Теми статей
Обрати теми

Підтвердження неможливості — з’явився Порядок від Мінфіну!

Казанова Марина, податковий експерт
Наказ Мінфіну від 29.07.2022 № 225

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Подати заяву про відсутність можливості та підтверджуючі документи слід не пізніше 30 вересня 2022 року

Нарешті маємо той нормативний документ, за яким слід підтверджувати неможливість виконання податкових зобов’язань. В якому випадку? Якщо граничні сроки виконання податкових зобов’язань припадають на період воєнного стану, платник цих строків не дотримався / не дотримується (бо не може) та хоче скористатися звільненням від відповідальності згідно з п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Бо лише той, кому вдасться підтвердити відповідну неможливість, отримає штрафну амністію та спецстроки виконання податкових зобов’язань.

Так, наказом, що коментується, затверджені:

— сам Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків зобов’язань (даліПорядок № 225);

перелік документів, якими може підтверджуватися неможливість. До речі, окремо затверджений перелік документів для юридичних осіб. Окремо — для фізичних осіб (у т. ч. ФОП);

— форма рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових зобов’язань.

Для кого важливий цей наказ? Для платників:

1) які зараз (на момент набрання чинності цим Порядком № 225) не мають можливості виконувати податкові зобов’язання;

2) які не мали можливість виконувати податкові зобов’язання в період з 27.05.2022 до набрання чинності Порядком № 225;

3) які зараз мають можливість виконувати податкові зобов’язання, але в подальшому під час воєнного стану можуть втратити таку можливість.

Хто належить до платників, які не мали/не мають можливості виконувати податкові зобов’язання? У затвердженому Порядку № 225 в цілому залишилися ті самі підставі підтвердження неможливості виконання податкових зобов’язань, що й у проєкті (детальніше про нього дивіться в статті «Підтвердження «податкової» неможливості: проєкт Порядку» // «Податки & бухоблік», 2022, № 49).

Таких підстав досить багато. Тож зараз їх аналізувати не будемо (тому буде присвячено окремий матеріал у найближчих номерах).

Єдине, звернемо увагу на такий момент, бо вже є багато запитань. Є така підстава неможливості:

«6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації».

Проєкт наказу одним із документів, які підтверджують неможливість виконання платником податкових зобов’язань, називав Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначений Кабінетом Міністрів України, або інший нормативно-правовий документ, яким визначено території.

У затвердженому Порядку № 225

згадки про Перелік таких територій немає

Виникає запитання: на підставі якого документа буде визначатися, що платник перебуває/перебував на території бойових дій? На нашу думку, тут можна керуватися Переліком територіальних громад, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджений наказом Мінінтеграції від 25.04.2022 № 75. Він постійно оновлюється.

Але що ще тут головне! Судячи з переліку документів, які можуть підтверджувати неможливість виконання платником податкових зобов’язань,

лише підтвердження факту того, що місцезнаходження/податкова адреса платника знаходиться на цих територіях, буде недостатньо!

Тобто потрібен ще якийсь документ саме з переліку, затвердженого наказом, що коментується. Наприклад, копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників.

Що подаємо податківцям? Потрібно подати:

1) заяву про неможливість виконання податкових зобов’язань. Звернуть увагу: затвердженої її форми немає. Вона складається в довільній формі. Але обов’язково має містити інформацію, названу в Порядку № 225;

2) документи (копії документів), які підтверджують таку неможливість. При цьому орієнтуємося на переліки документів, які затверджені наказом, що коментується.

На що ще треба звернути увагу! Проєкт Порядку передбачав, що перелік таких документів не є вичерпним. І сам перелік документів містив таку категорію, як «Інші документи, що підтверджують відсутність можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок».

Але, увага! У затвердженому Порядку № 225 слів про те, що перелік не є вичерпним, вже немає. Тобто прослідковується логіка, що

хоча б один документ з переліку документів, затвердженого наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225, платником має бути подано неодмінно

При цьому згадка про те, що можуть надаватися й інші документи, лишилася. Але, вочевидь, вже ці «інші» документи можуть надаватися тільки на додачу до тих документів, що названі в переліку.

В які строки мають бути подані заява та документи? Як і передбачалося, цей строк дещо подовжено (порівняно з проєктним).

1. Загальний строк подання заяви і документів:

не пізніше 30 вересня 2022 року

Але цей строк стосується тих платників, які мають можливість у цей строк подати документи та заяву. Тобто мова йде про платників, які:

— зараз не мають можливосі виконувати податкові зобов’язання, але при цьому можуть до 30 вересня 2022 року подати заяву та документи, які підтверджують таку неможливість;

— не мали можливості до набрання чинності Порядком № 225 виконувати податкові зобов’язання, але на момент набрання чинності Порядком вже мають таку можливість та можливість подати платникам документи та заяву.

2. Якщо платник не має можливості подати заяву до 30 вересня 2022 року (звісно, факт такої неможливості має підтверджуватися документально), заява та документи мають бути подані одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових зобов’язань (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо), але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків. Тобто, зверніть увагу:

якщо ви виконаєте хоча б одне податкове зобов’язання (наприклад, зареєструєте хоча б одну податкову накладну), для податківців це буде сигнал, що ви вже можете подати заяву і виконувати податкові зобов’язання

3. Якщо платники мали можливість на дату набрання чинності Порядком № 225 виконувати податкові зобов’язання, але потім втратили таку можливість. У такому разі заява теж подається одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових зобов’язань, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Як подавати? Заяву та документи можна подавати (п. 8 розд. II Порядку № 225):

1) в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет. Поки що деталей, як саме це відбуватиметься (або через спеціальну електронну форму, або, можливо, через режим «Листування»), немає;

2) або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси чи будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Як будуть розглядатися документи? Остаточне рішення щодо можливості/неможливості своєчасного виконання податкових зобов’язань на підставі поданих платником документів приймають податківці (за формою додатка 1 до Порядку № 225).

Алгоритм такий:

1. Подані платником заява та документи розглядаються податківцями протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

2. Якщо податківці вважають, що документів, які підтверджують неможливість виконання платником податкових зобов’язань, недостатньо, — вони виносять попереднє рішення з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів.

3. На подання додаткових документів платнику надається 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

4. Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення, надані платником, розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

5. Після цього податківцями приймається остаточне рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових зобов’язань. Воно може бути оскаржене в адміністративному або у судовому порядку.

Це був лише короткий огляд документа (на дату підготовки коментаря документ ще офіційно не оприлюднено та він ще не набув чинності). Більш детальний його розгляд у найближчих номерах.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі