Теми статей
Обрати теми

Період нарахування розподільчих ПЗ

Солошенко Людмила, податковий експерт
Розподіляємо ПДВ за ст. 199 ПКУ (є пільгова й оподатковувана діяльність). Послуги опалювання грудня 2021 року оплатили в січні 2022 року (постачальник-касовик за оплатою склав і зареєстрував ПН, право на ПК виникло в січні). В якому періоді і з яким антиЧВ нам нараховувати розподільчі ПЗ за грудневими послугами опалювання: в грудні (періоді фактичного подвійного використання) чи в січні (періоді, коли виникло право на ПК)?

Нарахувати розподільчі ПЗ за грудневими послугами опалювання необхідно в січні — періоді виникнення за такими послугами права на ПК. Чому?

Нагадаємо: необхідність ПДВ-розподілу за ст. 199 ПКУ (нарахування розподільчих ПЗ) виникає за покупками подвійного призначення з ПДВ (які одночасно використовуються і в оподатковуваній, і в неоподатковуваній діяльності). До таких подвійних покупок у тому числі належать і комунальні платежі за офісом або приміщеннями, у яких ведуть подвійну діяльність (включаючи платежі за опалювання).

Умова подвійного використання в цьому випадку дотримується: грудневі послуги опалювання фактично використовувалися за подвійним призначенням (для оподатковуваної та пільгової діяльності) в грудні. Проте однієї цієї умови для нарахування розподільчих ПЗ зовсім недостатньо. Важлива ще одна умова: необхідно, щоб за придбаннями подвійного призначення виникло право на ПК. А як відомо, таке право виникає тільки після того, як ПН постачальником зареєстрована. Про те ж, що розподільчі ПЗ нараховують, тільки якщо виникло право на ПК (ПН постачальником зареєстрована), говорять і податківці (БЗ 101.14).

Тим паче, що сам механізм нарахування розподільчих ПЗ вимагає зазначати в номенклатурній графі 2 розділу Б розподільчої ПН реквізити (дати складання і порядкові номери) вхідних ПН (п.п. 1 п. 16 Порядку заповнення ПН, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307) або інших документів-замінників ПН, на підставі яких виникло таке право на ПК (БЗ 101.16).

ПК за комунальною ПН. У цьому випадку постачальник-касовик склав і зареєстрував ПН за отриманням оплати в січні. Тому право на ПК у підприємства виникло в січні. Тож хоча грудневі послуги опалювання фактично споживалися в грудні, проте право на ПК за ними з’явилося в січні. А отже, січень і буде тим періодом, у якому підприємству щодо грудневого опалювання необхідно нарахувати розподільчі ПЗ.

Нагадаємо, що протягом року платники розподіляють ПДВ з використанням минулорічного значення антиЧВ (п. 199.2 ПКУ). Для цього на початку року разом із декларацією з ПДВ за січень подають додаток Д6, у ряд. 1 табл. 1 якого декларують минулорічне антиЧВ (переносять значення антиЧВ із ряд. 3.1 табл. 1 додатка Д6 до грудневої декларації). Тому саме з використанням такого минулорічного значення антиЧВ (задекларованого в ряд. 1 табл. 1 додатка Д6 до декларації за січень 2022 року) платнику і слід нарахувати в січні 2022 року розподільчі ПЗ за грудневими послугами опалювання. Зверніть увагу, що такі нараховані в січні розподільчі ПЗ у загальному порядку за підсумками 2022 року потраплять під річний ПДВ-перерахунок. Тобто будуть перераховані з урахуванням значення антиЧВ, розрахованого виходячи з фактичних обсягів 2022 року. Детальніше про річний перерахунок ПДВ див. «Податки & бухоблік», 2022, № 1-2, с. 14.

ПК за «приладовим» рахунком. Порівняйте: інша річ, якби ПК за грудневими послугами опалювання відобразили в грудні (не чекаючи ПН) за комунальним рахунком (з показаннями приладів обліку, п.п. «а» п. 201.11 ПКУ, детальніше див. «Податки & бухоблік», 2021, № 72, с. 13; 2019, № 4, с. 15). Тоді розподільчі ПЗ за грудневим опалюванням нарахували б у грудні (періоді виникнення права на ПК).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі