Теми статей
Обрати теми

Обмеження на використання пластикових пакетів діє під час війни

Децюра Сергій, податковий експерт
Ще в минулому році була введена заборона на розповсюдження певних пластикових пакетів, а з початку цього року ця заборона стала стосуватися ще більшої кількості пластикових пакетів, ніж у минулому. Тому сьогодні пригадаємо, які пакети і як можна розповсюджувати в Україні з початку 2023 року.

Історичний екскурс

Ще в середині 2021 року був прийнятий Закон № 1489*, в якому містилися обмеження на обіг пластикових пакетів на території України. Але поспішати з введенням його в дію законодавці не стали. Вони вирішили, що його норми мають набувати чинності поступово протягом 2021 та 2022 років, і з кожним разом все сильніше і сильніше обмежувати використання пластикових пакетів. Так було зроблено для того, щоб дати суб’єктам господарювання призвичаїтися до нових правил.

* Закон України «Про обмеження обігу пластикових пакетів на території України» від 01.06.2021 № 1489-IX.

10.12.2021. З цієї дати ст. 3 Закону № 1489 було введено заборону лише на безоплатне розповсюдження практично всіх пластикових пакетів, крім:

біорозкладних пластикових пакетів, тобто пластикових пакетів, що розкладаються за участю мікроорганізмів на елементи природного походження, тобто вони утилізуються способом компостування або біорозкладання;

надтонких пакетів, призначених для використання як первинна упаковка в роздробі. Тобто мова йшла про надтонкі пластикові пакети шириною до 255 мм (без бічних складок), глибиною до 345 мм (з урахуванням бічних складок), довжиною до 450 мм (з урахуванням ручок), призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса, продуктів із них, сипучих продуктів (наприклад, круп), льоду тощо, що використовуються як первинна упаковка, яка розповсюджується в об’єктах роздрібної торгівлі.

Тобто

з 10.12.2021 всі, крім вищезгаданих пакетів, суб’єкти господарювання мали розповсюджувати тільки на платній основі

Причому уряд мав установити мінімальні ціни на пластикові пакети.

Кабмін у нас ніколи не відрізнявся у швидкості виконання покладених на нього обов’язків. Тут також він не дуже поспішав.

З’явилися мінімальні ціни на пакети 01.02.2022 після набрання чинності постановою Кабміну від 20.12.2021 № 1387. А саме Кабмін встановив мінімальні роздрібні ціни на пластикові пакети товщиною понад 50 мкм для пакетів:

— без ручок без бокових складок — 2 грн, з боковими складками — 2,50 грн;

— з ручками без бокових складок — 2,50 грн, з боковими складками — 3 грн.

09.03.2022. А от з цієї дати запрацювала ч. 1 ст. 2 Закону № 1489. Нею була введена повна заборона на розповсюдження (платне або безоплатне надання пластикових пакетів споживачам в об’єктах роздрібної торгівлі, громадського харчування та надання послуг) таких пакетів:

надтонких — пакетів із стінками товщиною менше 15 мікрометрів;

тонких — пакетів із стінками товщиною від 15 до 50 мікрометрів;

оксорозкладних — пакетів, матеріал для виготовлення яких складається з поліетилену та оксорозкладних домішок.

Ця заборона не стосувалася:

а) біорозкладаних пакетів;

б) надтонких пакетів, використовуваних як первинна упаковка в роздробі.

Тобто з 09.03.2022 можна було розповсюджувати пластикові пакети у роздрібній мережі тільки платно (з урахуванням мінцін) і тільки з товщиною понад 50 мкм. Винятки становлять біорозкладні та надтонкі пакети, згадані вище. Їх можна було надавати споживачам, причому безкоштовно.

01.01.2023. З початку цього року обмеження на розповсюдження пакетів стали ще жорсткіші. Так, з початку 2023 року

уже не можна розповсюджувати ні платно, ні безоплатно також надтонкі пакети, використовувані як первинна упаковка в роздробі

Всі інші обмеження лишилися без змін.

Тобто з початку 2023 року:

— тільки платно (з урахуванням мінцін) можна розповсюджувати пластикові пакети у роздрібній мережі тільки з товщиною понад 50 мкм;

— як платно, так і безоплатно — біорозкладні пластикові пакети. При цьому продаючи біорозкладні пакети, не потрібно орієнтуватися на мінціни (вони для таких пакетів не встановлені).

Усі інші пластикові пакети з початку цього року ні продавати, ні роздавати безоплатно не можна. У тому числі якщо такі пластикові пакети призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса та продуктів із них, сипучих продуктів, льоду.

Розмір штрафу та хто карає

Розмір штрафу. Якщо порушити обмеження на використання пластикових пакетів, то можна доволі сильно фінансово постраждати. А саме за порушення заборони на:

розповсюдження надтонких (в тому числі призначених для пакування), тонких і оксорозкладних пакетів, як платно, так і безоплатно (окрім винятків), загрожує адмінгоспсанкція у розмірі від 8500 до 17000 грн. Якщо порушення вчинити повторно протягом 3 років, то доведеться заплатити вже більше — від 17000 до 34000 грн (абз. 2 ч. 2 ст. 6 Закону № 1489);

безоплатне розповсюдження пластикових пакетів (тобто тих, які можна тільки продавати) загрожує штраф від 1700 до 3400 грн. За повторне протягом 3 років подібне порушення— від 3400 до 8500 грн (абз. 3 ч. 2 ст. 6 Закону № 1489).

Хто карає. Накладати штраф за Законом № 1489 можуть:

керівники (заступники керівника) Держпродспоживслужби;

інші уповноважені керівником Держпродспоживслужби посадові особи.

Накладати штрафи за Законом № 1489 будуть до юросіб/ФОП у цілому, а не до продавця, який безоплатно віддав або розповсюджував заборонені пакети.

При цьому цей штрафи застосовуються за результатами перевірки на підставі акта та інших матеріалів, з нею пов’язаних.

Мораторія/заборони на перевірки немає

Звертаємо увагу! На час дії ВС прямої заборони на проведення перевірок Держпродспоживслужби введено не було. Хоча це не говорить, що вони будуть ходити на перевірку. Річ у тому, що постановою КМУ від 13.03.2022 № 303 на період ВС було встановлено заборону на проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду, крім, наприклад, позапланових перевірок на підставі рішень центральних органів виконавчої влади у відповідних сферах.

Оскільки у сфері захисту прав споживачів центральним органом виконавчої влади є Мінекономіки, то виходить, що під час ВС Держпродспоживслужби може ходити на перевірки тільки з дозволу Мінекономіки.

Від позапланових перевірок під час ВС, на жаль, не заховатися і спираючись на карантинний мораторій (див. «Перевірки та відповідальність: головні послаблення» // «Податки & бухоблік», 2022, № 26). Це випливає з п. 3 розд. ІІ Закону України від 17.03.2020 № 533-IX.

Детально про мораторій на неподаткові перевірки читайте у «Що наразі із дозволеними і забороненими перевірками» // «Податки & бухоблік», 2022, № 98.

Отже, Держпродспоживслужба може приходити навіть під час дії ВС на позапланові перевірки (звичайно, після отримання дозволу на це від Мінекономіки) і під час таких перевірок може виявити пакетні порушення.

Тому дотримуватися вимог щодо заборони на розповсюдження пакетів і дотримання мінімальних цін на них слід і під час ВС.

Як карають. Якщо перевіряючі Держпродспоживслужби виявлять порушення під час перевірки, то вони складуть акт окремо на кожне виявлене порушення (ч. 4 ст. 6 Закону № 1489).

За нормами Закону № 1489 акт, на основі якого буде накладено «пакетний» штраф, перевіряючі складають у 2 примірниках, підписує їх перевіряючий і керівник суб’єкта господарювання або уповноважена ним особою.

Якщо керівник суб’єкта господарювання відмовиться від підписання акта, то це від штрафу не рятує. У цьому випадку перевіряючий лише вносить відповідний запис до такого акта. А далі він усе одно передається для ухвалення рішення про застосування штрафу.

Після цього усі матеріали (включаючи акт) розглядаються протягом 15 календарних днів, і виноситься постанова про застосування санкції.

Постанову можна оскаржити. Але тільки у суді (ч. 9 ст. 6 Закону № 1489).

Якщо підприємство оскаржувати постанову про накладання штрафу не збирається, то йому

необхідно його сплатити протягом 15 календарних днів з дня отримання копії постанови.

Крім того, доведеться ще й копію завіреної банком платіжки відправити до Держпродспоживслужби або її територіального органу (залежно від того, хто конкретно виніс постанову) (абз. 2 ч. 7 ст. 6 Закону № 1489).

Якщо все виконати в цей строк, то додаткових негативних наслідків підприємству вдасться уникнути. Якщо ж ні, то постанова передається виконавцеві і він буде проводити всі необхідні операції щодо стягнення з суб’єкта цього штрафу.

Адмінштраф

Крім штрафу за Законом № 1489, посадовим особам суб’єкта господарювання може загрожувати і адмінвідповідальність згідно із ст. 1652 КУпАП. Але вона може зіграти, тільки коли суб’єкт буде розповсюджувати пакети платно за ціною, нижчою, ніж визначив Кабмін.

Розмір адмінсанкції становитиме 2550 грн. Повторне порушення протягом року коштуватиме вже 3400 грн.

На наш погляд, таке правопорушення не є триваючим, тому накласти адмінштраф можуть не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення.

Висновки

  • На сьогодні тільки платно можна розповсюджувати пластикові пакети з товщиною понад 50 мкм, а от біорозкладні пакети можна розповсюджувати як платно, так і безоплатно.
  • Порушників пакетних правил карають гривнею. Наприклад, за порушення абсолютної заборони на використання певних пакетів у роздробі можна заплатити до 17 тис. грн.
  • Щоб накласти «пакетний» штраф, суб’єкта мають перевірити працівники Держпродспоживслужби. Проводити такі перевірки вони можуть і під час дії ВС.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі