Допомога для оборони країни (ЗСУ, лікарням та ін.)
Допомога — без податкових різниць. Відомо, що за загальними правилами витрати на добродійність у податковоприбутковому обліку лімітуються. Тому платники податку на прибуток — високодохідники (і малодохідники, які рахують різниці за бажанням) при наданні допомоги, зокрема, неприбутковим організаціям (НПО) до податкових витрат можуть віднести суму коштів, товарів, робіт, послуг, безоплатно переданих / наданих НПО, у розмірі, що не перевищує 4 % оподатковуваного прибутку за минулий звітний рік. А ось витрати зверху — знімають через благодійну збільшуючу різницю за п.п. 140.5.9 ПКУ.
Проте у зв’язку з воєнним станом установлені винятки з правил (див. таблицю).
Воєнні пільги з податку на прибуток за п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ
Пункт ПКУ | Воєнні особливості | |
(1) | не вважається реалізацією: | |
добровільна безоплатна (без попереднього або подальшого відшкодування вартості) передача (відчуження, вилучення) товарів, у тому числі підакцизних, або надання послуг: — ЗСУ і добровольчим формуванням територіальних громад; — Національній гвардії України; — Службі безпеки України; — Службі зовнішньої розвідки України; — Державній прикордонній службі України; — Міністерству внутрішніх справ України; — Державній службі з надзвичайних ситуацій України; — Управлінню державної охорони України; — Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України; — іншим утвореним військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам; — установам або організаціям, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету; — органам місцевого самоврядування; — закладам охорони здоров’я державної / комунальної власності та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних / міських держадміністрацій | ||
(2) | звільняються від збільшуючої благодійної різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ: | |
суми коштів або вартість спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів), технічних засобів спостереження, ліків та медвиробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення і будь-яких інших товарів, робіт, послуг, добровільно перерахованих (безоплатно переданих): — ЗСУ; — Національній гвардії України; — Службі безпеки України; — Службі зовнішньої розвідки України; — Державній прикордонній службі України; — Міністерству внутрішніх справ України; — Державній службі з надзвичайних ситуацій України; — Управлінню державної охорони України; — Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України; — іншим утвореним військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам; — установам або організаціям, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету; — закладам охорони здоров’я державної / комунальної власності та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних / міських держадміністрацій, а також — суми коштів, перераховані на спецрахунки, відкриті НБУ для збору коштів |
Таким чином, оскільки обумовлено, що безоплатні передачі не вважаються реалізацією (п.п. 69.5), то в обліку високодохідників (і малодохідників-добровольців, які рахують різниці за бажанням)
жодних податковоприбуткових різниць при наданні допомоги переліченим одержувачам не виникне
Тому при таких безоплатних передачах не доведеться відображати ні благодійну різницю (за п.п. 140.5.9 ПКУ), ні продажні різниці (за пп. 138.1, 138.2 ПКУ) — у разі передачі основних засобів. Тобто така допомога (безоплатно передані товари / надані послуги / перераховані кошти) в податковоприбутковому обліку залишиться в податкових витратах і на загальних підставах зменшуватиме фінрезультат (об’єкт оподаткування).
Допомога — без Переліку. Важливо! Жодним переліком така допомога, що надається протягом ВС, у пп. 69.5, 69.6 не обмежена. Тому
жодних обмежень, скажімо, за номенклатурою товарів / послуг, які передаються / надаються, у такому разі немає
Нагадаємо, що з 01.08.2023 (після Закону України від 30.06.2023 № 3219-IX) з п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ було взагалі виключено слова «за переліком, визначеним КМУ» (оскільки жодного переліку КМУ так і не затвердив).
Причому про те, що з 01.08.2023 більше немає умови про перелік і при передачі будь-яких товарів (виконанні робіт, наданні послуг) одержувачам, переліченим у п.п. 69.6, для потреб забезпечення оборони країни благодійна різниця за п.п. 140.5.9 ПКУ не застосовується, говорили і податківці (див. п. 8 розд. III Інформаційного листа ДПСУ № 4/2023).
Хоча, правду кажучи, і до 01.08.2023 (з урахуванням положень п.п. 69.5 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) така допомога не обмежувалася жодним переліком. Оскільки в цілях оподаткування такі операції взагалі не вважаються операціями з реалізації! А отже, жодних різниць (благодійної — за п.п. 140.5.9 ПКУ або продажних — за пп. 138.1, 138.2 ПКУ в разі безоплатної передачі ОЗ) тут у принципі виникнути не могло. Детальніше про це див. «Благодійні передачі енергетичного обладнання (генераторів, павербанків тощо)» // «Податки & бухоблік», 2023, № 39.
Одержувачі допомоги. Важливо! Не вважається реалізацією (за п.п. 69.5) / звільняється від благодійної різниці (за п.п. 69.6) допомога товарами / послугами / грошовими коштами, надана визначеним одержувачам — зазначеним у пп. 69.5, 69.6.
Інакше якщо допомога надається іншим одержувачам, ніж ті, які перелічені в пп. 69.5, 69.6 (наприклад, НПО, які не утримуються за рахунок коштів державного бюджету, — зокрема, благодійним організаціям), то, як пояснюють податківці, прибуткові звільнення з пп. 69.5, 69.6 не працюють. Тому платнику-високодохіднику (малодохіднику-добровольцю) в такому разі доведеться коригувати фінрезультат на різницю за п.п. 140.5.9 ПКУ (листи ДПСУ від 11.04.2024 № 1957/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 23.02.2024 № 929/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 08.12.2023 № 4555/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 10.08.2023 № 2376/ІПК/99-00-21-02-02-06).
Хіба що винятки, коли цю різницю можна не показувати — при наданні у зв’язку з воєнним станом гуманітарної допомоги (з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу*) тим НПО (у тому числі благодійним організаціям / фондам), які внесені при цьому до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги за умови використання такої гуманітарної допомоги для потреб забезпечення оборони країни. Тому при дотриманні таких умов і наданні гуманітарної допомоги будь-яким НПО (у тому числі тим, які не утримуються за рахунок коштів держбюджету) коригування фінрезультату за п.п. 140.5.9 ПКУ не проводиться (БЗ 102.12, п. 1.3 Інформаційного листа ДПСУ № 7/2022; листи ДПСУ від 21.08.2023 № 2599/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 09.02.2023 № 262/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 02.08.2022 № 1177/ІПК/99-00-21-02-02-06). Детальніше про це див. «Обдаровуємо ЗСУ через благодійний фонд: витрати без різниць» // «Податки & бухоблік», 2022, № 63.
* Див. Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.99 № 1192-XIV.
Підтвердні документи. Операції з надання допомоги у зв’язку з воєнним станом мають бути підтверджені документально. У податкоприбутковому обліку для підтвердження витрат платникові також потрібні відповідні підтвердні документи (БЗ 102.02, лист ДПСУ від 09.09.2022 № 1439/ІПК/99-00-21-03-02-06). Такими підтвердними документами можуть бути:
— лист-прохання (лист-звернення) від відповідного одержувача про надання допомоги або лист-пропозиція від підприємства, що надає допомогу;
— наказ керівника підприємства про надання безоплатної допомоги;
— двосторонній акт приймання-передачі товарів, робіт, послуг (що підтверджує, з одного боку, їх безоплатну передачу платником податків, а з іншого — безоплатне отримання відповідним одержувачем) (див. роз’яснення ГУ ДПС у Чернівецькій обл. від 12.02.2024, ГУ ДПС у Житомирській обл. від 10.06.2024).
Такі документи допоможуть підтвердити, що допомога надається відповідним одержувачам, зазначеним у пп. 69.5, 69.6, і платник має право на застосування воєнних прибуткових пільг
Утім, у зв’язку з воєнним станом пільги встановлені не лише для платників податку на прибуток, але і для неприбуткових організацій.
Неприбуткові організації
Під час воєнного стану неприбутковим організаціям (НПО) дозволено надавати допомогу для забезпечення оборони країни без обмежень. І фінансувати витрати, не пов’язані зі статутними цілями і напрямами діяльності, навіть якщо цього не передбачено статутом НПО!
Така можливість передбачена п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ. Ним установлено, що протягом ВС НПО можуть використовувати доходи і передавати майно, робити послуги:
— армії (ЗСУ), Нацгвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Державній прикордонній службі, МВС, Управлінню держохорони, держслужбі спецзв’язку та захисту інформації, військовим формуванням і об’єднанням, військовим частинам, добровільним формуванням територіальних громад, установам і організаціям, що утримуються за рахунок коштів держбюджету, та іншим одержувачам, переліченим у п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ;
— закладам охорони здоров’я державної / комунальної власності або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних / міських держадміністрацій;
— перераховувати грошові кошти на спецрахунки для збору коштів, відкриті НБУ, а також
— надавати благодійну допомогу фізичним особам (що не є засновниками, учасниками НПО або пов’язаними з ними особами), які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії або вимушеним переселенцям, яким довелося залишити місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах (і зокрема, що стали на облік як внутрішньо переміщені особи).
Така допомога не вважається порушенням НПО-умов з п. 133.4 ПКУ і не спричинить втрату неприбуткового статусу
На це зверталася увага і в Інформаційному листі ДПСУ № 7/2022 (детальніше див. «Благодійна (гуманітарна) допомога під час війни: неприбуткові організації» // «Податки & бухоблік», 2022, № 89).
Висновки
- У зв’язку з воєнним станом податкові пільги встановлені для платників податку на прибуток і неприбуткових організацій.
- Протягом ВС платники податку на прибуток усю суму допомоги, надану армії, лікарням та іншим одержувачам з пп. 69.5, 69.6, залишають у податкових витратах. Жодних податкових різниць при цьому не виникне.
- Неприбуткові організації протягом ВС можуть надавати допомогу армії, лікарням та іншим одержувачам, зазначеним у п. 63, без обмежень. Це не вважається порушенням НПО-умов і не призведе до втрати неприбуткового статусу.