Теми статей
Обрати теми

Допомога під час воєнного стану лікарням

Солошенко Людмила, податковий експерт
У зв’язку з воєнним станом надаємо благочинну допомогу закладам охорони здоров’я державної та комунальної власності — передаємо безкоштовно лікарські засоби (на підставі листа-прохання від закладу охорони здоров’я, наказу по підприємству й акта приймання-передачі). Чи оподатковується така допомога ПДВ? Якими будуть наслідки таких операцій у податковому обліку?

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку в сторони, яка передає, безоплатні передачі включаються до витрат. Тому безкоштовна передача ліків лікарням в обліку підприємства відобразиться записом: Дт 949 — Кт 26, 28. А якщо лікарні безкоштовно передаються, наприклад, основні засоби (ОЗ) (тобто об’єкти, що числяться у складі ОЗ підприємства, — наприклад, автомобіль), то у витрати списують їх залишкову вартість (Дт 976 — Кт 10, Дт 13 — Кт 10). Причому переводити ОЗ на субрахунок 286 в активи, утримувані для продажу, для безоплатної передачі підприємству не треба.

Документальне оформлення. При цьому операції мають бути належним чином оформлені документально — первинними документами, складеними відповідно до Закону про бухоблік*. Причому в такому разі краще оформити двосторонній акт приймання-передачі лікарських засобів, який підтверджуватиме безкоштовну передачу ліків державним/комунальним закладам охорони здоров’я. Тим паче, що він стане в пригоді не лише в бухоблікових цілях, але також допоможе скористатися воєнними звільненнями та захиститися від наслідків і в податковому обліку. А також у цій ситуації не будуть зайвими лист-прохання одержувача й наказ по підприємству, що надає допомогу (які були оформлені підприємством у цьому випадку).

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Податок на прибуток

Допомога державним/комунальним закладам охорони здоров’я — без різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ. Заклади охорони здоров’я державної/комунальної форми власності з позицій податкового законодавства є неприбутковими організаціями (п. 133.4 ПКУ). Тому при наданні їм допомозі слід врахувати, що в цьому випадку підприємство надає допомогу неприбутковим організаціям (НПО).

Втім, для малодохідників (які відмовилися від різниць) це особливої ролі не зіграє. Оскільки в них у податковоприбутковому обліку операції відобразяться за бухобліковими правилами.

А ось для високодохідників у загальному випадку при добродійності встановлено ліміт благодійних витрат. І при наданні допомоги неприбутковим організаціям до податкових витрат можна віднести суму коштів, товарів, робіт, послуг, безоплатно переданих/наданих НПО, в розмірі не більше 4 % оподатковуваного прибутку за минулий звітний рік. Витрати зверху — знімають через збільшуючу різницю за п.п. 140.5.9 ПКУ.

Проте у зв’язку з воєнним станом (ВС) установлено виняток з правил. І допомогу, надану, зокрема, закладам охорони здоров’я державної або комунальної власності, а також структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних/міських держадміністрацій, дозволено облікувати в податкових витратах у повній сумі (без обмежень 4 % лімітом). Оскільки в такому разі платники-високодохідники звільняються від збільшуючої різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ і не повинні на неї коригувати фінрезультат (п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, лист ДПСУ від 06.07.2022 № 987/ІПК/99-00-21-02-02-06). Тому

протягом ВС високодохідники (як і малодохідники) допомогу, надану лікарням державної/комунальної власності, можуть облікувати в податковоприбутковому обліку без обмежень в усій сумі

Щоправда, при цьому контролери говорять про необхідність оформлення на такі операції безоплатної передачі відповідних первинних документів, хоча і не конкретизують, яких (БЗ 102.02). Про те, якими документами краще оформити ці операції, говорилося вище.

Воєнна допомога — без Переліку! Якщо безкоштовно передаються лікарські засоби, медичні вироби, засоби особистої гігієни і продукти харчування, то на період воєнного стану коригування з п.п. 140.5.9 ПКУ взагалі не застосовуються (п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Жодних обмежень, скажімо, за номенклатурою лікарських засобів або медвиробів, що передаються, немає.

Якщо йдеться про передачу іншого майна, то і така допомога, що надається у зв’язку з воєнним станом, у п.п. 69.6 не обмежена переліком. Так, до 01.08.2023 у цій нормі були присутні слова «за переліком, визначеним КМУ», але жодного переліку КМУ так і не затвердив. До того ж з 01.08.2023 (після Закону України від 30.06.2023 № 3219-IX) з п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ ці слова і зовсім були виключені.

Причому на те, що з 01.08.2023 більше немає умови про перелік і при передачі будь-яких товарів (виконанні робіт, наданні послуг) одержувачам, переліченим у п.п. 69.6, для потреб забезпечення оборони країни благодійна різниця за п.п. 140.5.9 ПКУ не застосовується, звертали увагу і податківці (див. п. 8 розд. III Інформаційного листа ДПСУ № 4/2023).

Хоча, по правді, і до цього (згідно з іншим п.п. 69.5 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) така допомога не обмежувалася жодним переліком. Оскільки передбачалося, що в цілях оподаткування такі операції взагалі не вважаються операціями з реалізації. А отже, жодної благодійної різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ (а в разі безоплатної передачі ОЗ — продажних різниць за пп. 138.1, 138.2 ПКУ) тут у принципі виникнути не могло. Детальніше про це див. «Благодійні передачі енергетичного обладнання (генераторів, павербанків тощо)» // «Податки & бухоблік», 2023, № 39 (ср. ).

Допомога іншим «небюджетним» НПО. Втім, врахуйте: у тому разі якщо допомога надається іншим одержувачам, ніж ті, які перелічені в п.п. 69.6 (зокрема, НПО, які не утримуються за рахунок коштів державного бюджету, — наприклад, благодійним організаціям), то, як пояснюють податківці, послаблення з п.п. 69.6 не працюють. Тому платнику-високодохіднику в такому разі доведеться коригувати фінрезультат на різницю за п.п. 140.5.9 ПКУ (лист ДПСУ від 10.08.2023 № 2376/ІПК/99-00-21-02-02-06).

Виняток, коли можна цього не робити, — при наданні у зв’язку з воєнним станом гуманітарної допомоги (з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу*) тим НПО (у тому числі благодійним організаціям/фондам), які внесені при цьому до Єдиного реєстру одержувачів гуманітарної допомоги за умови використання такої гуманітарної допомоги для потреб забезпечення оборони країни. Тому при дотриманні таких умов і наданні гуманітарної допомоги будь-яким НПО (у тому числі тим, які не утримуються за рахунок коштів держбюджету) коригування фінрезультату за п.п. 140.5.9 ПКУ не проводиться (БЗ 102.12, п. 1.3 Інформаційного листа ДПСУ № 7/2022; листи ДПСУ від 21.08.2023 № 2599/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 09.02.2023 № 262/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 02.08.2022 № 1177/ІПК/99-00-21-02-02-06). Детальніше про це див. «Обдаровуємо ЗСУ через благодійний фонд: витрати без різниць» // «Податки & бухоблік», 2022, № 63.

* Див. Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.99 № 1192-XIV.

ПДВ

Передусім нагадаємо, що у зв’язку зі скасуванням карантину з 01.07.2023 припинила свою дію карантинна медпільга за п. 71 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ і Переліком, затвердженим постановою КМУ від 20.03.2020 № 224 (втратив чинність), що зазначали і податківці (див. новину на сайті ДПСУ від 30.06.2023). Тому ввезення/постачання на митній території ліків та медвиробів оподатковують із застосуванням 7 %-ї ставки ПДВ на ліки (п.п. «в» п. 193.1 ПКУ). Щоправда, в окремих випадках пп. 32, 38, 381 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ передбачені звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення/постачання на території України ліків та медвиробів на умовах, визначених цими пунктами (зокрема, при держзакупівлях, БЗ 101.08). Проте це не наш випадок. Тому повернемося до допомоги, що надається лікарням підприємством.

Нагадаємо, що за загальними правилами безоплатна передача товарів/послуг вважається постачанням (пп. 14.1.185, 14.1.191 ПКУ). Тому при безкоштовних передачах виникає необхідність нарахування ПЗ з ПДВ з урахуванням правила мінбази (п. 188.1 ПКУ).

Проте у зв’язку з воєнним станом установлено виняток з правил. І п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ передбачено, що в період воєнного стану:

не вважається постачанням безкоштовна (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передача будь-яких товарів (надання будь-яких послуг), зокрема, закладам охорони здоров’я державної та комунальної власності, структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних/міських держадміністрацій;

не вважаються використаними в неоподатковуваній/негосподарській діяльності товари, передані в державну або комунальну власність для потреб забезпечення оборони країни.

Під ці норми підпадає і безкоштовна передача під час ВС лікарських засобів державним/комунальним закладам охорони здоров’я. А оскільки операції не вважаються постачанням / негосподарським використанням, то в цілях ПДВ-обліку це означає, що

при безкоштовній передачі у зв’язку з воєнним станом лікарських засобів лікарням державної/комунальної власності ні мінбазні ПЗ (за п. 188.1 ПКУ), ні компенсуючі ПЗ (за п. 198.5 ПКУ) нараховувати не треба

Податкові накладні на такі передачі не складаються і в декларації з ПДВ такі операції не відображаються, оскільки такі операції — не постачання. Тож такі передачі не призведуть до жодних наслідків з ПДВ (лист ДПСУ від 18.08.2023 № 2566/ІПК/99-00-21-03-02-06).

При цьому контролери звертають увагу на те, що на такі безоплатні передачі (які згідно з п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ не є постачанням) особи, які здійснюють такі безоплатні передачі, і особи, які отримують такі товари, повинні мати підтвердні первинні документи, складені відповідно до Закону про бухоблік (БЗ 101.15, лист ДПСУ від 10.08.2022 № 1252/ІПК/99-00-21-02-02-06).

Якщо допомогу надає благодійна організація. І, нарешті, майте на увазі. Якщо благодійну допомогу надає благодійна організація — платник ПДВ, то в загальному випадку для операцій з надання благодійної допомоги передбачена ПДВ-пільга за п.п. 197.1.15 ПКУ. Проте якщо дотримуються умови п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ і під час ВС благодійна допомога надається одержувачам, переліченим у цьому пункті (зокрема державним/комунальним закладам охорони здоров’я), то до жодних наслідків з ПДВ у благодійної організації це не призведе.

Якщо ж допомогу під час ВС надає благодійна організація — неплатник ПДВ, то в неї операції з надання благодійної допомоги не враховуються при підрахунку 1-мільйонного порога для цілей обов’язкової ПДВ-реєстрації за п. 181.1 ПКУ. Тому здійснення таких благодійних операцій у період ВС не призведе до необхідності реєстрації благодійної організації платником ПДВ (п.п. 69.12 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Висновки

  • У бухгалтерському обліку безкоштовні передачі включаються до витрат.
  • У податковому обліку допомога, надана у зв’язку з воєнним станом лікарням державної/комунальної форми власності, до жодних наслідків не призведе.
  • У податковоприбутковому обліку таку допомогу дозволено облікувати у витратах в усій сумі без обмежень. Благодійна різниця за п.п. 140.5.9 ПКУ при цьому не виникне.
  • У ПДВ-обліку при безкоштовній передачі ліків лікарням не треба нараховувати ні мінбазні, ні компенсуючі ПЗ.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі