Теми статей
Обрати теми

Фактичні «пальні» перевірки (ч. І): що і як перевіряють

Павленко Олексій, податковий експерт
Фактичні перевірки податківцями операцій з пальним (у т. ч. місць зберігань пального, АЗС тощо) останнім часом почастішали. Вони стосуються в першу чергу питань ліцензування операцій з пальним (і особливо — зберігання!), а також — обігу пального, проведення розрахунків тощо. Збільшились на практиці і випадки анулювань «пальних» ліцензій, і застосування «космічних» штрафів за підсумками таких рейдів податківців. Сьогодні почнемо обговорювати ці болючі теми.

Фактичні перевірки: загальне та недопуск

Детально щодо фактичних перевірок читайте в матеріалі «Фактичні перевірки у воєнний час» // «Податки &бухоблік», 2023, № 63. А тут ми нагадаємо деякі формальні моменти, які можуть бути вам корисними при таких перевірках.

Фактичні перевірки проводять без попередження платника на підставі наказу податкового органу, копія якого вручається платнику або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку перевірки. Перевіряючі мають вам пред’явити копію такого наказу, направлення на проведення перевірки, а також службові посвідчення. Непред’явлення хоча б якогось (!) із зазначених документів — це підстава для недопущення фіскалів до перевірки (п. 81.1 ПКУ). Відмова у допуску до перевірки на інших підставах заборонена.

Пам’ятайте: незаконна відмова в доступі до проведення перевірки — одна з підстав для анулювання ліцензії за ст. 15 Закону № 481

Тривалість фактичної перевірки має бути зазначена в направленні! Вона не може перевищувати 10 діб (п. 82.3 ПКУ). Але за рішенням керівника податкової може бути продовжена на строк не більш як на 5 діб і лише з двох підстав: за заявою госпсуб’єкта або через його змінний режим роботи чи підсумований облік робочого часу.

Зауважимо, що працівники ДПС мають право здійснювати (у тому числі й) фактичні перевірки з урахуванням правил внутрішнього трудового розпорядку платника податків (БЗ 130.03. Тобто саме у робочі дні й часи*!

* Однак у цій консультації податківці додали: якщо графік роботи госпсуб’єкта відмінний від загальноприйнятого, то це не може бути підставою для недопущення фіскалів до проведення перевірки…

Згідно з п. 86.1 ПКУ результати фактичної перевірки оформлюються актом (якщо виявлено порушення) або довідкою. Акт можна підписувати із запереченнями. Але заперечення не обов’язково подавати одразу під час підписання акта. Їх можна надати протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки) (п. 86.7 ПКУ). Після підписання акта та розгляду заперечень (якщо такі є) фіскали можуть виносити податкове повідомлення-рішення (ППР). Його можна оскаржити в загальному адміністративному або судовому порядку. Строки для оскарження ППР наразі не призупинені.

Фактична перевірка проводиться двома і більше (!) посадовими особами податкового органу у присутності посадових осіб госпсуб’єкта або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції (п. 80.7 ПКУ).

Підстав для фактичної перевірки (див. п.п. 80.5.2 ПКУ) усього дві: отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства та здійснення контролюючим органом функцій, визначених законодавством у цій сфері. На жаль, друга — доволі широка… ☹

Напрями й нюанси «пальних» перевірок

Перевірки ліцензійних питань. При перевірці роздрібників (АЗС/АГЗС тощо) фіскали зазвичай перевіряють наявність у місці торгівлі ліцензії на роздрібну торгівлю пальним (та алкоголем/тютюновими — якщо ці товари теж реалізуються при АЗС/АГЗС тощо), вимагають надати і досліджують правовстановлюючі документи на місце торгівлі, зберігання пального, техдокументацію на усі резервуари та ємності та інші документи, пов’язані з «пальною» діяльністю, щодо якої отримано ліцензію(ї).

У місцях роздрібної торгівлі пальним звіряють номери РРО, через які ведеться торгівля, з тими, що зазначені у ліцензії на роздрібну торгівлю пальним (а також — алкоголем/тютюновими виробами, якщо їх теж реалізують на заправці).

Коли перевіряють «пальні» ліцензії, і особливо на зберігання пального, у тому числі спрощені — які лише для власних потреб (їх чимало), окрім вивчення техдокументації тощо, дуже ретельно переобраховують загальну місткість усіх резервуарів та ємностей для зберігання, перевіряють їх місцезнаходження і зіставляють із тими, які було заявлено ліцензіатом. Нагадуємо, що згідно із ст. 15 Закону № 481

однією з підстав анулювання ліцензії є «встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії»! Тож вони вишукують/вигадують будь-які дрібні розбіжності і анулюють ліцензії

Наприклад, ми стикались із випадками, коли фіскали анулювали ліцензії з того приводу, що у документах були зазначені паспортні, а не калібрувальні об’єми резервуарів*.

* Детальніше щодо таких випадків анулювання та як поводитися, якщо ліцензію усе-таки анулюють, читайте: «Ліцензійні проблеми та пастки» // «Податки & бухоблік», 2020, № 96.

Вони вишукують зберігання пального понад заявлений обсяг ємностей, щоб інкримінувати зберігання без наявності ліцензії (і вкрутити 0,5 мільйонний штраф за ст. 17 Закону № 481) або щоб анулювати ліцензію. Звісно, такі наслідки переважно не відповідають нормативам (якщо і можуть бути проблеми з анулюванням «повноцінної» ліцензії на зберігання, то для анулювання спрощеної підстав немає — детальніше див. у ч. ІІ цієї публікації).

А от якщо буде виявлено зберігання за іншою адресою (адресами), ніж зазначена в ліцензії, то штраф відбити буде складно, бо ліцензія видається на конкретне місце (адресу) зберігання…

Ретельно перевіряється й дотримання госпсуб’єктами послаблень щодо безліцензійного зберігання пального для генераторів. Детальніше про ці послаблення і низку із цим пов’язаних нюансів та проблем (бо тут теж надто легко втрапити у перевірочні халепи!) читайте «Пальне для генераторів: нові ліцензійні й акцизні цікавинки» // «Податки & бухоблік», 2023, № 4, а також «Зберігаєте до 2000 л пального для генераторів? (Не)звертайтеся до ДПС!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 104.

Перевірка операцій з пальним. Тут вивчають первинні документи щодо придбання та продажу пального (договори, накладні, ТТН, відомості на відпуск пального, накладні-вимоги на відпуск пального тощо, оборотно-сальдові відомості по рахунку 203 «Паливо» та ін.). Особливо спритні/настирливі перевіряльники ще й наполягають на інвентаризаційних діях, зокрема щодо замірів залишків пального у резервуарах тощо для співставлення їх із даними бухобліку та/або щоденних електронних довідок. Надто ретельно перевіряють документи на списання пального.

Здебільшого це направлено на виявлення фактів реалізації обсягів «лівого» (не облікованого) пального, надлишків/нестачі пального в межах/за межами облікових різниць, фіксування порушення обліку товарних запасів тощо.

На ємностях перевіряється наявність рівнемірів та витратомірів — лічильників, їх справність, реєстрація в держреєстрі тощо.

Перевірки РРО та іншого. У місцях роздрібної торгівлі пальним (АЗС, АГЗС тощо), на яких доволі часто реалізуються ще й різні товари-послуги, перевіряються РРО-питання (реєстрація РРО, дані у чеках*, подання звітності та інші вимоги), облік пального та інших товарів, що знаходяться у пункті продажу, та інші моменти, пов’язані з торгівлею/обслуговуванням на АЗС… Майте на увазі:

перед початком фактичної перевірки фіскалами може бути проведена контрольна розрахункова операція

* Тут у першу чергу перевіряють зазначення в чеках: кодів УКТ ЗЕД пального та/або алкоголю чи тютюнових, а також — «реквізитів» акцизних марок при продажу алкоголю…

Пам’ятайте, що на фактичних перевірках фіскали мають право перевіряти й трудові питання (чи оформлені наймані працівники, оплату їх праці тощо). Але про це, як і про перевірку РРО-питань, має бути прямо зазначено в наказі і направленні!

Висновки

  • Щодо ліцензійних питань у роздрібників (на АЗС тощо): перевіряють наявність «роздрібної» ліцензії у місці торгівлі, звіряють номери РРО, через які ведеться торгівля, з тими, що зазначені у ліцензії, досліджують документи на місце торгівлі і зберігання пального, техдокументацію на усі резервуари та ємності тощо.
  • При перевірці ліцензій на зберігання пального, окрім техдокументації на резервуари-ємності, ретельно переобраховують їх загальну місткість, вишукуючи розбіжності. Не менш прискіпливо перевіряють і безліцензійне зберігання пального для генераторів.
  • При перевірці операцій з пальним вивчають первинні документи щодо придбання, продажу, списання пального. Також часто вимагають інвентаризації і зіставляють фактичні залишки пального з обліковими/звітними. Перевіряють усе, що стосується приладів обліку (лічильників), та низку інших питань.
  • Фактичні «пальні» перевірки можуть охоплювати і РРО-питання, і трудові питання (якщо це передбачено наказом і направленням).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі