Теми статей
Обрати теми

Установлюємо твердопаливний котел: організаційні питання

Децюра Сергій, податковий експерт
Через постійні обстріли рашистами об’єктів інфраструктури (котелень, ТЕЦ, ТЕС та газопроводів) багато юросіб замислилися над тим, щоб стати незалежними від загальних систем. Вони мають намір замінити або переобладнати діючі системи опалення (які зазвичай складаються із газових котлів чи централізованого опалення) на твердопаливні. Про те, які організаційні питання слід виконати, щоб зробити таку трансформацію, поговоримо далі.

Види трансформації

Зазвичай підприємство на практиці стикається з різними варіантами встановлення твердопаливного котла:

1) заміна працюючого газового котла на твердопаливний. У цьому випадку газовий котел викидається із системи опалення і замість нього встановлюється новий твердопаливний;

2) переобладнання газового котла на твердопаливний, тобто трансформація існуючого котла під інший вид палива. Такій трансформації підлягають тільки старі великі газові котли;

3) встановлення твердопаливного котла на допомогу діючому газовому. Тут ідеться про створення в одній замкнутій системі опалення двох джерел теплової енергії;

4) встановлення твердопаливного котла у приміщення, де раніше або взагалі не було опалення, або було централізоване.

Який варіант обрати, вирішує тільки суб’єкт господарювання. Який би варіант обрано не було, підприємству перед установкою та/або заміною котла слід буде вирішити низку організаційних завдань. Про них і поговоримо далі.

Відключення від старої системи опалювання

Відключення від газової системи. Обираючи спосіб установлення твердопаливного котла замість газового або переобладнання газового у твердопаливний, перш за все слід відмовитися від використання газу.

Для цього за 20 днів до припинення споживання газу письмово повідомте (надішліть заяву) постачальникові газу або оператору ГРМ/ГТС про розірвання договору на постачання газу та розрахуйтеся за спожитий газ (п. 7 розд. ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496).

Після цього вам відключать газ (шляхом або перекриття запірних пристроїв, або встановлення інвентарної заглушки).

Відключення від централізованого опалення. Виходячи з Правил надання послуг з постачання теплової енергії (постанова Кабміну від 21.08.2019 № 830) будь-який власник приміщення, у тому числі й у багатоповерховій будівлі, який користується централізованим опаленням і водопостачанням, має право відключити своє приміщення та облаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення або гарячого водопостачання).

Для відмови від централізованого опалення власник (співвласники) подають в орган місцевого самоврядування заяву про відключення

Таку заяву складають у довільній формі і зазначають у ній причини відключення, а також інформацію про намір облаштування у будівлі систем індивідуального або автономного теплопостачання (опалення та гарячого водопостачання).

Отриману заяву передають на розгляд відповідної комісії. Така комісія у місячний термін приймає рішення. Якщо воно позитивне, то заявник отримує перелік організацій, до яких варто звернутися для отримання технічних умов для розробки проєкту відключення і проєкту індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мереж централізованого опалення.

Тільки після цього орган місцевого самоврядування на найближчому засіданні приймає рішення про відключення будівлі від централізованого опалення.

Якщо рішення про відключення прийняте і проєкти облаштування автономним опаленням затверджено, то переходять до відключення від централізованої системи опалення. Таке відключення здійснює виконавець робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання або оператор зовнішніх інженерних мереж чи інший залучений власником суб’єкт господарювання, який має відповідну ліцензію.

Звертаємо увагу! Відключення можливе лише у міжопалювальний період не пізніше ніж 1 жовтня і лише за рахунок власника приміщення.

Після того як відбулося від’єднання від централізованої мережі, власнику доцільно приступати до облаштування нової системи опалення, заснованої на твердопаливному котлі.

Котел і орендоване приміщення

Коли мова йде про встановлення твердопаливного котла в орендованому приміщенні, то маємо справу із поліпшенням об’єкта оренди. А за загальним правилом поліпшувати об’єкт орендар може лише з дозволу орендодавця (ч. 1 ст. 778 ЦКУ). Тому якщо орендар забажає встановити у орендованому приміщенні котел, то він має отримати на це дозвіл у орендодавця. Такий дозвіл можна отримати внесенням змін у договір оренди або обмінявшись листами.

Якщо дозвіл на поліпшення отримано, то орендар може приступати до встановлення котла.

При цьому слід пам’ятати, що за згодою з орендодавцем орендар має право отримати від нього компенсацію вартості робіт зі встановлення котла або зарахувати такі витрати в рахунок орендної плати.

Якщо ж такої домовленості немає, то про відшкодування не йдеться (ч. 1, 5 ст. 778 ЦКУ). У цьому випадку виходить, що після закінчення строку оренди орендодавець або має забрати котел (якщо він відокремлюваний від об’єкта оренди без пошкодження самого об’єкта оренди), або має подарувати його орендодавцеві.

Дозвіл на викиди

Правила отримання. Перед тим як починати використовувати твердопаливний котел, підприємство має отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин.

Без дозволу на викиди забруднюючих речовин твердопаливний котел експлуатувати не можна (ст. 11 Закону № 270*)

* Закон України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.92 № 2707-XII.

Твердопаливний котел зазвичай відносять до другої чи третьої групи стаціонарних джерел забруднення.

Щоб отримати для такого джерела забруднення дозвіл, слід (ст. 111 Закону № 2707 та п. 5 Порядку № 302**):

** Порядок проведення та оплати робіт, пов’язаних з видачею дозволів… затверджений постановою КМУ від 13.03.2002 № 302.

1) подати обласним, Київській*** міській держадміністрації або до дозвільного центру (зазвичай ним є центр надання адміністративних послуг) у письмовій та в електронній формі:

*** А незабаром і Севастопольській міській держадміністрації, органу виконавчої влади АР Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

заяву для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Її оформлюють у довільній формі;

пакет документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів. Перелік таких документів міститься у ст. 111 Закону № 2707 та п. 4 Порядку № 302. Підготовити їх слід відповідно до розд. 2 Інструкції № 108*;

* Затверджена наказом Мінприроди від 09.03.2006 № 108.

2) розмістити в місцевих друкованих ЗМІ повідомлення про намір отримати дозвіл із зазначенням адреси місцевої держадміністрації, до якої можуть надсилатися зауваження громадських організацій та окремих громадян.

Дозвіл видадуть приблизно протягом 20 робочих днів після отримання заяви та документів на отримання дозволу у разі відсутності зауважень. Строк дії такого дозволу — 10 років для котлів, віднесених до другої групи, або необмежений — для котлів третьої групи (ст. 11 Закону № 2707).

Дозвіл видається безкоштовно (п. 3 Порядку № 302). Хоча за підготовку документів для його отримання доведеться чимало заплатити організації, якій Міндовкілля надало право на їх розроблення (п. 4 Порядку № 302).

Водночас на час дії ВС в Україні введено чимало послаблень. Одне з таких послаблень — це можливість розпочати здійснювати певні види діяльності на основі поданої декларації про провадження господарської діяльності. До переліку видів діяльності, при здійсненні яких під час ВС не поширюється дія згаданого послаблення, не відноситься здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Отже,

на час дії ВС починати експлуатувати твердопаливний котел можна і без отримання дозволу

Достатньо просто подати декларацію**. Як це зробити, читайте у «Ліцензії і документи дозвільного характеру під час воєнного стану» // «Податки & бухоблік», 2022, № 25.

** Про це говорять офіційні органи: carpathia.gov.ua/news/vazhlyva-informatsiia-dlia-subiektiv-hospodariuvannia-iaki-maiut-namir-otrymaty-dozvil-na-vykydy, https://www.drs.gov.ua/permit_system/shhodo-strokiv-diyi-dozvolu-na-vykydy-zabrudnyuyuchyh-rechovyn-v-atmosferne-povitrya-statsionarnymy-dzherelamy-na-period-karantynu-ta-voyennogo-stanu/

Тим, хто скористається цієї спрощеною процедурою отримання дозволу на викиди, слід пам’ятати, що на основі декларації вони можуть працювати до закінчення ВС. А після його закінчення у них буде 3 місяці, щоб отримати відповідний дозвіл або припинити здійснювати викиди та експлутацію котла.

Звітування. Крім того, суб’єкти господарювання, які отримають дозвіл на викиди забруднюючих речовин, мають пам’ятати, що на сьогодні ст. 11 Закону № 2707 вимагає від них щороку подавати до дозвільного органу звіт про дотримання умов дозволу на викиди та виконання заходів щодо здійснення контролю за дотриманням установлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин.

Подання звіту та його розміщення на інтернет-ресурсі дозвільного органу здійснюються у порядку, встановленому Кабміном.

Станом на сьогодні Кабмін не затвердив ні форми вищезгаданого звіту, ні строків його подання в частині звітування відносно дотримання умов дозволу на викиди та виконання заходів щодо здійснення контролю за дотриманням установлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин. Тому вважаємо, допоки цього не відбудеться, подавати такий звіт не потрібно. Але щоб не пропустити нововведення, радимо моніторити це питання.

Відповідальність. Враховуючи такий головний біль з отриманням дозволу на здійснення викидів, багато суб’єктів господарювання, які встановлюють твердопаливний котел, роблять це без отримання такого дозволу.

Ті, хто так вчиняють, мають пам’ятати, що це може вилізти їм боком. А саме за використання котла без дозволу можна наразитися на:

адмінштраф згідно зі ст. 78 КУпАП. Його накладають на посадових осіб підприємства в розмірі від 85 до 136 грн;

відшкодування збитків у повному обсязі, які завдадуть такі дії навколишньому атмосферному середовищу (ст. 33, 34 Закону № 2707). Правила розрахунку шкоди містяться у Методиці, затвердженій наказом Міндовкілля від 28.04.2020 № 277;

кримінальну відповідальність відповідно до ст. 241 ККУ за забруднення або іншу зміну природних властивостей атмосферного повітря шкідливими речовинами, якщо це створило небезпеку для життя, здоров’я людей чи для довкілля. Карається штрафом від 1800 до 3600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до 3 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на той самий строк або без такого.

Екоподаток

Дозвіл — основа сплати. Якщо підприємство починає використовувати новий твердопаливний котел, то воно стає платником екоподатку за викиди забруднюючих речовин таким котлом (п.п. 240.1.1 ПКУ).

При цьому не має значення, отримало підприємство дозвіл на викиди таким котлом чи ні. Якщо котел використовуєте для опалення, то маєте платити екоподаток

Інша справа, що коли підприємство не отримає дозволу на викиди забруднюючих речовин, то у них не буде вихідних даних (переліку забруднюючих речовин, які викидає у повітря стаціонарне джерело забруднення, і граничних обсягів утворення таких забруднюючих речовин) для розрахунку екоподатку.

У цьому випадку, щоб розрахувати розмір екоподатку, можна скористатися статистичними даними про обсяг утворення забруднюючих речовин при згорянні палива, яке використовується у котлі. Детально про те, де взяти такі показники і як застосовувати для розрахунку, читайте у «Опалювальний котел як привід сплатити екоподаток» // «Податки & бухоблік», 2020, № 74.

Особливість сплати. Також варто зауважити, що ті суб’єкти господарювання, які експлуатують котли, мають пам’ятати, що за викиди СО2 вони будуть сплачувати екоподаток тільки після того, як обсяг здійснених викидів в атмосферу СО2 перевищить 500 т на рік (п. 240.7 ПКУ).

Щоб здійснити такий обсяг викидів, за підрахунками фіскалів, слід спожити (спалити) енергетичними установками 260 тис. куб. метрів природного газу або 170 тонн дизельного пального або 260 тонн вугілля. Якщо обсяг споживання палива за рік у вас менший, то за СО2 платити екоподаток вам не слід. А от за всі інші викиди забруднюючих речовин, які утворюються при експлуатації котла, платити екоподаток доведеться.

Зауважимо! Звітувати з екоподатку слід щокварталу у загальні квартальні строки, тобто протягом 40 календарних днів після закінчення кварталу. Сплатити ж задекларовані суми слід протягом 10 днів після закінчення граничного строку подання декларації.

Орендоване приміщення. Що стосується сплати екоподатку за викиди забруднюючих речовин твердопаливним котлом у випадку оренди, то за загальним правилом платити його має власник автономної системи опалення (котла), який використовує його для опалення будівлі.

Отже, якщо в орендованому приміщенні твердопаливний котел встановлює орендар, то до того часу, поки на такий котел не буде передано право власності орендодавцеві, екоподаток має платити саме орендар такого приміщення і за сумісництвом власник котла. Після того як право власності на котел буде передано орендодавцеві, платником екоподатку стане вже орендодавець.

Особливість сплати екоподатку є тільки у випадку, коли орендодавцем є фізособа. Так от, у цьому випадку, навіть якщо котел буде переданий у його власність, на думку фіскалів, платити екоподаток може й далі орендар. Але це буде тільки в тому випадку, коли саме орендарем укладені договори на придбання (постачання) палива для автономних систем опалення (котлів) орендованих будівель (БЗ 117.01).

Самі ж правила розрахунку екоподатку орендарем ті ж самі, що й у випадку сплати екоподатку власником приміщення (див. вище).

Форма № 20-ОПП

Якщо підприємство починає вперше використовувати в діяльності твердопаливний котел, то це означає, що у нього з’являється новий об’єкт оподаткування (за викиди забруднюючих речовин в атмосферу). А отже, може здатися, що протягом 10 робочих днів з дня введення котла в експлуатацію слід подати податківцям повідомлення за формою № 20-ОПП.

Але це тільки перше враження. Річ у тому, що на сьогодні відображати дані про об’єкти оподаткування слід, використовуючи принцип укрупнення інформації. Відповідно до нього підприємство у випадку встановлення нового котла чи демонтажу старого не повинне подавати дані про такі зміни. Річ у тому, що такий об’єкт оподаткування, як котел, поглинається більш габаритним об’єктом — приміщенням, де він використовується. А оскільки форма № 20-ОПП з інформацією про приміщення, де стоїть котел, уже мала бути подана, то подавати ще окремо повідомлення за формою № 20-ОПП щодо котла (у тому числі й щодо демонтажу старого котла) наразі не треба.

Якщо ж інформація про таке приміщення раніше не подавалася, то є сенс зробити це зараз, особливо у тому разі, якщо приміщення, в якому працюватиме котел, розташоване не за основним місцем вашого обліку. Річ у тому, що без постановки на облік за неосновним місцем обліку підприємству не вдасться подати екодекларацію. Щоб стати на облік за неосновним місцем обліку, підприємству слід поставити у формі № 20-ОПП відповідну галочку про взяття на облік за неосновним місцем обліку.

Декілька слів скажемо про випадок, коли суб’єкт господарювання в орендованому приміщенні встановлює твердопаливний котел. У цьому випадку діють ті ж правила, що й у випадку встановлення котла у власному приміщенні. Котел, як об’єкт оподаткування, за правилами укрупнення поглинається узагальнюючим об’єктом оподаткування — орендованим приміщенням. Тому окремо подавати форму № 20-ОПП у випадку встановлення твердопаливного котла не слід. Головне, подати форму № 20-ОПП за отримане в оренду приміщення.

Цей висновок стосується усіх випадків установлення котла, замість іншого твердопаливного, замість централізованого опалення чи взагалі при первинному його встановленні у приміщенні, де котла взагалі ніколи не було.

Висновки

  • Для можливості використання твердопаливного котла слід отримати дозвіл на викиди ним забруднюючих речовин.
  • Під час дії ВС можна почати використовувати котел на основі декларації про провадження господарської діяльності. Дозвіл отримати слід протягом 3 місяців після закінчення ВС.
  • При використанні твердопаливного котла виникає об’єкт оподаткування екоподатком. Щоб не було проблем з розрахунком екоподатку, слід отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі