Що таке «фреони»
Холодоагенти-«фреони». За даними вікіпедії «холодоагент» — це робоча речовина холодильної машини, яка при кипінні або в процесі розширення забирає теплоту від охолоджуваного об’єкта і потім після стиснення передає її охолоджувальному середовищу (воді>, повітрю тощо). Найвідомішими холодоагентами є фреони (хладони). Це — група галогенопохідних вуглеводнів. Але на практиці «фреонами» чомусь називають (зокрема і за документами) також інші вуглеводні холодоагенти: етан, пропан тощо. Тому
далі ми для зручності будемо називати «фреонами» не тільки «класичні» фреони (хладони), але й інші вуглеводні холодоагенти
Зазначимо також, що холодоагентом є й аміак. Але він за нормами ПКУ точно не є підакцизним пальним, тому про нього сьогодні мови не буде.
Маркування й використання. Маркування фреонів зазвичай починається з букви R ( R12, R124, R600…). На сьогоднішній день існує багато різновидів фреону і синтез нових модифікацій (у тому числі шляхом змішування старих) не припиняється.
Використання фреонів доволі широке: вони широко застосовуються в холодильних машинах тощо, кондиціонерах (т. п. кліматичному обладнанні), фреоном заправляють балончики та аерозолі в парфумерії та медицині, його використовують у різних виробництвах і навіть деякі види — при гасінні пожеж (оскільки «класичний» фреон перекриває вогню доступ до кисню) та для інших цілей.
У той же час деякі види фреонів (особливо «класичних») негативно впливають на озоновий шар Землі, тому зараз деякі такі види (в першу чергу R12 та R22) є повністю забороненими для використання. Зокрема, з цієї причини імпорт, експорт та обіг деяких видів холодоагентів може бути контрольованим (див. нижче). Крім того, деякі з видів «не класичних» фреонів можуть бути віднесені до підакцизних. У цій площині питання нас сьогодні найбільше й цікавлять.
Фреон — підакцизний товар?
Що таке «пальне»? Нагадаємо, що до групи таких підакцизних товарів, як «пальне», віднесено багато хімічних речовин, зокрема різноманітних видів газів, розчинників тощо. Тому не дивно, що тих читачів, хто має «серйозні справи» із фреонами (імпортує-експортує, торгує, використовує у виробничих цілях) сильно бентежить питання, чи є фреони або якісь їх види підакцизним пальним? А також — інші питання (у тому числі похідні від цього), пов’язані із фреонами…Тут варто зазначити, що «провідний» Закон № 481*, присвячений державному регулюванню (у тому числі й ліцензуванню), зокрема, операцій з пальним, у ст. 1 встановлює, що термін «пальне» у ньому вживається в значенні, наведеному в ПКУ.
Цей термін «фігурує» у п.п. 14.1.1411 ПКУ. Він визначає «пальне» як нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у п.п. 215.3.4 ПКУ.
* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу…» від 19.12.95 № 481/95-ВР.
Чи є конкретний фреон підакцизним? Отже, відповіді на наші запитання треба шукати у п.п. 215.3.4 ПКУ, бо саме у ньому перераховані ті коди і види товарів, які для цілей як ПКУ, так і Закону № 481 вважаються «пальним». А для цілей ПКУ — ще й підакцизними товарами (підакцизним пальним), операції з якими оподатковуються акцизом та адмініструються доволі специфічно.
От із пошуком відповідей і виникають складнощі. Визначити, чи є конкретний вид фреону підакцизним пальним, можливо лише на підставі інформації про призначення товару, його фракційний склад та фізико-хімічні показники. Звісно, це має підтверджуватись документами (сертифікатами відповідності, паспортами якості, висновками компетентної експертної установи тощо).
Добре, якщо за документами вже визначено коректний код УКТ ЗЕД для відповідного виду (хімічного складу) фреону, тоді пересвідчіться у його коректності. А потім
відкрийте п.п. 215.3.4 ПКУ, і якщо серед зазначених кодів підакцизного пального такий код не знаходите, тоді цей вид фреону не є ні пальним, ні підакцизним товаром для цілей як Закону № 481, так і ПКУ
Тоді щодо такого товару (фреону) вас вже не хвилюють ні питання, пов’язані із акцизним податком, ні питання ліцензування, які регулює Закон № 481.
Хоча, крім цього, варто також перевірити й інші питання щодо операцій із конкретним видом фреону, які можуть викликати проблеми. Зокрема, деякі види «класичних» фреонів (наприклад, як згадані озоноруйнівні R-12 та R-22, якими раніше заправлялась більшість холодильників) взагалі можуть бути під забороною або їх імпорт / (ре)експорт підлягатиме ліцензуванню Мінекономіки (див. нижче).
Проблеми із визначенням коду УКТ ЗЕД. Якщо код УКТ ЗЕД щодо вашого виду фреону не визначено або ви не впевнені в його коректності, варто докласти зусиль, щоби визначити коректний код УКТ ЗЕД щодо цього виду фреону. У цьому питанні можуть допомогти «просунуті» митники або митні брокери. Або можна отримати експертний висновок Торгово-промислової палати щодо відповідності конкретного виду (хімічної формули) фреону конкретному коду УКТ ЗЕД. Можливо, вийде недешево, але будете впевнені, є ваш товар підакцизним чи ні…
Наші пошуки відповідей на це запитання спочатку завели нас на митні форуми, де ми неодноразово стикалися із тим, що декларанти не можуть визначитися із кодами УКТ ЗЕД певних фреонів. Переважно фреони відповідали товарним кодам УКТ ЗЕД з товарної позиції 2903 («Галогеновані похідні вуглеводнів»), а товари із такими кодами взагалі відсутні в переліку підакцизного пального! Але здебільшого це — так звані «класичні» фреони…
Ми перевірили інформацію щодо підакцизних фреонів, отриману від читачів, і виявилося, що на практиці трапляються винятки — серед саме «некласичних» фреонів. Тобто
є деякі види холодоагентів зі згаданих нами вище інших вуглеводних (які на практиці теж називають «фреонами»), що мають коди підакцизного пального
Наприклад, у листі ДПСУ від 16.03.2021 № 969/ІПК/99-00-09-03-02-06 мова йде саме про такі два види холодоагенту / фреону (R600a та R290), які за Експертним висновком ТПП мають коди УКТ ЗЕД підакцизного пального (2901 10 00 10 та 2711 12 19 00, відповідно, і на них установлена ставка акцизу 52 євро за 1000 літрів). Тож надто важливо прояснити питання: «конкретний вид фреону — пальне чи ні?»…
Якщо фреон — «пальне»: акцизні проблеми
Отже, якщо виявилось, що ваш вид (чи види) фреону відповідає(ють) коду(ам) підакцизного пального, то треба мати на увазі наступне. Акцизні наслідки того, що ваш вид фреону — «пальне», залежатимуть від певних факторів. Зокрема: від видів операцій, напрямків використання фреону, обсягу ємностей та інших.
Об’єкт — ввезення (імпорт). Об’єкти оподаткування акцизним податком можуть виникати як при ввезенні «пального»-фреону в Україну (п.п. 213.1.3 ПКУ), так і при його реалізації (п.п. 213.1.12 ПКУ). Однак у першому випадку,
якщо у госпсуб’єкта буде лише ввезення фреону без його подальшої реалізації, то йому не треба реєструватись платником акцизу і звітувати (подавати декларації, довідки тощо) за цим податком
Однак пам’ятайте, що «реалізацією пального» може вважатись і використання його для власних потреб (у разі перевищення відповідних обсягів — див. далі).
Таким чином, якщо ви тільки ввозите підакцизний фреон в Україну (скажімо, виключно для власних потреб у невеликих обсягах — див. нижче), то сплатите акциз на митниці і все — реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального (далі — пального акцизу), вести окремий облік тощо вам не треба.
Об’єкт — реалізація. А от якщо ви здійснюватимете операції з «реалізації пального» (див. визначення цього терміна в п.п. 14.1.212 ПКУ), тобто з реалізації підакцизного фреону, то треба буде завчасно (мінімум за три дні до початку здійснення таких операцій — див. п.п. 212.3.4 ПКУ) зареєструватись платником пального акцизу. І отримаєте усі «веселі» обліково-звітувальні наслідки, зокрема й обов’язковість складання й реєстрації акцизних накладних (АН)…
Величезні штрафи за нереєстрацію акцизних складів, а також за реалізацію пального без реєстрації платником пального акцизу див. відповідно у пп. 128.2 та 117.3 ПКУ…
Коли реєструватись платником не потрібно. А зараз спробуємо окреслити деякі межі, не перетинаючи які, можна здійснювати операції з підакцизним фреоном без реєстрації платником пального акцизу і усіх тих складнощів, які ця реєстрація із собою несе…
По-перше, якщо фреон використовуєте виключно для власних потреб, слідкуйте, щоб не перевищити обсяги, які є критичними для визнання акцизного складу: загальний обсяг ємностей для зберігання пального у конкретному приміщенні / на території не має перевищити 200 м3, а загальний річний обсяг отриманого пального не має бути більшим за 1000 м3. Звертаємо увагу, що при обчисленні треба враховувати усі види наявних ємностей та види отриманого пального (але — без урахування обсягу пального, отриманого через колонки на АЗС/АГЗС тощо), а не тільки (для) фреону!
По-друге, не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно, крім операцій з реалізації такого пального його виробниками). Тож якщо ви здійснюєте операції з фреоном, поміщеним у балони ємністю до 5 л (включно), то теж можна розслабитися і не реєструватися платником пального акцизу.
По-третє, якщо ви придбаваєте та реалізуєте фреон не для власних потреб, то прагніть у ваших «придбай-продай» схемах уникати фізичного отримання і передачі фреону. Оскільки термін «реалізація пального» (окрім акцизного складу) прив’язаний ще до фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального, то можна спробувати «обійти» його якоюсь торговою схемою. Одною з тих, коли пальне (підакцизний фреон) буде рухатись, «фізично» оминаючи торговця-посередника: від постачальника (чи зберігача) одразу на адреси покупців (про такі схеми роботи див. «Торгівля пальним «без місць», але з чужого «місця» зберігання!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 74). Водночас треба мати на увазі і деякі негативні судові рішення щодо схожих схем — див. «Як Верховний Суд вимагає ліцензії та «акцизної» реєстрації від посередників при купівлі пального!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 94…
Якщо зареєструвались платником. У разі коли реєстрації платником пального акцизу уникнути не вдасться, працюйте (якщо ви не самі імпортуєте фреон) із тими постачальниками, які вас будуть своєчасно забезпечувати необхідними документами (в першу чергу— зареєстрованими АН!), тоді можна уникнути зайвих акцизних втрат, хоча і — з непростим акцизним обліком та звітуванням…
Якщо фреон — «пальне»: ліцензії?
Види ліцензій. Якщо ви здійснюєте оптовий чи роздрібний продаж та/або імпорт (чи реекспорт)* підакцизних видів фреону у балонах ємністю більше 5 л, то згідно із ст. 15 Закону № 481 вам необхідно придбати відповідну ліцензію залежно від видів здійснюваних з фреоном операцій. Залежно від видів торгівлі: на роздрібну торгівлю та/або оптову (у тому числі — без місця) торгівлю пальним. Для імпорту чи реекспорту фреону спеціальної ліцензії придбавати не треба, але необхідно мати хоча б якусь ліцензію на операції з пальним: на торгівлю чи хоча б на зберігання пального (див. ту ж ст. 15 Закону № 481).
* Наскільки нам відомо, в Україні фреони не виробляють, тому тут згадуємо не експорт, а реекспорт. А також — не чіпаємо й питання з ліцензіями на виробництво пального…
Щодо ліцензії на зберігання. От тут кілька слів і щодо ліцензії на зберігання. Вона не буде потрібна, якщо зберігається фреон у балонах до 5 л (включно) або коли у вас на це місце вже є ліцензія на оптову чи роздрібну торгівлю пальним (за винятком випадків, коли є ліцензія на оптову торгівлю без місця).
Зауважимо, що
на зберігання підакцизного фреону ліцензія буде потрібна (на кожне місце зберігання), незалежно від того, чи зареєстрований зберігач платником пального акцизу
А неплатникам цього акцизу слід пам’ятати, що при фізичній (!) передачі підакцизного фреону на зберігання на сторону здійснюється операція з реалізації пального (див.: «Передаєш пальне на зберігання? Ти платник акцизу!» // «Податки & бухоблік», 2020, № 40). Тож краще отримати ліцензію і зберігати у себе.
Бонус: про спеціальні ЗЕД-ліцензії
Якщо ви — суб’єкт ЗЕД і збираєтесь імпортувати та/або експортувати якісь види фреону (або інших видів холодоагентів), спочатку перевірте, чи не є вони забороненими. А також — на наявність їх у переліках окремих товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню та квотуванню. На 2024 рік такі товари містяться в додатках до постанови КМУ від 27.12.2023 № 1402. Особливу увагу при цьому звертайте на додаток 2! Крім того, різні товари, які можуть містити в собі холодоагенти (комплектуватися ними) є і в додатку 3.
Як ми зазначили, фреони в Україні не виробляються, тому проблема з отриманням таких ліцензій (їх видає Мінекономіки) переважно стосується імпортних операцій. Хоча не виключається і реекспорт…
Висновки
- Ті холодоагенти, які називаються фреони (хладони), — це група галогенопохідних вуглеводнів. Але на практиці «фреонами» називають також інші вуглеводні холодоагенти: етан, пропан тощо.
- Щоби визначитися, чи є конкретний вид фреону підакцизним пальним, треба чітко знати його код УКТ ЗЕД та перевірити, чи є такий код у переліку підакцизного пального в п.п. 215.3.4 ПКУ.
- Навіть якщо ви маєте справи з видом фреону, що є підакцизним пальним, реєструватись платником акцизу у низці ситуацій не потрібно (імпорт / використання фреону у граничних обсягах для власних потреб, здійснення операцій з фреоном у балонах ємністю до 5 л (включно), використання схем роботи, що виключають фізичну передачу фреону тощо).
- Якщо доведеться зареєструватись платником пального акцизу, працюйте (якщо ви не самі імпортуєте фреон) із тими постачальниками, які вас будуть своєчасно забезпечувати документами, в першу чергу — зареєстрованими АН!
- Для здійснення оптового чи роздрібного продажу та/або імпорту (чи реекспорту), а також для зберігання підакцизного фреону вам необхідно придбати в ДПС необхідного виду ліцензію.
- Крім того, імпорт (та реекспорт) деяких видів фреонів може вимагати отримання спеціальної ліцензії в Мінекономіки.