* itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/41268.
** itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1851259
Проєктом планується, що зміни набудуть чинності з 01.08.2023.
Скасування спецЄП з 01.08.2023
Нормами проєкту планується, що
спецЄП буде діяти не довше ніж до 01.08.2023
При цьому передбачено низку перехідних норм, пов’язаних зі скасуванням спецЄП.
На яку систему повертаємось після «закінчення» спецЄП. Якщо нічого не робити, то з 01.08.2023 суб’єкта господарювання (СГ) буде автоматично (тобто без жодних заяв) повернуто на ту систему оподаткування, на якій він працював на момент переходу на спецЄП.
Якщо СГ до переходу на спецЄП працював на «звичайному» єдиному податку, а хоче з 01.08.2023 опинитись на загальній системі оподаткування — це теж можливо. Але для цього слід подати заяву до кінця липня.
Власне, це ми вже бачили раніше (див. статтю «Труднощі переходу, або Де опиняться платники спецЄП з 1 липня?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 47).
А нам же ще обіцяли врегулювати питання переходу для «новостворених» платників спецЄП і ексзагальносистемників (див. статтю «Зіскок зі спецЄП: чи можна відіграти назад?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 50).
Врегулювали.
Для «новостворених» платників спецЄП (СГ, які перейшли на спецЄП з дати держреєстрації), планується встановити, що з 01.08.2023 вони автоматично опиняться на «звичайному» ЄП групи 3 за ставкою 5 %
Якщо такого бажання немає, а хочеться з 01.08.2023 опинитись саме на загальній системі — теж можна. Через заяву до кінця липня.
А що з ексзагальносистемниками, яким теж «обіцяли»? Теж урегулювали, але в дещо мудруватий спосіб (про що далі).
Можливість повторного переходу на «звичайний» ЄП у 2023 році. Платники, які в 2023 році працювали на спецЄП і повернулися або повернуться з 01.08.2023 на загальну систему оподаткування, мають право у 2023 році повторно перейти на «звичайний» ЄП. Ця перехідна норма працюватиме тільки для 2023 року. При цьому на ЄП можна перейти:
1) як за загальними правилами — з IV кварталу 2023 року (подавши заяву про перехід на ЄП не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку кварталу);
2) так і скориставшись спецнормою, яка передбачає, що
якщо СГ подасть заяву про перехід на ЄП до 1 вересня 2023 року, то він вважатиметься платником ЄП «заднім числом» — з 01.08.2023
Але якщо на 01.08.2023 СГ не був платником ПДВ, то щоб бути платником ЄП з 01.08.2023, він може перейти лише на безПДВшну ставку ЄП 5 %.
Тобто у тих ексзагальносистемників, які «просидять» на спецЄП до кінця липня, фактично не буде «вклинення» загальної системи. Бо вони вважатимуться платниками «звичайного» ЄП з 1 серпня 2023 (якщо попадуть відповідну заяву до 1 вересня 2023 року).
Граничний обсяг доходу після повернення зі спецЄП. Є два важливих моменти:
— по-перше, буде закріплена чітка норма про те, що дохід, отриманий на спецЄП, не включається до обсягу доходу, який установлений ст. 291.4 ПКУ для відповідної групи платників ЄП;
— по-друге, буде встановлено, що граничний обсяг доходу у 2023 році для відповідної групи визначатиметься
пропорційно кількості календарних місяців 2023 року, протягом яких платник ЄП не застосовував спецЄП
Наприклад, якщо платник з початку 2023 року перебував на спецЄП і з 01.08.2023 повертається у свою групу 3 платників ЄП, то граничний обсяг доходу у 2023 році для перебування у групі 3 розраховуватиметься так:
(1167 х 6700) : 12 міс. х 5 міс. = 3257875 грн.
Дотримання умов відповідної групи ЄП. Якщо перебуваючи на спецЄП, платник (1) здійснював діяльність, яка була дозволена на спецЄП, але заборонена для відповідної групи ЄП, на яку платник повертається зі спецЄП, або (2) перевищив дозволену кількість працівників для відповідної групи, то
він повинен привести ці показники у відповідність до вимог своєї групи до першого числа місяця, наступного за календарним місяцем повернення зі спецЄП
Нарахування «компенсуючих» ПЗ з ПДВ після повернення зі спецЄП. Проєктом передбачається, що їх потрібно нарахувати не пізніше 31 жовтня 2023 року. При цьому мова, судячи з усього, лише про тих платників, яких автоматом буде позбавлено статусу платника спецЄП з 01.08.2023.
ПДВ, сплачений платником спецЄП на митниці під час ввезення товарів/необоротних активів. Передбачаються доволі неоднозначні норми щодо включення ПДВ, сплаченого на митниці під час перебування на спецЄП, до розрахунку показника ЕМитн та можливості відображення податкового кредиту за цими сумами.
Повернення зі спецЄП на сплату податку на прибуток. Передбачається ряд перехідних норм. Зокрема:
1) уточнено, як розраховується податкова амортизація після повернення зі спецЄП. Фактично на нормативному рівні закріплюється те, що роз’яснювали податківці. Потрібно розрахувати «умовну» амортизацію, яка б була розрахована, якби платник не переходив на спецЄП, і виходячи з цієї «умовної» амортизації розрахувати податкову залишкову вартість необоротних активів;
2) уточнено застосування різниці з п. 41 підрозд. 4 розд. XX ПКУ, у разі коли товар було відвантажено на ЄП (у т. ч. на спецЄП), а оплата була отримана вже на загальній системі оподаткування. Тепер передбачено не тільки застосування збільшуючої різниці (на суму отриманої оплати), а й зменшуючої різниці (на суму собівартості).
Крім того, прописали також перехідну норму для зворотної ситуації — коли оплата (часткова оплата) була отримана на ЄП, а відвантаження — на загальній системі оподаткування. На суму отриманого на спрощенці авансу можна буде зменшити бухфінрезультат і одночасно його слід збільшити на суму бухоблікової собівартості реалізованих товарів/послуг.
Стосуватимуться ці положення і тих, хто застосовує різниці, і тих, хто не застосовує
3) крім того, уточнено порядок застосування деяких коригуючих різниць (зокрема, різниць із пп. 140.2, 140.5) платниками, які протягом 2023 року працювали на спецЄП.
ЄП для ФОП груп 1 та 2
Право не сплачувати ЄП за «воєнні» періоди. Нагадаємо, що зараз всі ФОП груп 1 та 2 починаючи з 1 квітня 2022 року мають право не сплачувати ЄП. З 01.08.2023 таке право залишиться лише у ФОП груп 1 та 2,
податкова адреса яких знаходиться на територіях активних бойових дій / можливих бойових дій / на тимчасово окупованих територіях «станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації»
Тобто мова вочевидь про те, що на дату початку активних бойових дій / виникнення можливості бойових дій / початку тимчасової окупації податкова адреса ФОП вже мала знаходитися на відповідних територіях.
Можливість несплати зберігатиметься:
— до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії / припинено можливість бойових дій / завершено тимчасову окупацію;
— чи до кінця місяця, в якому ФОП було проведено державну реєстрацію зміни місцезнаходження на іншу «спокійну (відносно)» територію.
«Технічні» борги з ЄП груп 1 та 2 за періоди з 01.04.2023 по 31.07.2023. Планується урегулювати питання щодо нарахованих і не списаних податківцями авансових внесків з ЄП груп 1 та 2 за періоди з 01.04.2023 по 31.07.2023. Нарахованими мають залишитися тільки податкові зобов’язання за періоди, за які був фактично сплачений ЄП, відображений в декларації платника ЄП. Усі інші нарахування мають бути списані контролюючим органом, у т. ч. мають бути списані і нараховані штрафні санкції (більше деталей щодо цієї проблеми знайдете у статтях «ФОП-єдиноподатник груп 1 та 2 та несписані нарахування по єдиному податку» // «Податки & бухоблік», 2023, № 40, «ФОП-єдиноподатник групи 2 частково сплачував ЄП за воєнні періоди: що з нарахуванням ЄП?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 44).
Також уточнено, що «технічний» податковий борг з ЄП груп 1 та 2, який виник у 2022 та 2023 році за періоди з 01.04.2023 по 31.07.2023, не може бути підставою для примусового переведення платника на загальну систему оподаткування.
ЄСВ
ЄСВ «за себе» для ФОП. Право не сплачувати ЄСВ «за себе» залишається до кінця воєнного стану + протягом 12 місяців після його скасування. Його, нагадаємо, скасовувати і не планували.
Мораторії на штрафи/пеню і перевірки. З 01.08.2023 мораторій на ЄСВ-штрафи/пеню і ЄСВ-перевірки буде діяти тільки для:
1) ФОП ЄП груп 1 та 2 — до 01.08.2024;
2) для СГ, основне місце обліку яких знаходиться (з самого початку отримання територією відповідного статусу) на територіях активних бойових дій/ можливих бойових дій/на тимчасово окупованих територіях.
Для всіх інших платників з 01.08.2023 відновиться: (1) застосування ЄСВ-штрафів; (2) пені; (3) проведення перевірок.
Якщо за результатами перевірок, які будуть проведені з 1 серпня 2023 року та завершені до дня припинення ВС, донарахують ЄСВ і платник сплатить за ППР протягом 30 календарних днів, то він звільняється від сплати штрафів і пені за донарахованими сумами.
Податкові перевірки
Мораторій на перевірки. З 01.08.2023 мораторій на перевірки під час воєнного стану, встановлений п. 69.2 підрозд. 10 розд. XX ПКУ,
припиняє свою дію
Але мораторій з 01.08.2023 діятиме:
1) на проведення документальних перевірок платників ЄП груп 1 та 2 (крім перевірок, пов’язаних з припиненням підприємницької діяльності ФОП), — до 1 серпня 2024 року;
2) на проведення документальних перевірок платників, податкова адреса яких знаходиться (з самого початку отримання територією відповідного статусу) на тимчасово окупованій території / на території активних бойових дій / на території можливих бойових дій. При цьому мораторій не буде діяти відносно СГ, які перереєструвалися з цих територій на інші території України;
3) фактичних перевірок за місцезнаходженням об’єктів оподаткування, які розташовані (з самого початку отримання територією відповідного статусу) на тимчасово окупованій території / на території активних бойових дій / на території можливих бойових дій.
Планові перевірки. Планується закріпити, які СГ протягом 2023 — 2024 років можуть бути включені до плану-графіка перевірок. Це:
1) платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
2) гральний бізнес;
3) фінустанови;
4) платники податків, які на основі показників, сформованих за підсумками 2021 календарного року, мають один із визначених ризиків. Наприклад, такими ризиками є (а) рівень сплати ПДВ на 50 і більше відсотків менший, ніж рівень сплати податку у відповідній галузі; (б) нарахування та/або виплата юрособою заробітної плати в розмірі менше середньої заробітної плати по підприємствах відповідної галузі у відповідному регіоні.
Сплата за ППР без штрафів. Якщо за результатами перевірок, проведених податківцями в період з 01.08.2023 по дату припинення або скасування воєнного стану, податківці донарахують податкові зобов’язання і платник сплатить за ППР протягом 30 календарних днів, він звільняється від штрафних санкцій та пені, пов’язаних із цим донарахуванням.
Самовиправлення помилок — без «самоштрафу» і пені
Планується закріпити норму, відповідно до якої у період з 01.08.2023 до припинення або скасування воєнного стану у разі самостійного виправлення платником заниження податкових зобов’язань такий платник звільняється від нарахування «самоштрафу» та пені.
Наразі без «самоштрафу» та пені п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ дозволяє виправляти лише помилки, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану.
Заходи стягнення податкового боргу
Передбачається, що заходи, стягнення податкового боргу, який виник до 24.02.2022, не застосовуються до:
(1) платників — СГ, податкова адреса яких знаходиться (з самого початку отримання територією відповідного статусу) на територіях активних бойових дій / можливих бойових дій / тимчасово окупованих територіях;
(2) платників — фізичних осіб, місцем проживання яких є ці території.
Безоплатна передача для ЗСУ — без затвердженого Переліку
Мова йде про п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Оскільки КМУ так і не затвердив перелік інших товарів, виконаних робіт та послуг, передання яких ЗСУ проводиться без застосування коригуючої різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ, планується взагалі прибрати згадку про цей перелік. Фактично це означає, що при переданні будь-яких товарів різниця з п.п. 140.5.9 ПКУ не застосовується.
Податкові строки
З 01.08.2023 планують скасувати воєнне призупинення строків (зокрема, виключать п. 102.9 ПКУ). Крім того, і дію п. 69.9 підрозд 10 розд. XX ПКУ, яким передбачається призупинення деяких податкових строків на час воєнного стану, теж зупинять з 01.08.2023. Тобто з цієї дати буде скасовано воєнне зупинення перебігу всіх строків, визначених податковим та іншим підконтрольним фіскалам законодавством.
ПК за первинкою за лютий — травень, якщо контрагент працював на спецЄП
Додатково передбачена норма, яка урегульовує питання, як бути з податковим кредитом з ПДВ, відображеним на підставі первинки у періодах лютий — травень 2022 року, якщо контрагент-постачальник перейшов на спецЄП. Цією нормою передбачається, що право на ПК у цих періодах зберігається, якщо такий контрагент зареєструє ПН протягом 60 календарних днів з дня повернення зі спецЄП.
РРО
Штрафи. З 01.08.2023 звільнення від РРО-штрафів діятиме лише
при продажу товарів/послуг (крім порушень при продажу підакцизних товарів) на територіях активних бойових дій / можливих бойових дій / тимчасово окупованих територіях
По всіх інших територіях застосування РРО-штрафів відновлюється.
Важливе уточнення зроблено щодо РРО-штрафів за періоди до 01.08.2023. Буде прописано, що штрафи не застосовуються саме за вчиненні в період 24.02.2023 по 31.08.2023 порушення. Тобто вони назавжди будуть «амністовані». Щоправда, дещо розширено перелік винятків: «Суб’єкти господарювання звільняються від відповідальності за порушення вимог цього Закону, вчинені ними у період з 24 лютого 2022 року по 1 серпня 2023 року, крім відповідальності за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів, здійснення діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти, діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор».
Розмір штрафів за РРО-порушення для ФОП на ЄП, які не є платниками ПДВ та не здійснюють продаж «ризикових» товарів*. Починаючи з 1 серпня 2023 року і до 31 липня 2025, але не пізніше скасування воєнного стану, за непроведення/проведення не на всю суму розрахункової операції через РРО/ПРРО/розрахункову книжку до таких ФОП замість штрафів 100 % та 150 % будуть застосовуватися штрафи 25 % та 50 %.
* Підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Спрощена назва в чеку для ФОП ЄП груп 2 та 3, які не є платниками ПДВ, не здійснюють продаж «ризикових» товарів. Таким ФОП дозволено в розрахунковому документі зазначати назву товару (послуги) у вигляді, що відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність такого товару (послуги) до товарної групи чи послуги в документообігу суб’єкта господарювання. Тобто фактично дозволяється зазначати не чітку ідентифікацію товару, а назву товарної групи.
На цьому поки що все. Детальний огляд змін — після прийняття відповідного закону.
Висновки
- СпецЄП діятиме не довше ніж до 01.08.2023.
- Як і було обіцяно, вирішено момент з можливістю перейти у 2023 році на «звичайний» ЄП «новостворених» платників спецЄП і тих платників, які на спецЄП перейшли з загальної системи.
- Але от ліміт ЄП-доходу, який можна буде «опрацювати» на «звичайному» ЄП до кінця року, розраховуватиметься пропорційно. Тобто фактично від нього залишиться менше половини.
- Як і було обіцяно, уточнено момент з РРО-штрафами. Податківці не зможуть їх застосувати «заднім числом».
- Щодо «бойових» територій звільнення від РРО-штрафів збережеться і після 01.08.2023.
- Для деяких ФОП на ЄП матимемо знижений розмір штрафів за непроведення/проведення не на всю суму розрахункової операції через РРО/ПРРО/розрахункову книжку.
- Також деякі ФОП на ЄП зможуть дещо узагальнено вказувати назву товару (послуги) в чеку РРО/ПРРО/розрахунковій квитанції.
- З 01.08.2023 право не сплачувати ЄП груп 1 та 2 залишиться лише у ФОП, податкова адреса яких знаходиться (з самого початку отримання територією відповідного статусу) на територіях активних бойових дій / можливих бойових дій / тимчасово окупованих територіях.
- Прописали перехідні облікові моменті для переходу «ЄП (у т. ч. спецЄП) → податок на прибуток» і у зворотному напрямку. У тому числі щодо «розірваних» операцій (відвантаження на одній системі, оплата на іншій).