Теми статей
Обрати теми

Штрафів щодо бенефіціарів не буде лише до 01.04.2024?

Амброзяк Наталя, юрист
У «Податки & бухоблік», 2023, № 80* ми попереджали про «санкційно-бенефіціарні» ризики, які мали б виникнути з 1 грудня 2023 року. Причина у появі нового порядку повідомлення Мін’юсту про розбіжності щодо фактичних даних про бенефіціарів юросіб та тієї інформації, яка міститься у ЄДР**. Але не сталося як гадалося (і це добра новина ☺). Старт для процедури надсилання повідомлень відкладається до 1 квітня наступного, 2024, року. Тож у зв’язку з перенесенням строку нагадаємо, що та як.

* i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2023/october/issue-80/article-126575.html

** Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Вже вдруге Мін’юст переносить набрання чинності наказом Мін’юсту від 12.07.2023 № 2542/5 (далі — наказ № 2542). Спочатку він мав запрацювати з 01.10.2023, потім з 01.12.2023.

Наразі ж передбачається, що наказ № 2542 набере чинності з 1 квітня 2024 року

Нагадаємо: цей документ встановлює правила, за якими суб’єкти первинного фінмоніторингу (зокрема і бухгалтери-ФОП, аудитори, надавачі консультацій з питань оподаткування, банки) мали б повідомляти Мін’юст про розбіжності між фактичними даними щодо бенефіціарів та тією інформацією, що міститься у ЄДР.

Чому розбіжності у «бенефіціарних» даних небезпечні для юросіб?

Є дві глобальних проблеми:

1) штрафи;

2) запис у ЄДР про можливу недостовірність даних щодо бенефіціарів.

Штрафи. Узагалі-то за неподання або несвоєчасне подання держреєстратору даних щодо бенефіціарів санкції загрожують як посадовим особам юрособи (ч. 6 ст. 16611 КУпАП) так і юрособі в цілому (ч. 4 ст. 35 Закону № 755***).

*** Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV.

Штрафи, відверто кажучи, великі: адмін для посадових осіб юрособи — від 17000 до 51000 грн, а фінсанкція для юрособи — від 17000 до 340000 грн.

Можлива недостовірність. Це відносно новий механізм, і поки у дії ми його не бачили (і не дивно, порядку перевірок же немає). Він має такий вигляд.

Коли виявляється якась розбіжність у даних щодо бенефіціарів, держреєстратор за командою Мін’юсту звертається до юрособи з вимогою надати пояснення та підтвердні документи. У цей період вноситься запис про можливу недостовірність «бенефіціарної» інформації у ЄДР. Якщо юрособа ігнорує звернення від держреєстратора, то останній може видалити дані щодо бенефіціарів з реєстру.

Якщо ці дані виключать, то у юросіб будуть проблеми. Зокрема, такі юрособи одразу потраплятимуть до категорії клієнтів з високим ризиком ділових відносин. Або фіноперації без установлення ділових відносин цих осіб вважатимуться ризиковими (ч. 5 ст. 7 Закону № 361****).

**** Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 № 361-IX.

Це означає, що банки та інші фінустанови змушені будуть проводити посилені заходи перевірки клієнта (ч. 1 ст. 12 Закону № 361). Тобто вони запитуватимуть у юрособи додаткові документи, що може гальмувати, зокрема, переказ коштів.

Не здивуємося, якщо банки будуть проявляти особливу цікавість до операцій тих юросіб, щодо яких у ЄДР лише внесено запис про можливу недостовірність. Бо зрештою є ще критерії підозрілості фіноперації (діяльності), які банки та інші фінустанови встановлюють самостійно (ст. 21 Закону № 361). До них така ситуація і може потрапити.

Детально про штрафи, зокрема і для юросіб, а також про запис щодо можливої недостовірності «бенефіціарних» даних читайте у «Податки & бухоблік», 2022, № 75.

Чи всім юрособам варто боятися «бенефіціарних» санкцій після 01.04.2024?

Хто може розслабитися? Видихнути можуть юрособи, які:

1) первинно не подавали даних щодо бенефіціарів та структуру власності (тобто ви не встигли це зробити свого часу до 11.07.2022) + змін у «бенефіціарній» інформації та структурі не відбулося. Причина у тому, що наразі існують нові строки для подання даних щодо бенефіціарів. Зокрема, дані потрібно подати протягом 6 місяців з дня набрання чинності нормативкою, що затверджує форму та зміст структури власності і методологію визначення юрособою бенефіціара. Але не раніше спливу 90 днів з дня закінчення воєнного стану.

Так, уся необхідна нормативка вже набрала чинності: і положення про форму та зміст структури власності, яке існувало ще до війни (див. наказ Мінфіну від 19.03.2021 № 163), і методологія визначення бенефіціара (див. постанову КМУ від 19.09.2023 № 1011). Але наразі наш орієнтир — 91-й день з дня закінчення воєнного стану;

2) взагалі не зобов’язані подавати інформацію про бенефіціарів. Про цих юросіб-щасливчиків читайте у «Податки & бухоблік», 2022, № 75.

Кому з юросіб варто задуматися? Юрособам, у яких все ж відбувалися «бенефіціарні» зміни, варто бути обережними.

Нагадаємо: окрім первинного подання даних про бенефіціарів, для юросіб є ще обов’язок підтримувати ці дані у актуальному стані. Тобто потрібно протягом певного строку повідомляти держреєстратора про зміни у даних щодо бенефіціарів або структури власності. Юрособа має звернутися до держреєстратора або нотаріуса (який має право проводити держреєстраційні дії щодо юросіб та ФОП) протягом 30 робочих днів з дня виникнення таких змін.

Проте, на нашу думку,

юрособам, у яких відбулися «бенефіціарно-структурні» зміни і які нічого після 01.04.2024 не зроблять з інформацією у ЄДР, загрожуватиме запис про можливу недостовірність даних щодо бенефіціарів

А от зі штрафами не все так однозначно! От дивіться.

Беремо адмінштраф для посадових осіб юрособи за пропуск 30-денного строку. Мін’юст ще у листі від 09.06.2022 № 44816/55964-26-22/8.4.3 зазначав, що на процес подання документів щодо бенефіціарів впливає Закон № 2115*****.

***** Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX.

Нагадаємо: цим Законом визначено, що на період воєнного або надзвичайного стану, зокрема, юрособи звільняються від адміністративної та/або кримінальної відповідальності за несвоєчасне подання документів, подання яких вимагається законом. Зробити це юрособи зобов’язані протягом 3 місяців після закінчення воєнного стану.

Отже, звідси висновок: якщо Закон № 2115 не скасують та/або воєнний стан не закінчиться, то навіть після 01.04.2024 за пропуск 30-денного строку адмінштраф не загрожує.

З фінсанкцією, яка накладається на юрособу в цілому, складніше. Вона формально не потрапляє під дію Закону № 2115 (тобто звільнення не має працювати). Але згадайте: Верховний Суд свого часу вже прирівнював фінсанкції до адміністративних (див., наприклад, постанову ВС від 22.12.2020 у справі № 260/1743/19 у контексті адмін- та фінвідповідальності за трудові порушення у ФОП). Тож може й у такому випадку це відбудеться, тобто звільнення запрацює. Хоча стовідсоткової гарантії тут ми дати, на жаль, не можемо.

Висновки

  • Порядок інформування Мін’юсту про розбіжності між фактичними даними щодо бенефіціарів та інформацією, яка міститься про них у ЄДР, набуде чинності з 01.04.2024.
  • Юрособи, які первинно не подавали даних щодо бенефіціарів та структуру власності (тобто не встигли це зробити свого часу до 11.07.2022) + змін у «бенефіціарній» інформації та структурі не відбулося, можуть не хвилюватися. Щодо них негативних наслідків після 01.04.2024 не має бути.
  • Юрособам, у яких відбулися зміни щодо інформації про бенефіціарів та/або структури власності і які їх не внесуть після 01.04.2024, може загрожувати запис про можливу недостовірність даних щодо бенефіціарів.
  • Запис про можливу недостовірність даних щодо бенефіціарів, скоріше за все, ускладнить спілкування юрособи з банком.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі