Теми статей
Обрати теми

Міняємо вікна у приміщенні

Децюра Сергій, податковий експерт
Підприємство вирішило для утеплення приміщення замінити в ньому старі дерев’яні вікна на нові металопластикові. Як правильно відобразити таку заміну в податковому та бухгалтерському обліку?

Класифікуємо операцію

Щоб дати відповідь на запитання, як відобразити в обліку заміну старих дерев’яних вікон на нові металопластикові, потрібно чітко розуміти, до якого виду операцій відносити таку заміну: до підтриманням об’єкта в робочому стані чи до поліпшенням об’єкта?

Нагадаємо, що коли така заміна буде визнана:

поліпшенням об’єкта, то витрати на таку заміну потрібно капіталізувати (тобто відносити на збільшення первісної вартості об’єкта основних засобів);

підтриманням об’єкта в робочому стані та одержання первісно визначених економічних вигод від його використання, то у такому разі витрати можна списати одразу на витрати.

Детально про розмежування таких операцій див. статтю «Ремонт, поліпшення, придбання нового об’єкта: як відрізнити?» // «Податки & бухоблік», 2021, № 58.

Ми ж сьогодні поговоримо саме про розмежування у випадку, коли відбувається заміна старих дерев’яних вікон на нові металопластикові.

Перш за все слід пам’ятати, що вартість вікон і вартість робіт з їх установлення тут ролі не відіграють. Головне тут — характер робіт, тобто чи впливає заміна вікон на збільшення економічних вигод від використання приміщення.

При цьому рішення щодо класифікації понесених витрат із заміни вікон приймається керівником підприємства (п. 30 Методрекомендацій № 561*). Отже, тільки керівник, спираючись на свій досвід, очікування від здійсненої операції, а також досвід і судження фахівців, визначає, чи слід витрати із заміни вікон вважати поліпшенням будівлі або приміщення, чи слід вважати операцією з підтримки такого приміщення в робочому стані.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561.

На наш погляд,

коли відбувається заміна старих дерев’яних вікон на нові металопластикові, які краще утримують тепло у приміщенні, то таку заміну слід розцінювати як поліпшення

Адже така заміна дає змогу зекономити на обігріві такого приміщення, тобто є економічна вигода.

Водночас у певних випадках заміну вікон можна розцінити, як поточний ремонт. Наприклад, коли одні металопластикові вікна міняють на інші (в тому числі якщо така заміна викликана обстрілом території, де знаходиться приміщення і від такого обстрілу вікна, які вирішили замінити, були пошкоджені). Причому клас збереження тепла лишається ідентичним, а змінюється тільки естетичне оформлення приміщення. В цьому випадку заміну вікон можна розцінити як просте підтримання приміщення чи будівлі в робочому стані. А отже, витрати на таку заміну слід не капіталізувати, а віднести одразу на витрати.

Документуємо заміну вікон

Якщо заміна дерев’яних вікон на металопластикові проводиться:

власними силами (таку заміну здійснюють працівники підприємства), то всі матеріали, що потрібні для виконання робіт, у тому числі і заздалегідь придбані металопластикові вікна, вони отримують із складу. Для цього використовуються лімітно-забірні картки чи накладні (внутрішньогосподарського призначення).

Звертаємо увагу! На сьогодні серед діючих форм лімітно-забірних карток та накладних лишилися тільки ті, що затверджені наказом Мінагрополітики від 21.12.2007 № 929 (форми № ОЗСГ-1 та № ОЗСГ-8).

Форми лімітно-забірних карток і накладних на відпуск матеріалів, що були затверджені Держстатом (ф. М-8, ф. М-9, ф. М-11), втратили чинність ще у 2021 році (див. «Прощавай, типова первинко з ОЗ, МШП, запасів!» // «Податки & бухоблік» 2021, № 85). Але хоча ці типові форми первинних облікових документів скасовані, вам ніхто не забороняє продовжувати їх використовувати.

Якщо ж вас не влаштовують ні перші, ні другі, то можна їх замінити на самостійно розроблені. За основу можна взяти вищезгадані форми або розробити свій документ.

Після того, як нові вікна будуть установлені, складається відомість (акт) виконаних робіт. У ній зазначається вид і найменування робіт, дані про будівлю, де змінювали вікна (інвентарний номер, місцезнаходження тощо), а також кількість і ціна використаних матеріалів на заміну;

сторонньою організацією, то від неї вам слід очікувати після закінчення заміни вікон акт виконаних робіт. При цьому якщо стороння організація тільки встановлює вікна, а не сама їх придбаває для установки чи виробляє, то в момент передачі раніше придбаних вікон і матеріалів для їх установки складається акт приймання-передачі. А після установки вікон і використання матеріалів замовника для установки в акті виконаних робіт фіксується кількість витрачених цінностей, переданих для установки, і кількість установлених вікон. Усі матеріали, що залишаться невикористані після установки, повертаються назад замовнику.

Після того, як буде зроблено заміну вікон, слід скласти Акт приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів (ОЗ), затверджений наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818. Його оформляють в одному примірнику, коли заміну вікон здійснювали власними силами, і у двох примірниках, коли це робила стороння організація.

У цьому акті буде вказано, що здійснено заміну вікон і до чого привели ці зміни: до приведення ОЗ до робочої кондиції, коли заміна вікон буде визнана ремонтом, чи до поліпшень об’єкта. Якщо заміна вікон буде визнана поліпшенням (а так буде у більшості випадків), то дані про заміну вікон з акта приймання слід перенести до техпаспорта ОЗ, інвентарних карток, регістрів аналітичного обліку ОЗ.

Заміна вікон у власному приміщенні

Заміна вікон — поточний ремонт. Якщо заміна вікон буде визнана поточним ремонтом, то витрати, понесені на таку заміну, є витратами періоду (п. 15 НП(С)БО 7 «Основні засоби», п. 33 Методрекомендацій № 561).

Які це витрати, залежатиме від приміщення, в якому відбулася заміна вікон. Так, якщо вікна міняли у приміщенні:

1) де виробляється:

один вид продукції, то витрати на заміну слід включати до собівартості продукції, тобто відносити до Дт 23;

декілька видів продукції, то витрати на заміну слід відносити до складу загальновиробничих витрат (Дт 91), а потім після розподілу таких витрат відносити до складу собівартості виробленої продукції (Дт 23 — Кт 91);

2) в якому відбувається збут продукції (наприклад, вікна міняли у магазині, на складі тощо), то витрати на здійснення заміни відносять до витрат на збут (Дт 93);

3) яке використовується в адміністративних цілях (вікна міняли у офісі, конторі тощо), то витрати на ремонт визнають адміністративними витратами (Дт 92);

4) де здійснюється соціально-культурна діяльність або такі приміщення беруть участь у процесі досліджень та розробок, то витрати на заміну вікон визнають іншими операційними витратами (Дт 94).

Що стосується податковоприбуткового обліку, то

у високодохідників і малодохідників, які заміняли вікна у виробничих та господарських приміщеннях, все буде за правилами бухобліку

Адже податкових різниць для таких операцій ПКУ не містить.

А от коли відбувається заміна вікон у невиробничих ОЗ, то у високодохідників і малодохідників-добровольців виникатимуть податкові різниці. А саме їм потрібно буде:

— у періоді заміни вікон збільшити фінрезультат до оподаткування на суму витрат на таку заміну у невиробничих ОЗ, віднесених до витрат відповідно до НП(С)БО або міжнародних стандартів (п. 138.1 ПКУ);

— у періоді продажу об’єкта невиробничих ОЗ, у якому мінялися вікна (здійснювався ремонт), зменшити фінрезультат до оподаткування на суму витрат на ремонт невиробничих ОЗ, віднесених до витрат відповідно до НП(С)БО чи міжнародних стандартів, але не більше суми доходу (виручки), отриманої від такого продажу (п. 138.2 ПКУ).

Що стосується ПДВ-обліку, то вхідний ПДВ, отриманий при заміні вікон за наявності правильно складеної і зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної, включають до податкового кредиту. Тільки якщо приміщення, в якому міняли вікна, використовують у негосподарській діяльності або в неоподатковуваних операціях, то доведеться його компенсувати згідно з п. 198.5 ПКУ.

Заміна вікон — поліпшення. Якщо заміна вікон визнана поліпшенням, то витрати на таку заміну (вартість нових вікон та матеріалів, використаних на установку, а також вартість робіт з установки) капіталізують.

Тобто

на суму витрат, пов’язаних із заміною вікон, збільшують первісну вартість приміщення чи будівлі, в якій відбулася заміна вікон (п. 14 НП(С)БО 7)

Отже, всі витрати, які понесло підприємство на заміну вікон, воно має зібрати на дебеті субрахунку 152, а після закінчення заміни вікон суму витрат, закумульованих на субрахунку 152, відносять на збільшення первісної вартості приміщення чи будівлі, в якій міняли вікна (Дт 103 — Кт 152).

Крім того, з місяця, наступного за місяцем закінчення заміни вікон, амортизацію на таке приміщення слід нараховувати виходячи з нової вартості. А можливо, і нового строку корисного використання (якщо така заміна змінила строк корисного використання приміщення).

При заміні вікон робота у приміщенні або будівлі навряд чи буде зупинена, а якщо і буде зупинена, то тільки на невеличкий проміжок часу. Тому виводити приміщення чи будівлю з експлуатації не потрібно і амортизацію за місяць, в якому відбулася заміна вікон, припиняти нараховувати не потрібно.

У податковоприбутковому обліку все буде за правилами бухобліку. Нюанс тільки один: після заміни вікон, як у бухгалтерському, так і в податковому обліку, слід буде нараховувати амортизацію високодохідникам і малодохідникам-добровольцям для розрахунку амортизаційних різниць виходячи з нової (збільшеної) первісної вартості.

Що стосується заміни вікон у невиробничих ОЗ, то в податковому обліку витрати на заміну вікон, що визнані поліпшенням, не амортизуються (п.п. 138.3.2 ПКУ). А отже, у високодохідника та малодохідника-добровольця фінрезультат до оподаткування буде збільшений на розмір нарахованої у бухобліку амортизації на ОЗ невиробничого призначення, первісна вартість якого розрахована з урахуванням проведеного поліпшення. Отже, у цьому випадку виникатиме податковоприбуткова різниця.

У ПДВ-обліку все буде стандартно. Маючи на руках зареєстровану у ЄРПН податкову накладну, можна віднести суму ПДВ з неї до податкового кредиту. Компенсуючі зобов’язання нараховуються, тільки коли заміну вікон робили у невиробничих приміщеннях або тих, що використовуються у негосподарській чи пільговій діяльності.

Приклад. Підприємство замовило у підрядника заміну дерев’яних вікон у офісній будівлі. Вартість заміни разом із вартістю металопластикових вікон склала 60000 грн (у тому числі ПДВ — 10000 грн). Заміна вікон визнана поліпшенням будівлі.

Облік заміни вікон у власному приміщенні

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

дебет

кредит

1

Перераховано аванс підрядній організації

371

311

60000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ за наявності зареєстрованої податкової накладної

644/1

644/ПДВ

10000

641/ПДВ

644/1

10000

3

Підписано акт виконаних робіт заміни вікон

152

631

50000

4

Списано раніше відображений податковий кредит з ПДВ

644/ПДВ

631

10000

5

Збільшено первісну вартість будівлі, в якій встановлено металопластикові вікна

103

152

50000

6

Здійснено взаємозалік заборгованостей

631

371

60000

Міняємо вікна в орендованому приміщенні

Дозвіл на заміну. Якщо вікна замінюватимуть в орендованому приміщенні, то від того, як саме буде класифіковано таку заміну: як поліпшення чи як підтримання об’єкта у робочому стані (поточний ремонт), залежатиме, чи потрібно отримувати дозвіл у орендодавця на таку заміну. Причому розмежовувати, чи буде заміна вікон поліпшенням чи ремонтом, слід за тим самим принципом, що й при заміні вікон у власному приміщенні (див. вище). Тобто якщо заміна приведе до збільшення економічних вигод від використання приміщення, то вона буде поліпшенням, а якщо такі дії будуть здійснені для підтримання приміщення у робочому стані (наприклад, заміна вікон через обстріли), то така заміна буде поточним ремонтом.

Що стосується отримання дозволу, то якщо заміна вікон визнаватиметься:

поліпшенням, то, щоб її провести, потрібно отримати на це дозвіл у орендодавця (ч. 1 ст. 778 ЦКУ). Якщо зробити заміну без дозволу, то орендар не зможе вимагати отримання компенсації від орендодавця за таку заміну;

підтриманням об’єкта у робочому стані (цей варіант можливий у дуже невеликій кількості випадків), то робити заміну можна без отримання дозволу. Адже

операції з підтримання об’єкта у робочому вигляді — це прямий обов’язок орендаря, якщо сторони не передбачили в договорі інше (ч. 1 ст. 776 ЦКУ)

Про те, чи буде орендодавець компенсувати витрати на поточний ремонт, слід прописати у самому договорі. Адже без такої згадки отримати компенсацію від орендодавця за заміну вікон не вдасться.

Заміна вікон — поточний ремонт. Якщо заміна вікон буде визнана поточним ремонтом, то орендодавець компенсувати витрати на таку заміну не буде. А отже, орендар витрати на таку заміну має просто віднести до витрат періоду виходячи з того, в якій діяльності використовується приміщення чи будівля, де відбулася заміна вікон. Тобто в цьому випадку слід чинити так, як роблять при заміні вікон у своєму приміщенні, якщо така заміна визнана поточним ремонтом (див. вище).

Що стосується оподаткування, то в податковоприбутковому обліку операції з заміни вікон в орендованому приміщенні слід відображати виключно за правилами бухобліку. Причому так чинити слід як малодохідникам, так і високодохідникам. Адже ПКУ податкових різниць для таких операцій не передбачає.

Із ПДВ теж усе стандартно. Якщо на орендаря його контрагенти, які брали участь у заміні вікон (робили саму заміну чи поставляли матеріали для заміни), складуть і зареєструють ПН у ЄРПН, то суми вхідного ПДВ орендар має право віднести до складу податкового кредиту в загальному порядку (п. 198.3 ПКУ).

Заміна вікон — поліпшення. У цьому випадку все також залежатиме від того, чи буде орендодавець компенсувати витрати на заміну вікон у орендованому приміщенні. Так, якщо орендодавець:

1) не буде компенсувати орендарю витрати на заміну вікон, то витрати на таку заміну слід капіталізувати (п. 14 НП(С)БО 7, п. 4 розд. ІІ НП(С)БО 14 «Оренда»). Тобто в бухгалтерському обліку слід витрати на заміну вікон спочатку акумулювати на субрахунку 153 (Дт 153 — Кт 20, 661, 651, 631, 685). Після закінчення заміни потрібно створити окремий «віртуальний» об’єкт ОЗ. Для цього витрати із субрахунку 153 переносяться у дебет субрахунку 117 (Дт 117 — Кт 153).

Вести облік такого новоствореного об’єкта ОЗ слід за правилами, притаманними звичайним ОЗ. Тобто на нього слід нараховувати амортизацію одним із двох методів — прямолінійним або виробничим (п. 27 НП(С)БО 7).

Що стосується відображення в податковоприбутковому обліку створення «віртуального» ОЗ, то тут слід пам’ятати про те, що

коли витрати на створення такого активу перевищать 20000 грн, то такий актив буде визнаний ОЗ і для цілей податкового обліку

А отже, його первісна вартість братиме участь у розрахунку податкових амортизаційних різниць (пп. 138.1, 138.2 ПКУ). Причому в податковому обліку витрати на заміну вікон в орендованих приміщеннях слід відносити до складу об’єктів ОЗ групи 9 «Інші основні засоби», для якої мінімально допустимий строк амортизації, визначений у п.п. 138.3.3 ПКУ, складає 12 років (БЗ 102.05).

Суми вхідного ПДВ за витратами на заміну вікон орендар має право віднести до складу податкового кредиту в загальному порядку (п. 198.3 ПКУ);

2) буде компенсувати орендарю витрати на заміну вікон (або напряму коштами, або шляхом зарахування витрат на здійснення заміни у рахунок орендної плати), то в бухгалтерському обліку орендар не створюватиме жодного «віртуального» об’єкта ОЗ, а відображатиме таку заміну, як реалізацію робіт із заміни вікон. Тобто як і у випадку з проведення заміни вікон, що визнані поточним ремонтом. Точніше, витрати на заміну орендар віднесе на рахунок 23 (Дт 23 — Кт 20, 661, 651, 631, 685 тощо), а потім у періоді передачі робіт із заміни вікон визнає дохід (Дт 361, 377 — Кт 703) та спише на витрати собівартість (Дт 903 — Кт 23).

У податковоприбутковому обліку такі операції, як у високодохідників, так і у малодохідників, будуть відображені за правилами бухобліку, оскільки податкових різниць ПКУ для таких операцій не містить.

ПДВ-облік буде також стандартним. Податковий кредит формується за наявності зареєстрованих ПН від постачальників матеріалів та виконавців робіт із заміни вікон. А при отриманні компенсації від орендодавця виникатиме операція постачання. Податкові зобов’язання орендар нараховуватиме за першою подією: або при отриманні компенсації, або при підписанні акта приймання-передачі робіт із заміни вікон.

Приклад. Підприємство вирішило замінити вікна у орендованому приміщенні. Щоб провести заміну, було закуплено вікна на суму 48000 грн (у тому числі ПДВ — 8000 грн). Працівникам, які займалися заміною вікон, нараховано заробітну плату у розмірі 12000 грн, а також здійснено відрахування ЄСВ на суму 2640 грн. Крім того, було використано інші матеріали на суму 2000 грн. Заміну вікон визнано поліпшенням ОЗ. Орендодавець відмовився компенсувати витрати на заміну вікон.

Облік заміни вікон у орендованому приміщенні

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

дебет

кредит

1

Отримано в операційну оренду приміщення

01

300000

2

Отримано від постачальника металопластикові вікна

205

631

40000

3

Відображено податковий кредит з ПДВ за наявності зареєстрованої податкової накладної

644/1

631

8000

641/ПДВ

644/1

4

Проведено заміну вікон

153

205

40000

5

Нараховано заробітну плату працівникам, які займалися заміною вікон

153

661

12000

6

Нараховано ЄСВ на заробітну плату працівників, які займалися заміною вікон

153

651

2640

7

Використано інші будівельні матеріали при заміні вікон

153

205

2000

8

Утворено з витрат на заміну вікон інший необоротний матеріальний актив

117

153

56640

9

Сплачено постачальнику за металопластикові вікна

631

311

48000

Висновки

  • Заміну дерев’яних вікон на металопластикові для цілей бухобліку доцільно визнавати поліпшенням приміщення. Адже зазвичай при такій заміні збільшуються майбутні економічні вигоди від використання приміщення, де замінили вікна.
  • Якщо вікна міняють у власному приміщенні, то витрати на заміну зазвичай збільшують первісну вартість приміщення, в якому відбулася заміна вікон.
  • При заміні вікон у орендованому приміщенні, у випадку коли орендодавець не компенсує витрати на заміну, з витрат на заміну формують окремий об’єкт інших необоротних матеріальних активів (Дт 117).
  • У випадку коли орендодавець компенсує витрати на заміну вікон, то орендарю в обліку слід показати виконання робіт із заміни вікон з наступним постачанням таких робіт орендодавцеві.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі