Теми статей
Обрати теми

Як перевозити пальне (спирт) без акцизної накладної чи Заявки

Павленко Олексій, податковий експерт
Останнім часом на нашу гарячу лінію частіше надходять запитання читачів, які стикаються з проблемами з поліцією при перевезенні пального. У світлі роз’яснень ДПСУ, як правильно оформлювати документи на перевезення пального (чи спирту етилового), якщо акцизна накладна (АН) ще не зареєстрована в Реєстрі? Якщо перевозиться пальне неплатника акцизу і неможливо надіслати електронну Заявку, чи треба її виписувати й надавати водію в паперовому вигляді? Висловимо свої думки щодо цих питань.

Перевезення пального платника акцизу

Дозвільна норма. Тим госпсуб’єктам, хто перевозить пальне (чи спирт етиловий), звісно, відома норма п. 69.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Вона на період воєнного стану дозволяє перевозити пальне (чи спирт) автомобілями без реєстрації АН на постачання такого пального. Але у таких випадках у водія має бути ТТН, «яка повинна містити всю інформацію, що має міститися у відповідній акцизній накладній…».

Оскільки включити до ТТН всю інформацію, яка відображається в АН, технічно непросто, податківці спочатку в БЗ 114.07 вимагали, щоб водій мав при собі ТТН, а також паперовий екземпляр АН. Але ще 5 квітня 2022 року вони відмінили цю консультацію і навели (у БЗ 114.11.03) нову, яка просто цитує згаданий п. 69.4 ПКУ*.

* Див. її тут: .

Загрози й практика. У той же час п. 228.3 ПКУ обіцяє чималі неприємності, якщо пальне (спирт) перевозиться транспортними засобами, не зазначеними в АН, зареєстрованих в ЄРАН. Аж — до вилучення такого пального (спирту) та транспортних засобів у дохід держави! «Під це» навіть були внесені зміни в КУпАП і за перелічені в п. 228.3 ПКУ діяння

ч. 4 ст. 164 КУпАП передбачає штрафи в розмірі від 17 до 34 тис. грн з конфіскацією пального або спирту етилового та транспортних засобів або ємностей та обладнання

Деякі перевізники у ситуаціях, коли АН не зареєстрована, особливо у перші місяці війни, ігнорували цю вимогу — гадали, на ці «дрібниці» контролери (поліція, податківці) мають «заплющувати очі». Але тут: дивлячись на кого натрапиш, і практика, на жаль, не надто втішна (див. наприкінці)… Тому ті, хто більш обережний, намагались не перевозити пальне (спирт) до реєстрації АН, або «імпровізували» у бланках ТТН. Нагадаємо, що для перевезення пального використовується бланк за формою № 1-ТТН (нафтопродукт)**. Для перевезення спирту етилового використовується теж спеціальна ТТН на переміщення спирту етилового***.

** Ця форма затверджена і є додатком 3 до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (наказ Мінпалива, Мінекономіки, Мінтрансу та Держкомітету з питань техрегулювання) від 20.05.2008 № 281/171/578/155.

*** Її форма затверджена наказом Мінтрансу від 28.04.2005 № 154.

Далі — більше. Восени «орки» почали скажено знищувати нашу інфраструктуру, й по всій країні (особливо у Києві) виникли проблеми зі світлом та Інтернетом і, звісно, — з реєстрацією АН. Ось тут податківці і виклали на своєму сайті роз’яснення, у якому, посилаючись на ці проблеми, знов процитували той самий п. 69.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Та ще й при цьому, ніби знущаючись, нагадали усі обов’язкові реквізити/«усю інформацію», що має містити АН (див. пп. «а» — «п» п. 231.1 ПКУ). А їх небагато-немало, аж двадцять! Тож може варто податківцям відкрити майстер-клас по запиханню до бланка ТТН усіх реквізитів АН?..

Варіанти «оформлення» ТТН

Що ж робити? У випадках, коли на момент перевезення пального (спирту) АН не зареєстрована, нехтувати вимогами згаданої норми не варто. Адже цілком можливе потрапляння в дорозі в перевірочну халепу (див. нижче). Тому з урахуванням практики нагадаємо два основні варіанти поводження з ТТН у таких ситуаціях.

Увіпхнути у бланк. Запхнути у бланк ТТН усю інформацію, яка міститься в АН буває складно. Особливо до «спиртової» ТТН. Але для нашого креативного народу немає нічого неможливого. Дехто примудряється затулити «бісером» усі необхідні реквізити навіть на лицьовому боці ТТН. Але це справа складна, оскільки з двадцяти обов’язкових реквізитів АН у ТТН є лише декілька схожих (назва відправника та отримувача і номер реєстрації транспортного засобу). Оскільки «пальна» ТТН зазвичай одностороння, то усі реквізити АН можна зазначити на зворотному боці ТТН. І краще саме усі, а не лише ті, які не дублюються в бланку ТТН. Також варто скріпити ці реквізити з АН підписом відповідальної особи відправника пального.

Окремий додаток. Але вважаємо, що набагато легше піти отим шляхом, який колись (у своїй першій БЗ) радили податківці:

роздрукувати на папері АН на це постачання пального (спирту), завірити необхідними підписами й печаткою (якщо вона у вас є) і зробити її додатком до ТТН

Так прямо на ній і написати: «АН є невід’ємною частиною ТТН». І — в дорогу!

Нагадування. Тут заразом нагадаємо про незастосування під час воєнного стану штрафів за порушення граничних термінів реєстрації АН/РК в ЄРАН (і за неподання/несвоєчасне подання електронних Довідок про залишки та обіг пального та спирту)! Детальніше щодо цього, а також наші думки щодо доцільності реєстрації/подання згаданих документів читайте в матеріалі «За прострочення реєстрації акцизних накладних штрафів немає» // «Податки & бухоблік», 2022, № 69.

Перевезення пального неплатника

На жаль, під час війни для цілей перевезення пального (або спирту етилового) особами, які не є розпорядниками акцизних складів (не є платниками акцизу), формально діє механізм подання до ДПС Заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними (далі — Заявка)**.

** Нагадаємо, що форму цієї електронної Заявки та порядок її заповнення затверджено наказом Мінфіну від 08.05.2019 № 188. Код форми Заявки у сервісах подання електронної звітності — J/F1304901.

А переміщення пального (або спирту етилового) транспортними засобами, які не зазначені у надісланих до ДПС Заявках, заборонено (абз. 3 п.п. 230.1.5 ПКУ). Вже згаданий вище п. 228.3 ПКУ за переміщення та/або зберігання пального у транспортних засобах, які не зазначені у Заявках, передбачає аналогічні наслідки (вилучення пального та транспортних засобів й можливу їх конфіскацію у дохід держави)…

Заявка не обов’язкова! Але ці наслідки до кінця воєнного стану не мають застосовуватись! І якщо виникають проблеми з поданням Заявки або у вас просто немає бажання її надсилати до ДПС, можна перевозити пальне й без зареєстрованої Заявки. Незважаючи навіть на те, що для таких випадків норми, аналогічної п. 69.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, законодавці так і не передбачили.

Адже Мінфін у Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ (затвердженому наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225), визначив, що однією з підстав неможливості виконання платниками податків податкових зобов’язань є, зокрема, можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації АН та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання Заявки (!) на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених обов’язків). Тож цей норматив допускає переміщення у таких випадках пального без подання Заявок! І це не потребує якихось додаткових документів чи підтверджень.

Оформлення для здійснення перевезень пального неплатників акцизу таких Заявок у паперовому вигляді або якогось їм замінника нормативи не вимагають. Ніяких застережень та вказівок щодо цього від Мінфіну чи ДПС не надходило. Тому для переміщення такого пального (чи спирту) достатньо наявності лише відповідної ТТН!

Більш детально ми писали про це в «Платник акцизу перевозить чуже пальне: наслідки» // «Податки & бухоблік», 2022, № 99.

Водночас водій має бути тут «теоретично підкованим» і готовим переконати поліціянтів (читайте далі).

Сумна реальність

Свавілля на дорогах. Фіскали могли б чіткіше відрегулювати та роз’яснити згадані питання, але чомусь у них до цього «руки не доходять». Адже навіть під час війни безграмотні поліцейські на дорогах продовжують третирувати водіїв та гальмувати перевезення таких важливих і дефіцитних ресурсів. Якщо на момент перевезення АН не зареєстрована в ЄРАН чи Заявка не надіслана до ДПС (тобто авто немає у електронному реєстрі), часто-густо вони незаконно складають адмінпротоколи за згаданою ч. 4 ст. 164 КУпАП, причому — саме на водіїв (?!.), та вилучають пальне і транспортні засоби, якими воно перевозиться*.

* Свого часу ми наголошували на некоректності застосування цього штрафу саме до водіїв та зазначали інші проблеми з його застосуванням. Див. статтю««Пальний» і «спиртовий» акциз: продовжуємо розмову» // «Податки & бухоблік», 2019, № 30.

Суди проти! Після цього свавілля доводиться сподіватись лише на суди, адже саме вони приймають рішення за такими правопорушеннями. Дякувати, що здебільшого такі справи розглядають судді, що тямлять у цих питаннях, тож

суди відмовляють поліції у притягненні за ч. 4 ст. 164 КУпАП і повертають незаконно вилучене

Див. із цього приводу вже «воєнного часу» постанови місцевих адмінсудів: reyestr.court.gov.ua/Review/104382217 // reyestr.court.gov.ua/Review/105542327 // reyestr.court.gov.ua/Review/107681653 // reyestr.court.gov.ua/Review/107820076. У останній постанові вже розглядався випадок, коли поліція прискіпувалась саме до того, що ТТН не містила в собі усі реквізити АН…

Але хто поверне збитки та втрачений час?.. Та й судді бувають різні — і негаразди теж трапляються*…

* Див., наприклад, оцю постанову. Але апеляційні судді усе- таки справедливість відновили.

Пам’ятка для водія. Тому майте на увазі, що водії повинні бути гарно обізнані (проінструктовані) у цих питаннях і мати на руках належним чином оформлені документи.

Водій, що перевозить пальне (спирт), має чітко пам’ятати і за необхідності просвітити необізнаних поліціянтів, що під час воєнного стану:

— перевезення пального без зареєстрованої АН дозволено законодавчо — п. 69.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (але у цьому випадку ТТН має містити усі реквізити АН);

— перевезення пального неплатника акцизу без надісланої до ДПС Заявки, за наявності лише ТТН, теж нормативно дозволено (наказ Мінфіну від 29.07.2022 № 225);

— навіть якщо поліціянт виявить порушення в ТТН, на водія він не має права складати протоколи за ч. 4 ст. 164 КУпАП, оскільки водій не несе відповідальності за ці порушення (про що свідчить багата судова практика застосування цього штрафу)!

Можна ще натякнути поліціянту, що за його незаконні дії буде надіслана скарга начальнику МВС та що за його рахунок будуть відшкодовуватись усі матеріальні збитки, нанесені його незаконними діями…

Тож бажаємо вам перевезень без пригод!

Висновки

  • До кінця воєнного стану дозволяється:
  • — перевозити пальне (та спирт етиловий) платника акцизу без реєстрації АН (за умови відображення в ТТН усієї інформації, що має міститись в АН);
  • — перевозити пальне (та спирт етиловий) неплатника без надсилання до ДПС електронної Заявки.
  • У першому випадку (перевезення пального платника) зазвичай додають до ТТН усю інформацію з АН двома способами: відображаючи її прямо на бланку ТТН (на зворотному боці) або роздруковуючи АН на папері і роблячи її невід’ємною частиною ТТН.
  • Поліція часто-густо створює перешкоди і навіть незаконно складає адмінпротоколи про вилучення пального та авто. Але суди розглядають такі дії, як незаконні.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі