Теми статей
Обрати теми

Чек старого РРО без нових реквізитів: штрафонебезпечно чи ні?

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Підприємство використовує касовий апарат старого зразка (2017 року випуску), але в Державному реєстрі РРО він ще значиться. В касових чеках цього РРО не відображаються всі обов’язкові реквізити. Підакцизними товарами підприємство не торгує. Чи можуть податківці в період воєнного стану накласти штраф у розмірі 150 % виторгу за весь час, відколи такі реквізити стали обов’язковими? Чи можуть прийти з повторною перевіркою цього самого періоду і оштрафувати за те саме ще раз?

Суть помилки

Власне, цей недолік ми б помилкою навіть не називали. А про штрафи не згадували б і поготів. Тим більше зараз, у період воєнного стану (ВС). Та про все по черзі.

Обов’язкові реквізити, які повинен містити фіскальний чек, визначені п. 2 розд. ІІ Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13.

Водночас

окремі обов’язкові реквізити старі РРО можуть у чеку не відображати

Ідеться про: найменування суб’єкта господарювання; цифрове значення штрихового коду товару; заокруглення суми до сплати; валюту операції; найменування платіжної системи; QR-код. Відповідна норма встановлена п. 3 наказу № 306*.

* Наказ Мінфіну від 18.06.2020 № 306.

Про наказ Мінфіну від 08.06.2021 № 329 тут не говоритимемо, оскільки він регламентує відображення в чеку РРО тільки такого обов’язкового реквізиту, як цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої. Оскільки підприємство — автор запитання алкогольними напоями (та й узагалі підакцизними товарами) не торгує, то його цей наказ ніяк не зачіпає.

Так-от, обов’язкові реквізити, передбачені наказом № 306, можуть не відображатися у касовому чеку тими версіями програмного забезпечення старих РРО, які до 01.08.2020 були включені до Державного реєстру РРО, а сам РРО до цієї дати перебував на обліку в ДПІ. І з цим, до речі, без жодних застережень погоджуються й податківці (БЗ 109.10).

Разом з тим якщо у виробника (постачальника) РРО є технічна можливість доопрацювати такі старі РРО, суб’єкт господарювання має право (!) їх доопрацювати з урахуванням вимог наказу № 306. Про це йдеться в листі ДПСУ від 03.08.2021 № 2932/ІПК/99-00-07-05-01-06.

Решта РРО повинні відображати всі реквізити чека в обов’язковому порядку з 01.08.2021

Детальніше про це ви можете прочитати в «Податки & бухоблік», 2021, № 57.

Підсумуємо: оскільки ваш РРО, очевидно, знаходився на обліку в ДПІ до 01.08.2020, обов’язкового доопрацювання виробником він не потребує. Ви можете використовувати його й надалі до моменту скасування реєстрації, але не пізніше закінчення строку експлуатації*. Відсутність у чеках такого РРО обов’язкових реквізитів, передбачених наказом № 306, не позбавляє ці чеки статусу розрахункового документа.

* Зверніть увагу, що цей строк на час ВС не продовжується.

Чим погрожують фіскали

Час від часу вони викручують руки платникам податків, змушуючи їх доопрацьовувати старі РРО незалежно від дати взяття їх на облік (див., наприклад, лист ДПСУ від 15.11.2021 № 4321/ІПК/99-00-07-05-01-06 і наш коментар до нього в «Податки & бухоблік», 2021, № 100). І заявляють, що невідображення нових реквізитів, передбачених наказом № 306, у чеках, сформованих старими РРО, за умови технічної можливості такого відображення програмним забезпеченням РРО

буде призводити до визнання таких розрахункових документів не відповідними

А за це п. 1 ст. 17 Закону про РРО передбачає відповідальність у вигляді фінансової санкції. Її розмір становить:

якщо порушення, вчинене вперше, — 100 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг);

за кожне наступне порушення — 150 % вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).

Причому до повторюваності таких порушень фіскали підходять так. Якщо під час перевірки вони виявлять факти неодноразових порушень, то штраф у розмірі 100 % застосують тільки за перше порушення, тобто за перший невідповідний чек. А за кожне наступне порушення, тобто за другий і решту чеків — по 150 % іх суми (БЗ 109.18).

Інакше кажучи, якщо перевірка охоплюватиме період з 01.08.2021 (дати, з якої згідно з наказом № 306 у чеках мали з’явитися нові реквізити) і по теперішній час, то вимальовується штраф у розмірі 150 % усього виторгу за цей період (крім найпершого чека — за нього штраф 100 % суми продажу).

Та чи варто цього боятися?

Якщо старий РРО не доопрацьовувати

Повторимо ще раз: уже тільки той факт, що ваш РРО до 01.08.2020 перебував на обліку в податковій, дозволяє на законних підставах більше ні про що не думати.

А для ще більшої впевненості вам варто згадати п. 12 розд. ІІ Закону про РРО, згідно з яким

тимчасово, на період до припинення або скасування ВС, санкції за порушення вимог цього Закону не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів

Причому ця норма:

— не обмежена якоюсь територією, скажімо, тією, де ведуться/велися бойові дії. Тобто вона стосується всієї території України;

блокує на період ВС можливість накладати санкції за порушення вимог Закону про РРО як за воєнний, так і за довоєнний час;

поширюється на порушення всіх вимог Закону про РРО.

Детально про це можна прочитати в статті «РРО/ПРРО: перевірки та відповідальність» у «Податки & бухоблік», 2022, № 54 (ср. ).

Таким чином, якщо податківці наважаться зараз інкримінувати вам таке порушення, як невидача (у паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції (п. 1 ст. 17 Закону по РРО), обов’язково наполягайте на незаконності таких дій. І посилайтеся на п. 12 розд. ІІ Закону про РРО, який ми навели вище. Це можна зробити в письмових запереченнях на акт перевірки (деталі — у БЗ 130.06).

Якщо перевірка закінчилася штрафами

Заперечення не спрацювали, і за результатами перевірки було винесено податкове повідомлення-рішення (ППР)? Тоді

можна спробувати оскаржити ППР з нарахованими штрафами в адміністративному порядку

Таке право дає п. 56.2 ПКУ. І скористатися ним можна у загальні строки, визначені п. 56.3 ПКУ, — протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання ППР. При цьому слід мати на увазі, що на час дії ВС строк подання скарги на ППР за результатами дозволених перевірок, зокрема, фактичних, не призупинено (див. п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тож не пропустіть його, якщо вирішите йти цим шляхом.

Якщо ж справа дійде до суду, аргументувати незаконність ППР, винесеного за результатами перевірки, слід насамперед із посиланням на п. 12 розд. ІІ Закону про РРО. Вже одного цього аргументу має вистачити, щоб схилити суд на свій бік.

Про всяк випадок наведемо ще кілька додаткових аргументів незаконності винесення такого ППР:

— формальна відсутність деяких рядків у фіскальному чеку не змінює встановленого факту придбання товару покупцем у визначеного продавця, а згаданий чек підтверджує виконання розрахункової операції та містить реквізити, які достатньо повно ідентифікують господарську операцію;

— санкція п. 1 ст. 17 Закону про РРО передбачає відповідальність саме за нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, а не за роздрукування розрахункового документа, в якому відсутні певні реквізити;

— під час проведення контрольної розрахункової операції (якщо вона проводилася під час вашої перевірки) розрахунковий документ було видано, а за інші періоди відсутні докази невидачі покупцям розрахункового документа.

Принаймні, такі аргументи досить часто спрацьовують у судах на користь платників податків. Як найсвіжіший приклад можна навести рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22.08.2022 у справі № 140/1495/22. Крім того, деякі з наведених нами аргументів знаходили підтримку й у постановах Восьмого апеляційного адміністративного суду (від 08.12.2021 у справі № 140/2716/21, від 28.09.2021 у справі № 140/1569/21 і від 03.12.2020 у справі № 140/6549/20).

Якщо захочуть ще раз перевірити після війни

Отже, суд ви виграєте — ми в цьому аніскілечки не сумніваємося. А що на вас чекає далі?

Якщо трохи згодом податківці захочуть знов навідатися до вас із фактичною перевіркою, чи можуть вони вдруге перевірити той самий період, який уже перевіряли раніше?

І чи матимуть право накласти штрафи за ті порушення, за які під час першої перевірки вже оштрафували, але вам вдалося відбити їх через суд?

Виявляється, при здійсненні фактичних перевірок фіскали мають право перевіряти періоди, які вже були перевірені, за наявності законодавчих підстав для такої перевірки (БЗ 130.07). Одна з таких підстав прописана в п.п. 80.2.6 ПКУ. Це виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства, зокрема, щодо порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій.

Фактична перевірка, що здійснюється за наявності цієї підстави, може бути проведена для контролю щодо припинення порушення законодавства одноразово протягом 12 місяців з дати складання акта за результатами попередньої перевірки (п. 80.3 ст. 80 ПКУ). При цьому норма щодо призупинення строків із п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ на зазначений 12-місячний строк, на нашу думку, не поширюється.

Так-от, у постанові Верховного Суду від 04.03.2021 у справі № 803/1171/17 наголошується, що

фактична перевірка за цією підставою повинна проводитись лише щодо тих фактів (порушень), які встановлені попередньою перевіркою

А податківці у згаданій вище консультації з БЗ 130.07 чітко заявляють: платники податків не можуть бути притягнуті до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення, яке вже було відображено в акті попередньої перевірки.

Таким чином, повторних штрафів за видачу невідповідного чека старим РРО можна не боятися.

Висновки

  • Нові реквізити, передбачені наказом № 306, можуть не відображатися у касовому чеку тими версіями програмного забезпечення старих РРО, які до 01.08.2020 були включені до Державного реєстру РРО, а сам РРО до цієї дати перебував на обліку в ДПІ.
  • Фіскали змушують доопрацьовувати старі РРО незалежно від дати взяття їх на облік. А за невідображення нових реквізитів у чеках, сформованих старими РРО, за умови технічної можливості такого відображення, загрожують штрафами.
  • До припинення або скасування ВС санкції за порушення вимог Закону про РРО при продажу непідакцизних товарів не застосовуються.
  • Фіскали мають право перевіряти періоди, які вже були перевірені, за наявності законодавчих підстав. Однак вони не можуть притягнути до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення, яке вже було відображено в акті попередньої перевірки.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі