Теми статей
Обрати теми

Уточнюємо плату за землю з урахуванням воєнних пільг

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Мета цієї статті — поставити хоча б проміжну крапку в митарствах платників, які два роки поспіль не могли належним чином відзвітувати з плати за землю через неврегульованість воєнних пільг. На сьогодні така можливість з’явилася. Чи справедливі нові звільнюючі норми — то вже інше питання, його тут не торкатимемося. Підійдемо до справи стриманіше: що написано в законі, те й робитимемо.

З попереднім аналізом Закону № 3050*, яким унесено відповідні зміни до ПКУ, ви могли ознайомитися в статті «Плата за землю та податок на нерухомість: воєнні пільги ось-ось запрацюють!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 32. На сьогодні ці зміни вже запрацювали (з 06.05.2023 — дня, наступного за днем опублікування Закону № 3050). Тож пірнемо в них трохи глибше.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від cплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023 № 3050-ІХ.

Звільнення по-новому

Головну новину ви вже знаєте:

для визначення територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих територій слід застосовувати існуючий Перелік № 309*

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

І хоча поки що відповідної реакції від ДПСУ не надходило, сподіваємося, вона буде сприятливою.

З-поміж решти нововведень виділимо дві групи звільнюючих норм.

1. Тимчасові — застосовуються до земельних ділянок, що розташовані на:

а) територіях активних бойових дій (АБД);

б) тимчасово окупованих територіях.

Тобто про території можливих бойових дій (МБД) в ПКУ не йдеться взагалі, попри їх наявність у Переліку № 309. Тож

земельні ділянки на територіях МБД є об’єктом оподаткування протягом обох воєнних років, якщо не потрапляють під інше звільнення, надане ПКУ

2. Постійні — застосовуються до земельних ділянок, що:

а) перебувають у консервації;

б) забруднені вибухонебезпечними предметами (далі — заміновані земельні ділянки);

в) непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (далі — потенційно заміновані земельні ділянки).

Важливо! Тимчасові норми по суті заново переписують правила воєнного звільнення від плати за землю щодо земельних ділянок на територіях бойових дій та під тимчасовою окупацією, які в попередній редакції фактично так і не запрацювали.

У свою чергу, постійні норми змінюють чинні раніше тимчасові правила звільнення замінованих (у тому числі потенційно замінованих) земельних ділянок, а також тих, на яких наявні фортифікаційні споруди. При цьому, на нашу думку,

— тимчасові норми мають застосовуватися в період їх дії як назад (до попередніх звітних періодів), так і наперед (до майбутніх звітних періодів);

— постійні норми мають застосовуватися до правовідносин, що виникли з 06.05.2023, якщо в законі немає прямої вказівки на інше

Що ж саме законодавець заклав до кожної групи звільнюючих норм? Наведемо далі тільки ті з них, що стосуються юросіб.

Тимчасові норми

Вони прописані в п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ для платників обох форм плати за землю: земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (далі — орендна плата).

1. Минулий рік. З 1 березня по 31 грудня 2022 року звільняються від плати за землю земельні ділянки на територіях АБД та тимчасово окупованих територіях.

Ця норма вже вичерпала свою дію в часі — тепер слід лише заднім чином привести у відповідність з нею минулорічну земельну звітність. Як це зробити, див. нижче у відповідному підрозділі цієї статті.

2. Поточний рік і наступні роки. Починаючи з 2023 року земельні ділянки звільнятимуться від плати за землю за ті місяці, протягом яких відповідна територія була визначена як територія АБД чи тимчасово окупована. При цьому кількість повних місяців, коли діятиме це звільнення, визначається за Переліком № 309 залежно від дат початку/закінчення АБД/тимчасової окупації.

Зверніть увагу! Строк закінчення дії цієї норми в п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ прямо не виписаний. Тобто попередньої вказівки на те, що воєнне звільнення мало б діяти по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний стан (ВС), більше немає. Тепер орієнтуємося на загальні приписи п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, згідно з яким він і всі підпункти, що входять до нього, застосовуватимуться на період до припинення або скасування ВС.

Загальне зауваження до обох тимчасових норм таке. Податківці стверджують (див. відповідь на запитання 6 Роз’яснення ч. 2*), що

тимчасовий порядок справляння податків і зборів з урахуванням особливостей, визначених п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, не може вважатися пільгами, тому норми цього пункту не включені до довідників пільг

* Роз’яснення з окремих питань щодо заповнення податкових декларацій з місцевих податків та зборів (частина 2)).

Такий підхід зумовлює певні особливості заповнення уточнюючих декларацій (УД) з плати за землю, про які скажемо трохи згодом.

Постійні норми

До них слід звертатися в тому разі, якщо ваша земельна ділянка від початку війни не потрапила під тимчасове звільнення, про яке йшлося вище, однак існують спричинені війною реальні перешкоди для її використання у госпдіяльності підприємства.

1. Земельні ділянки у консервації. До них, зокрема, належать земельні ділянки (див. нові абзаци п’ятий — шостий ч. 1 ст. 51 Закону України «Про охорону земель» від 19.06.2003 № 962-IV):

забруднені хімічними речовинами внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії ВС;

— на яких розташовані військові інженерно-технічні та/або фортифікаційні споруди.

Консервація земель здійснюється відповідно до робочого проєкту землеустрою (ч. 3 ст. 172 ЗКУ). А організаційні засади щодо консервації земель регламентовані Порядком, затвердженим постановою КМУ від 19.01.2022 № 35, до якого, напевно, невдовзі внесуть відповідні зміни.

Згідно з новим п. 2831.1 ПКУ

підставою для ненарахування земельного податку для земель у консервації мають стати дані Державного земельного кадастру (ДЗК)

Але його ще треба буде наповнити відповідною інформацією. Це передбачено новим п. «и» ч. 1 ст. 13 Закону про ДЗК*.

* Закон України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI.

Земельний податок за приватні земельні ділянки у консервації не нараховується та не сплачується за період:

— із дня внесення відомостей до ДЗК на підставі затвердженого робочого проєкту землеустрою щодо консервації земель;

— до останнього числа місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель згідно з відомостями ДЗК.

2. Заміновані земельні ділянки. Підставою для ненарахування земельного податку за такі ділянки теж є дані ДЗК (новий п. «і» ч. 1 ст. 13 Закону про ДЗК). При цьому земельний податок не нараховується за період, що:

починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності,

та

завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Це прописано в новому п. 2831.2 ПКУ, причому без прив’язки до Переліку № 309. Тож

цим звільненням можна скористатися як на територіях МБД, так і на територіях АБД та/або тимчасово окупованих територіях після припинення на них бойових дій чи окупації

Зверніть увагу! Якщо після припинення АБД чи тимчасової окупації з’ясувалося, що земельна ділянка замінована, звільнення за цією нормою розпочинається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено АБД або тимчасова окупація на відповідній території. Але за умови подання платником до органу місцевого самоврядування заяви та прийняття таким органом рішення про встановлення податкової пільги щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві.

Тобто звільнення продовжується. Але, по-перше, не автоматично після припинення АБД чи тимчасової окупації. А по-друге, вже не за тимчасовим п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, а за постійним п. 2831.2 ПКУ. Це має значення для правильного декларування такого звільнення на підставі кожної із зазначених норм (детальніше про це буде далі).

3. Потенційно заміновані земельні ділянки. Згідно з новим п. 2831.3 ПКУ такі земельні ділянки

звільнені від земподатку тільки в разі прийняття місцевою владою рішень про встановлення відповідної податкової пільги

Для цього платники мають звернутися до своїх місцевих органів влади із заявою про надання такої пільги.

Ненарахування земельного податку за потенційно заміновані земельні ділянки:

починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття місцевою владою рішення про надання податкових пільг,

та

завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше: або останній день строку, на який надано зазначену пільгу, або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.

Це звільнення також жодним чином не прив’язано до Переліку № 309.

Зробимо кілька загальних зауважень до сказаного вище.

По-перше, всі перелічені категорії земельних ділянок законодавець визнав такими, що не підлягають оподаткуванню земельним податком (див. нові пп. 283.1.2 і 283.1.9, а також п. 283.2, що включені до ст. 283 ПКУ).

По-друге,

юридичні особи, які мають земельні ділянки, що не підлягають оподаткуванню згідно зі ст. 283 ПКУ, не звільняються від подання податкових декларацій із плати за землю

На цьому наголошують податківці в БЗ 111.05. Такі земельні ділянки традиційно згадуються в кожному Довіднику інших податкових пільг. Тож найближчим часом слід очікувати появи нових позицій у цьому Довіднику. А це, своєю чергою, означатиме, що в податковій декларації суми земельного податку, від якого звільнені такі земділянки, слід показувати саме як пільги.

По-третє, постійні звільнюючі норми поширюються також на орендну плату за землю (новий п. 288.8 ПКУ).

При цьому орендна плата за земділянки у консервації не нараховуватиметься після прийняття рішення місцевою владою, тобто вашим орендодавцем, про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земельної ділянки на строк, визначений цим проєктом. Тож є сенс наполягати на якнайшвидшому затвердженні таких проєктів. А от звільнення від орендної плати щодо замінованих земель прискорити навряд чи вдасться. Там все залежатиме від обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, у яких зараз роботи, на жаль, непочатий край.

Хто може уточнитися?

Дозвіл провести певні уточнення прописаний у абзацах п’ятому і шостому тимчасового п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. По суті, це два різних дозволи двом різним категоріям платників за різні земельні ділянки, що сформульовані схожим чином. Тож подамо їх текст у наочній формі, яка полегшить порівняння цих норм.

Отже,

Платники

плати за землю

орендної плати

які до дати набрання чинності Законом № 3050

відповідно до п. 286.2 ПКУ

відповідно до ст. 288 ПКУ

задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов’язання

з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

з орендної плати за заміновані (в тому числі потенційно заміновані) земельні ділянки

мають право відкоригувати нараховані податкові зобов’язання

з плати за землю

з орендної плати

за період березень 2022 — грудень 2023 року

за період 2022 — 2023 років

шляхом подання УД в порядку, визначеному ПКУ

Що бачимо?

У лівій колонці записано, що уточнити податкові зобов’язання можуть:

платники як земельного податку, так і орендної плати;

— за земельні ділянки на територіях АБД та тимчасово окупованих територіях;

— зазначені в поданих раніше деклараціях за минулий і поточний рік;

починаючи з березня минулого року.

При цьому щодо земель у консервації та/або замінованих (потенційно замінованих) земель у лівій колонці жодного слова.

Такий підхід нам цілком зрозумілий:

зараз уточнюємо обидва воєнних роки на підставі нових тимчасових звільнюючих норм, користуючись виключно Переліком № 309

Якщо ж АБД чи тимчасова окупація на відповідній території припинились, але загроза замінування (реальна чи потенційна) залишилась, уточнюватимемось після того, як будуть виконані додаткові умови постійних звільнюючих норм: (1) унесення інформації про заміновані ділянки до ДЗК, (2) подання місцевій владі заяви щодо потенційно замінованої ділянки, (3) отримання місцевої податкової пільги щодо такої ділянки. На жаль, це справа не одного дня...

Натомість у правій колонці бачимо, що право відкоригувати раніше нараховані податкові зобов’язання за 2022 та/або 2023 роки за заміновані земельні ділянки надано чомусь лише платникам орендної плати.

Чесно кажучи, таку вибірковість законодавця ми пояснити не можемо. Та й реалізувати таке право просто зараз, без обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності та виконання інших вимог закону практично неможливо. Тож вважаємо за краще з цим уточненням не поспішати, а дочекатись відповідних роз’яснень. Через це далі говоримо тільки про уточнення, прописане в лівій колонці для територій АБД та під тимчасовою окупацією.

Практичні рекомендації

Загальні правила уточнення земельної звітності, в тому числі зумовлені застосуванням воєнного звільнення, ми наводили в статті «Воєнне звільнення від плати за землю: уточнюємо 2022 рік» // «Податки & бухоблік», 2023, № 9 (див. підрозділи «Заповнюємо уточненку» та «Якщо уточнились до появи Переліку № 309»). Вона цілком придатна й зараз, звісно, з відповідними корективами щодо застосування Переліку № 309 (ср. ).

Тож наведемо далі спрощений алгоритм, який дозволить вам провести поточні уточнення.

Крок 1. Вивчаємо Перелік № 309 в редакції, чинній на дату, коли проводимо уточнення.

Крок 2. Аналізуємо всі подані земельні декларації за минулий і поточний роки (звітні, звітні нові, уточнюючі).

Уточнювати будемо останню подану декларацію за відповідний податковий період, що уточнюється, по відповідній території територіальної громади (ТГ)

Номер, за яким її було зареєстровано в податковій, проставляємо в полі «Реєстраційний номер декларації в контролюючому органі, яка уточнюється» шапки УД (БЗ 111.05).

Крок 3. За відсутності території, на якій розташована земельна ділянка, у підрозд. 2 розд. І (АБД) або розд. ІІ (тимчасова окупація) Переліку № 309 права на воєнне звільнення немає. Якщо помилково таке звільнення було задеклароване, коригуємо податкові зобов’язання в бік збільшення. Зробити це можна без самоштрафу на підставі п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (див. статтю «Уточнення воєнних періодів без штрафів і пені» // «Податки & бухоблік», 2023, № 4).

Приклад 1. Вся територія Запорізького району (код за КАТОТТГ UA23060000000070350) визначена п. 1.3 підрозд. 1 розд. І Переліку № 309 як територія можливих (!) бойових дій з датою їх початку 01.01.2023.

Це означає, що земельні ділянки юросіб, розташовані на території Запорізького району, у 2023 році не мають права на звільнення від плати за землю. Тож якщо річну звітність на 2023 рік було подано із застосуванням такого звільнення, зараз її доведеться відкоригувати в бік збільшення.

Крок 4. Якщо територія, на якій розташована земельна ділянка, включена до підрозд. 2 розд. І або розд. ІІ Переліку № 309, право на воєнне звільнення є. Особливу увагу в цьому разі слід приділити датам початку/закінчення АБД чи тимчасової окупації.

Строк перебування конкретної території у відповідному розділі Переліку № 309 протягом березня — грудня 2022 року значення не має. Звільнення все одно надається на всі 10 місяців минулого року

А от правила застосування воєнного звільнення в поточному році більш жорсткі (див. вище). Звільнення обмежено тими місяцями, протягом яких відповідна територія була визначена Переліком № 309 як територія АБД чи тимчасово окупована.

Приклад 1 (продовження). Вся територія Запорізького району (код за КАТОТТГ UA23060000000070350) визначена п. 2.3 підрозд. 2 розд. І Переліку № 309 як територія АБД з 12.03.2022 по 31.12.2022.

Це означає, що земельні ділянки юросіб, розташовані на території Запорізького району, мають право на звільнення від плати за землю протягом березня — грудня 2022 року. Якщо вам торік вдалося задекларувати таке звільнення — сьогодні більше нічого робити не треба. Якщо ж ні — уточніться зараз у бік зменшення.

Приклад 2. Село Гряниківка Дворічанської селищної ТГ Куп’янського району Харківської області (код за КАТОТТГ UA63080050110044547) визначена з 24.02.2022 по 02.01.2023 як тимчасово окупована (п. 9 розд. ІІ Переліку № 309), а з 02.01.2023 — як територія АБД (п. 2.9 підрозд. 2 розд. І Переліку № 309).

Це означає, що земельні ділянки юросіб, розташовані на території цього села, мають право на звільнення від плати за землю як протягом березня — грудня 2022 року, так і протягом 2023 року. Причому оскільки дата закінчення АБД на цій території наразі відкрита, декларувати звільнення слід до кінця поточного року. Однак у разі закінчення там АБД в цьому році, декларацію доведеться уточнити в бік збільшення з місяця, наступного за датою припинення АБД.

Якщо обидві звітні декларації (або якусь одну) подали з нарахуванням податкових зобов’язань, зараз їх (її) можна уточнити. Як роз’яснюють податківці (див. відповідь на запитання 6 Роз’яснення ч. 2), в такому разі:

інформація щодо пільг у графах 18 — 22 розділу І декларації з плати за землю не зазначається;

— у полі «Зміст доповнення» слід навести причину зменшення податкового зобов’язання: «Уточнена сума податкового зобов’язання до сплати розрахована відповідно до п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України».

Наостанок ще раз повторимо: нові правила застосування воєнного звільнення запрацювали з 06.05.2023. Тож можна вже починати уточнення тих декларацій з плати за землю за 2022 і 2023 роки, які ви подали до цієї дати. А за додатковими консультаціями звертайтеся на нашу гарячу лінію.

Висновки

  • Під тимчасове звільнення від плати за землю потрапляють земельні ділянки, що розташовані на територіях АБД та/або тимчасово окупованих територіях. Земельні ділянки на територіях МБД є об’єктом оподаткування протягом обох воєнних років, якщо на них не поширюється інше звільнення, передбачене ПКУ.
  • Застосування Переліку № 309 з метою надання податкових пільг із плати за землю фактично розблоковано з 06.05.2023 — дня, наступного за днем опублікування Закону № 3050. Тож із цієї дати можна починати уточнення раніше поданих земельних декларацій за 2022 і 2023 роки.
  • Уточнювати слід останню подану декларацію за відповідний податковий період, що уточнюється, по відповідній території територіальної громади. Інформація щодо пільг в УД не зазначається, оскільки тимчасовий порядок справляння податків і зборів під час ВС податківці пільгою не вважають.
  • Постійне звільнення від плати за землю надано платникам за земельні ділянки, що перебувають у консервації, а також за заміновані (в тому числі потенційно заміновані) земельні ділянки. Однак практичне застосування цього звільнення — у віддаленій перспективі.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі