Теми статей
Обрати теми

Про акциз (у тому числі, про пальне), ліцензії та перевірки

Павленко Олексій, податковий експерт
В цьому матеріалі коротко підсумуємо основні новини, які відбулися з початку війни й до дати написання матеріалу в галузі акцизного податку та обігу підакцизного пального/спирту етилового. Зокрема, розглянемо зміни, що привнесені Законами від 03.03.2022 № 2118-IX (далі — Закон № 2118) та від 15.03.2022 № 2120-IX (далі — Закон № 2120) у площині акцизного податку, ліцензування операцій з підакцизними товарами та фактичних перевірок. А також — деякі роз’яснення ДПСУ на цьому терені.

Сплата, звітність, АН (РК), довідки

Вам вже, гадаємо, відомо, що згідно з п. 69.1, унесеним Законом № 2118 до підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, якщо у платників відсутня можливість, зокрема: сплатити акцизний податок, подати декларацію акцизного податку, зареєструвати АН чи РК, або подати електронні документи щодо обігу та залишків пального чи спирту етилового, то він звільняється від відповідальності, встановленої ПКУ, з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

І хоча військовий стан введено на усій території України, повністю не виключаємо, що у фіскалів можуть виникнути питання щодо доведення факту відсутності у платника, який працює в якомусь «затишному» місці, можливості виконати усі згадані обов’язки (окрім, хіба що реєстрації АН, яка зараз обмежена)… Свої думки щодо цього ми висловили тут: buhgalter911.com/uk/news/news-1064117.html

Отже рекомендуємо, за можливості, хоча б сплачувати акциз (та інші платежі), адже кошти бюджету зараз потрібні, як ніколи!

Декларування акцизу під час воєнного стану (зокрема за лютий-2022). Це питання податківці прояснили в БЗ 114.07, і нами воно вже детально висвітлено у статті «Первинка: чи є воєнна специфіка?» (див. «Податки & бухоблік», № 19-20).

«Постраждалі» акцизні склади. Пунктом 69.13 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ встановлено, що на акцизних складах, які є частково зруйнованими (!) та розташовані в районах проведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, облік пального та спирту етилового здійснюватиметься на підставі даних інвентаризації, проведеної після закінчення зазначених у цьому пункті подій. Тобто, коли у платника виникне можливість контролювати такі акцизні склади та провести на них інвентаризацію пального/спирту (якщо там взагалі щось залишилось). Тільки тоді й відновиться облік на таких «постраждалих» складах і будуть проведені відповідні облікові коригування, у тому числі в СЕАРП.

Безоплатна передача підакцизних товарів

Пункт 69.5 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, унесений Законом № 2118 та відкоригований Законом № 2120, передбачає, що операції з добровільної передачі або примусового відчуження чи вилучення товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь ЗСУ, тероборони, Нацгвардії та низці інших організацій/структур для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, закладам охорони здоров’я, комунальним та іншим (повний перелік отримувачів таких товарів/послуг див. у цій нормі ПКУ) — без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування.

Відповідні зміни внесені Законом № 2120 також до п. 216.3 ПКУ. Там тепер зазначено, що податкове зобов’язання щодо втраченого підакцизного товару (продукції) не виникає, якщо такі товари добровільно передані, примусово відчужені, або вилучені на користь згаданих отримувачів. Це пов’язано з тим, що списання втраченого підакцизного товару є окремим об’єктом оподатковування акцизом.

Зазначимо, що

усі згадані нормі розповсюджуються на операції з передачі, примусового відчуження або вилучення усіх видів підакцизних товарів, а не лише пального.

Тобто також — і на тютюнові вироби та РЕС, і на алкогольні вироби. У цих «специфічних» підакцизних товарах теж можуть мати велику потребу як захисники України, так і інші громадяни, яким зараз вкрай потрібна допомога.

Звертайте увагу на коректне документальне оформлення таких операцій! Зокрема, у разі примусового відчуження чи вилучення товарів має бути належно оформлений відповідно до норм ст. 7 Закону № 4765* акт приймання-передачі.

* Закон «Про примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» від 17.05.2012 № 4765-VI.

Ставка на пальне 0 грн! Чи подешевшає?..

Законом № 2120 (див. п. 41 підрозд. V розд. ХХ ПКУ) на період, починаючи з 17 березня та до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, встановлено ставки акцизу у розмірі 0 грн (!) на багато видів пального: на бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше, інші бензини, інші нафтопродукти, важкі дистиляти (газойль), скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази а також бутан та ізобутан. А ставку ПДВ з цих видів пального знижено до 7 %.

Що стосується виписки та реєстрації Заявки для цілей коригуванням у зв’язку зі зміною умов оподаткування залишків, які рахуються в СЕАРП на 17 березня (а таке передбачено п. 3 розд. VI Порядку № 729**). Зазначимо, що ніяких роз’яснень з цього приводу фіскали поки що не надавали. А у зв’язку з тим, що зміна ставки акцизу тимчасова, і реєстрація Заявок, як і АН (РК), в СЕАРП тимчасово припинена то, можливо, виписка такої коригувальної Заявки у даному випадку буде недоцільною.

** Порядок заповнення АН, РК та Заявки на поповнення (коригування)…, затверджений наказом Мінфіна від 27.11.2020 № 729.

Перевезення пального та спирту

До закінчення воєнного стану, якщо платник акцизу не має можливості зареєструвати АН, можна перевозити пальне або спирт етиловий автомобілями без реєстрації АН. При цьому п. 69.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, який це дозволяє, вимагає у водія наявності ТТН, «яка містить всю інформацію, що має відображатися у АН». Оскільки так «спотворити» («надути») ТТН даними з АН технічно дуже важко, то податківці написали, що водій повинен при собі мати ТТН, а також паперовий екземпляр АН (див. консультацію в БЗ 114.07)! Будьте уважні, бо пальне, що перевозиться з некоректними супроводжувальними документами можуть конфіскувати (п. 228.3 ПКУ)…

Маркування тютюнових (зокрема ТВЕН) та РЕС

Дозволено на період до припинення або скасування воєнного стану

виробництво та імпорт сигарет, цигарок, сигар та сигарил з тютюном або його замiнниками, маркованих марками акцизного податку, призначених для тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН), у разі якщо ставка акцизного податку є однаковою (п. 69.8 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Також змінами, привнесеними в п. 69.20 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ дозволено у разі відсутності можливості забезпечити імпортерів тютюнових виробів акцизними марками, імпортувати такі вироби, надрукованими за межами України. При цьому акциз з тютюнових виробів, маркованих такими марками, сплачується платниками до подання митної декларації.

Окрім того, змінами в ст. 18 Закону № 481*** на цей же час дозволено імпорт та реалізацію в Українї сигарет з фільтром та ТВЕН з маркуванням, відмінним від маркування, передбаченого Законом № 481, виготовлених та маркованих (включаючи мову) відповідно до вимог держави — члена ЄС — виробника такої продукції.

*** Закон України «Про державне регулювання…» від 19.12.1995 № 481/95-ВР

Фактичні перевірки — поза мораторієм

Спочатку Законом № 2118 було встановлено, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті призупиняються. Але

з 17 березня (дата вступу Закону № 2120) це призупинення вже не розповсюджується на фактичні перевірки.

Тобто, майте на увазі, що фіскали з цієї дати мають право проводити фактичні перевірки зокрема й виконання норм Закону № 481. Тобто, у тому числі — і з питань ліцензування операцій з підакцизними товарами, уключаючи пальне! А також — застосовувати драконівські штрафи (від 0,25 до 1 млн грн!), передбачені ст. 17 Закону № 481 за безліцензійне зберігання, реалізацію і виробництво пального, а також інших штрафів, передбачених цим Законом щодо порушень у операціях з підакцизними товарами. Тож будьте обережні!

РРО та підакцизні товари. Законом № 2120 обмеження щодо застосування санкцій за порушення Закону про РРО було доповнено виключенням для «санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів». Тобто фіскали під час військового стану можуть на фактичних перевірках з питань РРО застосовувати штраф, передбачений ч. 7 ст. 17 Закону про РРО штраф у 300 НМДГ (5100 грн) за розрахунки без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.

Ліцензування

Депутати зрозуміли, що не ПКУ «ума діло» регулювати питання ліцензування і відмінили п. 69.10 унесений Законом № 2118 до підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Ця норма, нагадаємо, до кінця дії воєнного стану пролонгувала дію алкогольних, тютюнових та пальних ліцензій, за якими не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії. Але аналогічні норми були «реанімовані» Законом № 2120, а саме — додані до ст. 18 Закону № 481.

Отже,

ліцензії на виробництво та обіг (торгівлю) спирту, алко-напоїв, тютюнових виробів та РЕС, а також на виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлі пальним незалежно від факту оплати, та у разі закінчення терміну їх дії до відміни воєнного стану залишаються діючими.

Сплата чергові платежі/дії щодо продовження таких ліцензій мають бути виконані протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні.

Роз’яснення ДПСУ

Передача пального на потреби ЗСУ та ін. Головні податківці підтвердили, що операції з передачі (у т.ч. відчуження або вилучення) пального на потреби ЗСУ та іншим військовим формуванням не вважаються реалізацією пального. Тож якщо такі операції здійснюються госпсуб’єктами, які не є платниками пального акцизу, то у них не виникатимуть обов’язки:

реєструватися платниками пального акцизу та реєструвати акцизні склади;

враховувати обсяги пального, безоплатно переданого на зазначені потреби, при обрахунку обсягів, які госпсуб’єкти мають право отримати протягом року на зберігання з метою використання виключно для потреб власного споживання;

отримувати ліцензію на здійснення оптової або роздрібної торгівлі пальним.

А от платники акцизу за такими операціями повинні складати АН як на операції з передачі пального отримувачу, який не є суб’єктом господарювання (код операції для складання АН в одному примірнику «6»). Зареєструвати в ЄРАН такі АН можна протягом трьох місяців після припинення воєнного стану.

При цьому обов’язок отримання додатково ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі для здійснення таких операцій не виникає. (БЗ, 114.10)

Втрата пального з причин агресії РФ. У випадку, якщо пальне втрачене, зіпсоване, знищене, в тому числі в наслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин, відповідно до п.п. 216.3 ПКУ платники пального акцизу зобов’язані скласти АН на такі операції (код операції для складання в одному примірнику «2»). Зареєструвати в ЄРАН такі АН можна протягом трьох місяців після припинення воєнного стану.

Щодо відображення таких операцій із втрати пального в обліку фіскали пишуть, що такі операції відображаються на підставі первинних документів, складених відповідно до Закону про бухоблік. (БЗ, 114.10)

Якщо неможливо подати довідки. У разі неможливості у платника акцизу під час дії воєнного стану своєчасно подати електронні документи, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяги обігу пального або спирту етилового відповідно до вже згаданого п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ такий обов’язок підлягає виконанню протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. При цьому платник звільняється від відповідальності за несвоєчасне подання таких документів.

Відповідно до поданих платником довідок, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту, ДПС буде здійснено автоматичне зіставлення показників обсягів обігу та залишків пального, показників обсягів обігу спирту етилового за період дії воєнного стану. (БЗ, 114.10)

P.S. Нагадуємо, що з 1 квітня цього року платниками роздрібного акцизу з тютюнових виробів та РЕС стануть лише виробники та імпортери тютюнових виробів та РЕС. А усі роздрібні торговці цими товарами (якщо вони одночасно не є також їх виробниками чи імпортерами) з цієї дати вже не будуть платниками роздрібного акцизу!

Тож з 1 квітня роздрібні торговці не повинні збільшувати вартість реалізованих ними тютюнових виробів та РЕС на 5 % роздрібного акцизу, а також нараховувати і сплачувати цей акциз за податкові місяці, починаючи з квітня. Зазначимо, що ніяких роз’яснень щодо сплати акцизу з залишків таких товарів, що будуть наявними у роздрібних торговців на 1 квітня податківці не надавали. Та й такий підхід взагалі був би незаконним.

Механізм справляння роздрібного акцизу з реалізації алкогольних напоїв залишається незмінним!

Детальніше про ці зміни читайте в «Податки & бухоблік», 2022, № 17.

P.P.S. Також нагадаємо, що не можуть бути новітніми платниками «ЄП з обороту» у розмірі 2 % (гр. 3 ЄП) госпсуб’єкти, що здійснюють виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі