Первісну вартість автомобіля (як і інших основних засобів (ОЗ)) формує не тільки ціна його придбання, а й інші витрати. Такі витрати повинні амортизуватися як частина вартості об’єкта ОЗ. Якщо показати такі витрати просто у витратах періоду — є ризик того, що податківці визнають це завищенням витрат відповідного періоду (простіше кажучи — знімуть ці витрати).
Первісна вартість ОЗ
Склад витрат, які формують первісну вартість об’єктів ОЗ, визначений в п. 8 НП(С)БО 7. Це:
— суми, що сплачуються постачальникам активів (без урахування непрямих податків);
— реєстраційні збори, державне мито й аналогічні платежі, що здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт ОЗ;
— суми ввізного мита;
— суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) ОЗ (якщо вони не відшкодовуються платникові);
— витрати на страхування ризиків доставки ОЗ;
— витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження ОЗ;
— інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням ОЗ до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.
Якщо сказати коротко, то це всі витрати, які пов’язані з придбанням об’єкта ОЗ та доведенням його до стану, в якому він придатний для використання із запланованою підприємством метою.
Варто звернути увагу на те, що
в п. 8 НП(С)БО 7 йдеться про витрати, які здійсненні до введення об’єкта в експлуатацію
А ось після введення об’єкта в експлуатацію змінювати первісну вартість основного засобу можна тільки в чітко визначених випадках (на яких ми ще окремо зупинимося далі).
Придбали автомобіль: що входить / не входить до первісної вартості
Наведений у НП(С)БО 7 перелік витрат, що включаються до первісної вартості ОЗ, достатньо узагальнений. Тому ми його зараз деталізуємо і розповімо про участь окремих найпоширеніших витрат у формуванні первісної вартості (Дт 152) новопридбаного автомобіля.
Формування первісної вартості автомобіля
№ з/п | Стаття витрат | Формує первісну вартість | Коментар |
1 | Суми, сплачені постачальнику | + | Включається ціна без ПДВ (про ПДВ буде сказано окремо далі). Якщо автомобіль було імпортовано, то в разі, якщо: — перша подія — оплата нерезиденту за автомобіль, то договірну ціну авто перераховуємо за курсом НБУ на дату оплати; — перша подія — оприбуткування авто, то договірну ціну авто перераховуємо за курсом НБУ на дату його оприбуткування |
2 | Витрати на доставку придбаного автомобіля до місця використання | + | Якщо доставка автомобіля оплачується окремо, в первісну вартість автомобіля включаємо витрати на транспортування придбаного автомобіля до місця використання (абз. 7 п 8 НП(С)БО 7). Якщо доставка придбаного авто відбувалася власними силами, то в первісну вартість включається вартість витрачених підприємством на доставку автомобіля ПММ та зарплата водія |
3 | Мито, сплачене при розмитненні авто | + | У разі імпорту автомобіля мито потрапляє до первісної вартості ОЗ на підставі абз. 4 п. 8 НП(С)БО 7 |
4 | Додаткові платежі, сплачені на митниці при розмитнені авто | + | Без проведення митного оформлення автомобіль неможливо використовувати в госпдіяльності. Тому ці витрати включаються до первісної вартості автомобіля. Причому їх можна розглядати: — і як витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням ОЗ до стану, в якому вони придатні для використання (абз. 8 п. 8 НП(С)БО 7); — і як витрати, пов’язані з отриманням права на об’єкт (абз. 3 п. 8 НП(С)БО 7) |
5 | Послуги митного брокера при розмитнені авто | +/- | Включаються у первісну вартість придбаного авто за умови, що їх можна прямо пов’язати з придбаним авто (лист Мінфіну від 29.11.2013 № 31-08410-07-27/34996). Тобто якщо точно можна виокремити, яка сума була сплачена митному брокеру саме за розмитнення авто |
6 | Акцизний податок | + | В абз. 5 п. 8 НП(С)БО 7 чітко сказано, що до первісної вартості ОЗ потрапляють, зокрема, суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) ОЗ, які не відшкодовуються підприємству. Акцизний податок якраз є таким непрямим податком, що не відшкодовується підприємству. А отже, йому місце в первісній вартості автомобіля |
7 | Пенсійний збір при першій державній реєстрації легкового автомобіля | + | Пенсійний збір включається в первісну вартість автомобіля як платіж, що здійснюється у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів (абз. 3 п. 8 НП(С)БО 7). Сплачується покупцем при набутті права власності на легковий автомобіль (крім автомобілів, які оснащені виключено електричними двигунами, одним чи декількома), у разі якщо автомобіль підлягає першій державній реєстрації в Україні (п. 7 ст. 1 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.97 № 400/97-ВР). У разі придбання вживаного автомобіля, який уже був зареєстрований на території України, сплачувати пенсійний збір не потрібно |
8 | Реєстраційні збори, сплачені МВС / центру надання адміністративних послуг за реєстрацію автомобіля | + | Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС, забороняється. Тому оплата послуг сервісних центрів МВС, пов’язана з реєстрацією автомобіля, включається в первісну вартість автомобіля — як платежі, що здійснюються в зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів (абз. 3 п. 8 НП(С)БО 7). Зокрема, до таких платежів належать адміністративні збори за державну реєстрацію транспортного засобу, видачу номерного знаку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів. Сюди ж входить й плата за видачу тимчасових реєстраційних талонів, експертне дослідження транспортного засобу (якщо воно необхідне). Розмір плати за ці послуги затверджено постановою КМУ від 04.06.2007 № 795 |
9 | Юридичні послуги з оформлення правочину на придбання автомобіля | + | Включаються в первісну вартість автомобіля як витрати, які здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів (абз. 3 п. 8 НП(С)БО 7) |
10 | Техобслуговування, ремонт / модернізація автомобіля до введення його в експлуатацію | + | Трапляється так, що підприємство купує вживаний автомобіль, який потребує ще ремонту, для того щоб він почав використовуватися за призначенням. Або купує новий автомобіль, але переобладнує (дообладнує) його під свої потреби. Якщо такі витрати здійснюються до моменту введення автомобіля в експлуатацію, то вони включаються в первісну вартість автомобіля як витрати «безпосередньо пов’язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою» (абз. 8 п. 8 НП(С)БО 7). Трохи інша ситуація буде, якщо техобслуговування / ремонт / модернізація автомобіля проводитиметься вже після введення автомобіля в експлуатацію (але про це буде окремо зазначено далі) |
11 | ПДВ | +/- | ПДВ, сплачений у складі договірної ціни, включається в первісну вартість автомобіля, якщо: — автомобіль призначено для використання у негосподарській або пільговій діяльності і про це відомо одразу при придбанні автомобіля або на момент введення його в експлуатацію. У такому разі якщо виникло право на податковий кредит з ПДВ за придбанням, то платнику потрібно нарахувати компенсуючі податкові зобов’язання за п. 198.5 ПКУ (Дт 643/Компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ — Кт 641/ПДВ). Ці компенсуючі ПЗ збільшуватимуть первісну вартість автомобіля (Дт 152 — Кт 643/Компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ). Те ж саме стосується й інших придбань, які формують первісну вартість автомобіля; — автомобіль призначено для використання одночасно в оподатковуваній і неоподатковуваній діяльності і про це відомо або одразу при придбанні автомобіля, або на момент введення його в експлуатацію. А ось якщо ПДВ став невідшкодованим уже після введення автомобіля в експлуатацію, то в такому випадку ПДВ уже не місце в первісній вартості автомобіля (такий ПДВ уже списують на витрати — Дт 949). Наприклад, це може бути, коли постачальник так і не зареєстрував вхідну податкову накладну і покупець втратив право на податковий кредит з ПДВ. Або коли автомобіль уже після введення його в експлуатацію починає використовуватися в негосподарській діяльності, або в звільнених / необ’єктних операціях, або одночасно в оподатковуваній і неоподатковуваній діяльності |
12 | Витрати на страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів | - | До складу первісної вартості ОЗ включаються тільки витрати на страхування ризиків їх доставки (п. 8 НП(С)БО 7). Що стосується всіх інших витрат на страхування, то вони до первісної вартості ОЗ не потрапляють. Отже, такі страхові платежі відносять на витрати. Спочатку їх списують у дебет рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів» (якщо поліс оплачується одразу за декілька місяців). Потім їх розподіляють на ті місяці, до яких платежі належать згідно з договором. Розподіл відображається проводкою Дт 23/91/92/93/949 — Кт 39 (залежно від напряму використання автомобіля) |
13 | Витрати на добровільне страхування автомобіля (КАСКО тощо) | - | Тут має місце та ж ситуація, що й у попередньому випадку: оскільки йдеться не про страхування ризиків з доставки автомобіля, страхові витрати до первісної вартості не включають |
14 | Транспортний податок | - | Якщо цей податок необхідно сплачувати (детальніше, коли він сплачується, див. статтю «Транспортний податок — 2024: як сплачують юрособи» // «Податки & бухоблік», 2024, № 12), то його сума не включається до первісної вартості автомобіля. Адже це податок, який пов’язаний більше з експлуатацією автомобіля, а не з його придбанням |
15 | Літня / зимова гума та витрати на її встановлення | - | Автомобільні шини, що є на колесах і в запасі при автомобілі, які враховані в ціні автомобіля та включені до його інвентарної вартості, обліковуються у складі ОЗ. Якщо автомобільні шини придбані окремо, то обліковувати їх потрібно як запасні частини. Первісної вартості автомобіля вартість їх придбання й установлення не змінює. До первісної вартості потрапляють ті придбання, які не можуть бути відокремлені від авто (а шини можна відділити / зняти з авто) (вам буде корисною стаття «Міняємо шини на машині» // «Податки & бухоблік», 2021, № 87) |
Якщо автомобіль придбано в кредит
Витрати на сплату відсотків за кредит є фінансовими витратами (п. 3 НП(С)БО 31). Капіталізації (включенню в первісну вартість) підлягають лише фінансові витрати на створення кваліфікованого активу (п. 4 НП(С)БО 31). Кваліфікованими активами визнаються активи, які вимагають суттєвого (більше 3 місяців) часу для їх створення. Автомобіль не є кваліфікаційним активом, оскільки він уже придбаний підприємством у готовому вигляді (його не створюють на підприємстві). Тому
витрати на сплату відсотків за кредитом на купівлю автомобіля не включаються до первісної вартості авто
Вони визнаються витратами того звітного періоду, за який вони були нараховані (визнані зобов’язанням), — Дт 951 — Кт 684.
Якщо автомобіль придбано у фінлізинг
Якщо договір відповідає ознакам фіноренди з НП(С)БО 14, то об’єкт фіноренди відразу (за фактом його отримання — підписання акта приймання-передачі) зараховується до складу активів лізингоотримувача з одночасним визнанням зобов’язання (Дт 152 — Кт 531) за найменшою на початок строку оренди оцінкою:
— справедливою вартістю активу або
— теперішньою вартістю мінімальних орендних платежів.
Крім того, слід врахувати, що до первісної вартості отриманого об’єкта фінлізингу, крім орендного зобов’язання, включаються:
— інші витрати, пов’язані з отриманням, доставкою та доведенням об’єкта до стану, в якому він придатний до експлуатації. Зокрема,
до первісної вартості потраплятиме і сплата початкового внеску за договором (якщо він передбачений), і відшкодування витрат лізингодавцю, пов’язаних з отриманням об’єкта лізингу (наприклад, відшкодування пенсійного збору за першу держреєстрацію автомобіля, який сплатив лізингодавець)
— витрати, пов’язані з укладенням договору оренди (витрати, пов’язані з переговорами, юридичні послуги) (п. 1 розд. ІІ НП(С)БО 14).
Витрати після введення в експлуатацію
Після введення автомобіля в експлуатацію його первісна вартість може змінюватися лише у випадку (п. 14 НП(С)БО 7, п. 16 Методрекомендацій № 561*):
— поліпшення об’єкта. Поліпшення — це витрати, які призводять до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання ОЗ (п. 14 П(С)БО 7). Це можуть бути модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція і навіть капітальний ремонт. А ось витрати, що здійснюються для підтримання об’єкта в робочому стані (проведення техогляду, техобслуговування, ремонт) та одержання первісно визначеної суми економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат (п. 15 НП(С)БО 7);
— часткової ліквідації основних засобів. Це можливо, наприклад, якщо на автомобілі потребує заміни суттєва за своєю вартістю деталь;
— переоцінки основного засобу;
— зменшення корисності ОЗ.
В усіх інших випадках зміну первісної вартості основного засобу НП(С)БО не передбачають.
ВИСНОВКИ
- До первісної вартості автомобіля при його придбанні включаються:
— витрати, пов’язані з отриманням прав на нього (суми, сплачені постачальнику, платні послуги сервісних центрів МВС, мито, пенсійний збір);
— витрати на транспортування авто до місця його використання (при доставці автомобіля власними силами — витрати ПММ на доставку автомобіля та зарплата водія);
— інші витрати, пов’язані доведенням автомобілю до стану, в якому він придатний для використання із запланованою метою. - Витрати на ремонт, дообладнання авто, здійснені до введення автомобіля в експлуатацію, включаються до первісної вартості автомобіля як витрати, пов’язані доведенням автомобіля до стану, в якому він придатний для використання із запланованою метою.
- ПДВ включається до первісної вартості автомобіля, якщо він стає не відшкодованим. Зазвичай це випадки, коли за автомобілем нараховуються компенсуючі ПЗ за п. 198.5 або п. 199.1 ПКУ. Але ці компенсуючі ПЗ включаються до первісної вартості автомобіля, тільки якщо про те, що автомобіль використовуватиметься в неоподатковуваних операціях, відомо одразу в момент його придбання або до початку введення автомобіля в експлуатацію.