Теми статей
Обрати теми

Допомога на поховання від ПФУ

Марченко Олена, експерт з кадрових і податкових питань
Про те, що ПФУ реалізував можливість подання заяв-розрахунків для отримання допомоги на поховання, що надається в межах загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, ви могли дізнатися зі статті «Допомога на поховання: формуємо заяву-розрахунок на порталі ПФУ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 46. Сьогодні ж поговоримо про порядок її призначення/виплати. Ви дізнаєтеся про те, кому, в якому розмірі та за яких умов вона виплачується, які документи потрібні для її надання та інші подробиці.

Одним із видів страхових виплат за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності є допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві). Одразу ж хочемо звернути увагу, що жодної дискримінації щодо категорій осіб, які зазначені в дужках, немає. Річ у тім, що виплати на їх поховання проводяться за рахунок коштів інших видів соцстрахування. Так, наприклад, у разі смерті пенсіонера особам, які здійснили його поховання, виплачується допомога на поховання пенсіонера відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV.

У цій статті говоримо саме про допомогу на поховання, що надається в межах загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (далі — допомога на поховання). Головним провідником буде Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV (далі — Закон № 1105).

Розглянемо умови надання такої допомоги.

Де, на кого та в якому розмірі надають?

Місце надання. Допомогу на поховання призначають та надають за основним місцем роботи (діяльності) застрахованих осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору (далі — ЦПД) (див. ч. 1 ст. 22 Закону № 1105).

Якщо застрахована особа є найманим працівником, то тут усе зрозуміло: допомогу на поховання призначаємо/надаємо за її основним місцем роботи і не надаємо за сумісництвом.

Що стосується гіг-спеціалістів та інших осіб, які працюють за ЦПД, то для визначення їх основного місця діяльності для надання допомоги рекомендуємо звернутися з письмовим запитом до ПФУ. Річ у тім, що з 01.01.2023 питаннями надання матеріального забезпечення за соцстрахуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності займається саме Пенсійний фонд.

Право на допомогу. Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону № 1105

допомогу на поховання надають у разі смерті застрахованої особи або членів сім’ї, які перебували на її утриманні

Хто є членами сім’ї застрахованої особи та що слід розуміти під утриманням для цілей отримання допомоги на поховання? До членів сім’ї належать:

1) дружина (чоловік);

2) діти, брати, сестри та онуки, які не досягли 18 років або старші цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до 18 років (брати, сестри та онуки — за умови, що вони не мають працездатних батьків), а здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти із числа зазначених осіб, які навчалися за денною формою здобуття освіти, — до 23 років;

3) батько, матір;

4) дід, баба за прямою лінією спорідненості.

Перелічені члени сім’ї вважаються такими, що були на утриманні застрахованої особи, якщо вони не мали самостійних джерел засобів до існування, наприклад, не одержували заробітну плату, пенсію тощо (ч. 2 ст. 20 Закону № 1105).

Пояснимо, як це працює. Припустимо, що у працівника померла дружина, яка працювала й отримувала заробітну плату. Такий працівник не може отримати допомогу на поховання дружини за своїм основним місцем роботи, оскільки вона хоч і була членом його сім’ї, проте мала самостійне джерело доходу — зарплату. Разом із тим працівник може звернутися до роботодавця за основним місцем роботи дружини для отримання такої допомоги.

Розмір допомоги на поховання наразі становить 4100 грн. Він визначений постановою Правління ПФУ від 26.12.2022 № 29-1.

Допомогу надають застрахованій особі, члену її сім’ї або іншим юридичним чи фізичним особам, які здійснили поховання.

Розглянемо, які документи є підставою для призначення допомоги.

Які документи потрібні?

Для наочності наведемо нижче в таблиці перелік документів, які є підставою для призначення допомоги на поховання. Зауважимо, що в цій таблиці зазначені й особи, які можуть звернутися за отриманням такої допомоги.

Документи, необхідні для призначення допомоги на поховання

Допомога на поховання…

Кому надається допомога (ч. 3 ст. 20 Закону № 1105)

Документи, необхідні для призначення допомоги (ст. 23 Закону № 1105)

застрахованої особи (працівника, гіг-спеціаліста)

Члену сім’ї застрахованої особи, що померла, або іншим юридичним чи фізичним особам, які фактично здійснили поховання

1. Заява про надання допомоги на поховання.

2. Копія паспорта або іншого документа, що посвідчує особу заявника.

3. Оригінал витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання* або довідка для отримання допомоги на поховання**, якщо держреєстрацію смерті проводив виконавчий орган сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради (п. 16 гл. 5 розд. III Правил, затверджених наказом Мін’юсту від 18.10.2000 № 52/5)

члена сім’ї застрахованої особи, який перебував на її утриманні

Застрахованій особі

Документи, що перелічені в пп. 1 — 3 вище.

4. Документи, необхідні для підтвердження сімейних відносин (копії відповідних свідоцтв про народження, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені тощо).

5. Документи, що підтверджують факт перебування членів сім’ї (крім дітей) на утриманні застрахованої особи

* У витягу, що видається відділом ДРАЦС, вказують П. І. Б. особи, на запит якої він виданий. За загальним правилом, саме цій особі й виплачують допомогу від ПФУ, оскільки вона вважається такою, що здійснила поховання. Проте якщо родичі працівника, що помер, скористалися послугами похоронного бюро, то в довідці може бути зазначено працівника такого бюро, що займався похованням. У такому випадку додатково потрібна довідка похоронного бюро, де було б вказано, що витяг отримано у зв’язку з наданням відповідних послуг особі, яка звертається за допомогою.

