Теми статей
Обрати теми

Нова порція відповідей податківців щодо визначення МПЗ

Децюра Сергій, податковий експерт
За матеріалами офіційного сайта ДПСУ

tax.gov.ua/media-tsentr/novini/799379.html

Про те, що власники і користувачі сільгоспугідь мають рахувати МПЗ, ні для кого не секрет. Адже вони це з успіхом робили уже два останніх роки (за 2022 та за 2023). Водночас питань з приводу розрахунку МПЗ у різних специфічних ситуаціях лишилося ще багато. Тому податківці вирішили оприлюднити добірку запитань-відповідей з приводу розрахунку МПЗ. Вони стосуються таких питань: як урахувати сплату податків наперед / переплату за уточнюючим розрахунком у виконання МПЗ; як правильно визначити рік для виконання МПЗ при святково-вихідному перенесенні строків сплати податків; чи можна донараховані податки та штрафи ставити у виконання МПЗ; чи буде при місцевих пільгах по земподатку / сільгоспЄП звільнення від МПЗ та інші.

Деякі з цих відповідей є доволі цікавими. Тому далі пробіжимося по найбільш актуальних із них.

Сплата податків за строком після закінчення року: коли рахувати у виконання МПЗ?

Висновок документа

При сплаті сільгоспЄП у січні поточного року за останній квартал минулого року такі суми можуть бути враховані при розрахунку МПЗ тільки в поточному році. Наприклад, суму сільгоспЄП за ІV квартал 2022 року, сплачену 16 січня 2023 року, можна вказати при розрахунку МПЗ за 2023 рік.

Коли мова заходила про врахування певних податків, зборів і витрат на сплату орендної плати у виконання МПЗ, то податківці, спираючись на норми ПКУ (наприклад, при розрахунку МПЗ платниками сільгоспЄП у пп. 2971.2 — 2971.5 ПКУ), робили висновок, що у виконання МПЗ:

1) потрапляють тільки суми, які були сплачені у бюджет протягом календарного року. Той факт, що вони були нараховані за минулий період, ролі не відіграє;

2) не потраплять помилково та/або надміру сплачені у податковому (звітному) році суми податків, зборів, платежів. Причому не має значення, що стало причиною виникнення помилки або надмірної сплати.

Враховуючи ці два правила, податківці роблять висновок, що у певному році до виконання МПЗ потрапляє тільки сума податку, яка не просто сплачена протягом поточного календарного року, а і щодо якої у цьому році сплив граничний строк сплати. Адже щоб сума не була надміру сплаченою, має настати гранична дата сплати зобов’язання з певного податку (п.п. 14.1.115 ПКУ).

Тому коли у податківців запитали — у виконання МПЗ якого року включати сплачений у січні 2023 року сільгоспЄП за IV квартал 2022, то вони відповіли: — у виконання МПЗ саме 2023, а не 2022 року. Детально про це читайте у «Мінімальне податкове зобов’язання і сільгоспЄП: нові рекомендації від фіскалів» // «Податки & бухоблік», 2023, № 94.

Сплата податків наперед: чи потраплять вони у виконання МПЗ?

Висновок документа

При нарахуванні сільгоспЄП та погашенні (сплаті) його за рахунок надміру сплаченої суми податкових зобов’язань з сільгоспЄП такі суми можуть бути враховані при розрахунку МПЗ у майбутніх періодах у межах нарахованих сум.

Іноді аграрії сплачують сільгоспЄП наперед, наприклад, якщо оплата за IV квартал 2023 пройшла у грудні 2023 року. Так от, у цьому випадку, спираючись на підхід фіскалів, у виконання МПЗ 2023 року такі суми не потрапляли. Вони мали статус надміру сплачених у 2023 році, адже граничний день сплати припадає на січень 2024. Але оскільки фактична сплата сільгоспЄП за IV квартал 2023 відбулася у грудні 2023, а не у 2024 році, то виникало запитання:

чи можна врахувати таку суму у виконання МПЗ того року, на який припадає гранична дата сплати певного податкового зобов’язання?

Податківці довго з цього приводу мовчали. І тому була небезпека, що вони можуть почати фіскалити і говорити, що коли суми податку сплачені у минулих роках і стосуються поточного, то ні у виконання МПЗ минулого, ні у виконання МПЗ поточного року їх враховувати не можна. Тобто за такого підходу ці суми взагалі не зіграють при розрахунку МПЗ.

Радує те, що податківці не пішли цією стежкою. Навпаки, у роз’ясненні, що коментується (див. пп. 2, 9, 11, 12) вони чітко заявляють, що такі суми будуть ураховані у виконання МПЗ. А саме вони потраплять у виконання МПЗ того періоду, на який припадає гранична дата погашення таких зобов’язань. Тобто переплата з сільгоспЄП, яка виникла, наприклад, у 2023 році і за рахунок якої погашено нараховані зобов’язання з сільгоспЄП за І квартал 2024, потрапить у виконання МПЗ 2024 року.

Переплата за уточнюючою декларацією — можна врахувати у виконання МПЗ

Висновок документа

При нарахуванні сільгоспЄП та погашенні (сплаті) його за рахунок надміру сплаченої суми податкових зобов’язань із сільгоспЄП (яка з’явилася з приводу уточнення) такі суми можуть бути враховані при розрахунку МПЗ у майбутніх періодах у межах нарахованих сум.

Як бачите, висновок про можливість потрапляння переплат у виконання МПЗ фіскали поширюють не тільки на випадок, коли сума переплати виникла через банальну сплату податку наперед, а й на випадки, коли переплата виникла через подання уточнюючої декларації.

Так, вони не проти, щоб переплата з сільгоспЄП і плати за землю, що виникла у 2023 через уточнення податкових зобов’язань 2022 та 2023 року, після введення в дію воєнного звільнення (див. «СільгоспЄП та МПЗ: що нового» // «Податки & бухоблік», 2023, № 32 та «Плата за землю та податок на нерухомість: воєнні пільги ось-ось запрацюють!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 32) враховувалась у виконання МПЗ того періоду, за який відбулося зарахування. Тобто якщо переплату з сільгоспЄП за 2022 рік було зараховано у виконання зобов’язань з сільгоспЄП І — ІІІ кварталів 2023 року, то її враховують у виконання МПЗ 2023 року.

Святково-вихідне перенесення і МПЗ

Висновок документа

Плату за землю, сплачену 2 січня 2024 року (за листопад 2023 року) у зв’язку з перенесенням граничного терміну сплати, можна враховувати при розрахунку МПЗ за 2024 рік.

На продовження питання з визначенням періоду врахування сплачених податків у виконання МПЗ хотілося б звернути увагу на відповіді, що надані на запитання 5, 7 та 14. Запитання з’явилися через те, що гранична дата сплати плати за землю за листопад 2023 року припала на 2 січня 2024.

За загальними правилами сплатити таку плату слід було протягом 30 днів після закінчення звітного місяця, тобто не пізніше 30.12.2023. Водночас 30 грудня припало на вихідний день (субота). А тому користуючись правилом святково-вихідного перенесення, дату сплати плати за землю за листопад було перенесено на наступний робочий день, що йде за вихідним / святковим. Таким днем у 2024 році стало 2 січня. Адже 1 січня банківська система через зміну фінансового року не працювала на приймання платежів.

Враховуючи це, виникало запитання:

за який рік слід відносити плату за землю за листопад 2023 у виконання МПЗ: 2023 чи 2024?

Податківці наголошують, що в цьому випадку не має значення, коли відбулася сплата плати за землю — у грудні 2023 чи 2 січня 2024, враховувати таку плату слід у виконання МПЗ 2024 року. Пояснення їх просте: останнім днем плати за їх системою рахується саме 2 січня 2024.

Звичайно, з цим підходом можна сперечатися і говорити, що граничною датою сплати зобов’язань є саме день, який визначений правилами ПКУ. Для сплати плати за землю таким днем є 30 календарний день, що настає за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.4 ПКУ).

Причому будь-які святково-вихідні перенесення не змінюють граничної дати виконання зобов’язань. Святково-вихідне перенесення з п. 56.13 ПКУ просто дозволяє виконати обов’язок без штрафів пізніше, ніж визначено у ПКУ.

Але, як бачимо, податківці на це не зважають. Тому тим, хто не хоче сперечатися з фіскалами, радимо дотримуватися їх підходу і слідкувати за всіма святково-вихідними перенесеннями сплати, якщо дати сплат певних податків припадають на останні дні року.

Податки і штрафи за ППР у виконання МПЗ не потрапляють!

Висновок документа

Законодавством не визначено зарахування сум податків, у тому числі штрафів, нарахованих згідно з ППР за результатами податкових перевірок, у зменшення МПЗ.

Коли нарахування податків і зборів, які враховуються у виконання МПЗ, відбувається самим платником податку (шляхом декларування їх у відповідній звітності), то податківці (як видно вище) дозволяють їх ураховувати у виконання МПЗ у тому періоді, на який припадає гранична дата сплати задекларованих зобов’язань.

А як бути з донарахованими фіскалами податковими зобов’язаннями / штрафами за результатами перевірки платника? Чи можна врахувати донараховану суму і штраф із ППР у виконання МПЗ?

Податківці у відповіді на запитання 13 вважають, що у виконання МПЗ не можна включати ні донараховану суму податку, ні нараховану суму штрафу.

На наш погляд, з приводу нарахованого штрафу, то тут податківці мають рацію. Його у виконання МПЗ враховувати не можна, адже серед тих сум, які можна врахувати у виконання МПЗ, такої суми, як штрафні санкції, немає.

А от із донарахованою сумою податку за ППР можна сперечатися. Річ у тому, що у ПКУ мова йде про те, що враховуються у виконання МПЗ суми сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок. Про те, як вони були нараховані — самостійно чи за допомогою податківців — не уточнено. Тому, на наш погляд, враховувати у виконання МПЗ донарахований податок за ППР теоретично можна.

Хто вирішить це робити, враховуючи вищеописану позицію фіскалів, має готуватися відстоювати свою позицію. Якщо все ж вирішите враховувати у виконання МПЗ донараховані податківцями суми податків, то, за ідеєю, такі суми слід відносити після їх сплати у виконання МПЗ того періоду, за який відбулося донарахування за ППР. Так, якщо у 2024 році податківці донарахують земподаток за 2022 рік, то донараховану суму можна віднести тільки у виконання МПЗ 2022 року, а не того періоду, на який припадає дата сплати донарахованого за ППР податку.

Звітування з МПЗ при воєнному звільненні

Висновки документа

У випадку отримання воєнного звільнення від сплати МПЗ декларується тільки об’єкт оподаткування — кадастрові номери, площі земельних ділянок, а податкові зобов’язання з МПЗ не нараховуються (вказують прочерками або «0»).

На сьогодні особи, які володіють чи користуються сільгоспугіддями, мають право через дію ВС отримати право на звільнення від сплати МПЗ. Таке звільнення передбачено п.п. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Детально про нього читайте у «Воєнні пільги для сільгоспЄП та МПЗ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53 (ср. ).

Так от, у відповіді на пп. 16 та 17 податківці пояснили, як відзвітувати аграріям, які мали право на звільнення від сплати МПЗ цілий рік. Перш за все зауважимо: фіскали наполягають, що додаток з розрахунком МПЗ слід подавати навіть тоді, коли всі землі потрапляють під воєнне МПЗ-звільнення.

Але в такому додатку із усіх показників слід відображати тільки інформацію про землі, які потрапляють під звільнення, тобто їх кадастрові номери та площу. Всі інші показники можна не заповнювати або поставити нуль.

Місцеві пільги із плати за землю і звільнення від МПЗ

Висновок документа

Не підлягає нарахуванню та сплаті загальне МПЗ за земельні ділянки, які звільнені від нарахування плати за землю згідно з п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ та сільгоспЄП згідно з п.п. 69.33 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

У п.п. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, в якому ідеться про звільнення від сплати МПЗ, є абзац, в якому говориться, що сума МПЗ за земельні ділянки (земельні частки (паї)), на які не поширюється воєнне звільнення від МПЗ, визначається пропорційно кількості місяців, коли такі земельні ділянки (земельні частки (паї)) підлягали оподаткуванню платою за землю або сільгоспЄП.

Враховуючи це, деяких аграріїв, яким місцеві органи влади надали місцеві пільги із сплати, наприклад, плати за землю, зацікавило питання: чи дає місцеве звільнення від сплати плати за землю і сільгоспЄП їм право не сплачувати протягом дії місцевих пільг МПЗ?

Податківці справедливо заявили, що воєнне звільнення від сплати МПЗ поширюється тільки на ті землі, які знаходяться в зоні АБД і тимчасової окупації, тобто на які поширюється воєнне звільнення від сплати плати за землю згідно з п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ або сільгоспЄП згідно з п.п. 69.33 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Місцеві пільги із сплати плати за землю надаються уже після того, як на землі не поширюється воєнне звільнення. Тому на такі землі не діє і воєнне звільнення від сплати МПЗ згідно з п.п. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Водночас це не говорить про те, що аграрій не може розраховувати на звільнення від МПЗ за землі, на які діють місцеві пільги. Адже на сьогодні у ст. 381.2 ПКУ чітко сказано, що МПЗ не визначається в тому числі й за землі, за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або сільгоспЄП, адже:

— земля перебуває у консервації;

— землі забруднені вибухонебезпечними предметами або щодо них прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

Отже, з цього випливає, що звільнення від сплати МПЗ отримують аграрії і тоді, коли щодо земель надано місцеві пільги із сплати плати за землю або сільгоспЄП. Але мова йде не про будь-які види місцевих пільг, а тільки про індивідуальні місцеві пільги (поширюється на конкретні ділянки), які забруднені вибухонебезпечними предметами або які непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

При отриманні місцевих пільги із сплати плати за землю або сільгоспЄП із інших підстав розраховувати на звільнення від МПЗ не варто.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі