Теми статей
Обрати теми

Аванс повернули того ж дня: чи можна обійтися без ПН та РК?

Казанова Марина, податковий експерт
Від покупця надійшла на поточний рахунок попередня оплата за товар. Потім цього ж дня покупцю в повній сумі її було повернуто. Чи слід складати та реєструвати податкову накладну (ПН) і розрахунок коригування (РК) до неї?

ПН та РК можна не складати в тому випадку, якщо кошти, що надійшли на рахунок, не є отриманою від покупця/замовника оплатою товарів/послуг, що підлягають постачанню (п. 187.1 ПКУ). Наприклад, коли маємо справу з помилковим/безпідставно отриманим платежем.

Помилковість/безпідставність платежу

Коли матимемо справу з помилковим/безпідставно отриманим платежем? Тут варто звернути увагу на те, що

строк, в який повернуто кошти, тут вирішальним не є. Тобто сам по собі той факт, що платіж повернуто в певний строк (у той же день, протягом 3 днів, 7 днів), не дозволяє його просто так визнати помилковим або безпідставно отриманим

Таким він буде, зокрема, коли матимемо справу зі списання коштів з рахунку неналежного платника та/або зарахуванням коштів на рахунок неналежного отримувача в розумінні Закону № 1591*.

* Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.

Неналежний отримувач — це особа, на рахунок якої без законних підстав зарахована сума платіжної операції або яка отримала суму платіжної операції в готівковій формі (п. 43 ст. 1 Закону № 1591).

Неналежний платник — особа, з рахунку якої списано кошти без законних підстав (помилково або неправомірно) (п. 44 ст. 1 Закону № 1591).

Це може статися з вини надавача платіжних послуг (того ж банку)помилкова платіжна операція (п. 69 ст. 1 Закону № 1591). Чи з вини особи, яка НЕ є ініціатором* або надавачем платіжних послуг, — неналежна платіжна операція (п. 42 ст. 1 Закону № 1591).

* Ініціатор — особа, яка на законних підставах ініціює платіжну операцію шляхом формування та/або подання відповідної платіжної інструкції, у тому числі із застосуванням платіжного інструменту. До ініціаторів належать платник, отримувач, стягувач, обтяжувач (п. 21 ст. 1 Закону № 1591).

А може бути і так, що сам платник при ініціюванні платіжної операції щось переплутав, тобто сам винен у помилковому переказі коштів.

Наочний приклад — платіж отримано від особи, з якою у вас немає договірних відносин. Отримані кошти в цій ситуації є помилково/безпідставно отриманими, тож і не можуть вважатися оплатою товарів/послуг, що підлягають постачанню*. Відповідно немає підстав нараховувати на отриману оплату податкові зобов’язання (ПЗ)

* Такі кошти підлягають поверненню! Якщо то помилкова чи неналежна платіжна операція в розумінні Закону № 1591 (див. вище), то строк на повернення коштів становить 3 робочі дні з дати надходження повідомлення надавача платіжних послуг платника про виконання помилкової, неналежної платіжної операції (п. 1 ст. 88 Закону № 1591). Якщо платник (ініціатор платежу) сам винен в помилковому переказі коштів, то вважаємо, для повернення коштів орієнтуватися треба на загальний строк виконання зобов’язання, що міститься у ч. 2 ст. 530 ЦКУ, — протягом 7 днів від дня пред’явлення вимоги.

А ось якщо при перерахуванні оплати контрагент у призначенні платежу платіжки зазначив, що це оплата за товари/послуги, і вказав реквізити виставленого вами рахунку чи укладеного договору на постачання цих товарів/послуг, — то про помилковість/безпідставність платежу навряд чи можна говорити. І строк повернення оплати, як ми зазначили вище, тут не має принципового значення.

Причому, з урахуванням думки податківців (про яку далі), не врятує тут від необхідності складання ПН та РК і лист контрагента про помилковість платежу і прохання його повернути.

Думка податківців

Податківці щодо цієї ситуації дотримуються такої позиції (див., зокрема, листи ДПСУ від 24.11.2023 № 4328/ІПК/99-00-21-03-02; від 11.07.2023 № 1787/ІПК/99-00-21-03-02-06; лист ГУ ДПС у Волинській області від 11.07.2023 № 1791/ІПК/03-20-04-02-06):

— якщо з контрагентом немає договірних відносин на постачання товарів/послуг і в рахунок отриманих коштів у подальшому не будуть постачатися товари/послуги, — то в цьому разі об’єкт оподаткування ПДВ не виникає;

— якщо ж платник потримав кошти (у тому числі помилково) від особи, з якою у такого платника наявні договірні відносини на предмет постачання товарів/послуг, то на дату такого отримання платник зобов’язаний визначити ПЗ з ПДВ та скласти і зареєструвати ПН.

Звернемо увагу на такий нюанс. Щодо наявності договірних відносин з контрагентом податківці часто у своїх роз’ясненнях дослівно пишуть: «у випадку відсутності будь-яких договірних відносин на постачання товарів/послуг». Але тут, вважаємо, мова повинна йти не просто про факт наявності/відсутності договірних відносин з контрагентом як таких, а про те, що відповідно до даних призначення платежу контрагент здійснює оплату саме за якимось конкретним наявним / укладеним договором постачання товарів/послуг. Тоді виникає необхідність складати ПН.

Якщо ж оплата надійшла за договором, який ви не укладали з контрагентом, то є підстави вважати платіж помилковим/безпідставним (як таким, що здійснюється поза межами договірних відносин).

Те ж саме стосується і випадку, якщо, наприклад, контрагент помилково перерахував зайві кошти — понад суму укладеного договору. Якщо за договором вже не передбачаються постачання, тобто ці «зайві» кошти не можуть вважатися авансовою оплатою в рахунок майбутніх постачань, то тут можна говорити, що ця «зайва» оплата відбулася поза межами договірних відносин і платіж є помилковим/безпідставним (детальніше див. з цього приводу статтю «Зайві кошти від покупця: чи може постачальник не нараховувати ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2022, № 65).

Що в підсумку

Отже, в нашому випадку (якщо із призначення платежу видно, що контрагент сплачує за товари/послуги відповідно до договору на постачання, який ви з ним уклали), зіграти на помилковості/безпідставності платежу навряд чи вийде.

Оскільки аванс зараховано на ваш рахунок (що підтверджує виписка банку) і він сплачений у рахунок постачання товарів/послуг за договором (що буде видно з призначення платежу), то відбулася і перша подія для нарахування ПЗ з ПДВ.

Нагадаємо, що датою виникнення ПЗ з постачання товарів/послуг є дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше. Зокрема, дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг (!), що підлягають постачанню (п. 187.1 ПКУ).

На дату виникнення ПЗ з ПДВ платник податку зобов’язаний скласти ПН та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін (п. 201.1 ПКУ).

Оскільки в цей же день відбулося повернення авансу — то виникли підстави скласти й РК до цієї ПН.

«Згорнути» ці події ПКУ не дозволяє

Тим паче, що право зменшити ПЗ у продавця виникає лише після реєстрації РК.

Що буде, якщо постачальник це проігнорує і не зареєструє ПН та не показуватиме в декларації ні ПН, ні РК?

Першу подію (отримання авансу) в цьому випадку приховати буде важко, адже кошти надійшли на рахунок і це буде прослідковуватися з банківської виписки. Тому якщо не показати ПЗ за отриманим авансом у декларації — податківці можуть їх донарахувати при перевірці і застосувати штраф за ст. 123 ПКУ. При цьому те, що ви, наприклад, не показали і РК за цією операцію, їх мало цікавитиме.

За факт нереєстрації ПН теж загрожує штраф за п. 1201.2 ПКУ (50 % від суми ПДВ, а в разі нереєстрації ПН/РК після спливу 10 календарних днів, наступних за днем отримання ППР, — ще штраф у розмірі 50 %).

Тому в інтересах самого отримувача коштів усе оформити належним чином: на дату отримання авансу скласти та зареєструвати ПН, а на дату її повернення — скласти РК і направити його для реєстрації покупцю. Показати зменшення ПЗ у декларації постачальник зможе тільки після реєстрації РК. Якщо РК буде зареєстровано своєчасно — то в періоді повернення коштів. Несвоєчасно — в періоді реєстрації РК. При цьому нагадаємо, що при «визначенні» своєчасності реєстрації зменшуючого РК, який має реєструвати покупець, податківці радять орієнтуватися на загальні строки реєстрації, які встановлені для ПН, а не на строк, який відраховується з дати отримання покупцем РК (див. лист ДПСУ від 03.10.2023 № 3362/ІПК/99-00-21-03-02-06).

Висновки

  • Якщо кошти отримано і повернуто протягом одного і того ж дня, то не складати ПН і РК можна, тільки якщо такий платіж можна визнати отриманим помилково/безпідставно. І строк повернення коштів тут не має принципового значення.
  • Якщо з призначення платежу чітко прослідковується, що контрагент перераховує оплату за товари/послуги відповідно до укладеного з вами договору на постачання товарів/послуг, — доводити, що платіж є помилковим/безпідставним, навряд чи вийде. Отже, в цій ситуації потрібно скласти ПН за фактом отримання коштів і РК за фактом їх повернення, навіть якщо ці обидві операції відбулися в межах одного дня.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі