприбуткувати) всі кольори цієї моделі телефону під однією товарною позицією. Для цього краще скласти таблицю-відповідності, де з одного боку будуть зазначені найменування товарів відповідно до вхідних документів, а з іншого — уніфіковане ваше найменування, за яким товар буде відображатися в обліку і відповідно в чеку РРО/ПРРО. В такому разі (якщо в обліку всі кольори цієї моделі телефону будуть під однією товарною позицією), в чеку РРО/ПРРО не потрібно зазначати дані щодо кольору телефону.

Отже,

зазначати назву товару в чеку РРО/ПРРО ми повинні відповідно до даних нашого обліку. Щоб можна було однозначно ідентифікувати товар, зазначений в чеку РРО/ПРРО, та відрізнити його від інших товарів, які є в обліку суб’єкта господарювання.

Чи обов’язкове ще й найменування товару (цукерка, смартфон, телевізор тощо)?

Судова практика показує, що податківці вважають порушенням, якщо в чеку поряд з назвою товару не зазначено найменування товару. Наприклад, суб’єкт господарювання здійснив продаж смартфону Xiaomi Redmi 10C 4/128 GB (ср. ). А в чеку РРО просто зазначено «Xiaomi Redmi 10C 4/128 GB», а не «Смартфон Xiaomi Redmi 10C 4/128 GB».

Тож рекомендація — найменування товару слід вказувати.

Втім інколи суди вважають, що порушення (якщо не вказано ще й найменування товару) в цьому випадку не буде, якщо назва товару дозволяє чітко ідентифікувати товар з поміж інших.

Чи обов’язково назва товару в чеку РРО повинна відповідати назві, яка міститься в первинних документах СГ, наприклад, видаткових накладних, отриманих від постачальника?

Податківці будуть перевіряти, чи був товар, який вказаний в чеку РРО/ПРРО, в обліку платника податку. І назва товару в чеку РРО/ПРРО повинна зазначатися так, щоб податківці могли зрозуміти, що мова йде про той самий товар, який придбавався платником (звісно, якщо платник не робив більше ніяких «маніпуляцій з цим товаром, наприклад, комплектування і т.п.). Тому бажано щоб назва товару у чеку РРО/ПРРО і видатковій накладній постачальника (якщо ви здійснюєте перепродаж товару) співпадала. Були випадки, коли в чеку РРО було зазначено «Пиво Свіжий 1200 мл», а у видатковій накладній постачальника це пиво названо — «Пиво Свіжий розлив 1,2 л». І податківці розцінили це як різні товари.

Якщо, наприклад, ви отримуєте один і той же товар (одного виробника з однаковими якостями), але від різних постачальників, то кожен з них може по-різному вказувати назву цього товару. Наприклад, є три абсолютно однакових телевізори однієї торговельної марки, які один ваш постачальник називає «Телевізор Самсунг сірий», а інший — просто «Телевізор Самсунг», третій — «Телевізор Samsung». В такому разі ви можете це обліковувати (оприбутковувати) за однією товарною позицією (наприклад «Телевізор Samsung»). І відповідно і в чеку РРО/ПРРО в цьому випадку буде фігурувати саме ця назва. Але знову ж таки: щоб обліковувати ці телевізори під однією товарною позицією краще скласти таблицю відповідності», де з одного боку будуть зазначені найменування товарів відповідно до вхідних документів, а з іншого — уніфіковане найменування, під яким ці товари зазначаються в обліку, і відповідно в чеку РРО/ПРРО.

Підакцизні товари. Податківці у листі ДПСУ від 02.05.2022 № 458/ІПК/99-00-07-05-01-06 зазначили, що для підакцизної групи товарів встановлено особливий режим програмування товару. Він не передбачає можливості використовувати назву однорідної групи (горілка, вино, сигарети тощо), а вимагає зазначати в чеках РРО/ПРРО, які супроводжують продаж таких товарів, саме найменування конкретної одиниці підакцизного товару з обов’язковим відображенням, окрім найменування, ціни та кількості, також їх коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, а за умови реалізації алкогольних напоїв — ще й реквізити (цифрове значення штрихового коду) марок акцизного податку.

Комплектування товару. Ще один момент стосується комплектування товару. Наприклад, ви придбали окремі товари, які потім продаєте в комплекті. Якщо у вас таке комплектування пройшло по обліку, тобто, наприклад, на рахунку 28 «Товари» у вас вже обліковується це як комплект, тоді і в чеку РРО/ПРРО зазначайте назву комплекту. Якщо ж комплектування по обліку ніде не пройшло (тобто ці комплекти в обліку окремо не обліковувалися), то й зазначити назву «комплект» в чеку РРО не можна (повинні зазначатися назви кожного товару, що входить в цей комплект).

Єдине зазначимо, що є певні особливості, якщо мова йде про продаж в комплекті підакцизного товару. Наприклад, здійснюється продаж комплекту «Подарункова коробка», в якому знаходяться три пляшки різного виду алкоголю з різними кодами УКТ ЗЕД. В такому разі у касовому чеку має буди запрограмований кожний товар підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (лист ДПСУ від 26.08.2020 № 3580/ІПК/99-00-07-05-01-06).

Скорочення назви. Кількість символів, для зазначення назви товару в чеку РРО обмежена. У зв’язку із цим цей реквізит можна зазначати в скороченому вигляді. Наприклад, «Сигарети Parliament Platinum» можна зазначити як «Сиг-ти Parliam Plat». Основне правило — скорочення повинні давати повне уявлення про який товар ідеться. Тобто уникайте скорочень, які допускають різні тлумачення. Наприклад, скорочення «цук» може означати «цукор», «цукерки», «цукати» та інше. Для забезпечення унікальності найменування товару доцільно використовувати складову найменування, яке присвоєне тільки цьому товару і дозволяє відрізнити його від аналогічного.

Водночас бувають товари, найменування яких має загальний вигляд і не може мати додаткової частини назви, яка робила б її унікальною (наприклад, шкарпетки, шпильки, хустка тощо). У такому разі податківці рекомендували ідентифікувати товар унікальним кодом, який друкується поряд з найменуванням товару і є невід’ємною частиною його назви (див. лист ДПАУ від 04.08.99 № 11474/7/23-3117).

Відповідальність. Що загрожує, якщо назва товару (послуги) в чеку буде зазначена з порушенням вимог? Основна загроза в тому, що найменування товару (послуги) обов’язковий реквізит касового чека, а помилки в заповненні обов’язкових реквізитів податківці традиційно розглядають як їх відсутність. Як наслідок такий документ не вважатиметься розрахунковим. У свою чергу, таке порушення тягне за собою накладення штрафу згідно з п. 1 ст. 17 Закону про РРО* у розмірі 100 % (150 %) вартості товарів (послуг), проданих за таким чеком.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР.

Хоча вважаємо, що підстави для цього застосування штрафу є, тільки якщо у чеку РРО взагалі відсутнє найменування товару. Якщо ж найменування є і воно забезпечує достатню ідентифікацію, чек РРО/ПРРО буде розрахунковим документом.

Важливо:

під час воєнного стану, якщо мова не йде про продаж підакцизного товару, цей штраф застосувати податківці не можуть.

Всі «воєнні» нюанси щодо штрафів шукайте у статті «РРО/ПРРО: перевірки та відповідальність» // «Податки & бухоблік», 2022, № 54.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі