Теми статей
Обрати теми

Оскаржуємо результати податкової перевірки

Амброзяк Наталя, юрист
Велика кількість результатів перевірок, на жаль, не обходиться без оскарження. Причини різні: від явно фіскальної позиції податківців зі спірних питань до банальних помилок. Та й карантин додає складнощів. Тому в цій статті ми вирішили вам нагадати про основні й актуальні правила оскарження результатів перевірок.

Способи оскарження

Їх умовно можна поділити на стандартні та додаткові.

Стандартних процедур усього дві:

1) адміністративна (тобто подання скарги всередині системи податкових органів);

2) судова (тобто подання позову в адмінсуд).

А ось до додаткових можна віднести, наприклад, скарги:

— до Мінфіну (контакти для подання скарг див. за посиланням: mof.gov.ua/uk/contacts);

— до Ради бізнес-омбудсмена (інформацію щодо подання скарг див. за посиланням: boi.org.ua/complainttop/);

— до Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики або безпосередньо його голові (контакти для скарг голові комітету див. за посиланням: itd.rada.gov.ua/mps/info/page/21023);

— до сервісу ДПСУ «Пульс» (якщо намагаються вимагати ще й хабар; контакти див. за посиланням: zir.tax.gov.ua/main/index/pulsinfo/).

Додатковими ми їх називаємо, тому що рішення, прийняті цими суб’єктами, формально не обов’язкові до виконання податківцями. На відміну від стандартних.

Але іноді саме додаткові процедури допомагають вирішити проблеми (у тому числі ті, які стосуються оскарження результатів перевірок).

Що оскаржуємо?

За результатами перевірки податківці складають насамперед акт, а потім податкове повідомлення-рішення (далі — ППР).

Але оскаржувати як в адміністративному, так і судовому порядку можна тільки ППР

Якщо ви не згодні з актом перевірки, то для цього існує процедура подання заперечень на акт. Про це каже і судова практика (постанова ВС від 08.09.2020 у справі № П/811/2893/14 // reyestr.court.gov.ua/Review/91752763).

Хоча помилки в акті можуть слугувати аргументами для скасування ППР у процесі оскарження останнього. Наприклад, ті, що впливають на розмір донарахувань і штрафних санкцій. Зокрема, арифметичні помилки (постанова ВС від 07.07.2020 у справі № 813/5584/15 // reyestr.court.gov.ua/Review/90366887). Також аргументом для скасування повідомлення-рішення може слугувати збіг дати складання акта і спірного ППР. Адже це позбавляє платника права на подання тих самих заперечень, про які ми сказали вище (постанова ВС від 09.07.2020 у справі № 340/94/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/90329205).

Крім того, можна оскаржувати вимогу про сплату недоїмки з ЄСВ та рішення про застосування фінсанкцій і пені (ч. 4 і 14 ст. 25 Закону № 2464).

Отже, зі способами оскарження і тим, на що конкретно треба скаржитися, ми визначилися. Тепер поговоримо про процедуру. Зосередимося на стандартних процедурах оскарження: адміністративній і судовій.

Адміноскарження

Кому подаємо скаргу? За загальним правилом усі скарги подаються до органу вищого рівня для податківців, що винесли те чи інше рішення (п. 56.3 ПКУ, ч. 4 ст. 25 Закону № 2464). Тобто адмінскаргу ми подаємо виключно до ДПСУ.

Зауважимо: звертатися можна як відразу до суду, так і почати з адміноскарження. Але якщо ви відразу подасте позов до суду, то скаргу до ДПСУ на це ж рішення податківців подати вже буде не можна.

В які строки? Скажемо відразу: у зв’язку з карантином строки подання скарг зупинені до останнього дня календарного місяця, в якому завершиться карантин (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тобто якщо строк оскарження припадає на карантин, то поспішати з адмінскаргою немає сенсу. Але про строки все одно треба знати, адже ці обмеження коли-небудь закінчаться.

А за загальним правилом усе залежить від типу рішення. Так, якщо це:

— ППР, то подати скаргу можна протягом 10 робочих днів, що настають за днем його отримання платником (абз. 1 п. 56.3 ПКУ).

Якщо ці строки пропущені, то можна подати скаргу ще протягом 6 місяців з дати закінчення зазначеного вище строку (окрім «нерезидентських» рішень за ст. 581 ПКУ). Для цього треба, крім скарги, подати ще й клопотання про поновлення пропущеного строку, в якому послатися на поважні причини пропуску (абз. 3 п. 56.3 ПКУ). Але пам’ятайте: ці 6 місяців ніяк не вплинуть на неузгодженість зобов’язань. Тобто податковий борг усе одно виникне на 11-й робочий день після отримання спірного ППР!

— повідомлення-рішення для нерезидента (видане в порядку ст. 581 ПКУ) — протягом 90 календарних днів з дня отримання його платником-нерезидентом (п. 56.24 ПКУ);

— ЄСВ-вимога — протягом 10 календарних днів, що настають за днем її отримання платником (ч. 4 ст. 25 Закону № 2464).

Який алгоритм подання скарги? Порядок і вимоги для подання скарг установлені в ПКУ, Порядку № 916 і Законі № 2464.

Ми виділяємо в алгоритмі 4 кроки:

1. Скласти скаргу. Затверджених шаблонів, на жаль, немає. Але можна, наприклад, скористатися зразком, наведеним у листі ДПАУ від 14.12.2004 № 24348/7/25-001 (ср. ). Він старий, але його можна відредагувати під сучасні вимоги.

Не забувайте, що до скарги можна додавати додаткові розрахунки, документи та інші докази вашої правоти (у тому числі й результати фото-, аудіо- або відеофіксації під час перевірки, див. детальніше «Чи можна знімати перевірку на відео?» цього номера).

Скаргу підписує особисто платник або його представник. Якщо йдеться про представника, то ще треба додавати оригінал або копію документа, що підтверджує повноваження цього представника (п. 3 розд. IV Порядку № 916).

2. Подати скаргу до ДПСУ. Подати скаргу можна (п. 56.3 ПКУ, п. 1 розд. V Порядку № 916):

а) письмово:

— особисто або через свого представника;

— поштою (відправляємо з повідомленням про вручення та описом вкладення);

б) в електронному вигляді (нововведення Закону № 1525, хоча і раніше податківці були не проти (БЗ 127.01). Для цього можна скористатися меню «Листування з ДПС» в Електронному кабінеті. Текст скарги (у формі мало місця) і додаткові документи оформляємо у вигляді файлів у форматі pdf «вагою» не більше 2 Мб.

3. Повідомити податкову, яка видала «спірне» ППР, про те, що ми подали скаргу до ДПСУ. Для цього пишемо звичайний лист. Можна в паперовому вигляді, а можна й в електронному, наприклад через Електронний кабінет (тобто в порядку п. 42.4 ПКУ). Про це говорить п. 56.5 ПКУ.

4. Чекати відповіді від податківців та/або брати участь у розгляді скарги. Тут урахуйте: через COVID до кінця карантину зупинені не лише строки подання адмінскарг, але і строки їх розгляду фіскалами (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тому якщо вам необхідно вирішити питання швидше, то, можливо, є сенс звернутися відразу до суду.

За звичайних же обставин (некарантинних) податківці розглядають скаргу протягом 20 календарних днів, що настають за днем отримання скарги (п. 56.8 ПКУ, ч. 4 ст. 25 Закону № 2464). Також строки можуть продовжити до 60 календарних днів (п. 56.9 ПКУ, ч. 4 ст. 25 Закону № 2464). Про таке продовження вам повинні повідомити письмово до закінчення 20-денного строку.

Якщо рішення за скаргою не направляється платникові протягом зазначеного вище строку або його не попередили про продовження строку її розгляду, то скарга вважається задоволеною на користь такого платника.

Увага! Через зупинення строків розгляду скарг у період карантину правило про «автоматичне» задоволення скарги не працює.

Якщо ви все-таки налаштовані на вирішення питання на рівні адміноскарження, то не зайвим буде взяти участь у розгляді вашої скарги. Зробити це можна як особисто, так і через представника (п. 1 розд. VI Порядку № 916). Про участь треба обов’язково зазначати в скарзі. Хоча якщо вас повідомили про розгляд, але ви або ваш представник на нього не з’явилися, то розгляд усе одно проводитимуть (п. 5 розд. VI Порядку № 916). До речі, іноді податківці не належним чином повідомляють про розгляд скарги.

Корисна порада. Поданням адмінскарги можна користуватися не лише для того, щоб скасувати ППР. Іноді цим можна просто затягнути час для узгодження зобов’язань і виникнення податкового боргу. Для цього подається формальна скарга.

Проте в період карантину така стратегія не актуальна через зупинення строків подання і розгляду скарг. Адже виходить, що до кінця карантину і так зобов’язання вважаються неузгодженими (абз. 2 п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Результат. У підсумку може вийти така ситуація. Якщо ви (ст. 60 ПКУ):

— повністю перемогли, то оскаржуване ППР скасовується;

— відбилися не від усіх посягань, то старі ППР відкликають і направляють вам нове, зі зменшеною сумою нарахованих зобов’язань;

— програли, то ППР, яке оскаржувалося, залишається чинним. Крім того, буває, що фіскали ще виявляють якесь порушення і донараховують зобов’язання. У цьому випадку вам до старого ППР випишуть ще одне на донараховану суму.

У другому і третьому варіантах розвитку подій ви можете змиритися або оскаржувати спірні ППР уже в суді.

Судове оскарження

Кому подаємо позов? До окружного адміністративного суду. Його можна подати як за місцезнаходженням госпсуб’єкта, так і за місцезнаходженням органу ДПС, який виніс спірне рішення. Про це говорить ч. 1 ст. 25 КАСУ.

В які строки? Норми, що закріплюють положення про строки оскарження, як показала багаторічна судпрактика, неоднозначні. Тому орієнтуємося на сучасну позицію Верховного Суду. Отже, на подання позову у вас:

1095 календарних днів з дня отримання спірного ППР, якщо процедуру адміноскарження ви не проходили (п. 56.18 ПКУ);

1 місяць з дня закінчення процедури адміноскарження (тобто, зокрема, отримання рішення за адмінскаргою), якщо цю процедуру ви проходили (п. 56.19 ПКУ).

Первісно цього поділу не було. Позов можна було подати протягом 1095 днів незалежно від того, чи було адміноскарження. Такий стан справ існував аж до кінця 2020 року (див., наприклад, постанову ВС від 03.04.2020 у справі № 2540/2576/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/88575707).

Позиція, про яку ми розповіли вище, закріпилася після постанови ВС від 26.11.2020 у справі № 500/2486/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/93404515. Проте зверніть увагу: Верховний Суд зараз став указувати на те, що якщо позов був поданий до 26.11.2020, то суди не можуть залишати його без розгляду (див. постанови ВС від 20.08.2021 у справі № 380/10381/20, від 29.09.2021 у справі № 320/6849/19, від 23.12.2021 у справі № 520/3793/19* тощо).

* Див. за посиланнями: reyestr.court.gov.ua/Review/99123370, reyestr.court.gov.ua/Review/100124166, reyestr.court.gov.ua/Review/102171159 відповідно.

До речі, якщо ви оскаржуєте ЄСВ-вимогу, то там ситуація інша. Верховний Суд дійшов на сьогодні висновку, що строки подання позову в цьому випадку (ч. 4 ст. 122 КАСУ):

6 місяців з дня отримання спірного рішення, якщо ви адмінскаргу не подавали;

3 місяці з дня вручення рішення, якщо ви подавали адмінскаргу на ЄСВ-вимогу;

6 місяців з дня подання скарги, якщо рішення за адмінскаргою ви не отримали.

Цю позицію знаходимо в постановах ВС від 25.02.2021 у справі № 580/3469/19 (reyestr.court.gov.ua/Review/95240811) — щодо адміноскаржених вимог* і від 18.11.2021 у справі № 460/5355/20 (reyestr.court.gov.ua/Review/101191159) — щодо «неадміноскаржених» вимог.

* Див. детальніше в «Податки & бухоблік», 2021, № 38, с. 22.

Корисні поради. По-перше, строки для подання позову до суду на сьогодні у зв’язку з карантином не зупинені. Але теоретично їх можна спробувати продовжити щодо, наприклад, оскарження ППР, подавши формальну адмінскаргу. Адже ВС зараз вважає, що в цій ситуації строк для подання позову — 1 місяць з моменту вручення рішення за скаргою. Строки розгляду адмінскарг зупинені (див. вище), і на практиці податківці рішення за скаргами через це не завжди виносять, чекаючи закінчення карантину.

По-друге, в доковідні часи на практиці ніхто не чекав усі 1095 днів для подання позову, а зверталися до суду протягом 10 робочих днів з дня, що настає за днем отримання спірного ППР або тієї ж ЄСВ-вимоги. Інакше зобов’язання стає узгодженим, а при несплаті виникає податковий борг. Хоча формально, якщо проводиться процедура судового оскарження, до набрання чинності судрішенням зобов’язання вважається неузгодженим (п. 56.18 ПКУ).

Який алгоритм подання позову? Тут ми виділили чотири кроки.

1. Складаємо позов. Те, що повинно бути в позові, дивимося в ч. 5 ст. 160 КАСУ. Можна взяти за основу приблизний бланк, розміщений, наприклад, на сайті Харківського окружного адмінсуду (див. за посиланням: adm.hr.court.gov.ua/sud2070/gromadyanam/inform/zraz_dok).

2. Сплачуємо судовий збір. Ставки закріплені в п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону про судзбір. За посиланням court.gov.ua/affairs/sudytax/ можна знайти реквізити для кожного суду і калькулятор судзбору.

3. Направляємо до суду позов із копіями документів + копію позову та копії цих же документів для інших сторін спору. Подавати можна як поштою (листом з повідомленням про вручення й описом вкладення), так і особисто до канцелярії. Є також можливість подати позов в електронному вигляді через систему «Електронний суд» (cabinet.court.gov.ua/login). Але для цього треба мати офіційну електронну пошту, а також електронний підпис.

Адреси судів можна знайти на порталі «Судова влада» (court.gov.ua/sudova-vlada/sudy/).

Податківці ще просять попереджати про подання позову податкову — автора спірного рішення (БЗ 127.01). Аналогічно ситуації з адміноскарженням. Але нормативно це не передбачено.

4. Чекаємо на отримання ухвали про відкриття провадження у справі або залишення позову без руху (якщо будуть на те причини, наприклад недоплачений судовий збір). Якщо ваш позов залишили без руху, то переживати не варто. Треба просто виправити помилки, зазначені в ухвалі. Строк для виправлень буде зазначений у цьому документі. Якщо ж все гаразд, то процедура піде як зазвичай.

Безумовно, це всього лише загальні моменти оскарження. Проте вони, думаємо, дадуть вам упевненість у тому, що це цілком здійсненне завдання. Тож не бійтеся сперечатися з контролюючими органами! А ми допоможемо вам порадою.

висновки

  • Оскаржувати рішення податківців можна в адміністративному (скарга до ДПСУ) і судовому порядку(позов до адмінсуду). Також можна подавати скарги до Мінфіну, Ради бізнес-омбудсмена тощо.
  • Оскаржуємо насамперед ППР, а не акт перевірки.
  • Якщо ви не згодні з актом перевірки, то треба подавати заперечення. Проте помилки в акті можуть стати додатковим аргументом в оскарженні ППР.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі