Теми статей
Обрати теми

Облік пального у сторін при різних заправленнях на АЗС

Павленко Олексій, податковий експерт
Лист ДПСУ від 20.11.2019 р. № 1452/6/99-00-04-02-06-15/ІПК

висновок документа

При відпуску пального з АЗС/АГЗС (тощо) до бака транспортного засобу іншого платника акцизу, незалежно від форми розрахунків, АН складається в одному примірнику і при цьому в отримувача не виникає обов’язку складати АН на власне споживання такого пального

Нагадаємо, що в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 76, с. 27 ми коментували роз’яснення фіскалів із БЗ 116.13.03, як слід заповнювати АН при відпуску з АЗС (тощо) пального іншим платникам акцизного податку. Проте в тій консультації податківці, сказавши «А» (про АЗС тощо), так і не сказали «Б» (про отримувачів пального), що могло б призвести до фіскальних наслідків на практиці.

У листі, що коментується, від них цілком адекватно пролунали відповіді й про отримувачів (оскільки запитання були саме від отримувача).

Нагадаємо, що питання про виписування АН при таких «АЗС-заправленнях» фіскали спочатку роз’яснювали по-різному*. Спершу вони вимагали виписування АН у двох примірниках, але потім вийшов Порядок № 262**, де в п. 7 розд. II з’явилася загальна норма, що при реалізації пального з місця його роздрібної торгівлі (чи з пересувного акцизного складу) до бака транспортного засобу в АН реквізити акцизного складу або пересувного акцизного складу, на який фізично відпущене пальне, не зазначаються! Тому підхід з виписуванням АН у двох примірниках вступив із цією нормою в суперечність, і питання фіскали вирішили на рівні цієї консультації у БЗ. Там вони наголосили: продавцеві при відпуску з АЗС пального платникові акцизу складати АН в одному примірнику, але при цьому в полі «Код операцій для складання в одному примірнику» зазначати код «3»***. Хоча Порядок № 262 передбачає зазначати цей код лише для випадків відпуску пального неплатникам акцизу!

* Детально про ці проблеми — у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 59, с. 27 і № 74, с. 11.

** Порядок заповнення АН, РК.., затверджений наказом Мінфіну від 19.06.2019 р. № 262.

*** Нагадаємо, що при цьому в АН роздрібний продавець пального також повинен зазначати: у полі «Умови оподаткування» — ознаку «0»; у полі «Напрям використання» — напрям «4».

Тепер нагадаємо про проблему в отримувача пального на АЗС (тощо). Згідно з останнім абзацом п. 232.3 ПКУ і п. 33 Порядку № 408**** на обсяги пального, реалізованого платникові пального акцизу через роздрібні об’єкти торгівлі (паливороздавальні або мастильнороздавальні колонки), показник ∑АНаклОтр формули регліміту в отримувача пального збільшуватися не повинен! При цьому зауважимо, що в отримувача не може вважатися реалізацією пального спалювання його в транспортному засобі. Хоча це й витрата на власні потреби, але при цьому в нього не буде передачі пального з його акцизного складу на власні потреби (див. п.п. 14.1.212 ПКУ). Оскільки це пальне на акцизний склад отримувача взагалі не надходить!

**** Порядок електронного адміністрування реалізації пального…, затверджений постановою КМУ від 24.04.2019 р. № 408.

З цих фактів податківці, мабуть, і зробили логічний висновок, що в такому разі (при заправленні до бака!) в отримувача не виникає обов’язок складати АН на власне споживання такого пального.

Причому податківці поширили такий підхід щодо АН і для випадків, коли заправлення здійснюється через паливороздавальні колонки постачальника з акцизного складу, що не є місцем роздрібної торгівлі пальним. При цьому вони зазначили, що в таких випадках в АН у полі «Напрям використання» до нормативного врегулювання цього питання також слід зазначати цифру «4» (яка передбачена лише для роздробу)…

Повністю згодні та підтримуємо ці висновки. Оскільки інакше покупцеві довелося б сплачувати з таких отриманих обсягів акциз — адже пальне свій шлях у СЕАРП при відпуску з АЗС закінчило, й у отримувача на вході цих би обсягів не було, а на виході були б — що призвело б до нарахування акцизу... Ще раз звертаємо увагу, що такий підхід до виписування АН фіскали пропонують застосовувати незалежно від способу розрахунків за пальне (готівкою, талонами, смарт-картками тощо).

А раптом фіскали при перевірках спробують донарахувати отримувачам акциз на обсяги такого АЗС-пального, що, звісно, не зайшли в СЕАРП на їх акцизні склади? Тоді отримувачі пального можуть, окрім згаданих, навести таким перевіряючим ще один вагомий аргумент — у вигляді цього листа — на користь непотрібності виписування ними АН на такі «невідфактуровані» в СЕАРП обсяги.

висновок документа

При відпуску пального з АЗС (тощо) до автоцистерни іншого платника акцизу АН складається у двох примірниках і при цьому в отримувача надалі виникає обов’язок складати АН при відпуску такого пального, у тому числі на власне споживання

Інший підхід фіскали викладають для ситуації, коли на АЗС (тощо), у тому числі через паливозаправні колонки не з місця роздрібної торгівлі, пальне відпускається не до бака отримувача, а до автоцистерни. У цьому випадку вони пропонують постачальникові складати АН у двох примірниках, другий з яких має бути направлений отримувачеві, й останній зобов’язаний цей другий примірник теж зареєструвати в ЄРАН. Тобто за такого варіанта заправлення пальне з СЕАРП не витікає, а «перетікає» на отримувача. На цьому моменті роблять акцент й автори листа.

У разі такого («цистернового») заправлення в отримувача надалі, коли він відпускатиме пальне з цієї автоцистерни (яка розцінюється як його пересувний акцизний склад — див. нижче), чи то на власні потреби, чи то в якихось інших випадках, виникає обов’язок складати відповідні АН.

У цьому випадку — при відпуску пального до автоцистерни — податківці зазначають, що постачальник складає АН у двох примірниках так:

— у полі «Коди операцій для складання в одному примірнику» проставляє «0»;

— у полі «Напрям використання» теж «0»;

— у правій частині АН наводить реквізити акцизного складу пересувного, на який фізично відвантажено (отримано) пальне.

Крім того, фіскали відмічають, що оскільки в такій АН зазначений напрям використання пального «0», транспортний засіб, реквізити якого наведені у правій частині АН, набуває статусу акцизного складу пересувного, включається до Переліку транспортних засобів, які переміщають пальне (чи спирт етиловий) і, відповідно, може здійснювати транспортування пального територією України.

Ми згодні з логікою й цього підходу податківців. Тобто в такому разі отримувачеві обов’язково доведеться виписувати АН при виході (відпуску) пального з автоцистерни — оскільки ці обсяги зайдуть на нього в СЕАРП і значитимуться там за ним, поки він не спише їх із себе (за допомогою складеної(их) АН).

Зауважимо також, що не охопленим цим листом залишилося питання, коли відпускатися пальне отримувачеві буде не до бака або цистерни, а до каністри. Вважаємо, тут логічно піти першим шляхом: із складанням однієї АН та виведенням одразу таких обсягів із СЕАРП. І хоч така ситуація нормативно не врегульована, ми вважаємо, що каністра з пальним, яка поміщається у багажник або в кузов автомобіля, не перетворює його на пересувний акцизний склад...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі