Теми статей
Обрати теми

Критерії ризиковості операцій 2 та 3 (підакцизні товари)

Павленко Олексій, податковий експерт
У цьому матеріалі ми обговоримо деякі нюанси застосування Критеріїв ризиковості здійснення операцій під номерами 2 та 3. Обидва ці критерії стосуються операцій з підакцизними товарами: критерій 2 — зі спиртом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, а критерій 3 — з пальним. Оскільки нещодавно відбулися серйозні законодавчі зміни, які стосуються цих товарів, то ми сьогодні розглянемо, як це може вплинути на блокування ПН/РК за цими двома критеріями.

Блокуванню за цими критеріями нещодавно ми присвятили матеріал «Пальне, алкоголь, тютюнові: блокування податкових накладних» // «Податки & бухоблік», 2024, № 26, де ви можете знайти багато необхідної інформації. Тому сьогодні ми нагадаємо основні моменти, а переважно поговоримо щодо можливого впливу на застосування цих критеріїв свіжих законодавчих змін і, зокрема, — введення в дію з 27.07.2024 Закону № 3817*.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 № 3817-IX.

Нагадуємо критерії

Критерії ризиковості здійснення операцій визначені в додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі — Порядок № 1165). У разі відповідності хоча б одному з цих критеріїв відправлені на реєстрацію ПН (РК) платником, який не має позитивної податкової історії, будуть заблоковані (п. 7 Порядку № 1165).

Нам цікаві критерії ризиковості операцій 2 та 3. Нагадаємо їх.

Критерій 2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, які засвідчують право платника на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними пп. 215.3.1 (спирт та алкогольні напої, у т. ч. пиво) і 215.3.2 (тютюнові вироби, у т. ч. ТВЕН*) ПКУ, стосовно товарів, зазначених платником у ПН/РК, поданих для реєстрації в ЄРПН на дату їх складення. Тож якщо в ПН/РК фігурують коди УКТ ЗЕД товарів, перелічені в цих підпунктах, і при цьому платника немає серед ліцензіатів у відповідному Реєстрі виданих ліцензій, то ПН/РК система (СМКОР) заблокує.

* А з 01.09.2024 додаються ще «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування» (див. нижче).

За цим критерієм не мають блокуватися:

— ПН/РК на роздрібні постачання таких товарів (адже в критерії згадані ліцензії лише на оптову торгівлю);

— ПН/РК на постачання РЕС* (адже РЕС визначені у відсутньому в критерії п.п. 215.3.31 ПКУ)

* Рідини, що використовуються в електронних сигаретах.

Тож «роздрібні» щоденні ПН/РК та ПН/РК із кодами РЕС, визначеними в п.п. 215.3.31 ПКУ, система за цим критерієм не має блокувати.

Критерій 3. Відсутність на дату складення ПН/РК відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб’єкта господарювання, який для реєстрації в ЄРПН подав ПН/РК, у якій зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТ ЗЕД відповідно до п.п. 215.3.4 ПКУ. Тобто у разі зазначення в поданій для реєстрації ПН/РК товару за кодом УКТ ЗЕД з п.п. 215.3.4 ПКУ, якщо при цьому платник ПДВ буде відсутній у Реєстрі платників пального акцизу, таку ПН/РК система заблокує.

Старі блокувальні проблеми

Коротенько нагадаємо також старі проблеми з цими «підакцизними» критеріями (детальніше див. у згаданій вище статті).

Щодо критерію 2. Блокування за цим критерієм — рідкість, бо дії ліцензій, строк дії яких закінчився під час воєнного стану, було пролонговано. А реалізовувати алкоголь-тютюнові без наявності ліцензій буде хіба «камікадзе»… Тож за цим критерієм зараз блокують переважно, коли дію ліцензії зупинено чи її дійсно немає, або коли на роздрібний продаж склали не «роздрібну» щоденну ПН.

Щодо критерію 3. За цим критерієм здебільшого незаконні блокування. Тут блокуються ПН, складені на пальне в тарі до 5 л, на пальні талони (з кодами пального), на товари, які пальним не є, але які мають спільні з «пальними» позиціями коди УКТ ЗЕД (оливи, мастила, розчинники тощо), а також у низці інших випадків, коли згідно з ПКУ постачальник узагалі не має реєструватися платником пального акцизу. Зокрема, за допомогою цього критерію фіскали незаконно примушують реєструватися платниками пального акцизу оптових продавців пального, через яких пальне «фізично» не проходить…

Можливі нові проблеми

Щодо критерію 2. Не виключаємо, що невдовзі блокування за цим критерієм почастішають (якщо платники не виконуватимуть умови Закону № 3817).

По-перше, зазначимо, що Закон № 3817 поклав край «воєнній» ліберальності щодо продовження дій ліцензій і відтермінування строків сплати за ними до кінця воєнного стану (плюс іще місяць), як це передбачалося ст. 18 Закону № 481*. Тепер п. 6 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817 щодо алкогольних, тютюнових (та пальних) ліцензій встановлено перехідні правила, за якими не пізніше 31 жовтня цього року ліцензіатам необхідно буде подати до ДПС заяви на отримання нових ліцензій та/або сплатити несплачені ліцензійні платежі**.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

** Детальніше щодо цього читайте в статті «Новий алко-тютюново-пальний Закон! (ч. ІІ. Ліцензування, реєстри, звітність, штрафи)» // «Податки & бухоблік», 2024, № 62, а також див. інформацію від ДПСУ тут: tax.gov.ua/media-tsentr/novini/808956.html.

У разі невиконання вчасно цих вимог (щодо сплати ліцензійних боргів та/або подання заяви) ліцензії визнаватимуться недійсними й, відповідно, у порушників ПН/РК на такі товари почнуть активно блокуватися за критерієм 2

По-друге, нагадаємо, що з 1 вересня 2024 року виробники та імпортери мають оподатковувати акцизом операції з ввезення та реалізації в Україні товарів за кодом УКТ ЗЕД 2404 91 90 00 «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування». Детальніше про це читайте в матеріалі «Новий «нікотино-оральний» підакцизний товар (акцизні марки й інші проблеми)» // «Податки & бухоблік», 2024, № 64 (ср. ).

Відповідно такий «нікотино-оральний» підакцизний товар стане з 1 вересня «тютюновий виробом» і в термінах Закону № 3817 (див. п. 85 ч. 1 ст. 1 та п. 1 розд. ХІІ)! До того ж цей товар ще з 1 березня цього року внесено до п.п. 215.3.2 ПКУ (який згадано в критерії 2), однак операції з ним почнуть вимагати наявності «тютюнових» ліцензій тільки з 1 вересня (коли він у Законі № 3817 увійде до складу «тютюнових виробів»).

Тому якщо у продавця цього товару не буде відповідної ліцензії на виробництво чи оптову торгівлю тютюновими виробами, з 1 вересня програма СМКОР має почати блокувати ПН/РК із такими товарами (за кодом УКТ ЗЕД 2404 91 90 00). А оскільки ліцензія на оптову торгівлю тютюновими виробами коштує пів мільйона (!) грн, то, гадаємо, багато продавців цих «оральних» тютюнових виробів «за звичкою» продаватимуть їх без ліцензії. Тому вони можуть із 1 вересня вляпатися в блокування ПН/РК за критерієм 2. Та ще й — в серйозні штрафи за безліцензійну торгівлю тютюновими виробами (за ст. 73 Закону № 3817 та ст. 164 КУпАП)…

Тож майте ці новітні зміни на увазі!

Щодо критерію 3. Ми вже неодноразово писали, що цей критерій — явний анахронізм*, абсолютно непридатний до чинного механізму справляння пального акцизу. Тому від нього потерпають чесні платники податків (див. вище, а детальніше — у згаданій статті, про випадки, коли блокуються ПН/РК за цим критерієм). Але схоже, Кабміну він «дорогий, як пам’ять», бо його ніяк не приберуть чи змінять… І податківці не бажають із ним нічого робити, а просто пропонують платникам розблоковувати незаконно заблоковані ПН/РК! Тут яскравим прикладом може бути лист ДПСУ від 05.03.2024 № 1140/ІПК/99-00-18-01-02ІПК, присвячений незаконному блокуванню ПН, складених на пальне в тарі до 5 л (включно).

* Він з’явився ще до 01.07.2019, коли пальний акциз справляли зовсім за іншими (більш традиційними) правилами…

Тож чи може з причини введення в дію Закону № 3817 щось змінитися в питаннях блокування за цим критерієм? Незважаючи на те, що змін у «пальній» сфері цей Закон привніс добряче*, особливих змін у блокуванні ми поки не вбачаємо. Адже ці зміни прямо ПКУ не зачепили, а платники пального акцизу, як і механізм їх реєстрації, залишилися колишніми.

* Див. наш перший коментар до Закону № 3817: «Новий алко-тютюново-пальний Закон! (ч. І. Доля Закону № 481, зміни щодо основних товарів)» // «Податки & бухоблік», 2024, № 62.

Прийнятий ВРУ 18.07.2024 Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку», який передбачає поступове збільшення акцизних ставок на пальне до європейського рівня, теж ніяк не вплине на ситуацію з блокуванням ПН/РК за критерієм 3.

Тож поки за цим критерієм переважно продовжаться згадані нами незаконні випадки блокування ПН/РК.

Укотре закликаємо відповідальних осіб скоріше прибрати (або серйозно відкоригувати) цей недолугий критерій! Адже він шкодить усім у такі важкі для країни та її економіки часи…

Висновки

  • За критерієм 2 ризиковості операцій блокуються ПН/РК, в яких є коди УКТ ЗЕД спирту, алконапоїв чи тютюнових виробів, якщо платник не має ліцензії на оптову торгівлю (або виробництво) таких товарів. Зараз за ним блокують переважно, коли дію ліцензії зупинено чи її дійсно немає, або коли на роздрібний продаж склали не «роздрібну» щоденну ПН.
  • За критерієм 3 ризиковості операцій блокуються ПН/РК, в яких є коди УКТ ЗЕД пального, але при цьому платник ПДВ не зареєстрований платником пального акцизу. Критерій застарілий, за ним незаконно блокуються, наприклад, такі ПН: складені на пальне в тарі до 5 л, на пальні талони, на товари, які пальним не є (але мають «пальні» коди УКТ ЗЕД) тощо.
  • Законом № 3817 скасовані «воєнні» продовження дії алколіцензій (теж само щодо тютюну та пального) та сплати за них. Через ці законодавчі зміни блокування за критерієм 2 можуть почастішати після 31 жовтня.
  • Крім того, з 1 вересня 2024 року Закон № 3817 додає до тютюнових виробів товари за кодом УКТ ЗЕД 2404 91 90 00 «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування». І з цієї дати ПН із цими товарами, якщо у продавця не буде відповідної ліцензії, мають блокуватися за критерієм 2.
  • Щодо блокування за критерієм 3, то останні законодавчі зміни, на нашу думку, не мають якось вплинути на чинний механізм блокування.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі