Теми статей
Обрати теми

Гіроборд — не іграшка! Єдиннику, не чіпай, бо...

Хмелевський Ігор, податковий експерт
За електричним транспортом — майбутнє. І не тільки за громадським на кшталт тролейбусів, трамваїв і метро, а й за персональним електротранспортом теж. Маємо на увазі такі, здавалося б, іграшкові пристрої, як гіроборди, гіроскутери, моноколеса, а також електровелосипеди, електросамокати тощо. Пам’ятаєте, як у довоєнні часи вони заполонили наші міста? Та й зараз попит на них чималенький. А якщо є попит, то має бути й пропозиція. Та чи всім суб’єктам господарювання підійде такий бізнес? Скажімо, єдинникам? Чи можуть вони імпортувати, продавати, брати в оренду і давати напрокат такі транспортні засоби не остерігаючись утратити свій статус?

Підакцизка на спрощенці — зась?

Єдинники — НЕплатники спецЄП. Ви, безперечно, знаєте, що під час перебування на спрощенці заборонено здійснювати певні види діяльності. Їх перелічено у ст. 291 ПКУ. Наводити усі зараз не будемо. Акцентуємо вашу увагу тільки на тому, що

усім єдиноподатникам, крім платників спецЄП (про них див. нижче), забороняється, зокрема, імпорт, продаж підакцизних товарів

Щоправда, за окремими винятками, прописаними у п.п. 291.5.1 ПКУ (роздрібний продаж пально-мастильних матеріалів у ємностях до 20 л, пива, сидру, перрі та столових вин), які, втім, теми сьогоднішньої розмови не стосуються.

Водночас здійснювати зовнішньо-економічну діяльність, у тому числі імпорт товарів з дотриманням установлених обмежень єдиноподатникам не заборонено. З цим погоджуються й податківці (БЗ 107.05 — щодо ФОП на ЄП першої — четвертої груп і БЗ 108.01.01 — щодо юросіб на ЄП третьої групи).

Платники спецЄП. Цим єдиноподатникам:

— з 01.04.2022 (дати запровадження воєнного спецЄП) і до 16.04.2022 (дати внесення змін до п.п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ) дозволявся, серед іншого, імпорт таких підакцизних товарів, як автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів;

— з 16.04.2022, крім імпорту перелічених вище транспортних засобів, дозволено також роздрібну торгівлю підакцизними товарами;

з 01.07.2022 (дати набрання чинності черговими змінами до п.п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, внесеними Законом № 2325*) імпорт підакцизних транспортних засобів заборонено.

* Закон України від 21.06.2022 № 2325ІХ.

Разом з тим здійснювати зовнішньо-економічну діяльність, у тому числі імпорт товарів платники спецЄП можуть — за умови, що вони не провадять заборонені для спецєдинників види діяльності, прописані в п.п. 1 п.п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ (БЗ 108.01.01).

Принагідно нагадаємо, що платники спецЄП донедавна були звільнені від сплати ПДВ при ввезенні товарів на митну територію України (п.п. 9.5 підрозд. 8 розд. XX ПКУ). Та Закон № 2325 наслідив і тут. З 01.07.2022 таке звільнення скасоване.

А от звільнення від акцизного податку при імпорті підакцизних товарів у спецєдинників і не було

Ви спитаєте, навіщо взагалі ми згадуємо про підакцизні товари в контексті розмови про гіроборди, гіроскутери, електровелосипеди, електросамокати тощо? Бо вони за великим рахунком — різновид електротранспорту. А коли йдеться про будь-які транспортні засоби, перше, що спадає на думку: чи не є такі товари підакцизними? Перевіримо це.

Електротранспорт — пастка для спрощенців?

Підакцизні товари (продукція) — це товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які встановлено ставки акцизного податку (п.п. 14.1.145 ПКУ). Вичерпний перелік таких товарів міститься у ст. 215 ПКУ. Серед інших у п.п. 215.3.7 ПКУ згадуються й мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з допоміжним двигуном, з колясками або без них, що класифікуються у товарній позиції 8711. Наведемо витяг із цього підпункту в табл. 1.

Таблиця 1. Мотоцикли, що є підакцизними товарами згідно з п.п. 215.3.7 ПКУ (витяг)

Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

<...>

8711 60

Мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з колясками або без них, з електричним двигуном для пересування

8711 90 00 00

Інші мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з допоміжним двигуном, з колясками або без них; коляски

Чому ми зацікавилися саме мотоциклами? Частково відповідь на це запитання дають Пояснення № 256*, згідно з якими до товарної позиції 8711 включається група двоколісних транспортних засобів із двигуном (у тому числі електричним), які розраховані переважно на перевезення людей. А частково відповідь ви бачите самі в табл. 1.

* Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджені наказом ДМСУ від 14.07.2020 № 256.

Електровелосипеди. Виявляється, велосипеди з електричним двигуном для пересування (простіше кажучи — електровелосипеди) — це теж мотоцикли, тобто підакцизний товар.

Водночас звичайні велосипеди, які відносяться до товарної позиції 8712, підакцизними товарами згідно з ПКУ не є (див. табл. 2).

Таблиця 2. Велосипеди, що НЕ є підакцизними товарами

Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

8712 00

Велосипеди двоколісні та інші велосипеди (включаючи велосипеди триколісні для перевезення вантажів), без двигуна:

8712 00 30 00

— велосипеди з кульковими підшипниками

8712 00 70 00

— інші

Як зазначається в Поясненнях № 256, до товарної позиції 8712 включаються безмоторні велосипеди — педальні транспортні засоби, що мають одне колесо або більше (наприклад, двоколісні велосипеди (включаючи дитячі), триколісні і чотириколісні велосипеди). Тобто підакцизні електровелосипеди від традиційних непідакцизних велосипедів відрізняються наявністю у перших електродвигуна.

Електросамокати (електроскутери). Що таке класичний самокат, відомо всім. Це двоколісний транспортний засіб, який приводиться в рух шляхом безпосереднього відштовхування ноги людини від підлоги або землі. Разом з тим самокат, як і велосипед, може бути оснащений електродвигуном. Тоді це електросамокат або електроскутер. Як правильно класифікувати його за УКТ ЗЕД?

Судячи з Пояснень № 256, скутери, оснащені допоміжним двигуном, включаються до товарної категорії 9503 00 10, яка не є підакцизною. Однак це можливо за умови дотримання таких вимог:

— швидкість не більш як 20 км/год.;

— маса нетто не більш як 12 кг;

— одношвидкісна трансмісія;

— тільки одне ручне гальмо або ножне гальмо на задньому колесі.

Щоразу, коли один з перерахованих вище критеріїв відсутній, скутери повинні включатись до товарної позиції 8711, яка є підакцизною. За яким саме кодом УКТ ЗЕД? Як випливає з роз’яснення Слобожанської митниці Держмитслужби, товар «електросамокат» відноситься до коду 8711 60 90 00 УКТ ЗЕД «Інші мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з колясками або без них, з електричним двигуном для пересування» та є підакцизним товаром. Не заперечують цього висновку й суди (див. постанову Харківського апеляційного суду від 09.02.2022 у справі № 953/14778/20).

Йдемо далі.

Гіроборди, гіроскутери. Що це таке? Якщо казати по-простому, то гіроборд — це персональний електротранспорт, що складається з планки і двох коліс. Управління здійснюється за рахунок самобалансу тіла користувача. Гіроскутер — майже те саме, але з телескопічною ручкою. Ймовірніше за все, ні в ПКУ, ні в УКТ ЗЕД товарів з такими назвами ви не знайдете. Та копнімо глибше.

Згідно з Поясненнями № 256, у товарну позицію 8711 також включаються двохколісні транспортні засоби з приводом від електродвигуна для перевезення однієї людини, призначені для руху на невеликих швидкостях по тротуарах, пішохідних та велосипедних доріжках. Їх технічна будова дозволяє водію знаходитись у вертикальному положенні, завдяки системі, що складається із гіроскопічних датчиків та багаточисельних вбудованих мікропроцесорів, забезпечує збереження рівноваги як водієм, так і транспортним засобом на двох незалежних розташованих по боках колесах. Мотоцикли цієї товарної позиції, які приводяться в рух одним або декількома електродвигунами, називаються «Електромотоцикли». Ці мотоцикли мають батарею електричних акумуляторів, що постачає живлення в електродвигуни.

Таким чином,

гіроборди та гіроскутери — це ніщо інше, як електромотоцикли, тобто теж підакцизні товари

На практиці вони класифікуються за кодом УКТ ЗЕД 8711 60 «Мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з колясками або без них, з електричним двигуном для пересування» або 8711 90 00 00 «Інші мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з допоміжним двигуном, з колясками або без них».

Перелік № 231* — у поміч. Цей документ хоч і призначений для інших цілей, однак чітко підтверджує, що весь названий вище електротранспорт, а також деякий інший відноситься до підакцизної товарної позиції 8711. Наведемо товари з нього, що нас цікавлять, у табл. 3.

* Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 16.03.2017 № 231.

Таблиця 3. Персональний електротранспорт (витяг з Переліку № 231)

Найменування груп товарів

Код згідно з УКТЗЕД

Мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з допоміжним двигуном, з колясками або без них; коляски

8711

електровелосипеди

8711 90 10 00

гіроборди

8711 90 90 00

гіроскутери

8711 90 90 00

електросамокати

8711 90 90 00

електроскейти

8711 90 90 00

моноколеса

8711 90 90 00

ховерборди

8711 90 90 00

Зверніть увагу! Коди товарів у Переліку № 231 відповідають попередній кодифікації УКТ ЗЕД за версією 2012 року. А з 03.07.2020 слід орієнтуватися на нові коди УКТ ЗЕД за версією 2017 року (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 56). Тож скористатися «в лоб» Переліком № 231 не вийде. Однак вихід все одно є.

Для перекласифікації товарів під новий УКТ ЗЕД призначені Перехідні таблиці, затверджені наказом Держмитслужби від 01.07.2020 № 234 (ср. ). Їх аналіз показує, що нові коди товарів, перелічених у табл. 3, — 8711 60 10 00, 8711 60 90 00 або 8711 90 00 00. Тобто саме ті, на яких ми наполягали у цьому розділі, розглядаючи ті чи інші різновиди персонального електротранспорту.

Конктретний код УКТ ЗЕД свого товару ви можете побачити у митній декларації (якщо імпортували його самостійно) або у податковій накладній своїх вітчизняних постачальників (звісно, якщо ви — платник ПДВ). Урешті-решт,

для визначення кодів УКТ ЗЕД можна скористатися послугами Торгово-промислової палати (ТПП), її регіональних відділень або НДІ судових експертиз

Про таку можливість йдеться в БЗ 101.16Хоча це, як правило, справа дорога і не швидка, але для платників ЄП — іноді єдиний можливий спосіб не втратити право перебування на спрощенці.

Втрапили в халепу з підакцизкою?

Єдинники — НЕплатники спецЄП. На початку статті вже йшлося про те, що продавати та/або імпортувати підакцизні товари вам заборонено. Тож якщо виявиться, що імортований/реалізований вами персональний електротранспорт належить до підакцизних, ви втратите право перебувати на спрощеній системі оподаткування.

Платник ЄП, який допустив зазначене порушення, зобов’язаний:

1) оподаткувати дохід, одержаний від забороненої діяльності, за підвищеною ставкою:

— 15 % для фізосіб (п.п. 4 п. 293.4 ПКУ);

— 6 % для юросіб-ПДВшників і 10 % для юросіб-безПДВшників (п.п. 3 п. 293.5 ПКУ);

2) перейти на загальну систему з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися заборонені види діяльності (п.п. 5 п.п. 298.2.3 ПКУ). Для цього потрібно подати фіскалам Заяву про самостійну відмову від спрощенки у зв’язку із переходом на загальну систему (п.п. 298.2.2 ПКУ). Строк подання такої Заяви — не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку нового календарного кварталу чи року (п.п. 298.2.1 ПКУ).

Якщо цього не зробити, тоді є два варіанти розвитку подій:

— оптимістичний — фіскали не виявлять порушення, і ви працюватимете й далі як спрощенець. Однак сподівань на таке розв’язання проблеми не надто багато;

— песимістичний — фіскали виявлять порушення і заднім числом скинуть вас зі спрощеної системи. Про наслідки цього варіанта подій читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 54. Вони досить серйозні, тож із цим краще не жартувати.

Разом з тим

придбавати/брати в оренду персональний електротранспорт, що є підакцизним, а також давати його напрокат платникам ЄП не заборонено

До речі, в такому разі навіть не треба подавати повідомлення за формою № 20-ОПП. Як роз’яснюють податківці (див. БЗ 116.11), враховуючи, що такий електротранспорт знаходиться/зберігається у певних приміщеннях (склади, гаражі, місця зберігання тощо), вам достатньо повідомити контролюючий орган про відповідні місця зберігання як про об’єкт оподаткування.

Платники спецЄП. Жодних негативних наслідків у зв’язку з імпортом персонального електротранспорту, що є підакцизним, у період з 1 квітня до 1 липня поточного року, а також його роздрібним продажем на території України починаючи з 16.04.2022 для вас немає. Звісно, вам можна також придбавати його та брати/здавати в оренду або напрокат.

А от на імпорт такого транспорту спецєдинниками з 01.07.2022 накладено заборону (з цієї дати запрацювали зміни до п.п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, ініційовані Законом № 2325). Якщо ви наважитесь на це попри згадану заборону, то доведеться сплатити імпортний ПДВ, акцизний податок і ввізне мито. Хоча краще, звісно, до імпорту будь-яких підакцизних товарів не вдаватися, бо інакше ви втратите право перебування на спецЄП.

Зверніть увагу! При продажу будь-яких товарів/послуг за готівку, а також при безготівкових розрахунках електронними платіжними засобами (ЕПЗ) ви маєте використовувати РРО/ПРРО. При цьому вам слід зважати на вимоги п. 11 ст. 3 Закону про РРО, який зобов’язує проводити продаж підакцизних товарів через РРО/ПРРО з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (БЗ 109.10), найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості. Це важливо ще й тому, що

під час війни фінансові санкції за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів залишаються чинними

Відповідна норма прописана в п. 12 розд. ІІ Закону про РРО (див. також БЗ 109.18).

Крім того, якщо до переходу на спецЄП ви були зареєстровані платником ПДВ, наразі мусите забезпечити відображення в касових чеках ставку цього податку за податковою групою «Операції, що не є об’єктом оподаткування» («Податки & бухоблік», 2022, № 45). Причому з 01.07.2022 це стосується всіх товарів/послуг, що ви продаєте за готівку/за допомогою ЕПЗ, у тому числі й товарів, які мають походження з країни, визнаної державою-окупантом та/або визнаної державою-агресором.

До зазначеної дати агресорсько-окупантські товари підлягали оподаткуванню ПДВ у загальному порядку (докладніше про це читайте в «Податки & бухоблік», 2022, № 45). Тож і порядок оформлення фіскальних чеків спецєдинником при їх продажу був дещо інший, аніж решти товарів. А з 01.07.2022 (дати набуття чинності змінами, внесеними Законом № 2325 до п.п. 9.5 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ) такі товари у спецєдинників оподатковуватися ПДВ вже не будуть.

Висновки

  • Гіроборди, гіроскутери, електровелосипеди, електросамокати та інший персональний електротранспорт у переважній більшості класифікуються в товарній позиції 8711 «Мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з допоміжним двигуном, з колясками або без них», тобто є підакцизними товарами. Разом з тим деякі з таких транспортних засобів при дотриманні певних умов уключаються до товарної категорії 9503 00 10, яка не є підакцизною.
  • Єдинникам — НЕплатникам спецЄП продавати та/або імпортувати підакцизні товари заборонено. Тож якщо виявиться, що імортований/реалізований персональний електротранспорт належить до підакцизних, такі суб’єкти господарювання втрачають право перебувати на спрощеній системі оподаткування. Водночас придбавати/брати в оренду персональний електротранспорт, що є підакцизним, а також здавати його в оренду/напрокат їм дозволяється.
  • У платників спецЄП жодних негативних наслідків у зв’язку з імпортом персонального електротранспорту, що є підакцизним, у період з 1 квітня до 1 липня поточного року, а також його роздрібним продажем починаючи з 16.04.2022 не виникне. А от імпортувати такий транспорт з 01.07.2022 спецєдинникам заборонено.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі