Теми статей
Обрати теми

Що наразі із дозволеними і забороненими перевірками

Вишневський Михайло, податковий експерт
У цій статті нагадаємо про дозволені та заборонені перевірки. Як виглядає актуальний перелік після різноманітних змін? Кого і коли чекати «у гості», а коли не варто хвилюватися? Про це і поговоримо.

Податкові перевірки

Дозволені та заборонені перевірки розмістимо у таблиці.

Дозволені та заборонені податкові перевірки на період воєнного стану

№ з/п

Тип перевірки та підстава

Якою статтею/пунктом ПКУ передбачено (з урахуванням п.п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ)

Дозволені перевірки

1

Усі камеральні

п.п. 75.1.1 та ст. 76 ПКУ

2

Усі фактичні*

ст. 80 ПКУ, п.п. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

* Нагадаємо: ці перевірки стосуються РРО/ПРРО, касової дисципліни, обігу підакцизних товарів (у тому числі алкогольних/тютюнових/пальних ліцензій), а також неоформлених працівників, яким виплачується зарплата без сплати «зарплатних» податків і підприємницької діяльності фізосіб без держреєстрації.

Увага! На період воєнного стану податківці можуть також контролювати держрегульовані ціни через фактичні перевірки (див. п.п. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

3

Позапланові документальні:

— за заявою платника

п. 78.2 ПКУ

— через реорганізацію (крім перетворення) чи ліквідацію юрособи/її структурного підрозділу або через припинення ФОП

п.п. 78.1.7 ПКУ

— у зв’язку з бюджетним відшкодуванням ПДВ та від’ємним значенням цього податку більше 100 тис. грн

п.п. 78.1.8 ПКУ

— через неподання декларацій, розрахунків, «трансфертної» звітності за п. 39.4 ПКУ виключно в частині контролю за трансфертним ціноутворенням

п.п. 78.1.2 ПКУ

— через подання платником заперечення на акт або скаргу на рішення фіскалів, у разі якщо факти, викладені у цих документах, потребують дослідження у рамках перевірки

п.п. 78.1.5 ПКУ

— які призначаються через те, що податкова вищого рівня перевірила своїх колег із податкової нижчого рівня і виявила невідповідність актів перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки тих чи інших питань

п.п. 78.1.12 ПКУ

— усі, що пов’язані з трансфертним ціноутворенням

пп. 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ

— через те, що податківці після проведення планової/позапланової документальної перевірки отримали інформацію та/або документи від іноземних держорганів, які стосуються питань, охоплених попередніми перевірками, та свідчать про порушення платником податкового, валютного та іншого підконтрольного фіскалам законодавства

п.п. 78.1.21 ПКУ

— у разі отримання інформації фіскалами про ведення нерезидентом госпдіяльності через постійне представництво без взяття на податковий облік в Україні відповідно до вимог п.п. 14.1.193 ПКУ**

п.п. 78.1.22 ПКУ

— через отримання фіскалами інформації, що свідчить про порушення платником дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями

Посилатися, по суті, можуть на будь-який підпункт п. 78.1 ПКУ.

Однак передбачаємо, що найчастіше це буде п.п. 78.1.1 ПКУ (у податківців з’явилася інформація про порушення, вони надсилають запит, якщо платник не відповідає протягом встановленого ПКУ строку — фіскали проводять перевірку)

— з питань оподаткування юрособами / іншими нерезидентами доходів, отриманих нерезидентами із джерелом походження з України

нерезидентів (представництв нерезидентів)

** Про те, за яких умов нерезидентам, що здійснюють госпдіяльність в Україні, потрібно ставати на облік, читайте у «Податки & бухоблік», 2021, № 26.

Заборонені перевірки

4

планові***

п.п. 75.1.2 та ст. 77 ПКУ

*** На план перевірок, розміщений на сайті ДПСУ, можна зараз не зважати (див. за посиланням: tax.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-/545291.html).

5

позапланові документальні

Підпункти п. 78.1 ПКУ, не зазначені у п. 3 цієї таблиці

Також з 24.11.2022 почали спливати строки* проведення позапланових документальних перевірок, розпочатих ще до 24.02.2022:

— через подання платником заперечення на акт або скаргу на рішення фіскалів, у разі якщо факти, викладені у цих документах, потребують дослідження у рамках перевірки (п.п. 78.1.5 ПКУ);

— які призначаються через те, що податкова вищого рівня перевірила своїх колег із податкової нижчого рівня і виявила невідповідність актів перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки тих чи інших питань (п.п. 78.1.12 ПКУ);

— пов’язані з трансфертним ціноутворенням (пп. 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ).

* Про зупинені та поновлені податкові строки читайте у статті «Поновлені та зупинені строки: метаморфози-2022» // Податки & бухоблік, 2022, № 98.

Перелік дозволених і заборонених податкових перевірок виглядає так завдяки Закону України від 03.11.2022 № 2719-IX. Змін він вніс достатньо багато і не тільки щодо переліку дозволених перевірок. Про них читайте у статтях «Податкових перевірок стане більше?!», «Відновлення строків подання податківцям документів (повідомлень) та Ко» та «Відмова від спецЄП: всім — майже без змін, аграріям — полегшення» // «Податки & бухоблік», 2022, № 89.

Увага! Навіть якщо перевірка у переліку дозволених, то податківці не завжди зможуть її провести у визначені ПКУ строки. Усе через те, що вони можуть перевіряти за умови безпечного доступу до територій та приміщень платника, його документів та безпечного проведення інвентаризації (абз. 9 — 12 п.п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Правило про призупинення перевірки через небезпеку не працюватиме тільки для позапланових документальних перевірок:

— на підставі подання платником заперечення на акт або скаргу на рішення фіскалів (п.п. 78.1.5 ПКУ);

— які призначаються через те, що податкова вищого рівня перевірила своїх колег із податкової нижчого рівня і виявила невідповідність актів перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки тих чи інших питань (п.п. 78.1.12 ПКУ);

— що пов’язані з трансфертним ціноутворенням (пп. 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ).

Неподаткові перевірки

Загальна інформація. З одного боку, обмеження щодо перевірок, встановлені для періоду карантину, ніхто не скасовував та не призупиняв. Тим більше карантин все ще триває, принаймні до 31.12.2022. Обмеження щодо перевірок у цьому випадку визначені у п. 3 розд. ІІ Закону № 533*.

* Закон України від 17.03.2020 № 533-IX.

Нагадаємо, що забороненими тут є тільки планові перевірки, окрім тих, що стосуються:

— госпсуб’єктів, яким присвоєно високий ступінь ризику. Для більшості сфер затверджено свої критерії ступінів ризику. Ступінь ризику дивимося безпосередньо у відповідному плані перевірки;

— держрегульованих цін;

— сфери санітарного та епідблагополуччя населення.

Тобто позапланові перевірки, наприклад Держпродспоживслужби, у період карантину дозволені.

З іншого боку, постановою КМУ від 13.03.2022 № 303 (далі — постанова КМУ № 303)

на період воєнного стану було встановлено заборону на проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду

За постановою КМУ № 303 дозволені виключно:

1) позапланові перевірки, але тільки:

— на підставі рішень центральних органів виконавчої влади у відповідних сферах. Наприклад, щодо пожежників (представників ДСНС) це — МВС (див. п. 1 Положення про МВС, затвердженого постановою КМУ від 28.10.2015 № 878);

— за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення держбезпеки; або

— з метою виконання міжнародних зобов’язань України;

2) планові та позапланові перевірки госпсуб’єктів, що провадать діяльність у сфері енергетики та комунпослуг щодо дотримання ними їх спецнормативки та ліцензійних умов, але тільки:

— за рішенням Нацкомісії, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики та комунпослуг;

— за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення держбезпеки.

Окремі сфери (крім Держпраці). На період воєнного стану зупинено:

— заходи митного контролю за нехарчовою продукцією (постанова КМУ від 03.05.2022 № 550);

заходи контролю за арбітражними керуючими (наказ Мін’юсту від 07.06.2022 № 1155/7). Крім того, не забуваємо про особливості проведення заходів контролю у період воєнного стану у таких сферах:

— харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, державний ветеринарно-санітарний контроль і ввезення вантажів на митну територію України (постанова КМУ від 07.05.2022 № 537);

— держфінконтроль (постанова КМУ від 07.05.2022 № 561);

— фітосанітарні заходи та процедури (постанова КМУ від 01.04.2022 № 398);

— якість лікарських засобів, що ввозяться в Україну (постанова КМУ від 14.09.2005 № 902);

санзаконодавство, санітарне та епідеміологічне благополуччя населення (наказ МОЗ від 07.06.2022 № 969). Зокрема, визначено перелік підстав для позапланових заходів контролю. А саме: за зверненням Прем’єр-міністра або посадових осіб військових адміністрацій та органів місцевого самоврядування, або фізосіб;

торгівля валютними цінностями за готівку для небанківських фінустанов та операторів поштового зв’язку (постанова правління НБУ від 29.07.2022 № 165).

Держпраці. Контролерам з цього органу наразі заборонено проводити планові перевірки. Тут вони все-таки керуються постановою КМУ № 303. Однак

позапланові перевірки представники Держпраці зможуть проводити на підставі Закону № 2136*

* Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX.

Перевіряти позапланово у період воєнного стану можуть щодо обмеженого кола питань, а саме:

— в частині додержання вимог Закону № 2136;

— з питань виявлення неоформлених трудових відносин;

— з питань законності припинення трудових договорів.

Деталі щодо дозволених перевірок Держпраці читайте у «Податки & бухоблік», 2022, № 61.

Проміжні підсумки. До особливостей заходів контролю у період воєнного стану, визначених постановами КМУ, запитань немає. Спеціальною нормативкою на цей період КМУ надано право регулювати нюанси перевірок. До дозволених перевірок Держпраці також ніяких претензій. Більш новий Закон № 2136 має пріоритет над Законом № 533.

А от що стосується неспівпадіння між Законом № 533 та постановою КМУ № 303, то тут виникає проблема. Бо за загальним правилом пріоритет має надаватися закону, а не постанові КМУ. Навіть у період воєнного стану. Тож, за великим рахунком, зараз мають діяти карантинні обмеження щодо неподаткових перевірок.

Висновки

  • Планові документальні податкові перевірки заборонені, але дозволені усі камеральні, фактичні та деякі позапланові документальні перевірки.
  • Податківці на період воєнного стану можуть перевіряти дотримання держрегульованих цін у рамках фактичних перевірок.
  • Держпраці у період воєнного стану може перевіряти тільки позапланово і щодо обмеженого кола питань: додержання вимог Закону № 2136, щодо неоформленних працівників та щодо припинення трудових договорів.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі