Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Податкових перевірок стане більше?!

Амброзяк Наталя, юрист
Податки & бухоблік Листопад, 2022/№ 89
Друк
Закон України від 03.11.2022 № 2719-IX

Висновок документа

На період воєнного стану дозволяється проведення документальних позапланових перевірок з більшої кількості підстав

Нагадаємо, що до Закону № 2719 дозволеними на період воєнного стану були тільки перевірки:

камеральні (усі);

фактичні (усі);

позапланові документальні перевірки:

а) за заявою платника;

б) через реорганізацію (крім перетворення) чи ліквідацію юрособи/її структурного підрозділу або через припинення ФОП (п.п. 78.1.7 ПКУ);

в) у зв’язку з бюджетним відшкодуванням ПДВ та від’ємним значенням цього податку більше 100 тис. грн (п.п. 78.1.8 ПКУ);

г) через отримання фіскалами інформації, що свідчить про порушення платником дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

Після набрання чинності Законом № 2719 до переліку дозволених під час воєнного стану документальних позапланових перевірок додалися перевірки:

— через неподання декларацій, розрахунків, «трансфертної» звітності за п. 39.4 ПКУ (п.п. 78.1.2 ПКУ) виключно в частині контролю за трансфертним ціноутворенням. Тобто це не стосується, наприклад, неподання декларації платника ЄП або з податку на прибуток;

— через подання платником заперечення на акт або скаргу на рішення фіскалів, у разі якщо факти, викладені у цих документах, потребують дослідження у рамках перевірки (п.п. 78.1.5 ПКУ). Нагадаємо: предметом такої перевірки може бути виключно питання, що стали предметом оскарження;

— які призначаються через те, що податкова вищого рівня перевірила своїх колег із податкової нижчого рівня і виявила невідповідність актів перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки тих чи інших питань (п.п. 78.1.12 ПКУ);

— пов’язані з трансфертним ціноутворенням (п.п. 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ);

— через те, що податківці після проведення планової/позапланової документальної перевірки отримали інформацію та/або документи від іноземних держорганів, які стосуються питань, охоплених попередніми перевірками, та свідчать про порушення платником податкового, валютного та іншого підконтрольного фіскалам законодавства (п.п. 78.1.21 ПКУ);

— у разі отримання інформації фіскалами про ведення нерезидентом госпдіяльності через постійне представництво без взяття на податковий облік в Україні відповідно до вимог п.п. 14.1.193 ПКУ (п.п. 78.1.22 ПКУ);

— з питань оподаткування юрособами / іншими нерезидентами доходів, отриманих нерезидентами із джерелом походження з України;

— нерезидентів (представництв нерезидентів).

У направленнях на перевірку через останні дві підстави можуть посилатися практично на будь-який підпункт п. 78.1 ПКУ. Тобто, наприклад, перевірка представництва нерезидента може відбуватися на підставі п.п. 78.1.1 ПКУ (податківці отримали інформацію про порушення, надіслали запит і, якщо платник на нього не відповість у встановлений ПКУ строк, то фіскали мають право на проведення позапланової документальної перевірки).

Важливо! Практично усі перелічені вище дозволені позапланові документальні перевірки не пов’язані з надсиланням податківцями запитів. Тобто перед такими перевірками ви запити не будете отримувати. Винятки — позапланові документальні перевірки щодо ЗЕД-розрахунків (експорт/імпорт), доходів нерезидентів, отриманих в Україні, та позапланові документальні перевірки у нерезидентів (представництв нерезидентів).

Тим не менш,

усе так само заборонені планові документальні перевірки

Якщо якусь із дозволених позапланових документальних перевірок неможливо провести через відсутність безпечного доступу до території/документів/ТМЦ та інших обставин, передбачених п.п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, то вона призупиняється. Рішення про призупинення оформлюється наказом керівника податкової (його заступника або уповноваженої особи). Копію такого наказу мають надіслати платнику до Електронного кабінету з одночасним надсиланням на його електронну пошту інформації про вид документа, дату та час його надсилання.

Правило про призупинення перевірки з цих підстав не поширили не перевірки у зв’язку з:

— поданням платником заперечень на акт або скарги (п.п. 78.1.5 ПКУ);

— бюджетним відшкодуванням ПДВ та від’ємним значенням цього податку більше 100 тис. грн (п.п. 78.1.8 ПКУ);

— тим, що податкова вищого рівня перевірила своїх колег із податкової нижчого рівня і виявила невідповідність актів перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки тих чи інших питань (п.п. 78.1.12 ПКУ).

Звісно, можливо, ці перевірки будуть невиїзними щодо платників. Та не забувайте про правило щодо відсутності доступу до первинки або її знищення через війну. Чіплятися до відсутності такої первинки податківці не мають права. Головне — відповідним чином повідомити про труднощі із доступом до неї або про її знищення. Детальніше читайте про це у статті «Не вберегли первинку: особливості у воєнний стан» // «Податки & бухоблік», 2022, № 82.

Висновок документа

На період воєнного стану поновлюються деякі позапланові документальні перевірки, що не завершені до 24 лютого 2022 року

Зокрема, йдеться про поновлення на невикористаний строк перевірок:

— через подання платником заперечення на акт або скаргу на рішення фіскалів, у разі якщо факти, викладені у цих документах, потребують дослідження у рамках перевірки (п.п. 78.1.5 ПКУ);

— які призначаються через те, що податкова вищого рівня перевірила своїх колег із податкової нижчого рівня і виявила невідповідність актів перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки тих чи інших питань (п.п. 78.1.12 ПКУ);

— пов’язані з трансфертним ціноутворенням (пп. 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ).

Тож якщо вас починали перевіряти з цих підстав ще до війни, то доведеться чекати на гостей…

Законом № 2719, що коментується, внесено й інші зміни у ПКУ. Ми їх розглядали окремо (див. статті «Відновлення строків подання податківцям документів (повідомлень) та Ко» та «Відмова від спецЄП: всім — майже без змін, аграріям — полегшення» // «Податки & бухоблік», 2022, № 89).

Закон № 2719 набуває чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування (тобто з 24.11.2022).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі