Теми статей
Обрати теми

Роздрібний акциз: як звітувати та куди сплачувати?

Павленко Олексій, податковий експерт
Роз’яснення ГУ ДПС у Дніпропетровській області*

* dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/587887.html

Висновок документу

До внесення змін до форми декларації акцизного податку виробники та імпортери тютюнових виробів та РЕС заповнюють декларацію за старою формою щодо роздрібного акцизу з урахуванням відповідних особливостей.

З’явились нові бюджетні коди для сплати роздрібного акцизу

Ми вже неодноразово згадували про невирішені проблеми зі звітуванням та реквізитами для сплати роздрібного акцизу, викликані законодавчими змінами у сфері справляння цього податку з тютюнових виробів та РЕС (див., наприклад, «Податки & бухоблік», 2022, № 37 «Роздрібний акциз і МРЦ з тютюнових та РЕС: заплутали вкрай!» та № 41 «Знищена/втрачена підакцизка: як платити роздрібний акциз під час війни»). Нарешті напередодні звітування та сплати акцизу за травень ці питання податківці почали хоч якось проясняти.

Фіскали щодо заповнення декларації виробниками та імпортерами. У цьому роз’ясненні фіскали рекомендують до внесення відповідних змін до форми акцизної декларації і Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 14, виробникам та імпортерам, які подають акцизну декларацію за основним місцем обліку, при заповненні її за діючою формою у електронному вигляді:

— у розділі Д декларації в рядку Д1.1 вказувати «1111111111» — умовний код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ та суму акцизного податку;

— у додатку 6 вказувати «1111111111» — умовний код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ та заповнювати рядок «1.4» щодо обчислення суми податкового зобов’язання з тютюнових виробів та РЕС**, що підлягає сплаті до бюджету (грн.), та рядок «Усього» (тут податківці фактично пояснили, що РЕС, які почали оподатковуватись роздрібним акцизом тільки з 1 травня, теж слід відображати у рядку 1.4 — в одній купі з тютюновими виробами);

— у додатку 10 розшифрувати дані наведені у додатку 6, а саме відобразити окремими рядками за кожною (!..) власною назвою та встановленими МРЦ.

Нагадаємо, що додаток 10 — це Доповнення до декларації акцизного податку відповідно до пункту 46.4 ПКУ, у якому для необхідності зазначаються додаткові дані.

** Рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

У роз’ясненні фіскали наведели зразок розшифровки виробниками та/або імпортерами тютюнових виробів та РЕС даних у цьому додатку 10:

— «Власна назва товару з додатковою інформацією щодо характеристик (у разі наявності)» — зазначається перелік підакцизних товарів за власною назвою із зазначенням вмісту продукції (ваги нетто, обсягу) в одиниці товару, які реалізуються виробниками та/або імпортерами у роздрібній торгівлі, або суб’єктам*** господарювання, які здійснюють діяльність з оптової та/або роздрібної торгівлі такими виробами;

— «МРЦ з урахуванням акцизного податку та ПДВ» — зазначаються МРЦ на підакцизні товари у гривнях, задекларовані виробником/імпортером в установленому порядку, з урахуванням акцизного податку та ПДВ, але без урахування роздрібного акцизу;

— «Кількість реалізованого товару» — зазначається за кожною власною назвою кількість у штуках тютюнових виробів та РЕС, на які встановлено МРЦ, реалізованих виробниками та /або імпортерами суб’єктам*** господарювання, які здійснюють діяльність з оптової та/або роздрібної торгівлі такими виробами та/або через місця роздрібної торгівлі.

*** У оригіналі тут фіскалами написано не «суб’єктам», а «суб’єктами». Звертаємо увагу, що їх варіант некоректний, оскільки не відповідає нормам ПКУ (див. пп. 213.1.14 та 216.14 ПКУ).

Наша думка. Гадаємо, мало хто з виробників та імпортерів дослухатиметься до таких порад фіскалів щодо додатку 10 і робитиме настільки детальну розшифровку суми роздрібного акцизу, зазначеної у додатку 6 та у розділі Д декларації.

Адже по-перше, фіскали вимагають наведення усього переліку товарів і усіх задекларованих МРЦ а це може бути немало позицій!

А по-друге, у звітному місяці запросто можуть реалізовуватись партії однакових товарів з різними МРЦ, і це ще більше ускладнить заповнення додатку 10 по вигаданій фіскалами схемі.

У такій ситуації — доки не з’явилася нова форма декларації, вважаємо, не варто виробникам/імпортерам себе напружувати й марнувати час на такі розшифровки. Адже податківці не мають на такі вимоги ще ніякого права. Гадаємо, тут вистачить заповнення у рядку 1.4 додатку 6 у графі 3 — обчисленою платником окремо загальної місячної бази оподаткування роздрібним акцизом, у графі 4 — 5 %, та у графі 5 розрахованої з загальної бази суми податку (гр. 3 х гр.4). Хай вони приходять, самі роблять вибірку й перевіряють правильність суми акцизу. До речі, дивує, що ДПСУ до сих пір не висловилась з цих питань, адже навряд чи обласна податкова таке б вигадала самостійно …

Крім того зазначимо — якщо у виробника чи імпортера є власні роздрібні точки реалізації, які у травні вроздріб допродавали залишки вироблених до 01.04.2022 тютюнових виробів, то йому потрібно такі обсяги реалізації відображати у окремому(мих) додатку(ках) 6 до акцизної декларації за старими правилами. Й тоді у розділі Д декларації додадуться ще рядки із реальними кодами КОАТУУ. Гадаємо, саме тому податківці в роз’ясненні й зазначили, що мова йде про акцизну декларацію, яка подається виробниками/імпортерами за основним місцем обліку...

Що ж стосовно інших роздрібних торговців, які з реалізації у травні залишків тютюнових виробів****, вироблених до 01.04.2022, мають сплачували роздрібний акциз за старими правилами, то вони щодо обсягів реалізації таких товарів заповнюють акцизну декларацію за травень за тими ж правилами, що й раніше.

**** Це не стосується реалізації РЕС!

А от що стосується сплати за старими правилами роздрібного акцизу з реалізованих залишків тютюнових виробів, виготовлених до 01.04.2022, то реквізити сплати за травень вже мають бути новими (див. нижче)

Реквізити для сплати. У зв’язку з новим механізмом сплати та розподілу роздрібного акцизу з реалізації тютюнових виробів мають бути нові реквізити для сплати цього місцевого податку.

У цьому роз’ясненні податківці повідомили, що

виробники та імпортери тютюнових виробів та РЕС перераховують 5 % роздрібного акцизу за кодом бюджетної класифікації 14040100 (на рахунки, відкриті Держказначейством для даного виду платежу)

У зв’язку з цим зазначимо, що Мінфін наказом від 10.05.2022 № 135 доповнив Класифікацію доходів бюджету, зокрема, такими кодами:

14040100 — акцизний податок з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, РЕС, що оподатковується згідно з п.п. 213.1.14 ПКУ;

14040200 — акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (крім тих, що оподатковуються згідно з п.п. 213.1.14 ПКУ).

Тож, починаючи зі сплати роздрібного акцизу за травень ц.р., роздрібний акциз повинен сплачуватись на рахунки, відкриті Держказначейством за двома згаданими різними кодами: перший (14040100) — для сплати роздрібного акцизу виробниками та імпортерами за тютюновими виробами (виготовленими, починаючи з 01.04.2022) та РЕС; другий (14040200) — для сплати роздрібного акцизу роздрібними продавцями з реалізації алкогольних напоїв (!) та залишків тютюнових виробів, які були виготовлені до 01.04.2022 (щодо останніх — ця сплата за старими правилами здійснюється до 1 січня 2023 року).

До цього, нагадаємо, для роздрібного акцизу використовувався загальний код доходу бюджету: 14040000. Тому, не виключаємо, що усі номери рахунків для сплати роздрібного акцизу органами казначейства буде змінено. Отже перед сплатою роздрібного акцизу за травень уважно перевірте усі реквізити!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі