Підстави для анулювання реєстрації платника ПДВ визначені п. 184.1 ПКУ і продубльовані у розд. V Положення № 1130*. Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру платників податку на додану вартість.
Ініціатором анулювання ПДВ-реєстрації може бути як сам платник ПДВ, так і контролюючий орган.
Ініціатива платника. За ініціативою платника ПДВ-реєстрація може бути анульована на підставах, визначених у пп. «а» — «з» п. 184.1 ПКУ (п. 5.3 Положення № 1130). Для цього платник заповнює і подає до контролюючого органу за місцем перебування на обліку заяву за формою № 3-ПДВ (додаток 3 до Положення № 1130). Таку заяву ПДВ-платник може подати в електронній формі.
ср. USER_SHOW_IDРішення про анулювання ПДВ-реєстрації за заявою платника податківці приймають протягом 10 календарних днів (п. 5.3 Положення № 1130)
У разі відсутності законних підстав для ПДВ-розреєстрації або якщо особа відповідає критеріям обов’язкової реєстрації платником ПДВ (див. статтю «Платник ПДВ: хто може ним бути, а хто зобов’язаний» // «Податки & бухоблік», 2024, № 29), фіскали протягом 10 календарних днів після надходження від платника заяви за формою № 3-ПДВ нададуть йому вмотивовану письмову відмову з поясненнями із цього питання (п. 184.4 ПКУ, п. 5.4 Положення № 1130).
Рішення контролерів. Анулювання ПДВ-реєстрації за самостійним рішенням податківців може бути здійснене на підставах, визначених у пп. «б» — «з» п. 184.1 ПКУ.
Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативою контролерів оформляється за формою № 6-РПДВ (додаток 5 до Положення № 1130)