** У довідці для отримання допомоги на поховання не проставляють П. І. Б. особи, яка звернулася за нею. Тому в такому разі виплачуйте допомогу особі, яка надала всі необхідні документи для її отримання.

Якщо всі документи зібрані, переходимо до призначення допомоги.

Призначення допомоги

Як зазначалося вище, допомогу на поховання призначають та надають за основним місцем роботи (діяльності) застрахованої особи.

Рішення про призначення. Рішення про призначення допомоги на поховання (відмову у призначенні) приймає страхувальник (роботодавець) або уповноважені ним особи (ч. 3 ст. 22 Закону № 1105). Саме до нього (до них) повинна звернутися особа для отримання допомоги на поховання та надати документи, що перелічені в таблиці вище.

ПФУ в листі від 16.03.2023 № 9562-11050/У-03/8-2800/23 зазначив, що таке рішення може прийматися у формі розпорядчих документів. При цьому форму документа, який видає уповноважена особа, страхувальник визначає самостійно. Іншого Закон № 1105 не передбачає. Це може бути наказ, розпорядження, протокол або рішення.

Зазвичай в такому документі, в розділі про призначення допомоги на поховання, зазначають:

1) одержувача допомоги;

2) перелік наданих документів, на підставі яких призначено допомогу;

3) розмір допомоги.

Строки призначення. Допомога на поховання призначається не пізніше дня, що настає за днем звернення (ч. 3 ст. 24 Закону № 1105).

Увага! При прийнятті рішення майте на увазі, що (ч. 5 ст. 24 Закону № 1105)

допомога на поховання може бути призначена, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше 6 календарних місяців з дня смерті застрахованої особи або члена її сім’ї

У разі прийняття рішення про відмову в призначенні рекомендуємо за загальним правилом надати особі, що звернулася за такою допомогою, повідомлення про відмову не пізніше 5 днів після прийняття відповідного рішення. У повідомленні слід вказати причини відмови.

Фінансування та виплата

Заява-розрахунок. Підставою для надання ПФУ фінансування є заява-розрахунок. Наразі використовується форма заяви-розрахунку, наведена в додатку 1 до Порядку фінансування страхувальників.., затвердженого постановою правління ФСС від 19.07.2018 № 12 (далі — Порядок № 12). Цей Порядок діє до прийняття ПФУ нового механізму фінансування страхувальників.

Заяву-розрахунок треба подавати не пізніше 5 робочих днів з дати прийняття рішення про призначення допомоги. Відповідно до абзацу четвертого п. 1 постанови правління ПФУ від 21.12.2022 № 28-3 це можна зробити:

— за допомогою вебпорталу електронних послуг ПФУ або Єдиного державного вебпорталу електронних послуг;

— у паперовій формі разом з електронною формою на електронному носії інформації.

Про те, як сформувати заяву-розрахунок в особистому кабінеті страхувальника на порталі ПФУ, читайте в статті «Допомога на поховання: формуємо заяву-розрахунок на порталі ПФУ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 46.

На фінансування заяви-розрахунку ПФУ виділено 3 робочі дні після її надходження (п. 1 ст. 26 Закону № 1105).

Виплата допомоги. Роботодавець зобов’язаний виплатити допомогу на поховання не пізніше наступного робочого дня після отримання страхових коштів від ПФУ (ч. 3 ст. 24 Закону № 1105).

Повідомлення про виплату. Його подання передбачено Порядком № 12, а форма наведена в додатку 2 до цього Порядку. Проте сам механізм подання такого Повідомлення досі не реалізовано ПФУ. На практиці більшість страхувальників формують Повідомлення, роздруковують, підписують, сканують та відправляють пенсійникам за допомогою порталу ПФУ (розділ «Комунікації з ПФУ» — «Звернення»).

Оподаткування та звітність

ПДФО/ВЗ. З допомоги на поховання від ПФУ ПДФО та ВЗ не утримуєте. Підстава — п.п. «а» п.п. 165.1.22 ПКУ та п.п. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Суму виплаченої допомоги відображайте в 4ДФ Податкового розрахунку з ознакою доходу «146» із зазначенням податкового номера отримувача допомоги

ЄСВ. Допомога на поховання не входить до бази нарахування ЄСВ відповідно до п. 3.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 №5.

Висновки

  • Допомогу на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві) надають у разі смерті застрахованої особи або членів сім’ї, які перебували на її утриманні.
  • Допомогу на поховання призначають за основним місцем роботи (діяльності) застрахованої особи не пізніше дня, що настає за днем звернення.
  • Розмір допомоги на поховання наразі становить 4100 грн.
  • Для отримання фінансування від ПФУ страхувальник подає заяву-розрахунок не пізніше 5 робочих днів з дати прийняття рішення про призначення допомоги на поховання.
  • ПФУ фінансує страхувальника протягом 3 робочих днів після надходження заяви-розрахунку.
  • Роботодавець зобов’язаний виплатити допомогу на поховання не пізніше наступного робочого дня після її отримання.
  • Допомога на поховання від ПФУ не оподатковується ПДФО та ВЗ, а також не є базою нарахування ЄСВ.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі