Теми статей
Обрати теми

Ліцензії на торгівлю алкоголем/тютюном: до і після 01.08.2023

Децюра Сергій, податковий експерт
З початку серпня 2023 законодавці урізали чимало воєнних послаблень. Враховуючи це, у торговців алкоголю/тютюну виникли запитання з приводу того, як все це вплинуло на ліцензування продажу таких товарів. Про ліцензійні правила, які почали діяти з 01.08.2023, ми і поговоримо далі.

Строк дії ліцензій

На послаблення щодо визначення строку дії ліцензій на торгівлю алкоголем/тютюном дата 01.08.2023 не вплинула жодним чином. Адже послаблення, введене ст. 18 Закону № 481*, з цієї дати лишилося незмінним.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-BP.

Тобто до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України або за наявності обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) вважаються діючими ліцензії, за якими не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії, зокрема, на право оптової та роздрібної торгівлі тютюновими виробами та РЕС, алкогольними напоями.

Тож усі ліцензії на торгівлю алкоголем/тютюном, що діяли на початок ВС, під час дії воєнного стану вважаються чинними.

Умова тільки одна!

Обов’язки щодо сплати чергових платежів та/або продовження дії ліцензії необхідно буде виконати протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні.

Тобто якщо:

1) суб’єкт господарювання в період ВС мав діючу ліцензію на відповідний вид діяльності, то він повинен сплатити всі чергові платежі за ліцензію, які не були сплачені під час дії ВС, протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування ВС;

2) у суб’єкта господарювання закінчився термін дії відповідної ліцензії під час дії ВС, то він має після припинення або скасування ВС подати заяву про продовження терміну дії відповідної ліцензії і сплатити чергові платежі за відповідну ліцензію за весь термін подовження дії такої ліцензії протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування ВС.

Якщо у цей час суб’єкт господарювання не сплатить черговий платіж за ліцензію, податківці просто анулюють таку ліцензію.

Доволі гарне послаблення для тих суб’єктів господарювання, в яких у період дії ВС немає коштів сплатити черговий платіж за дію ліцензії чи часу продовжити її дію, а працювати потрібно.

Розмір річної плати за ліцензію на роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном — у таблиці нижче.

Розмір щорічної плати за ліцензію

Вид ліцензії

Розмір плати

Ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додавання спирту),

— у межах території міст

8000 грн на кожний окремий, зазначений в ліцензії РРО/ПРРО, що знаходиться у місці торгівлі

за межами території міст обласного підпорядкування і міст Києва та Севастополя на відстані до 50 км та які мають торговельні зали площею понад 500 м2

— на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст

500 грн на кожний окремий, зазначений в ліцензії РРО/ПРРО, що знаходиться у місці торгівлі

Ліцензія на роздрібну торгівлю сидром та перрі (без додання спирту) незалежно від територіального розташування місця торгівлі

780 грн на кожне місце торгівлі

Ліцензія на роздрібну торгівлю тютюновими виробами

— у межах території міст

2000 грн — на кожне місце торгівлі

за межами території міст обласного підпорядкування і міст Києва та Севастополя на відстані до 50 км та які мають торговельні зали площею понад 500 м2

— на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст

250 грн — на кожне місце торгівлі

Діяльність не вели, а платити слід?

На сьогодні є чимала кількість суб’єктів господарювання із не сплаченими черговими платежами за ліцензію чи з простроченими ліцензіями, які через війну припинили здійснювати торгівлю алкоголем/тютюном. От у них виникає запитання:

чи потрібно їм сплачувати протягом 30 днів після припинення ВС платежі за ліцензію?

Відповідь на це запитання дали фіскали у БЗ 113.04. Узагалі-то, вони вважають, що платити потрібно. За ідеєю, їх висновок справедливий. Адже якщо читати ПКУ буквально, то ні для кого немає винятку щодо обовязку сплати після ВС.

Водночас максимум, що загрожує за несплату торговцеві, — так це анулювання ліцензії.

Але якщо торговець і так діяльність не здійснював, то, по суті, невелика і втрата. Коли він відновить діяльність, тоді отримає нову ліцензію і в нього не буде проблем.

Водночас якщо торговець здійснював діяльність під час ВС, а після ВС вирішить у 30-денний строк не платити черговий ліцензійний платіж, то тут все залежатиме від того, якою датою йому анулюють ліцензію.

Вважаємо, що фіскали на місцях намагатимуться анулювати дію ліцензії тим періодом, за який не сплачено у 30-денний строк черговий платіж, або на який припадає закінчення дії ліцензії. І тоді торговцю світить штраф згідно зі ст. 17 Закону № 481 — у розмірі 200 % вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн.

Хоча якщо виходити з норм ст. 18 Закону № 481, то дія ліцензії автоматично продовжується до кінця ВС. З цим погоджуються і головні фіскали у БЗ 113.04. А тому якщо й анульовувати через несплату чергових платежів ліцензію, то, на наш погляд, робити це слід саме після закінчення ВС, а не заднім числом. А тоді жодна відповідальність торговцю не загрожує, якщо відразу після анулювання воєнної ліцензії отримати нову.

Отримання ліцензії під час ВС

Недійсні послаблення. Суб’єкти господарювання, які вирішили під час війни почати роздрібну торгівлю алкоголем (крім столових вин) чи тютюном, повинні мати ліцензію на роздрібний продаж таких товарів (ст. 15 Закону № 481).

Враховуючи це, у суб’єктів господарювання виникало запитання: чи є якісь особливості у отриманні такої ліцензії під час ВС?

На початку ВС такі особливості були: постановою КМУ від 18.03.2022 № 314 (далі — постанова № 314) на період воєнного стану було дещо спрощено отримання нових дозвільних документів (у тому числі ліцензій).

Суть спрощення зводилося до того, що замість подання повного пакета документів, суб’єкту господарювання достатньо надати спеціальну декларацію. А вже згодом протягом 3 місяців після припинення чи скасування воєнного стану усім, хто подав декларацію, потрібно буде отримати відповідну ліцензію.

І тоді, і зараз право на подання декларації, замість отримання ліцензій, поширювалось далеко не на усі сфери. Перелік сфер діяльності, на які не поширюється таке спрощення, на сьогодні міститься у додатку 2 до постанови № 314.

У першій редакції цього переліку ми не знаходили згадки про алкогольну та тютюнову ліцензії. А тому вважали, що цим послабленням торговці алкоголю та тютюну мали право скористатися. Водночас згодом (а саме з 15.09.2022) перелік сфер діяльності, на які не поширюються пільгові правила отримання ліцензії, був доповнений діяльністю з реалізації алкоголю та тютюну.

А тому з осені 2022 року скористатися пільговими правилами отримання ліцензії на торгівлю алкоголем і тютюном формально уже не можна. Хоча і до цієї дати податківці були проти того, щоб такі ліцензії отримувалися за спрощеною процедурою (див. «Ліцензії та дозвільні документи під час війни: підсумки-2022» // «Податки & бухоблік», 2022, № 98.

З того часу в цьому питанні нічого не змінилося. Отже,

якщо під час дії ВС хтось забажає займатися торгівлею алкоголем чи тютюном, то він повинен буде отримати ліцензію на здійснення такої діяльності у звичайному порядку.

Строк отримання ліцензії. На цьому на сьогодні акцентують і податківці у БЗ 113.04. При цьому вони зазначають, що сам алгоритм отримання ліцензії (тобто перелік документів, які слід подати фіскалам) не змінився. А от строк отримання цієї ліцензії, якщо документи на отримання були подані до 25.08.2023, може бути більший за стандартний (нагадаємо, що стандартний строк — 10 календарних днів з дня одержання документів фіскалами від заявника).

Адже на час воєнного стану в Україні постановою Кабміну від 28.02.2022 № 165 було зупинено строки надання адміністративних послуг суб’єктами їх надання та строки видачі дозвільними органами документів дозвільного характеру. Хоча Держрегуляторслужба (спеціально уповноважений орган з питань ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності) вважала, що у разі можливості ліцензії слід видавати у строки, встановлені законом.

Тому податківці, враховуючи зазначені рекомендації, клялися, що вони будуть дотримуватися строків видачі ліцензії, коли це дозволяє безпекова ситуація у відповідному регіоні.

З 25.08.2023 згідно з постановою Кабміну від 08.08.2023 № 828 буде поновлено строки надання адмінпослуг та видачі документів дозвільного характеру, які були зупинені вищезгаданою постановою Кабміну від 28.02.2022 № 165 (читайте про це в статті «Поновлено строки надання адмінпослуг і видачі дозвільних документів» // «Податки & бухоблік», 2023, № 66).

Отже, з 25 серпня 2023 року ліцензію на торгівлю алкоголем мають видавати без затримок у загальні строки, тобто протягом 10 календарних днів з дня одержання документів фіскалами на видачу ліцензії.

Отримання ліцензії. Перелік документів, які подають під час дії ВС для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем і тютюном, не змінився порівняно з мирним часом.

А саме торговцю для отримання такої ліцензії слід подати нарочно, поштою або в електронному вигляді податківцям (БЗ 113.01):

1) заяву (оформлену у довільній формі), у якій зазначити:

— вид господарської діяльності, на провадження якої має отримати ліцензію, зокрема, це роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами;

адресу місця торгівлі та перелік РРО, ПРРО, які знаходяться у місці торгівлі;

— інформацію про касові апарати: модель, модифікацію, заводський номер, виробника, дату виготовлення; реєстраційні номери посвідчень РРО, фіскальні номери ПРРО, які знаходяться у місці торгівлі, та дату початку їх обліку в контролюючих органах;

2) документ, що підтверджує внесення плати за ліцензію (підтверджує сплату квартальної суми за таку ліцензію з відміткою банку). Якщо ліцензійний платіж здійснено безготівково, то подають фіскалам копію платіжної інструкції на перерахування чергового платежу за ліцензію з відміткою банку /небанківського надавача платіжних послуг про дату її виконання (БЗ 113.03).

Після цього фіскали мають видати торговцю ліцензію. У додатку до неї буде зазначено адресу місця торгівлі і вказано перелік РРО та інформацію про них: модель, модифікацію, заводський номер, виробника, дату виготовлення; реєстраційні номери КОРО, які знаходяться у місці торгівлі, фіскальні номери ПРРО.

Резервний РРО і ліцензія

Усі торговці алкоголем та тютюном знають, що для уникнення штрафів проводити розрахункові операції при торгівлі алкоголем і тютюном слід через РРО, внесений у ліцензію на роздрібну торгівлю алкоголем і тютюновими виробами.

Якщо провести продаж алкоголю чи тютюнових виробів через не внесений у ліцензію РРО/ПРРО, можна дуже постраждати. Наприклад, розмір штрафу за роздрібну торгівлю алкогольними напоями через РРО/ПРРО, не зазначений у ліцензії, складає 200 % вартості реалізованої через такий касовий апарат продукції, але не менше 10000 грн (ст. 17 Закону № 481).

Враховуючи це, в торговців виникає закономірне запитання:

чи можна без наслідків торгувати через резервний РРО у випадку виходу з ладу основного РРО (що внесений у ліцензію на роздрібний продаж)?

Відповідь на це запитання дали фіскали у БЗ 109.06. У цьому роз’ясненні вони зазначили, що дозволяють у випадку виходу з ладу основного РРО використовувати резервний РРО.

Але водночас зауважують, що резервний РРО треба внести у додаток до ліцензії. Щоб це зробити, торговець має подати заяву податківцям на переоформлення відповідної ліцензії із зазначенням реквізитів резервного РРО (модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення).

На перший погляд, все просто. Водночас є один нюанс при торгівлі алкоголем. Розмір плати за роздрібну торгівлю алкоголем спирається на кількість РРО, зазначених у ліцензії (за один РРО розмір плати складає 8000 грн на рік). Так от, якщо торговець буде просто додавати в ліцензію резервний РРО, то за це він має внести ліцензійну плату. Щоб уникнути такої плати, слід не додавати резервний РРО у ліцензію, а основний замінити на резервний. А потім, після закінчення ремонту, відкотити все назад. Тобто знову переоформити ліцензію і замість резервного РРО вписати у неї відремонтований основний РРО.

Але тут може виникнути проблема. Річ у тому, що протягом періоду, коли фіскали вноситимуть дані про резервний РРО в ліцензію і виключатимуть основний з неї, а потім (після ремонту) мінятимуть все назад, торгувати алкоголем не вдасться. Для кого цей період критичний, то, можливо, буде дешевше сплатити ліцензійний платіж за резервний РРО, ніж гратися із заміною одного РРО на інший.

Висновки

  • Як до 1 серпня 2023, так і після цієї дати строк дії ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем/тютюном продовжено до кінця дії ВС. Головне, сплатити ліцензійний платіж протягом 30 днів після скасування ВС.
  • Якщо торговець не здійснював діяльність під час дії ВС і тому не буде вносити у визначений 30-денний строк плату за ліцензію, то його ліцензія буде анульована.
  • Хто починає торгувати алкоголем у воєнний час, має отримати ліцензію на роздрібну торгівлю за загальними правилами.
  • Щоб торгувати через резервний РРО алкоголем у випадку виходу з ладу основного, дані про такий РРО варто внести у ліцензію на роздрібний продаж.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі