Теми статей
Обрати теми

Придбання/постачання товарів за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги: як працює ПДВ-пільга

Казанова Марина, податковий експерт
Є чимало запитань стосовно застосування ПДВ-пільги з п. 197.11 ПКУ, якщо закупівля/постачання товару здійснюється за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги. Для кого і за яких умов працює ця пільга? Якими документами підтверджується право на застосування пільги? Хто має подавати інформаційне підтвердження податківцям для реалізації права на пільгу? Розберемося з цими питаннями.

Коротко про саму пільгу

Отже, мова йде про пільгу з п. 197.11 ПКУ. Відповідно до норм цього пункту від оподаткування ПДВ звільняються, зокрема, операції з:

«постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку».

Нас цікавить саме другий абзац цієї норми — коли постачання товарів/послуг фінансується за рахунок міжнародної технічної допомоги (МТД). Тобто коли донор (партнер з розвитку) надає кошти і за рахунок цих коштів вже виконавцем проєкту здійснюється придбання (закупівля) товарів/послуг у постачальників, а потім їх передання реципієнтам.

Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюється в рамках проєктів МТД, регламентується Порядком № 153*.

* Порядок залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затверджений постановою КМУ від 15.02.2002 № 153.

Фактично учасниками проєкту МТД є:

1) донор (партнер з розвитку) — іноземна держава, уряд та уповноважені урядом іноземної держави органи або організації, іноземний муніципальний орган або міжнародна організація, що надають МТД;

2) виконавець проєкту/субпідрядник — це особи, які забезпечують реалізацію проєкту і здійснюють закупівлі товарів/послуг у постачальників;

3) реципієнт — безпосередній одержувач МТД;

4) постачальники товарів/послуг у яких виконавці/субпідрядники здійснюють закупівлю товарів/послуг для реалізації проєкту.

Варто зазначити, що пільга з п. 197.11 ПКУ стосується операцій, а не осіб. Тому

якщо виконуються умови для застосування пільги, то вона буде працювати як для виконавця (при закупівлі товарів/послуг та переданні їх реципієнтам), так і для постачальника товарів/послуг

За яких умов працюватиме пільга?

Є дві основні умови для застосування пільги з п. 197.11 ПКУ:

1) проєкт (програма) МТД пройшов держреєстрацію. В п. 12 Порядку № 153 зазначено, що

підставою для реалізації права на одержання податкових пільг є державна реєстрація проєктів (програм) МТД

Державна реєстрація проєктів МТД проводиться Секретаріатом КМУ. Підтвердженням його держреєстрації є реєстраційна картка за формою додатка 1 до Порядку № 153, в якій обов’язково зазначається посилання на пункт міжнародного договору, який дає право на застосування податкових пільг. Одночасно з видачею реєстраційної картки проєкту (програми) робиться запис у Реєстрі проєктів (програм) міжнародної технічної допомоги;

2) товари/послуги зазначено в Плані закупівлі (за формою додатка 5 до Порядку № 153), який подається у складі документів для держреєстрації проєкту (програми) МТД.

Для товарів/послуг, які не зазначені в цьому Плані (або якщо обсяги закупівлі не відповідають Плану) — пільги не буде і таке постачання має оподатковуватися на загальних підставах

Як працює пільга для постачальників товарів/послуг

Як зазначають податківці (див., зокрема, 101.12 БЗ, лист ДПСУ від 02.02.2022 № 275/ІПК/99-00-21-03-02-06), підтверджувати право постачальника товарів, робіт, послуг на застосування пільги будуть такі документи (постачальник має їх отримати від виконавця проєкту і зберігати):

копія реєстраційної картки проєкту, в рамках якого здійснено закупівлю товарів, робіт, послуг, засвідчена печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту;

— копія Плану закупівлі, засвідчена печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту. Знову ж акцентуємо увагу на те, що для застосування пільги важливо, щоб товар/послуга були зазначені в цьому Плані закупівлі;

копія контракту на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг, засвідчена підписом та печаткою виконавця проєкту. При цьому

у контракті зазначається, що закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється коштом проєкту МТД та відповідає категорії (типу) товарів, робіт і послуг, зазначених у Плані закупівлі

У контракті (договорі) на таке постачання ціна товарів/послуг має бути вказана «Без ПДВ».

Якщо перераховані документи, що підтверджують право на застосуванні пільги, є, постачальник при постачанні виконавцю проєкту товарів/послуг застосовує ПДВ-пільгу з п. 197.11 ПКУ. Відповідно:

1) на таке постачання (за першою подією) постачальник складає (і реєструє в ЄРПН) «на виконавця»

ПН як на звільнену операцію

У графі «Складені на операції, звільнені від оподаткування» такої ПН робиться позначка «Без ПДВ». А у графі 9 «Код пільги» табличної частини ПН зазначається код пільги згідно з Довідниками податкових пільг, які затверджені ДПСУ станом на дату складання ПН.

Відповідно до Довідника № 114/2 інших податкових пільг станом на 01.04.2023 операціям з постачання товарів/послуг на митній території України, що фінансуються за рахунок МТД, присвоєно код пільги «14060524».

Детальніше про складання ПН на «пільгові» постачання дивіться в статті «ПН на пільговані постачання» // «Податки & бухоблік», 2022, № 48;

2) незважаючи на те, що постачання є «пільговим»,

«вхідний» ПДВ з вартості товарів/послуг, які використані для «пільгового» постачання, «компенсувати» не потрібно

Як сказано в п. 198.5 та п. 199.1 ПКУ, «компенсуючі» ПЗ не нараховуються, якщо придбання використовуються в операціях, звільнених від оподаткування за п. 197.11 ПКУ. Те що «компенсуючі» ПЗ у цьому випадку не нараховуються, підтверджують і податківці (див., зокрема, лист ДПСУ від 02.02.2022 № 275/ІПК/99-00-21-03-02-06);

3) операції з постачання таких товарів/послуг відображаються в рядку 5 декларації з ПДВ і «розшифровуються» в таблиці 2 додатка Д5. Дані щодо найменування (гр. 2) та коду (гр. 3) пільги заповнюємо відповідно до Довідника податкових пільг. Як ми зазначили вище, це буде пільга за кодом «14060524».

Що стосується Інформаційного підтвердження придбання товарів/послуг у пільговому режимі за кошти міжнародної технічної допомоги (за формою додатка 8 до Порядку № 153), то воно

постачальниками товарів/послуг не подається

Подають таке підтвердження виконавці і субпідрядники (абз. 5 п. 23 Порядку № 153). А отже, подання його постачальниками товарів/послуг не передбачене. Це підтверджували і податківці в листі ДПСУ від 02.12.2020 № 4949/ІПК/99-00-05-06-02-06:

«контрагентам — постачальникам товарів/послуг, які поставляють такі товари/послуги виконавцю МТД, не потрібно подавати інформаційне підтвердження та інші документи для підтвердження щодо звільнення під оподаткування на підставі пункту 197.11 статті 197 розділу V Кодексу до органу державної податкової служби».

Пільга у виконавця

Виконавці та субпідрядники для підтвердження права на застосування ПДВ-пільги за п. 197.11 (для того, щоб здійснювати закупівлю товарів без ПДВ і відповідно без ПДВ здійснювати передачу таких товарів реципієнтам)

мають подавати податківцям Інформаційне підтвердження придбання товарів, робіт і послуг у пільговому режимі за кошти міжнародної технічної допомоги за проєктом (програмою) за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153

Подавати його потрібно щомісяця до 20-го числа (в письмовому та електронному вигляді) органу ДПС, у якому перебуває на обліку платник податків.

У заповненні цього інформаційного підтвердження, в принципі, немає нічого складного. Як його заповнювати, роз’яснюють податківці в категорії 101.12 БЗ (ср. ).

У заголовній частині додатка 8 зазначається дані про проєкт. Кошторисна вартість проєкту МТД вказується у валюті, що зазначена в проєкті МТД.

У табличній частині додатка 8 потрібно вказати інформацію стосовно продавців товарів, робіт і послуг, що отримані у пільговому режимі за кошти МТД.

При цьому, судячи з усього:

— у табличній частині потрібно показувати тих продавців, які користувалися пільгою з п. 197.11 ПКУ при постачанні виконавцю товарів/послуг. Тобто продавцівплатників ПДВ. На це вказує сама назва форми інформаційного підтвердження — «підтвердження придбання товарів/робіт і послуг у пільговому режимі»;

— у кожному такому інформаційному підтвердженні потрібно зазначати продавців, у яких за проєктом товари/послуги купувалися «з пільгою» за п. 197.11 ПКУ у місяці, за який подається Інформаційне підтвердження. Хоча тут досить дивна ситуація. Бо, насправді, затверджена форма Інформаційного підтвердження не містить інформації про період, за який воно подається. Так само і норма Порядку № 153 не містить інформації про якийсь звітний період. Тож формально можна взагалі дійти висновку, що в Інформаційному підтвердженні слід щоразу показувати всіх продавців з початку реалізації проєкту. Втім якщо відкриємо електронну форму Інформаційного підтвердження (J0299102), яку, до речі, податківці чомусь не оновлюють, то там вони додали поле, де вказується, за який місяць підтвердження подається. Хоча все одно питання досить неоднозначне.

Висновки

  • Пільга з п. 197.11 ПКУ, яка звільняє від оподаткування операції з постачання/ввезення товарів/послуг, що фінансуються за рахунок МТД, стосується операцій, а не осіб. Тому якщо умови пільги виконуються, її застосовує як виконавець/субпідрядник проєкту, так і постачальники товарів/послуг.
  • Пільга буде працювати за умови, що проєкт МТД пройшов держреєстрацію. Пільга поширюється лише на ті товари/послуги (і в тих обсягах), які зазначені в затвердженому Плані закупівлі, що подається під час держреєстрації проєкту МТД.
  • Постачальник товарів/послуг для застосування пільги має отримати від виконавця/субпідрядника пакет документів, який буде підтверджувати, що оплата товарів/послуг буде здійснюватися за рахунок коштів МТД. На постачання товарів/послуг складається «пільгова» ПН. Особливістю є те, що незважаючи на пільговість постачання, «компенсуючі» податкові зобов’язання ні за п. 198.5 ПКУ, ні за п. 199.1 ПКУ з придбань для таких постачань не нараховуються.
  • Виконавцю проєкту / субпідряднику для підтвердження права на застосування пільги щомісяця потрібно подавати податківцям Інформаційне підтвердження придбання товарів, робіт і послуг у пільговому режимі за кошти МТД. Постачальниками товарів/послуг таке Інформаційне підтвердження не подається.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі