Теми статей
Обрати теми

Торгівля та зберігання пального під час війни

Павленко Олексій, податковий експерт
Як ви вже знаєте, фіскалам до закінчення воєнного стану дозволено проводити усі види фактичних перевірок. У тому числі перевірок виконання на практиці норм Закону № 481* і, зокрема, щодо операцій з пальним. У цьому матеріалі у світі реалій сьогодення ми розглянемо нюанси операцій з торгівлі та зберігання пального, щоб вам було легше орієнтуватись і продовжувати працювати у таких складних умовах.

* Закон «Про державне регулювання…» від 19.12.1995 № 481/95-ВР.

Ліцензійне

Ще раз нагадаємо, що згідно зі ст. 18 Закону № 481 вважаються діючими ліцензії, за якими до скасування воєнного стану не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії, у тому числі й на право: оптової та роздрібної торгівлі і зберігання пального. Сплатити чергові платежі/виконати дії щодо продовження ліцензії необхідно буде протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні.

Щодо продовження дії на цей період зокрема неоплачених та/або прострочених ліцензій на зберігання пального див. БЗ 113.04.

Крім того постанова КМУ від 18.03.2022 № 314 (діє з 19 березня ц.р.) дозволяє розпочинати проводити під час дії воєнного стану види діяльності, які ліцензій та дозволів на підставі поданої до Мінекономіки декларації. Вважаємо, що такий дозвіл розповсюджується і на оптову, роздрібну торгівлю, а також на зберігання пального (і не лише для власних потреб). Тож у разі подання до Мінекономіки і прийняття останнім згаданої декларації можна розпочинати згадані види діяльності — без отримання/наявності відповідних ліцензій. Але протягом місяця після скасування воєнного стану треба буде отримати ліцензії у загальному порядку.

Детальніше щодо такої можливості читайте в матеріалі «Ліцензії і документи дозвільного характеру під час воєнного стану» в «Податки & бухоблік», 2022, № 25 https://i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2022/april/issue-25/article-120088.html , а також матеріал «Війна та торгівля тютюновими і алкогольними товарами» у цьому номері.

Воєнно-пальні особливості

Регулювання цін. На період дії COVID-карантину — поки що він діє до 31 травня цього року — у пункті 414 постанови № 1236**

** Постанова КМУ «Про встановлення карантину…» № 1236 від 09.12.2020.

з 30.04.2022 було підвищено максимальну торговельну надбавку для таких видів пального (із урахуванням ПДВ до середньої вартості 1 л):

— дизпалива — не більше 7 грн ;

— бензину автомобільного — не більше 6,5 грн

Середню вартість пального публікують щомісяця до 3, 13 і 23 числа на сайті Мінекономіки: me.gov.ua/ (Діяльність — Промислова політика — Середня вартість дизельного палива та бензинів автомобільних).

На жаль усі українські НПЗ та дуже багато запасів пального було знищено ворогом, тому можна спрогнозувати й подальше підвищення надбавок, а також — більш жорсткий контроль за торгівлею та цінами на пальне в умовах можливого його дефіциту ☹.

Нагадаємо, що з 16 квітня право перевіряти питання ціноутворення надано й податківцям під час фактичних перевірок (див. новий п. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ)***. Докладніше про це і можливі наслідки таких перевірок читайте в матеріалі «Перевірки: чергові зміни» в «Податки & бухоблік», 2022, № 25 https://i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2022/april/issue-25/article-120072.html, а також — «Ціни під час війни: контроль і штрафи» в «Податки & бухоблік», 2022, № 21 i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2022/march/issue-21/article-119882.html

*** Див. щодо цього також тут: tax.gov.ua/media-tsentr/novini/581431.html

Знижено непрямі податки. Законом № 2120**** на період, починаючи з 17 березня та до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, знижено до 7 % ставку ПДВ, а ставки акцизу встановлено у розмірі 0 грн (!) на багато видів пального, зокрема: на бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше, інші бензини, інші нафтопродукти, важкі дистиляти (газойль), скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази а також бутан та ізобутан. (детальніше див. перелік «пропільгованих» видів пального в п. 41 підрозд. V розд. ХХ ПКУ). Зазначимо, що «освіженим» законопроєктом № 7311-д від 01.05.2022 вже не передбачається скасовувати ці преференції, як це планувалось раніше нашими невгомонними паперово-податковими діячами …

**** Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу …» від 15.03.2022 № 2120-IX.

Перевезення пального.***** До закінчення воєнного стану для перевезення пального достатньо наявності у водія ТТН, «яка містить всю інформацію, що має відображатися у акцизній накладній». Це дозволяє п. 69.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ у випадках, коли платник акцизу не має можливості зареєструвати АН. Однак, оскільки включити до ТТН всю інформацію, яка відображається в АН технічно дуже важко, податківці спочатку (в БЗ 114.07) радили, щоб водій мав при собі ТТН, а також паперовий екземпляр АН. Але 5 квітня вони цю консультацію відмінили і 7 квітня навели у БЗ 114.11.03 нову консультацію, яка тепер просто цитує згаданий п. 69.4.

***** Викладене нижче стосується й перевезення спирту етилового.

Тож,

будьте дуже уважні в питаннях оформлення перевезення пального і прагніть у ТТН зазначити побільше АН-інформації (зокрема про умовні обсяги пального)

Адже пальне, що перевозиться з некоректними супроводжувальними документами можуть навіть конфіскувати (п. 228.3 ПКУ) …

Також нагадаємо, що на час війни ніхто не відміняв для цілей перевезення пального (або спирту етилового) механізму оформлення неплатниками пального акцизу Заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними. Нагадаємо, що форму цієї електронної Заявки та порядок її заповнення затверджено наказом Мінфіну від 08.05.2019 р. № 188. Код форми Заявки у сервісах подання електронної звітності — J/F1304901. Але читачі нам повідомляють про проблеми з їх поданням і на практиці подеколи такі Заявки або роздруковують, заповнюють і надають водіям, або взагалі возять пальне (або спирт) без Заявок. Фіскалам не завадило б зараз чіткіше відрегулювати це питання, оскільки у сьогоднішніх умовах, навіть якщо працює сервер ДПС, далеко не в усіх регіонах є можливість подавати електроні Заявки…

У той же час переміщення пального (або спирту етилового) транспортними засобами, які не зазначені у надісланих органу ДПС Заявках, заборонено (абз. 3 пп. 230.1.5 ПКУ). Згаданий п. 228.3 ПКУ передбачає у разі переміщення та/або зберігання пального з використанням транспортних засобів, які не зазначені у Заявках, вилучення такого пальне та транспортних засобів й можливу їх подальшу конфіскацію у дохід держави…

Торгівля пальним платниками спец-ЄП

Ми вже повідомляли, що Законом від 01.04.2022 № 2173-IX, починаючи з 16.04.2022 і до скасування воєнного стану, для платників ЄП, які працюють у групі 3 на ставці 2% знята заборона на здійснення роздрібної торгівлі підакцизними товарами. Однак з цього не випливає, що на спецЄП можна, наприклад торгувати вроздріб пальним на АЗС/АГЗС. І хоча більшість видів пального й відноситься до підакцизних товарів (див. п.п. 215.3.4 ПКУ), але до виключень видів діяльності, які не підпадають під заборони щодо операцій з пальним потрапив лише: роздрібний продаж паливно-мастильних матеріалів (ПММ) в ємностях до 20 літрів. За наявності такого спеціального обмеження немає підстав широко трактувати дозвіл для платників спецЄП здійснювати роздрібну торгівлю підакцизними товарами. Тож

дозвіл платникам спецЄП роздрібної торгівлі підакцизними товарами не стосується підакцизних ПММ, за виключенням тих, що реалізуються вроздріб виключно в ємностях до 20 літрів.

Перевірки та штрафні санкції

Ми вже писали, що змінами до п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ з 17 березня припинено мораторій на проведення фактичних перевірок, у т.ч. перевірок щодо дотримання вимог Закону № 481. Там же зазначено, що у разі виявлення порушень за результатами фактичних перевірок штрафи застосовуються, а вимоги законодавства щодо зупинення штрафів на період воєнного стану або карантину не застосовуються, як і положення п.п. 112.8.9 ПКУ . Див. щодо цього також БЗ 113.05.

Тож зараз фіскали мають право перевіряти дотримання законодавства про виробництво та обіг підакцизних товарів (зокрема, пального), питання наявності у госпсуб’єктів ліцензій на виробництво, торгівлю та зберігання пального, а також — порядку здійснення розрахункових операцій платниками, які реалізують вроздріб підакцизні ПММ (у тому числі на АЗС, АГЗС тощо).

Нижче ми наводимо лише найболючіші «ліцензійні» види санкцій для платників, які порушують норми Закону № 481.

Санкції (включаючи й адміністративні) за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів (у т.ч. підакцизного пального) ви можете знайти в таблиці в матеріалі «Торгівля тютюном і алкоголем в умовах воєнного часу» цього номеру.

Види «пальних» ліцензійних санкцій, які можуть застосувати податківці

За які порушення (сфера та склад порушення)

Розмір санкції

Чим встановлена

Суб’єкт штрафування

Ліцензування операцій з пальним

Оптова торгівля пальним або зберігання пального без наявності ліцензії

500000 грн

ст. 17 Закону № 481

госпсуб’єкт

Роздрібна торгівля пальним без наявності ліцензії

250000 грн

-«-

-«-

Надання послуг із зберігання пального іншим суб’єктам господарювання та/або реалізація пального іншим особам на підставі ліцензії на право зберігання пального, отриманої на підставі заяви виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки

500000 грн

-«-

-«-

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі