Якщо б мова йшла про безоплатну передачу дронів та програмного забезпечення до них ЗСУ або іншим особам, названим в абз. 4 п. 321 підрозд. 2 розд. XX ПКУ, то така передача не вважалася б постачанням (була б без ПДВ).
А ось якщо це постачання за плату, причому вартість програмного забезпечення виділена окремо від вартості дронів (тобто не включена до вартості дронів), то тут ситуація така.
Під «воєнну» ПДВ пільгу з п. 32 підрозд. 2 розд. XX ПКУ постачання програмного забезпечення для дронів не підпадає, навіть якщо воно постачається особам, названим у пп. 4 та 5 п. 32 підрозд. 2 розд. XX ПКУ
Справа в тому, що пільг для програмного забезпечення для товарів, названих у цьому п. 32 підрозд. 2 розд. XX ПКУ, не встановлено.
Є в нас ще «воєнна» ПДВ-пільга, передбачена п. 93 підрозд. 2 розд. XX ПКУ, яка звільняє від ПДВ на час воєнного стану операції:
«з постачання послуг, пов’язаних з програмним забезпеченням військового призначення, міжнародна передача якого підлягає державному контролю, а саме:
послуг з розробки, модифікації, тестування та/або технічної підтримки програмного забезпечення,
послуг з розроблення документації (для цілей розроблення, модифікації, тестування та технічної підтримки такого програмного забезпечення), та/або
надання майнових прав інтелектуальної власності на програмне забезпечення, у тому числі за ліцензійними договорами».
Стосовно цієї пільги варто зазначити таке:
— по-перше, в ній конкретизовано, які саме види послуг, пов’язані з програмним забезпеченням, підпадають під пільгу (зокрема, розробка, надання майнових прав);
— по-друге (головне!), мова йде
лише про послуги, пов’язані з програмним забезпеченням, міжнародна передача якого підлягає державному контролю
При цьому відповідно до Закону № 549* державному контролю підлягає міжнародна передача:
1) товарів військового призначення, список яких затверджено постановою КМУ від 20.11.2003 № 1807. Дрони військового (нецивільного) призначення/використання названі в цьому списку (позиція «ML10.c» Списку). І в цьому ж Списку (розділ ML 21) значиться і програмне забезпечення, «спеціально призначене» або модифіковане для «розроблення», «виробництва» або «використання» військових БПЛА;
2) товарів, визначених у Єдиному списку товарів подвійного використання, затвердженому постановою КМУ від 28.01.2004 № 86. БПЛА певних видів названі в цьому Списку (позиція «9А012.а»). У тому числі в цьому Єдиному списку значиться і програмне забезпечення, спеціально розроблене або модифіковане для роботи цих БПЛА.
Щоправда, на час воєнного стану відповідно до постанови КМУ від 09.12.2022 № 1378 на міжнародну передачу (імпорт) БПЛА, комплектуючих до них та програмного забезпечення, пов’язаного з розробленням, виробництвом, використанням БПЛА, норми Закону № 549 не поширюються.
Тобто їх міжнародна передача здійснюється без дозвільних документів Держекспортконтролю (без державного контролю).
Крім того, варто звернути увагу й на те, що вважається міжнародною передачею товарів військового призначення/подвійного призначення. Це експорт, імпорт, реекспорт товарів, їх тимчасове вивезення за межі України або тимчасове ввезення на її територію, транзит товарів територією України, а також будь-які інші передачі товарів, що здійснюються за межами України (ст. 1 Закону № 549).
Отже, можна дійти висновку (обережного), що,
п. 93 підрозд. 2 розд. XX ПКУ поширює ПДВ-пільгу лише на імпорт/експорт послуг, пов’язаних з програмним забезпеченням, яке зазначено в Списку товарів військового призначення та Єдиному списку товарів подвійного призначення, якщо такий імпорт/експорт супроводжується необхідністю отримання спеціального дозвільного документа від Держекспортконтролю
У всіх інших випадках, вочевидь, пільга ця працювати не буде. Хоча відповідних роз’яснень від податківців немає.
Тобто якщо мова йде (як у нашій ситуації) про перепродаж ЗСУ програмного забезпечення для дронів, то пільга з п. 93 підрозд. 2 розд. XX ПКУ не діє. У цьому випадку
будуть діяти загальні правила оподаткування, які діють для постачання звичайного програмного забезпечення
З відміною ще з 01.01.2023 ІТ-пільги (яка була передбачена п. 261 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ) постачання програмного забезпечення слід розцінювати як постачання послуг (див. статтю «Постачання програмної продукції для ПДВ-обліку: товар чи послуга?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 82). Отже, якщо місце постачання таких послуг — територія України — постачання програмного оподатковуватиметься ПДВ на загальних підставах за ставкою 20 %.
Нагадаємо, що детальніше про облік та оподаткування постачання дронів див. у статті «Дрони — для армії: що в обліку?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 12.