Про яку саме звітність ідеться
Якщо своїми словами швиденько переказати історію питання, то слід згадати, що колись давно РРО-звітність подавали щодо всіх зареєстрованих РРО та щодо всіх КОРО, зареєстрованих на господиницю. Назвемо її для простоти паперовою РРО-звітністю.
Згодом у п. 7 ст. 3 Закону про РРО з’явилась норма щодо подання користувачами касових апаратів інформації по дротових або бездротових каналах зв’язку. Це:
— або інформація про загальний обсяг розрахункових операцій — при використанні електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг), РРО для купівлі-продажу іноземної валюти;
— або електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків — при використанні решти РРО та будь-яких ПРРО.
У БЗ 109.12 податківці називають її контрольно-звітною інформацією. Передається вона на сервер ДПСУ вітоматично, незалежно від волі платника, строків для її подання Закон про РРО взагалі не визначає, проте у разі неотримання цієї інформації податківцями протягом 72 годин РРО буде заблоковано. У свою чергу, ПРРО може працювати, не передаючи інформацію на фіскальний сервер, всього 36 годин, хоча в період дії воєнного стану (ВС) цей строк може бути перевищений (ст. 5 Закону про РРО).
Таким чином, можна стверджувати, що зазначена в п. 7 ст. 3 Закону про РРО інформація звітністю взагалі не є. Ми будемо називати її електронною РРО-звітністю лише для спрощення.
А що ж сталося із колишньою паперовою звітністю? На сьогодні п. 7 ст. 3 Закону про РРО вимагає
подавати звітність, пов’язану із застосуванням РРО і РК, не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця у разі, якщо цим пунктом не передбачено подання інформації по дротових або бездротових каналах зв’язку
Як бачите, у наведеній нормі й досі згадується РРО, хоча фактично до застосування РРО паперова звітність вже не має жодного відношення. Що й підтверджує її теперішня назва — Звіт про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) (форма № ЗВР-1). Подавати його слід щодо всіх КОРО, зареєстрованих на господарську одиницю, які ведуться разом із РК у випадках, визначених ст. 10 Закону про РРО.
При цьому користувачі касових апаратів, які подають електронну РРО-звітність до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах, не зобов’язані подавати звіт за формою № 3ВР-1, з чим погоджуються й податківці (БЗ 109.12). Про їхню дивну позицію щодо подання звіту за формою № 3ВР-1 у разі тичасового вимкнення електроенергії (див. про це у статті «Відключили електроенергію: кіна не буде?» цього номера) та/або виходу з ладу РРО, тут не говоритимемо.
А от про п.п. 80.2.4 ПКУ згадати варто. У ньому неподання суб’єктом господарювання в установлений законом строк обов’язкової звітності (!) про використання РРО та/або ПРРО, РК та КОРО, подання їх із нульовими показниками названо однією з підстав для проведення фактичної перевірки. Із цієї норми податківці доходять висновку (див. БЗ 109.12), що такою обов’язковою звітністю є саме електронна РРО-звітність, а про паперову РРО-звітність при цьому мовчать.
Наша думка щодо цього така: звітністю, пов’язаною із застосуванням РРО і РК, про яку йдеться в п. 7 ст. 3 Закону про РРО, є тільки звіт за формою № 3ВР-1. Про особливості його подання в період ВС — далі.
ЗВР-1 у період воєнного стану
З початку війни й до 27.05.2022 для платників та податківців було зупинено перебіг усіх строків, визначених податковим та іншим, підконтрольним фіскалам, законодавством (п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ в попередній редакції).
Контроль за дотриманням РРО-законодавства, у тому числі й строків, визначених Законом про РРО, покладено саме на податкові органи (див. ст. 15 Закону про РРО). Таким чином,
строк подачі звіту за формою № 3ВР-1 був зупинений з 24 лютого до 27 травня поточного року
З 27 травня п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ зазнав змін. За чинною на сьогодні редакцією зупинено перебіг зазначених вище строків, крім строків:
1) реєстрації ПН/РК, подання звітності, сплати податків та зборів;
2) щодо камеральних перевірок;
3) щодо фактичних та документальних позапланових перевірок.
Чи вплинуло це якось на строки подання ЗВР-звіту?
З одного боку, звіт за формою № 3ВР-1 податковою звітністю не є, що підтверджують самі фіскали (БЗ 109.12). З іншого ж боку, буквальне прочитання п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ свідчить, що серед винятків у ньому йдеться про будь-яку звітність, а не тільки про податкову. Тож строки подання ЗВР-звіту з 27.05.2022 відновлені.
Попри це до закінчення ВС оштрафувати за його неподання за п. 10 ст. 17 Закону про РРО все одно не можна, однак, лише в тому разі, якщо суб’єкт господарювання не торгує підакцизними товарами (п. 12 розд. ІІ Закону про РРО) А от адмінштраф за таке порушення все одно буде (подробиці — в «Податки & бухоблік», 2022, № 54).
Разом з тим, у БЗ 109.18
податківці заявляють, що у разі встановлення після війни порушень Закону про РРО, допущених у період з 24.02.2022 по день закінчення ВС, застосовуватимуть штрафні санкції у звичайному порядку
Тобто контролери вважають, що РРО-порушення, допущене під час дії ВС при продажу не підакцизних товарів, так і залишається порушенням. Ми з цим категорично не згодні (див. про це в Податки & бухоблік, 2022, № 49).
А ще фіскали стверджують, що обов’язок подання звіту за формою № ЗВР-1 не залежить від того, чи проводилися розрахункові операції на господарській одиниці. При цьому за відсутності розрахункових операцій у звітному місяці у графах 3 — 8 звіту проставляються нулі (БЗ 109.12).
З таким підходом ми теж погодитися не можемо. Однак якщо не хочете з ними сперечатися в суді, ліпше за можливості цей звіт все ж подавати.