Коли можуть вимагати провести інвентаризацію?
Загальні правила. Контролюючі органи мають право вимагати під час здійснення перевірок проведення інвентаризації основних засобів, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки з використанням інформації та документів щодо результатів такої інвентаризації за наслідками таких перевірок або під час наступних заходів податкового контролю (п.п. 20.1.9 ПКУ).
Звідси одразу робимо декілька висновків:
— вимагати проведення інвентаризації податківці мають право під час проведення перевірок. Тобто йдеться як про документальні, так і про фактичні перевірки. Вимога щодо інвентаризації не вписується хіба що в рамки камеральних заходів контролю, бо останні проводяться виключно на підставі наявних у податківців даних;
— результати такої інвентаризації можуть бути використані як під час поточної перевірки, так і під час наступних заходів контролю фіскалів.
Воєнний стан. Варто пам’ятати про те, що у період воєнного стану:
1. Мають ураховуватися безпекові нюанси. Зокрема,
сама по собі перевірка може призупинятися у разі, якщо немає безпечних умов для проведення інвентаризації
Про це зазначено у п.п. 69.21 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Хоча слід визнати, що (не)безпечність визначають самі податківці, бо критеріїв ніяких законодавець не встановив.
Також особливі правила щодо можливості/неможливості проведення інвентаризації встановлюються у п. 8 розд. І Положення № 879* для підприємств, які:
— з дати початку тимчасової окупації мали місцезнаходження на території АРК та м. Севастополя, тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей, території проведення АТО;
— мали (мають) місцезнаходження на територіях проведення бойових дій (як можливих, так і активних) у період дії воєнного стану;
— мають на територіях, про які ми сказали вище (обидва пункти), свої структурні підрозділи та/або відокремлене майно.
Зокрема, ці підприємства проводять інвентаризацію у разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухобліку.
Таким чином,
податківці не можуть змушувати підприємство провести інвентаризацію під час перевірки, якщо відсутні безпечні умови для її проведення
2. Не усі перевірки наразі дозволені. Навіть з урахуванням найближчого розширення переліку дозволених для податківців перевірок, заборонені заходи контролю все ще залишаються. Нагадаємо, що про таке розширення йдеться, зокрема, у законопроєкті від 16.10.2023 № 10016-д (далі — законопроєкт № 10016-д).
Детальніше про дозволені та заборонені перевірки з урахуванням планів читайте у «Податки & бухоблік», 2023, № 84. Тільки зауважте, що, по-перше, нардепи наразі замінили у законопроєкті дату для старту змін з «01.11.2023» на «01.12.2023». А по-друге, законопроєкт № 10016-д вже готується на підпис Президенту.
У підсумку очевидно, що немає перевірки — не може бути і вимоги про проведення інвентаризації з боку податківців.
Чи можуть вимагати інвентаризацію у ФОП?
Узагалі-то право податківців вимагати проведення інвентаризації поширюється на усіх платників. Тобто п.п. 20.1.9 ПКУ, як і ПКУ в цілому, не має якихось застережень.
Але на ФОП не поширюється дія Положення № 879 та ст. 10 Закону про бухоблік*.
* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.
Тобто формально вимоги податківців щодо інвентаризації, які базуються на Положенні № 879, можна пред’являти тільки юрособам. Але все-таки вважаємо, що фіскали можуть змусити ФОП провести інвентаризацію, скориставшись своїм правом з п.п. 20.1.9 ПКУ. Детально про це ми писали у статті «Інвентаризація та ФОП: бути чи не бути?» // «Податки & бухоблік», 2021, № 82. Крім того, факт можливості проведення інвентаризації на вимогу у ФОП підтверджується і судпрактикою. Зокрема, у постанові ВС від 06.02.2020 у справі № 807/1556/17 судді вказали на можливість застосування до ФОП Положення № 879 «для проведення та оформлення результатів інвентаризації».
Як фіскали мають оформити вимогу про інвентаризацію?
Конкретну форму документа, яким би мала оформлюватися вимога про інвентаризацію, законодавство не встановлює. Але такий документ однозначно має бути. Про це свідчить п. 7 розд. І Положення № 879.
І саме не раніше дня отримання підприємством цього документа воно має розпочати інвентаризацію (у термін та обсязі, які у ньому зазначені).
Отже, ніяких усних вказівок і вимог щодо проведення інвентаризації бути не може
Вимога про інвентаризацію надсилається у порядку ст. 42 ПКУ, як і більшість документів від фіскалів (див. роз’яснення у категорії 130.01 БЗ). А тому якщо платник:
— погодився на листування з податківцями в електронному вигляді, то вимогу можуть надіслати у Електронний кабінет (п. 42.4 ПКУ);
— НЕ погоджувався — вимогу надсилають листом з повідомленням про вручення або особисто вручають платнику або його представнику (п. 42.5 ПКУ).
Процедура проведення інвентаризації на вимогу: нюанси
Інвентаризація проводиться як зазвичай. Загальний алгоритм можна побачити у статті «Річна інвентаризація і подання фінзвітності з присмаком війни» // «Податки & бухоблік», 2023, № 91. Однак без нюансів тут не обходиться.
Інвентаризаційна комісія та податківці. Податківці можуть бути присутніми на інвентаризації. Але:
— членами комісії фіскали бути не можуть (виходимо з формулювання у п. 1 розд. ІІ Положення № 879). Тобто дозволено, умовно кажучи, мовчки спостерігати за інвентаризацією;
— присутність податківців під час інвентаризації не обов’язкова. Тобто незапрошення фіскалів на інвентаризацію та проведення її без них цілком законне. Про це свідчить судова практика (див., наприклад, постанову ВС від 26.09.2023 у справі № 640/19859/21 або постанову ВС від 13.02.2019 у справі № 820/817/17).
Однак перешкоджати податківцям бути присутніми на інвентаризації не радимо. Усе тому, що є ризик отримати адмінарешт майна (про це поговоримо трохи пізніше)
Підсумовуючи: якщо податківці не виявили бажання бути присутніми на інвентаризації, то її можна проводити без фіскалів. Якщо податківцям не сподобався, наприклад, час для вчинення інвентаризаційних дій і вони відмовилися від присутності на інвентаризації, то її так само можна проводити без них. Негативних наслідків для підприємства бути не може. Хоча оскільки судова практика існує, то вони, на жаль, на практиці виникають.
Також будьте обережні! Фіскали можуть заперечувати свою присутність (ніби платник відмовив їм у цьому). Такий випадок висвітлено у постанові ВС від 28.02.2023 у справі № 520/11549/21. Подібна поведінка податківців є протиправною. Суд у цьому випадку став на бік платника, зазначаючи, що для правомірного проведення інвентаризації «на вимогу» присутність фіскалів зовсім не обов’язкова. А у платника немає обов’язку надсилати якісь листи-запрошення на проведення цієї процедури. Більш того, за обставинами цієї справи податківці направили зовсім не вимогу, а пропозицію провести інвентаризацію без зазначення терміну та обсягів її проведення.
Об’єкти інвентаризації. Коло об’єктів інвентаризації «на вимогу» обмежене. Це, зокрема, основні засоби, ТМЦ та грошові кошти.
Крім того, деякі судді вважають, що податківці мають право вимагати інвентаризувати тільки ті активи, які пов’язані з предметом перевірки (постанови Восьмого апеляційного адмінсуду від 14.09.2023 у справі № 380/5557/22, Сьомого апеляційного адмінсуду від 10.12.2020 у справі № 240/5176/20).
Строки проведення інвентаризації. Як ми вже зазначали вище, у вимозі податківців зазначається термін проведення інвентаризації. Платник має розпочати її проведення у цей термін, але не раніше дня отримання вимоги. Ніби норма однозначна, але щодо того, у який строк платник має зробити усі необхідні дії, є складнощі.
Ми вважаємо, що
строки проведення інвентаризації законодавством не встановлені, йдеться лише про старт цієї процедури
Тобто інвентаризацію підприємство може завершити і після закінчення перевірки. Але, по-перше, часто податківці наполягають, щоб інвентаризацію провели до останнього дня перевірки (і це ну дуже стислі строки). По-друге, деякі спеціалісти стверджують, що це цілком законна вимога з боку фіскалів.
Хоча суди звертають увагу на те, скільки часу надається на інвентаризацію та на те, чи можливо провести її у такі, часто дуже обмежені, строки (див., наприклад, постанову Восьмого апеляційного адмінсуду від 22.06.2022 у справі № 300/877/21). Зокрема, стають на бік платника у цьому випадку.
Оформлення результатів. Оформлення результатів здійснюється за стандартною процедурою (згідно з Положенням № 879). Потім податківцям надається з супровідним листом копія наказу про призначення комісії з проведення інвентаризації, копії протоколу та інвентаризаційних описів.
Інвентаризацію не провели: які наслідки?
Адмінарешт майна. Якщо платник проігнорував вимогу про проведення інвентаризації, то податківці можуть застосувати до майна такого платника адмінарешт (п.п. 94.2.8 ПКУ). Тільки повторимося: адмінарешт може спричинити саме ігнорування отриманої від фіскалів письмової вимоги (в електронному або паперовому вигляді). Про необхідність цього документа ми писали вище.
Також не забуваймо, що проведення інвентаризації за відсутності податківців (якщо вони не виявили чіткого бажання бути присутніми) також не є підставою для адмінарешту!
Приводом для адмінарешту є непроведення інвентаризації (окрім випадків, коли це, звісно, дозволено, про що ми зазначали вище), а не непроведення інвентаризації за відсутності податківців.
Пам’ятайте: у вас є право на судове оскарження рішення про застосування адмінарешту!
Проблеми з відшкодуванням ПДВ. Податківці, за відсутності інвентаризації (або ж у випадку ігнорування результатів інвентаризації через те, що їх до неї не допустили), можуть відмовляти у відшкодуванні ПДВ. Принаймні це намагаються робити на практиці.
Про цю ситуацію ми писали, зокрема, у статті «Відшкодування ПДВ: фіскали жадають інвентаризації» // «Податки & бухоблік», 2022, № 77.
Фіскали, зокрема, інструмент інвентаризації використовують для відпрацювання різноманітних схем. Наприклад, коли імпортери завозили товар, реалізовували його «втемну» за «чорну» готівку на внутрішньому ринку, а в ПДВ-обліку цей товар рахувався у вигляді залишків. Тобто за цією схемою товар фактично вже продано, а платник податкові зобов’язання не відображає і намагається отримати ПДВ-відшкодування нібито за залишками. Однак, як показує практика, під роздачу потрапляли і законослухняні платники…
Загалом: так, податківці можуть вимагати проведення інвентаризації. Але боятися цього не потрібно. Головне — знати свої права та обмеження для фіскалів.
Висновки
- Податківці мають право вимагати від платника проведення інвентаризації під час документальних та фактичних перевірок.
- На період воєнного стану інвентаризація на вимогу може проводитися за наявності безпечних умов. У разі, якщо існує небезпека, — перевірка має призупинятися.
- Вимога про проведення інвентаризації — це письмовий документ, який може вручатися платнику через Електронний кабінет (якщо платник надав згоду на листування з фіскалами у електронній формі) або надсилатися поштою чи вручатися особисто платнику/його представнику.
- Інвентаризація має розпочатися у терміни, визначені у вимозі, але не раніше дня її отримання підприємством.