Теми статей
Обрати теми

Форма № 20-ОПП: якщо офіс відсутній

Казанова Марина, податковий експерт
Розглянемо декілька цікавих питань, які стосуються подання та заповнення ф. № 20-ОПП. Як бути, якщо підприємство надає лише електронні, комп’ютерні послуги і не має офісу та інших фактичних місць здійснення діяльності? Що зазначати в цьому випадку у ф. № 20-ОПП? А також актуальне вже для платників ПДВ питання: досить часто податківці не приймають Таблицю даних у зв’язку з недостатністю основних засобів, чи потрібно/доцільно в цьому випадку у ф. № 20-ОПП детально прописувати наявні основні засоби?

ТОВ: відсутній офіс та інші місця, де б здійснювалася діяльність

Ситуація 1. У ТОВ відсутній офіс. Працівники працюють дистанційно зі свого дому або іншого зручного для них місця через Інтернет. Що зазначати у ф. 20-ОПП?

Спочатку декілька слів скажемо стосовно працівників, які працюють віддалено з дому. Одразу зазначимо, що:

місце дистанційної роботи працівника відображати у ф. № 20-ОПП не потрібно

У формі № 20-ОПП ми інформуємо податківців про всі наявні у суб’єкта господарювання об’єкти майна, їх місцезнаходження, переміщення та стан, у якому вони фактично перебувають. Але при дистанційній роботі:

1. Працівники-дистанційники можуть працювати у будь-якому місці за власним вибором (ч. 1 ст. 602 КЗпП), але поза робочими приміщеннями чи територією роботодавця. Тобто таке місце не має відношення до приміщення/території роботодавця. І воно не конкретизується — немає взагалі як такої прив’язки до конкретного місця здійснення роботи працівником.

2. Приміщення, в якому працює працівник, у користуванні підприємства не перебуває. Підприємство не орендує його в працівника (в позичку теж не бере)/не зобов’язане цього робити. У загальному випадку, підприємство до такого приміщення взагалі жодного відношення не має.

3. Так, щодо найманих працівників у підприємства виникає обов’язок зі сплати «зарплатних» ПДФО, ВЗ, ЄСВ. Але саме за такими об’єктами оподаткування у ф. № 20-ОПП інформацію не подають, бо ці показники роботодавець і так декларує у звітності.

4. Навіть якщо ви передаєте працівникам-дистанційникам для виконання роботи певне своє обладнання, то ми в вважали, що це обладнання слід відображати за місцезнаходженням підприємства. Бо ніяк не можна закріпити його за необмеженою кількістю міст, де працівник-дистанційник може виконувати свою роботу.

5. Ну, як наслідок, як зазначали ті ж податківці, зокрема, в листі ГУ ДПС у Харківській області від 08.07.2021 № 2688/ІПК/20-40-24-04-10, якщо у товариства відсутні в інших регіонах відокремлені підрозділи та/або власне чи орендоване майно, об’єкти оподаткування або об’єкти, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку), ПДФО із заробітної плати найманих працівників, які здійснюють трудові обов’язки за місцем свого проживання, що не збігається із місцезнаходженням юридичної особи, сплачується таким підприємством (податковим агентом) до місцевого бюджету за його місцезнаходженням незалежно від місця проживання таких працівників.

Те ж стосується військового збору і ЄСВ. Їх слід сплачувати за місцезнаходженням роботодавця, незалежно від територіального розташування робочих місць найманих дистанційних працівників.

Тепер щодо місця діяльності безпосередньо підприємства. Судячи із запитання, підприємство зареєстроване у квартирі засновника і будь-яких інших приміщень/місць (власних чи орендованих), де б фактично здійснювалася діяльність, не має.

Але зважаючи на те, що «пункт управління» підприємством все одно десь має бути, то фактично,

в такому разі саме квартира засновника (в якій зареєстроване підприємство) і залишається місцем здійснення діяльності підприємства, про яке необхідно повідомити в ф. № 20-ОПП

Тут одразу звернемо увагу на такий момент. А чи може офіс (місце здійснення діяльності підприємства) знаходитися у квартирі? В принципі, зараз це не заборонено. Не вимагається навіть переводити квартиру у нежитловий фонд. Головне, щоб у квартирі не було промислової діяльності. Детальніше про це ми можете дізнатися в статті «Офіс у квартирі засновника» // «Податки & бухоблік», 2021, № 72.

Втім із зазначенням у ф. № 20-ОПП квартири засновника як місця здійснення діяльності підприємства може виникнути декілька проблем.

1. У ф. № 20-ОПП щодо об’єктів потрібно зазначити «Вид права на об’єкт оподаткування» (гр. 10) — право власності; право короткострокового користування, оренди або найму; право довгострокового користування або оренди. Квартира підприємству на праві власності не належить. Тому виходить, що підприємству слід зазначити вид права користування цією квартирою виходячи з того, яким договором формалізовано відносини із засновником: або договір оренди, або договір позички квартири/частини квартири.

А наслідком такої формалізації стане втрата пільги з податку на нерухомість за таким об’єктом. Оскільки пільги з податку на нерухомість для фізичних осіб не застосовуються до об’єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності) (п.п. 266.4.3 ПКУ).

2. Який тип об’єкта оподаткування (гр. 3 табличної частини ф. № 20-ОПП) зазначати по квартирі засновника? Податківці для випадку, коли квартира засновника визначена як основне місце обліку юридичної особи, рекомендували в графі 3 «Тип об’єкта оподаткування» зазначати тип об’єкта оподаткування, де проживає платник податків («682 — квартира», «685 — житловий будинок», «293 — котедж» тощо) відповідно до рекомендованого довідника типів об’єктів оподаткування (116.11 БЗ).

Але оскільки для «узаконення» використання квартири в діяльності підприємства з засновником фактично потрібно укласти договір користування цією квартирою і цільове використання згідно з цим договором явно не буде «для проживання», то більш підходящим у цьому випадку є тип об’єкта оподаткування «офіс» (378). Під цим офісом за принципом укрупнення (див. далі) буде у тому числі «ховатися» те обладнання, яке, можливо, підприємство передасть прицівнику-дистанційнику для виконання ним дистанційної роботи.

ФОП надає послуги з дому

Ситуація 2. ФОП надає комп’ютерні послуги з дому (діяльність не потребує наймання окремого офісного приміщення). Чи подавати ф. № 20-ОПП? Що в ній зазначати?

Податківці вважають, що ФОП має в цьому випадку подати ф. № 20-ОПП — оскільки ФОП, як і юридичні особи, зобов’язані повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, а також об’єкти, через які здійснюється/провадиться діяльність.

Особливість цієї ситуації в тому, що ФОП фактично здійснює діяльність у власній квартирі. Бо жодних інших приміщень (власних чи орендованих), де б здійснювалась діяльність, він не має. Тому в цьому випадку

квартира і буде вважатися місцем, де провадиться діяльність, про яке потрібно повідомити податківцям у ф. № 20-ОПП

Зокрема, це зазначалося в листі ДПСУ від 25.11.2020 № 4833/ІПК/99-00-04-05-03-06:

«у разі, якщо місце проживання фізичної особи — підприємця є місцем, де провадиться підприємницька діяльність, або воно пов’язане із здійсненням підприємницької діяльності, то фізична особа — підприємець повинна подати повідомлення № 20-ОПП, у якому повідомити про місце проживання як про об’єкт оподаткування».

Теж саме сказане і в категорії 116.11 БЗ.

Із заповненням ф. № 20-ОПП у цьому випадку особливих проблем не повинно бути. ФОП може використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності (ст. 320 ЦКУ). Якщо це його власна квартира, ніяких договорів оренди/позички сам з собою він не повинен укладати для використання квартири в підприємницькій діяльності. Але варто зазначити, що в такому разі він як власник квартири (якщо він ним є) втратить за нею право на пільгу з податку на нерухомість (п.п. 266.4.3 ПКУ).

Що зазначати в цьому разі у графі 3 «Тип об’єкта оподаткування» ф. № 20-ОПП? Податківці в категорії 116.11 БЗ зазначали, що якщо місце проживання фізичної особи — підприємця є місцем, де провадиться підприємницька діяльність, то у графі 3 «Тип об’єкта оподаткування» — зазначається тип об’єкта оподаткування, де проживає платник податків («682 — квартира», «685 — житловий будинок», «293 — котедж» тощо).

Офіс є: як показати комп’ютер

Ситуація 3. ТОВ (платник ПДВ) здійснює діяльність в орендованому приміщенні, про наявність якого повідомлено податківців у ф. № 20-ОПП. Вид діяльності не потребує інших приміщень, крім офісу. Але податківці відмовляють нам у прийнятті Таблиці даних платника податку. Причина — відсутність необхідних основних засобів. Як можна через ф. № 20-ОПП повідомити про наявність у підприємства комп’ютерів?

Повідомлення за ф. № 20-ОПП подається на приміщення, в якому знаходяться комп’ютери. Тобто якщо ви подавали ф. № 20-ОПП на офісне приміщення (на об’єкт оподаткування — офіс), то окремо на комп’ютери, які знаходяться в цьому офісі, подавати ф. № 20-ОПП не потрібно.

Тут спрацьовує принцип укрупнення інформації. Це зазначав і Мінфін в УПК № 7*.

* Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань обліку платників податків, затверджена наказом Мінфіну від 12.01.2022 № 7.

І наприклад, у категорії 116.11 БЗ податківці на запитання: «яким чином заповнити повідомлення за ф. № 20-ОПП у разі придбання/оренди СГ малоцінних необоротних матеріальних активів, пов’язаних з оподаткуванням?» відповідали, що в цьому випадку, керуючись принципом укрупнення, ми подаємо інформацію саме про приміщення, в якому фізично розміщені ці активи. А окремо відомості про кожний такий актив наводити в ф. № 20-ОПП не потрібно.

У нашому випадку ви подавали ф. № 20-ОПП на офіс, але податківці не приймають Таблицю даних у зв’язку з недостатністю основних засобів — «виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам».

Тут може бути насправді декілька причин, зокрема:

1. За даними фінзвітності у вас немає в обліку (на Балансі) основних засобів. У такому разі в поясненнях до Таблиці потрібно детально пояснити, що у вас є ця техніка — ви її орендуєте; в кого, в якій кількості тощо.

2. Вважають, що тільки офісу недостатньо для здійснення вашої діяльності. У такому випадку треба детальніше прописати пояснення і пояснити специфіку вашої діяльності.

А на завершення такий цікавий момент. Як зазначають самі податківці в категорії 116.12 БЗ, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану відповідальність за порушення встановленого порядку взяття на облік, у т. ч. за неподання / несвоєчасне подання ф. № 20-ОПП, не застосовується. Причина — перебіг строків подання ф. № 20-ОПП на час воєнного стану призупинено (п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). Як один із винятків, перебіг строків відновлено для подання звітності. Втім добре, що податківці адекватно сприймають той факт, що ф. № 20-ОПП звітністю не є.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі