Ситуації та запитання
Ось для прикладу кілька схожих стандартних ситуацій і типових запитань від наших читачів.
Ситуація 1. Платник пального акцизу, торгує пальним оптом (ліцензія на оптову торгівлю пальним без місць зберігання). Заправляє свої взяті в оренду автомобілі (на які подано 20-ОПП) пальним у бак за паливними картками. Постачальник (АЗС) на кожну заправку в бак автомобіля складає на платника АН. Цей платник запитав нас, як йому заповнити АН на власне споживання цього пального? Зокрема, що зазначати у розділі «акцизний склад»? Ці автомобілі?
Ситуація 2. Підприємство (теж є платником пального акцизу), пальне використовує у великих кількостях для власних потреб. Пальне (бензин) переважно придбаває оптовими партіями. Але також отримує за договором з АЗС пальне (дизельне) за талонами у великі каністри. В них доставляє пальне на підприємство й одразу заливає його в баки різного обладнання. АЗС складає на підприємство АН на відпуск цього пального за талонами. Підприємство цікавить: коли і як йому складати АН на власні потреби, щоб списувати і це дизельне пальне?
Коли пальне закінчує шлях в СЕАРП
Зазвичай такі запитання ми отримуємо від тих госпсуб’єктів, які тільки-но зареєструвались платниками пального акцизу. Або від тих платників пального акцизу, у яких такі операції із «заправлення» в каністри та баки до цього ще не траплялися.
Нагадаємо, вже доволі давно після корінних змін у справлянні пального акцизу, які відбулися з 1 липня 2019 року, порядок обліку пального в СЕАРП* було істотно змінено. І тоді ми акцентували для читачів, що після згаданих змін,
коли пальне відпускається в бак, у момент такого відпуску воно має закінчити свій рух/шлях/облік у СЕАРП
* Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Див. щодо цього, зокрема, в публікації «Заправлення пального у бак — кінець його шляху в СЕАРП?» // «Податки & бухоблік», 2019, № 74.
Тож, зокрема, у тих випадках, коли пальне відпускається вроздріб — з паливороздавальних колонок на АЗС, АГЗС (тому подібне) в бак транспортних засобів та/або в тару споживача (каністри чи інші подібні невеликі мобільні ємності для пального) — обсяги таких заправлень пального мають взагалі «піти» з системи (СЕАРП) і більше в ній не з’являтись*!
* Хіба що хтось поверне отримане пальне. Але таке взагалі малоймовірно — особливо у разі заправлення в бак…
Адже згаданими змінами було визначено, що бак транспортного засобу не є акцизним складом пересувним. І такі операції (заправки) вже не підпадали під випадки, коли АН має складатись у двох екземплярах— тобто коли обсяги відпущеного пального переходять в СЕАРП-обліку від постачальника до отримувача, звісно, якщо останній теж є платником пального акцизу. Саме тому у разі його відпуску (фізичної передачі) до бака транспортного засобу (та/або каністри тощо) пальне і стало залишати СЕАРП/переставати там обліковуватись, — незалежно від того, кому воно відпускається: неплатнику чи платнику акцизу!
А оскільки пально-акцизні норми з тих пір суттєвих змін не зазнали, а випадки виписки АН в одному та двох екземплярах були додатково законодавцями конкретизовані в п. 231.3 ПКУ та в Порядку № 729*, то ці висновки на сьогодні стали ще більш актуальні. І вони мають пряме відношення до згаданих ситуацій/питань, викладених нашими читачами.
АН на відпуск пального платникам з АЗС (АГЗС тощо)
Отже, зазначимо, що зараз відповідно до п. 231.3 ПКУ та норм розд. ІІ Порядку № 729 особа, яка реалізує пальне, зобов’язана
скласти АН в одному примірнику у разі реалізації пального платникам пального акцизу, зокрема: в паливний бак транспортного засобу через паливороздавальну або оливороздавальну колонку з акцизного складу, який є (або не є) місцем роздрібної торгівлі пальним
Хоча у згаданій нормі про це прямо і не зазначено, але так само в одному екземплярі має складатись АН, якщо у таких випадках відпуск пального відбувається не в паливний бак, а в тару споживача (каністри тощо). Такий висновок випливає з норм абзацу п’ятого п. 231.3 ПКУ (присвяченого зведеним АН), а також з ознаки «4» напрямів використання пального — див. у п. 4 розд. ІІ Порядку № 729 (а також — нижче).
Постачальник пального (АЗС) при цьому має в лівій частині АН, складеної в одному екземплярі, зазначити*:
— код операції для АН, яка складається в одному примірнику: «7» (реалізація пального платнику, при якій обсяг пального, на який такий платник може скласти АН/РК, не збільшується…);
— ознаку щодо умов оподаткування пального «0»;
— ознаку щодо напрямів використання «4» — реалізація пального у паливний бак транспортного засобу або в тару споживача (!) через паливороздавальну або оливороздавальну колонку з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним.
* Якщо складається зведена АН, у верхній лівій частині такої накладної у призначеному для цього рядку робиться відповідна відмітка «Х».
Отже, облік пального в СЕАРП вибудовано таким чином, що отримані іншим платником пального акцизу на АЗС (АГЗС тощо) обсяги пального в бак транспортного засобу або в тару (каністри тощо) на його дані в СЕАРП ніяк не вплинуть — не зарахуються на його облікову картку (до його акцизних складів: стаціонарних чи пересувних). Адже, як ми показали, код операції «7» свідчить про те, що ці обсяги не збільшать отримувачу й обсяг пального для реєстрації АН (головний показник формули — ΣАНакл)! Саме тому й АН тут складається постачальником в одному, а не у двох екземплярах.
Зауважимо, що на такий механізм складання АН аж ніяк не впливає форма розрахунку за пальне, що отримується!
Отже, такі АН не мають надсилатись АЗС (АГЗС тощо) клієнтам-отримувачам — навіть коли вони є платниками пального акцизу.
Отримувач не має складати АН на списання пального
Ви вже зрозуміли, що в обох наших ситуаціях отримувачі пального не мають складати АН на витрачання цього пального на власні потреби!
Адже якщо їх постачальники (АЗС тощо) правильно (у одному екземплярі) складають АН на такі реалізації пального, то відпущені обсяги на особистий рахунок в СЕАРП платників пального акцизу — отримувачів пального зараховані не будуть. Тобто на акцизно-податковому обліку отримувачів ці обсяги ніяк позначитись не повинні.
І хай вас при цьому не збиває з пантелику той факт, що в п. 231.3 ПКУ першим випадком, у якому АН має складатись у одному екземплярі, зазначений відпуск пального для власного споживання (з власного «стаціонарного» чи пересувного акцизного складу). Адже цей випадок передбачає складання АН лише на ті обсяги пального, які зайшли (або мають зайти) на ваш особистий рахунок в СЕАРП! Тобто мова йде про ті обсяги, які були отримані вами не в баки чи в споживчу тару (каністри тощо).
Інакше — вам доведеться постійно сплачувати пальний акциз з тих обсягів, що ніколи на вас в СЕАРП не зайдуть! Адже ж і ΣАНакл (як ми нагадали) збільшена не буде…
Вважаємо, що навіть у випадку неправильного складання АН у двох екземплярах (наприклад, коли постачальник зазначить заправлене у бак авто, як пересувний акцизний склад, на який отримано пальне), отримувачу не потрібно реєструвати 2-й екземпляр такої АН (а потім складати свою АН «на власні потреби»). Тут йому необхідно повідомити АЗС (тощо) про факт неправильного складання АН і вимагати виправлення помилки.
До речі, податківці щодо таких ситуацій чітко усе роз’яснили ще у листі ДПСУ від 20.11.2019 № 1452/6/99-00-04-02-06-15/ІПК. Наш коментар до нього читайте в матеріалі «Облік пального у сторін при різних заправленнях на АЗС» // «Податки & бухоблік», 2019, № 100.
Окремий облік?
Гадаємо,
для цілей розмежування тих обсягів пального, які відображаються в СЕАРП, а які ні, платникам пального акцизу варто вести їх окремий бухгалтерський облік
Можливо, доцільно ввести окремий субрахунок на кшталт «Пальне в СЕАРП». Адже обсяги пального, які «зайшли» на ваш особистий рахунок в СЕАРП, мають відображатись в декларації акцизного податку та у додатку 11 до неї. І, звісно, при відпуску таких обсягів (у тому числі на власні потреби) мають складатись АН. А от ті обсяги пального, які отримано платником акцизу в баки транспорту та/або у тару (каністри тощо) — в акцизній декларації (і в додатку 11) не відображаються!
У другій з викладених ситуацій — коли платник пального акцизу використовує пальне лише для власних потреб, окремий бухоблік, мабуть, ще більш необхідний. Однак у такій (та подібних) ситуаціях вести його буде складніше. І — особливо якщо власні транспортні засоби заправляються як пальним, закупленим оптом (яке потрапило в СЕАРП до облікової картки платника), так і пальним, що придбавається/заливається на АЗС (АГЗС тощо). Адже останнє, як ми показали, в СЕАРП потрапляти не повинно. Тож пам’ятайте, що на ті обсяги пального, якими ви заправляєте ваш транспорт чи обладнання з власних колонок/ємностей, АН (зазвичай зведена) має складатися. А от на ті обсяги, що ви заправляєте зі сторонніх колонок/ємностей, — ні.
Тому у таких ситуаціях варто бути особливо уважним, щоб не виписати АН на витрачені обсяги пального, яке було залите в баки (каністри) десь «ззовні».
Висновки
- Коли пальне відпускається з колонок на АЗС (АГЗС та ін.) в бак транспортних засобів та/або в тару споживача (каністри тощо), обсяги таких заправлень пального мають покинути систему (СЕАРП) і більше в ній не з’являтись.
- Тому платники акцизу — отримувачі пального таким способом у будь-якому випадку не мають складати АН на витрачання цього пального на власні потреби, незважаючи на те, що постачальник (АЗС тощо) склав на них АН.
- Вважаємо, у низці випадків для цілей розмежування тих обсягів пального, які відображаються в СЕАРП, а які ні, платникам пального акцизу варто вести їх окремий бухоблік.