Теми статей
Обрати теми

Таблиця даних: як заповнити та подати, щоб було більше шансів на її прийняття?

Казанова Марина, податковий експерт
Захиститися від блокування податкових накладних можна, подавши Таблицю даних платника податку. Чи є особливості в її поданні в умовах воєнного стану? З якими проблемами найчастіше стискаються платники при поданні Таблиці? Як її заповнити та які пояснення до неї додати, щоб було більше шансів на її врахування податківцями? Ці та інші питання обговоримо в статті

Право платника ПДВ подати Таблицю закріплене в п. 12 Порядку № 1165, а її форма наведена в додатку 5 до цього Порядку.

Що дає Таблиця? Взагалі, подання її необов’язкове. Це право, а не обов’язок платника ПДВ. Але вона дає можливість попередити блокування податкових накладних (ПН)/ розрахунків коригування (РК). Якщо коди товарів/послуг є у врахованій фіскалами Таблиці, то ПН/РК з такими кодами реєструється без моніторингу (це четверта ознака безумовної реєстрації ПН/РК, що їх перелічено у п. 3 Порядку № 1165). Тобто, без блокування. Виняток: (1) зменшуючі РК і (2) РК на неплатників ПДВ. Від блокування цих РК Таблиця може й не захистити.

Отже,

Таблиця даних є своєрідним імунітетом від блокування ПН/РК.

Зверніть увагу! Прийнята Таблиця не розблокує вже заблоковані ПН/РК. Якщо ПН/РК заблоковані, то для їх розблокування потрібно подавати документи (тобто доведеться проводити всю стандартну процедуру розблокування), а Таблиця даних в цьому випадку може лише допомогти розблокуванню ПН/РК. Тобто прийнята фіскалами Таблиця «назад» не спрацьовує. Спрацьовує вона тільки на майбутнє. Подавати Таблицю з кожною квитанцією про зупинення реєстрації в ЄРПН ПН/РК не потрібно.

Чи можна подати Таблицю ще до блокування ПН/РК? Саме призначення Таблиці (попередити блокування) вказує на те, що Таблицю можна подати без факту блокування ПН/РК. Це підтверджують і самі податківці (101.18 БЗ). Але на практиці платникам часто відмовляють в прийнятті (врахуванні) Таблиці, якщо в ній вказаний код «реалізації» щодо якого ще не було факту блокування ПН/РК у платника. У якості причини відмови вказується «податкові накладні з заявленими кодами не зупинялись». Втім це не повинно зупиняти вас від подання Таблиці.

«Воєнні нюанси». За правилами п. 15 Порядку № 1165 подана платником Таблиця має бути розглянута податківцями (комісією регіонального рівня) протягом 5 робочих днів після її отримання. Але на час воєнного стану відповідно до п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ перебіг податкових строків зупиняється (за деякими виключеннями, які нашого питання на жаль не стосуються).

Звісно, це зовсім не означає, що протягом воєнного стану Таблиці не будуть розглядатися зовсім. Вони будуть розглядатися податківцями, але треба бути готовим до того, що це може бути довше ніж протягом відведених 5 робочих днів.

Зверніть увагу, що

правило «мовчазної згоди» щодо Таблиць не діє. Тобто якщо у 5-денний строк рішення комісією не буде прийнято, то це не означає, що Таблиця автоматично враховується.

Ще один момент. В «мирні» часи у випадку прийняття податківцями рішення про неврахування Таблиці з «незрозумілою причиною» у платників була можливість «провести розслідування». Можна було направити податківцям запит про надання публічної інформації з метою отримання інформації про те, що саме конкретно стало причиною неврахування Таблиці. Форма і порядок подання такого запиту наведені на сайті ДПСУ (www.tax.gov.ua) у вкладці «Для громадськості»→ «Публічна інформація».

Втім податківці вже повідомили, що в період воєнного стану тимчасово призупинено надання податківцями інформації на запити, що не стосується воєнного стану. При цьому посилаються вони на все той же п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, який передбачає, що на час воєнного стану перебіг податкових строків зупиняється.

Але це не виключає можливість отримати від податківців консультацію в телефонному режимі.

Чому отримати рішення про врахування Таблиці непросто? Оскільки Таблиця даних дає імунітет від блокування ПН/РК (з урахуванням винятків, про які йшлося вище), податківці ставляться до неї дуже прискіпливо. І отримати рішення про врахування Таблиці, як показує практика, буває досить складно. Причини цього можуть бути:

1) об’єктивні:

— некоректне заповнення Таблиці;

— ненадання пояснень/недостатність інформації в поясненнях;

— невідповідність визначених платником податку в Таблиці видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. Що фактично означає що з наявної у податківців інформації не має впевненості у тому, що у вас є достатні ресурси (виробничі потужності) для того, щоб здійснювати певну діяльність;

2) формальні. Наприклад якщо ви включені в число ризикових платників податку (перевірити це можна в Електронному кабінеті використовуючи вкладку «Моніторинг ПН/РК» → «Відповідність критеріям ризиковості»). У такому разі Таблицю не врахують, навіть якщо будуть подані всі пояснення. В цьому випадку спочатку треба зняти «ризиковий» статус платника, а потім вже подавати Таблицю.

Таблицю можуть не врахувати, якщо наприклад, не виконується податкове навантаження. Також досить часто практикується неврахування Таблиці, якщо платник декларує «мінус» в декларації з ПДВ.

Які помилки часто допускаються в заповненні Таблиці? Назвемо найбільш поширені:

1. В Таблиці вказано забагато кодів «реалізації». Одна Таблиця має складатися не більше ніж на 6 кодів «реалізації» (кодів постачання). Якщо більше — Таблицю не врахують. Але

краще заповнювати Таблицю лише на два-три коди «реалізації». Кількість Таблиць, яку можна подати, не обмежується.

Так, по-перше, є більше шансів на врахування Таблиці. А, по-друге, якщо податківцям якийсь один код здасться «підозрілим», то якщо поділити коди на декілька Таблиць, є шанс, що відхилять Таблицю лише з тим кодом, який «не сподобався», а інші врахують.

Якщо ви вирішили подати одну Таблицю на декілька кодів, то як показує практика, краще не зазначати в такій Таблиці коди, по яких вам ще не блокували ПН/РК. На такі коди краще подати окрему Таблицю.

Зверніть увагу: якщо у вас уже прийняли (врахували) Таблицю з якимось кодом товарів/послуг, то в наступних Таблицях його не дублюйте. Інакше прийде відмова у врахуванні Таблиці через те, що такий код уже врахований. Тому якщо потрібно додати коди, то все не переписуємо, а подаємо нову Таблицю з додатковими кодами.

2. В Таблиці вказаний код КВЕД не зазначений в реєстраційних даних платника. Мова йде про графу 2 Таблиці «Код згідно з КВЕД». Якщо цього коду немає в реєстраційних даних платника (не зазначений в даних ЄДР*), то Таблицю з таким кодом КВЕД не врахують.

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Зазначимо, що код згідно КВЕД треба заповнювати в кожному рядку Таблиці. Порожньою графа 2 залишатися не повинна (див приклади нижче).

3. Таблиця заповнена не в «шахматному» порядку, неможливо пов’язати коди придбання і коди реалізації. При заповненні Таблиці необхідно дотримуватися наступного правила: в одному рядку не можуть бути зазначені і коди «придбання», і коди «реалізації». Тобто

коди придбання і коди реалізації зазначаються окремими рядками.

При цьому краще коди зазначати відповідними групами: («постачання/придбання»), які пов’язані одне з одним. А не підряд усі постачання, а потім усі придбання. Щоб можна було прослідкувати зв’язок між кодами придбання і кодами постачання. Це дасть змогу фіскалам з комісії краще розуміли суть ваших операцій.

Причому податківці рекомендують тим, хто:

перепродає товари / перевиставляє послуги спочатку зазначати код придбання, а нижче — той самий код постачання,

виробляє продукцію/самостійно надає послуги — навпаки: спочатку — код продукції/послуги, а нижче — коди складових її собівартості).

Коди послуг згідно з ДКПП у Таблиці мають містити від 5 (наприклад: 02.40) до 14 символів.

Зверніть увагу: якщо Таблиця буде врахована, то зазначайте в ПН/РК коди точно так само, як ви навели їх у врахованій Таблиці. Наприклад, код «33.12» і код «33.12.24-00.00» не ідентичні й розуміються як різні коди!

Таблиця даних (фрагмент) — Перепродаж товарів

Порядковий номер

Код згідно з КВЕД

Код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг (придбання (отримання), ввезення на митну територію України)

Код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг (постачання/надання)

1

46.42

6403

2

46.42

6403

Таблиця даних (фрагмент) — Виробництво/надання послуг

Порядковий номер

Код згідно з КВЕД

Код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг (придбання (отримання), ввезення на митну територію України)

Код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг (постачання/надання)

1

49.41

49.41

2

49.41

2710194300

3

49.41

4011209000

4

49.41

52.24

Якщо ваші постачальники — неплатники ПДВ, то також зазначайте в Таблиці коди придбання (незважаючи на те що зареєстрованих ПН на ці коди немає). При цьому в поясненнях до Таблиці вкажіть, що серед ваших основних постачальників є контрагенти — неплатники ПДВ, і зазначте які саме товари ви в них купуєте. Зауважте, що такі придбання при цьому мають бути обов’язково відображені в рядку 10.4 декларації з ПДВ.

Пояснення до Таблиці. Таблиця подається обов’язково з поясненнями. Без пояснень, податківці не приймають Таблицю до розгляду.

Пункт 14 Порядку № 1165 передбачає, що в поясненнях, зазначається вид діяльності платника, з посиланням на податкову та іншу звітність платника ПДВ. Трохи більше конкретики щодо пояснення до Таблиці знаходимо у роз’ясненні в категорії 101.17 БЗ (ср. ). Там фіскали зазначають, що пояснення має бути з інформацією про діяльність платника (з можливим зазначенням відомостей про наявні орендовані або власні приміщення, виробничі потужності, земельні ділянки, найманий персонал, залишки готової продукції, сировини).

Фактично податківці хочуть в поясненнях бачити інформацію, яка дозволяє зрозуміти «реальність» операцій за кодами «реалізації», які зазначені в Таблиці.

Зазвичай, зазначають:

1) інформацію про платника (тобто про ваше підприємство чи ФОПа): де знаходиться, якими видами діяльності займається;

2) інформацію, пов’язану з кодом(ами) «реалізації», на який (і) складається Таблиця.

Можливо доведеться пояснити специфіку діяльності/«технологію виробництва» для того щоб податківці зрозуміли чому, наприклад, у вас саме такі коди придбання і як вони пов’язані з виробництвом продукції/надання послуг;

1) інформацію про ваші «виробничі» потужності — орендовані чи власні приміщення, обладнання. Тобто податківці повинні впевнитися, що у вас є ресурси для того, щоб здійснювати цю діяльність. Зверніть увагу:

надану інформацію податківці «звіряють» з даними форми № 20-ОПП та фінансовою звітністю платника.

Якщо ви, наприклад, вказали певні «потужності» в поясненнях, але ці «потужності» не зазначені в формі № 20-ОПП, то скоріш за все отримаєте відмову у врахуванні Таблиці;

2) інформацію про кількість працівників. Податківці зіставляють кількість персоналу з «масштабами» діяльності платника. Великі «обороти» при невеликій чисельності працівників можуть стати приводом для сумнівів у реальності операцій. Якщо для виконання робіт залучаються особи за договорами ЦПХ, подайте про це інформацію. Або поясніть податківцям специфіку вашої діяльності. Інформацію про трудові ресурси податківці можуть перевірити за додатком 4ДФ до об’єднаного ПДФО/ВЗ/ЄСВ-розрахунку;

3) інформацію про основних покупців та продавців. В своїх роз’ясненнях податківці говорять, що бажано навіть зазначати коротко основні умови договорів (наприклад, на кого покладається обов’язок доставки товару, яким транспортом від доставляється і т.п.).

Якщо серед ваших основних постачальників є неплатники ПДВ — зазначте цю інформацію в поясненнях також;

якщо у податковому кредиті є великий відсоток «ризикових товарів» (із Переліку ризикових), можливо, доведеться подавати інформацію про кількість їх придбання і витрачання (у вигляді оборотно-сальдової відомості). При цьому зазначимо, що проектом змін до Порядку № 1165 планується в майбутньому відмовитися від Переліку ризикових товарів/послуг (а це тільки збільшить кількість ПН, що блокується);

4) інформацію про залишки готової продукції (найменування) та залишки сировини (найменування).

На підтвердження цієї інформації можуть додаватися копії документів (наприклад, договори оренди).

Як подавати Таблицю і пояснення? Їх подають в електронному вигляді. Код електронної форми самої Таблиці: J/F13123.

Пояснення подається у вигляді прикріпленого до Таблиці додатка, код форми якого J/F13601. А вкладення в цей додаток (файл з відсканованими документами) має бути в форматі PDF, PNG або JPG, і розмір кожного прикріпленого до додатку файлу не може перевищувати 2 Мб, а кількість документів — 100 екз.

Таблиця — автоматом. Деякі «преференції» в поданні Таблиці мають аграрії. Вони можуть претендувати на автоматичне врахування Таблиці. Подробиці щодо цього ви можете знайти в статті «Преференція аграріям — Таблиця автоматом», «Податки & бухоблік», 2021, № 30.

Неврахували Таблицю: як діяти? Якщо Таблицю не прийняли (отримали рішення про неврахування Таблиці за формою додатку 6 до Порядку № 1165) перше за все слід проаналізувати, яку причину неврахування Таблиці вказали податківці в Рішенні. Всього формою Рішення передбачено три таких причини:

«наявність у контролюючих органів податкової інформації, що свідчить про здійснення платником ризикових операцій». Досить часто ця причина зазначається, коли платника включено до списку ризикових. Тож перевірте через Електронний кабінет, чи не включено вас до числа ризикових. Якщо включено — спочатку подавайте документи на виведення з числа ризикових. Якщо статусу ризикового немає, зважаючи на діючі під час воєнного стану обмеження щодо отримання запитів від податківці, краще спробувати дізнатися безпосередньо у податківців (в телефонному режимі) конкретну причину неврахування Таблиці;

— «виявлення невідповідності визначених платником у Таблиці видів діяльності наявним у платника основним засобам». Як правило вказується коли фіскалам здалося замало інформації, наведеної в формі № 20-ОПП. Тож перевірте, може, треба додати ще якісь об’єкти;

— «інше». Зазвичай, ця причина зазначається при некоректному заповненні Таблиці, або якщо ПН/РК з кодами в Таблиці не блокувалися.

Якщо Таблиця даних не врахована, ви можете надати її податківцям повторно. Кількість спроб необмежена.

Таблицю врахували, але ПН/РК блокуються. Причини:

1. Відправили ПН/РК раніше ніж отримали рішення про врахування Таблиці. Рішення про врахування Таблиці повинне з’явитися в Електронному кабінеті (п. 16 Порядку № 1165);

2. Код в ПН/РК зазначений не так само, як в Таблиці. Зверніть увагу: наприклад, код «33.12» і код «33.12.24-00.00» не ідентичні й розуміються як різні коди!

3. Податківці вже встигли скасувати раніше враховану Таблицю (дивіться далі). Тож статус Таблиці варто регулярно перевіряти в Електронному кабінеті.

Відхилення вже врахованої Таблиці. Фіскали з часом можуть відмовити в урахуванні вже прийнятої ними раніше Таблиці (навіть врахованої «автоматом»). Зробити це можуть податківці як регіонального, так і центрального рівня (п. 25 Порядку № 1165). У такому разі платник отримає рішення про неврахування Таблиці (за формою додатка 7 до Порядку № 1165).

Які причини можуть бути такого неврахування?

В Порядку № 1165 названа лише одна причина для неврахування вже врахованої Таблиці — якщо після її врахування до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в Таблиці даних платника податку, яка врахована (п. 19 Порядка № 1165).

Але ось в самій формі рішення (за формою додатку 7 до Порядку № 1165) всупереч цьому причин скасування Таблиці чомусь більше. І, зокрема, підставою її неврахування названа «наявність податкової інформації про здійснення платником ризикових операцій».

Досить часто податківці приймають рішення про неврахування вже врахованої Таблиці, якщо платника включили до числа ризикових. На даний час це незаконно — тому що, повторимо, Порядок № 1165 передбачає лише одну причину скасування вже врахованої Таблиці. Конкретно, якщо виявлено, що в ній подана недостовірна інформація. З інших причин скасовувати прийняту Таблицю податківці не мають права. На це звертали увагу й суди (рішення Дніпропетровського окружного адмінсуду від 06.09.2019 р. у справі № 160/6004/19; рішення окружного адмінсуду м. Києва від 11.07.2019 р. у справі № 826/17989/17).

Зазначимо що проектом змін до Порядку № 1165 планується «узаконити» таку підставу для скасування раніше врахованої Таблиці як «включення платника в число ризикових за критеріями ризиковості платника». Щоправда, тільки якщо платник відповідає лише деяким критеріям ризиковості.

Що робити, якщо раніше враховану Таблицю скасували:

подати нову Таблицю (оскільки це не заборонено і подавати її можна неодноразово — нескінченно). Щоправда, якщо в «автоматників» стара Таблиця була врахована автоматично, а потім відхилена, то надалі подана нова Таблиця розглядається в загальному порядку — без «автомата» (п. 20 Порядку № 1165). Також зверніть увагу: якщо причиною скасування Таблиці стало включення платника до числа ризикових, то спочатку потрібно «зняти» ризиковий статус;

оскаржити відхилення Таблиці. Але в період воєнного стану таке оскарження може затягнутися.

Отже, як бачимо Таблиця даних це бажаний інструмент захисту від блокування ПН/РК. Але він досить «крихкий» — у тому сенсі, що й отримати враховану податківцями Таблицю буває досить складно. Та й фактично у податківців «розв’язані руки» у будь-який момент скасувати вже враховану Таблицю. Але поборотися за її врахування, якщо вам блокують ПН/РК, однозначно варто. «Успіх» прийняття (врахування) Таблиці залежить від того, наскільки якісно складені пояснення до Таблиці.

Висновки

  • Врахована Таблиця даних рятує від блокування ПН/РК, що подаються на реєстрацію.
  • Отримати рішення про врахування Таблиці, як показує практика, буває досить складно. Причини для цього можуть бути як об’єктивні (некоректне заповнення Таблиці; недостатність інформації в поясненнях), так і формальні (невиконання податкового навантаження, декларування від’ємного ПДВ і т.п.).
  • Типовими помилками при заповненні Таблиці є: зазначення в одній Таблиці забагато кодів «реалізації»; заповнення Таблиці не в «шахматному» порядку; зазначення кодів в такому порядку, що не можливо прослідкувати зв’язок між кодами придбання і кодами постачання; зазначення кодів КВЕД, яких немає в ЄДР.
  • Таблиця даних обов’язково подається з поясненнями. Фактично податківці хочуть в поясненнях бачити інформацію, яка дозволяє зрозуміти «реальність» операцій за кодами «реалізації», які зазначені в Таблиці. Врахування Таблиці багато в чому залежить від того наскільки якісно складені пояснення.
  • Фіскали з часом можуть відмовити в урахуванні вже прийнятої Таблиці. В Порядку № 1165 названа лише одна причина для неврахування вже врахованої Таблиці — зазначення в Таблиці недостовірної інформації. Але податківці часто ігнорують цей факт.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі