Теми статей
Обрати теми

Безпечні умови для перевірки під час війни: що це?

Амброзяк Наталя, юрист
Перепоною для проведення документальної або фактичної перевірки може бути не тільки мораторій (заборона). Війна внесла свої корективи, і ще однією проблемою стала наявність небезпеки для життя та здоров’я як перевіряючих, так і платників. Тому законодавець вирішив передбачити на час воєнного стану додаткову умову для перевірки — це безпека. Про що йдеться? Зараз розповімо.

Умови щодо (не)безпеки для перевірки

Основне правило. Відповідно до п.п. 69.21 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ документальні та фактичні перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності безпечних умов для проведення перевірки, а саме безпечного:

1) доступу (допуску) до територій, приміщень та іншого майна, що:

— використовується платником для провадження госпдіяльності; та/або

— є об’єктами оподаткування; або

— використовуються для отримання доходів (прибутку); або

— пов’язані з іншими об’єктами оподаткування таких платників;

2) доступу (допуску) до:

документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників;

іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків (зборів, платежів), про дотримання вимог підконтрольного податківцям законодавства;

— фінансової та статистичної звітності;

3) проведення інвентаризації основних засобів, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки.

Призупинення перевірки. Якщо фактична або документальна перевірка буде розпочата, а потім виникне небезпека щодо пунктів, про які ми сказали вище, то така перевірка зупиняється. Це триває до завершення дії небезпечних обставин та/або усунення перешкод для цих заходів контролю. Далі перевірка поновлюватиметься на невикористаний строк.

Процедура зупинки така. Керівник податкової (його заступник або уповноважена особа) приймає рішення, яке оформлюється наказом. Копія цього наказу надсилається платнику до Електронного кабінету (cabinet.tax.gov.ua, у приватній його частині). Одночасно з цим на електронну адресу цього платника надсилається інформація про вид документа, дату та час його надсилання до Електронного кабінету.

Правило щодо зупинки не працюватиме для позапланових документальних перевірок щодо заявленого бюджетного відшкодування ПДВ та/або від’ємного значення з цього податку більше 100 тис. грн (п.п. 78.1.8 ПКУ)

Щодо яких перевірок (не)працює правило щодо безпеки? Зверніть увагу: норми щодо безпечних умов поширюються тільки на документальні (планові/позапланові) та фактичні перевірки.

Йдеться, безумовно, про дозволені в період воєнного стану перевірки*.

* Повний перелік дозволених та заборонених наразі податкових перевірок див. у статті «Дозволені та заборонені податкові перевірки під час війни: що після 1 серпня» // «Податки & бухоблік», 2023, № 63.

Щодо фактичних перевірок — зрозуміло. Вони проводяться за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності такого платника (п.п. 75.1.3 ПКУ). Тобто потребують виїзду на місце. З врахуванням обставин війни, з безпекою можуть бути проблеми.

Що ж стосується документальних перевірок, то нагадаємо, що вони можуть бути як виїзні, так і невиїзні. І виходить, що невиїзні перевірки так само потраплять під умови щодо безпечності, як і виїзні. Це не дивина, оскільки доступ (допуск) до приміщень, документів та безпечна інвентаризація лягають на плечі платника. І тут виявляється турбота саме про останнього.

Камеральні перевірки, як бачимо, під безпекові умови не потрапила. Гадаємо, що усе через специфіку самої перевірки. Зокрема, через те, що вона проводиться у приміщенні податкової та на підставі наявної у податківців інформації: даних декларацій (розрахунків), СЕА ПДВ, Єдиного реєстру ПН та митних декларацій, Єдиного реєстру акцизних накладних та даних СЕА реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО (п.п. 75.1.1 ПКУ).

Що означає «безпечні умови»?

Законодавець, на жаль, не визначив критерії безпечних умов. Так, зазначено про доступ/допуск до приміщень і документів, а також про інвентаризацію. Однак виходить, що те, чи безпечними вони є, вирішуватимуть податківці самостійно…

Звісно, зараз, з врахуванням рівня сучасного озброєння, не можна вважати, що десь в Україні є дійсно безпечні куточки. Тим не менш, у контексті перевірок небезпечними, на нашу думку, мають визнаватися умови тоді, коли приміщення, території, об’єкти платника, ТМЦ та/або документи знаходитимуться на окупованій території або на території активних бойових дій. Також якщо приміщення платника у зруйнованому, напівзруйнованому або аварійному стані.

А от якщо території, приміщення, об’єкти, документи, ТМЦ знаходяться на територіях можливих бойових дій, то є сумніви щодо того, чи буде це вважатися небезпечними умовами.

Також варто пам’ятати, що небезпека у частині доступу/допуску до первинки та інших документів платника перетинається з процедурою, визначеною у п.п. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Говоримо про повідомлення податківцям щодо відсутності доступу до цих документів або їх знищення*. Тож варто повідомляти про цю ситуацію. Тим більше строки для подання не так обмежені, як щодо заяви про неможливість виконання податкових обов’язків.

* Детальніше читайте у статті «Не вберегли первинку: особливості у воєнний стан» // «Податки & бухоблік», 2022, № 82.

У контексті безпечних умов також варто розуміти, що усе залежить від підстав для перевірки і обставин у конкретного платника. Наприклад, його юридична адреса (місцезнаходження, зазначене у ЄДР) — це окупована територія. Але платнику вдалося переміститися у безпечне місце з усіма первинними документами і ТМЦ (а майна на окупованій території не залишилося). При цьому він не здійснив перереєстрацію місцезнаходження суб’єкта господарювання. Але водночас здійснює господарську діяльність на безпечній території через торгові точки і показав їх у ф. № 20-ОПП. Вважаємо, що тут напевно податківці не визнають, що умови для проведення, приміром, фактичної перевірки — небезпечні. Тобто тільки аргументу про те, що юридична адреса — окупована територія, буде, скоріше за все, недостатньо.

Також виникатимуть складнощі у визнанні умов небезпечними тоді, коли, наприклад, проводитиметься перевірка щодо платника, який займається підакцизкою, на підставі п.п. 78.1.1 ПКУ (у податківців є інформація про порушення, надіслано запит, платник на нього не відповів у встановлений строк). Зокрема, тоді, коли якась частина майна (наприклад, склад) знаходиться на окупованій території, а запит, приміром, взагалі не стосується цього майна. У цьому випадку, скоріше за все, сховатися за небезпеку не вийде.

Підсумовуючи, маємо таку картину. Так, під час воєнного стану для дозволеної перевірки мають бути безпечні умови (зокрема, в частині безпечного допуску до документів платника, його територій та майна, а також безпечної інвентаризації). Але, по-перше, (не)безпека — це все одно оціночне поняття. По-друге, не у всіх випадках можна розраховувати на (не)безпеку, як на підставу для призупинення перевірки.

Висновки

  • Дозволені фактичні та документальні перевірки проводяться за умови безпечного допуску до документів платника, його територій та майна, а також безпечної інвентаризації.
  • Якщо перевірку неможливо завершити через небезпеку, то вона призупиняється до моменту усунення перешкод.
  • Правила щодо (не)безпеки не поширюються на камеральні перевірки, а також позапланові документальні перевірки щодо заявленого бюджетного відшкодування ПДВ та від’ємного значення з цього податку більше 100 тис. грн (п.п. 78.1.8 ПКУ).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі